Audiofilföretag säljer NUC-dator för 50 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Ajemen, 4000:- totalt - om det ens var det.

Jag körde trial först och då jag tyckte det funkade grymt bra med all min lagrade musik tillsammans med Quobuz i samma app så kändes det som en no-brainer även om jag tyckte det var lite dyrt där och då. Men jag resonerade såsom att det var som att köpa vilken del som helst till anläggningen.

De vill ju helst inte att man köper livstidsabbonemanget, de vill ju mjölka pengar ur oss konsumenter.

Men man får skilja på Roon och tex Spotify. Roon är en "uppspelningstjänst" för dina lokala filer + Tidal/Quobuz/Weezer-streamingtjänsterna. Du får ju ingen musiktjänst i Roon - förrutom internetradion då kanske - så ska du ha tex Quobuz behöver du ha ett abb för det med.

Blir ju"billigt" om man använder det under långtid också, så de inte lägger ner det efter 10 år.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kantbock:

De sakerna du nämner verkar vara mer investeringar.

Audiofiler är väll mer lik spökjägare med deras utrustning. Dyr att köpa, svår att sälja. 🙃

Man kan göra bra investeringar i audiovärlden med - speciellt inom "Classic Hifi" där grejerna blir mer och mer värda.
Även vissa högtalare är rätt säkra investeringar - så länge man köper begagnat vill säga.

En Dac, streamer eller en bio-receiver däremot håller värdet ungefär lika bra som ett grafikkort, skärm eller moderkort.

Men audiofiler i din benämning, de som köper dyra kablar och som säger sig höra skillnad på vilket håll elektronerna går genom kabeln - ja de upplever mycket extra via placebon. De är ofta även nitiska motsägare till blindprovningar - med rädsla av att då inte kunna avgöra vilken kabel de "lyssnar" på.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Blir ju"billigt" om man använder det under långtid också, så de inte lägger ner det efter 10 år.

Det var en kalkylering jag hade med i bilden faktiskt.
4000:- för en tjänst eller pryl som jag har i riggen i 10år är helt ok årskostnad.
Jag har lagt mer pengar än så på saker som jag knappt använder...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Pfft 50kkr för en streamer är ju ingenting, en Voodoo Music Streaming Server är det man ska ha, en burk med nåt ITX-mobo, SSD från Samsung, hemmabygge till låda o PSU för 150kkr.
Eller om man vill ha ett paketpris så kan man få TVÅ av dom, sex stycken kolfiberkul-MIG-isolations-fötter, två TP-kablar, två strömkablar o en usb-kabel för 500kkr, helt galen rea på 200kkr!

Skrivet av pjäxa:

verkar om om trivselreglerna på forumet inte gäller så länge det är kommenterar om "audiofiler", vilka andra hobbies är ok att raljera om?

Audiofiler tror i många fall fortfarande på magi o skit i allt som heter vetenskap, mätningar osv. Bara det är skrattretande o lite småtragiskt, dock så har väl dom tyvärr fallit för en flera generationer av marknadsföring, gamla sanningar, myter osv, eller bara ren prylnörderi o GAS, så egentligen ska man ju tycka synd om dom. Eller såklart kanske låta folk göra vad dom vill med sina pengar (även om jag ser det som rent o skär slöseri då dom hade kunnat brukas på SÅ mycket smartare o bättre sätt).
Att det däremot finns så många företag som tjänar pengar på att rent av lura folk med massa flashiga ord o beskrivningar på deras magiska produkter som inte har nån _som helst_ sanning i sig så förstår jag inte hur dom ens kan sova om nätterna eller att det ens är lagligt för dom att fortsätta göra det dom gör. Fula äckliga skitföretag är vad dom är som inte hör hemma nånstans.

Skrivet av Dimestam:

Jag tror att en stor del av debatten kring audiofil-utrustning rör missuppfattningar kring de tekniska aspekterna. När det kommer till denna typ av prylar finns det andra värden som spelar mycket större roll, såsom den emotionella upplevelsen som produkten erbjuder samt den identitet och exklusivitet den förmedlar.

Det handlar om en idé att genom att äga denna typ av produkt, kommer man att känna en specifik känsla och samtidigt signalera tillhörighet till en särskild intressegemenskap. På detta sätt påminner fenomenet om Veblen-gods, där intresset och efterfrågan ökar med priset. (T.ex. exklusiva klockor)

Den som främst är intresserad av teknik och hög teknisk ljudkvalitet bör istället titta på studioprylar.

Ja självklart är egentligen såna här audiofilprodukter i samma fula o onödiga produktkategegori som snordyra klockor; statussnobberi för folk med på tok för mycket pengar. Dock är det inte så ljudföretagen själva utmålar sig, dom påstår ofta att deras prylar ger en faktiskt o enorma ljudlig (men vagt/flummigt beskrivna) förbättring över billigare grejer genom att dom använder nån slags magisk NASA-teknologi eller nåt för att råda bot på ett eller flera problem som egentligen inte finns.
Dom problem HAR ju dock kanske funnits men det var en stund sen nu, ljud är ju i många fall ett sk "löst problem" där vi nu enbart kan förfina det för att få ner storlek o pris. När det gäller DACs t ex så kan man köpa t ex en dongle ifrån Apple för en hundralapp som rent prestandamässigt gör allt ett par mänskliga öron nånsin kommer behöva.

Men ja, du har rätt, om man är ute efter faktiskt hög tekniskt ljudkvalitet så är det proffsgrejer man ska titta på, antingen studio eller PA. Folk som jobbar där har generellt sett koll på vad som faktiskt behövs rent tekniskt, även om dom tyvärr inte heller alltid är immuna mot flummeriet alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

För den som inte delar intresset framstår det givetvis som ett mycket udda beteende, men liknande fenomen finns överallt i samhället. Det finns många människor som spenderar fantasisummor på klockor, bilar, tavlor, kläder etc. och här på SweClockers är det ju inte helt ovanligt att lägga mycket tid och pengar på imponerande datorbyggen, helt oberoende dess tekniska värden.

En viktig aspekt är dock hur produkten marknadförs och vad köparen har för uppfattning om vad h*n köper. Köper man en klocka som marknadförs med påståenden som att den kan bota bärarens lungcancer är det alls inte ok. Å andra sidan är det inga konstigheter om man väljer att köpa en riktigt dyr klocka i tron att man får just en sån.

Min uppfattning är att just audiofilprylar är en marknad fylld med produkter som påstås åstadkomma fysikaliska omöjligheter. När man ljuger för och lurar sina kunder är det något helt annat än att sälja något hutlöst dyrt. Kabeln i exemplet hävdas kunna användas till magi och är väldigt dyr, ett premium som kopplas till de verklighetsfrånvända påstådda egenskaperna.

Permalänk

Finns både bra och dåliga köp när det kommer till audiofili.

Denna dator klassar jag ihop med den guldpläterade strömsladden för tusentals kronor

Kommer göra absolut noll och nada skillnad...

Dvs för 50000 får du en 5000:- minidator i ett fancy chassi utan möjlighet att skicka ut ljud utan att behöva köra a till nått som kan ta ut den digitala ljudsignalen ur den...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Finns både bra och dåliga köp när det kommer till audiofili.

Denna dator klassar jag ihop med den guldpläterade strömsladden för tusentals kronor

Kommer göra absolut noll och nada skillnad...

Dvs för 50000 får du en 5000:- minidator i ett fancy chassi utan möjlighet att skicka ut ljud utan att behöva köra a till nått som kan ta ut den digitala ljudsignalen ur den...

Fast det resonemanget kan du väl egentligen ha om en bil för 20 000, 200 000 och 2 000 000 kronor också? Eller en klocka för 200, 2 000, 200 000 kronor för den delen.
Målgruppen inom respektive prisklass har olika preferenser utöver det enskilda värdet om A till B, ha koll på tiden eller ta emot och behandla en digital signal.

Permalänk
Medlem

Folk som köper snake oil-grejer är klimatkämpar. istället för att åka till thailand köper dom en fin kabel. hade alla gjort likadant så hade mänskligheten haft större överlevnadschans

Klart olika vad man vill lägga pengar på. tycker personligen det är perverst att köpa ett armbandsur för mer än 10:- på secondhanden.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Fast det resonemanget kan du väl egentligen ha om en bil för 20 000, 200 000 och 2 000 000 kronor också? Eller en klocka för 200, 2 000, 200 000 kronor för den delen.
Målgruppen inom respektive prisklass har olika preferenser utöver det enskilda värdet om A till B, ha koll på tiden eller ta emot och behandla en digital signal.

Skillnaden mellan bilarna lär finnas där högst troligt är 20000 bilen en sketen volvo 740 me lite halvdöa ponys under huven medan 2mille bilen troligen är en helt ny bil och högst trolig med betydligt fler haldöa ponys. Och bägge bilarna lär garanterat kunna göra sitt jobb.

I detta fallet är det ju en intel nuc specialantassad för ljudkvalitet på digitala filer (trolla fram data i ljudfilerna som inte finns...) för det första och för det andra inte äns ett ljudkort/dac i den som är typ a och o för att få ut sitt ljud ur datorn...

i detta fallet typ snarare som att du köper en bil men den kommer utan ratt...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Skillnaden mellan bilarna lär finnas där högst troligt är 20000 bilen en sketen volvo 740 me lite halvdöa ponys under huven medan 2mille bilen troligen är en helt ny bil och högst trolig med betydligt fler haldöa ponys. Och bägge bilarna lär garanterat kunna göra sitt jobb.

I detta fallet är det ju en intel nuc specialantassad för ljudkvalitet på digitala filer (trolla fram data i ljudfilerna som inte finns...) för det första och för det andra inte äns ett ljudkort/dac i den som är typ a och o för att få ut sitt ljud ur datorn...

i detta fallet typ snarare som att du köper en bil men den kommer utan ratt...

Fast det är väl ingen som använder ljudkortet som DAC om vi pratar om lite större anläggningar. Pratar man om en sån här dator så har man antagligen också en McIntosh MC462 eller motsvarande och det vore väl att förolämpa den med ett Asus Xonar, tänker jag. Vad jag menar är att minsta problemet i dessa prisklasser är nog pengar utan man går på helt andra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Om du inte vant dig vid imperfektioner från ett visst medium och föredrar det.

Denna dator har dock varken analoga in eller utgångar

Är det digitala missljud så kan ju vilken dator som helst förmedla dom till en DAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Fast det är väl ingen som använder ljudkortet som DAC om vi pratar om lite större anläggningar. Pratar man om en sån här dator så har man antagligen också en McIntosh MC462 eller motsvarande och det vore väl att förolämpa den med ett Asus Xonar, tänker jag. Vad jag menar är att minsta problemet i dessa prisklasser är nog pengar utan man går på helt andra saker.

Ja fast poängen är att du inte tjänar nåt i ljudkvalitet på att gå från en Apple 3.5mm dongle till en fem eller sexsiffrig DAC. I vissa fall tappar du tillomed prestanda genom att gå upp till en sån. Audiofili handlar alltså i många o mycket om status o feelgood o inte om ljudkvalitet.
Att gå från en 740 till en Koenigsegg däremot finns en _extremt_ reel skillnad i prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja fast poängen är att du inte tjänar nåt i ljudkvalitet på att gå från en Apple 3.5mm dongle till en fem eller sexsiffrig DAC. I vissa fall tappar du tillomed prestanda genom att gå upp till en sån. Audiofili handlar alltså i många o mycket om status o feelgood o inte om ljudkvalitet.
Att gå från en 740 till en Koenigsegg däremot finns en _extremt_ reel skillnad i prestanda.

DAC som DAC, absolut, men resten av kedjan är av vikt förstås också. Jag antar att du vet vad du pratar om från egen upplevelse och inte något du googlat fram? Att gå från ett Creative 2.0 högtalarsystem till Focal Scala Utopia (som jag har själv) är en relativt nära liknelse (hade dock gärna haft råd med en Koenigsegg...) till det du jämför med, tycker jag.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Fast det är väl ingen som använder ljudkortet som DAC om vi pratar om lite större anläggningar. Pratar man om en sån här dator så har man antagligen också en McIntosh MC462 eller motsvarande och det vore väl att förolämpa den med ett Asus Xonar, tänker jag. Vad jag menar är att minsta problemet i dessa prisklasser är nog pengar utan man går på helt andra saker.

jo men vad är då datorns job att göra som inte vilken sketen potatis till dator som hälst kan göra när det enda den gör är skicka digitala ljuddatan till dacen direkt från den digitala filen?

känns som att man lika gärna skulle kunna göra exakt samma sak med en nuc för typ 5000:- eller mindre

det du betalar för är ju typ 10% hårdvara/mjukvara 90% Fancy datorlåda

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

DAC som DAC, absolut, men resten av kedjan är av vikt förstås också. Jag antar att du vet vad du pratar om från egen upplevelse och inte något du googlat fram? Att gå från ett Creative 2.0 högtalarsystem till Focal Scala Utopia (som jag har själv) är en relativt nära liknelse (hade dock gärna haft råd med en Koenigsegg...) till det du jämför med, tycker jag.

Resten av kedjan är av vikt ja, men _betydligt_ mindre än vad många highend-företag får det att låta som. En streamer som presterar precis som den här kan du helt uppenbarligen få för priset av en NUC, eller en Raspberry Pi om du orkar med lite diy, eller vilken beggad dator som helst tillomed. DAC kan du återigen få för en spottstyver, o helt fantastiska förstärkare går att få för inte många tusenlappar alls. Är väl bara om du är en sån som vill spela väldigt högt som du behöver punga upp lite mer för att få mer uteffekt.
Så det lämnar rum o högtalare, o där krävs det lite mer, men framför allt rum är nåt som tyvärr alldeles för sällan nämns in audiofilsammanhang, vilket säger en hel del om vad highend-marknaden fokuserar sin marknadsföring på. Så återigen handlar sånt här skräp som denna Nucleus Titan mer om status än om välljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jo men vad är då datorns job att göra som inte vilken sketen potatis till dator som hälst kan göra när det enda den gör är skicka digitala ljuddatan till dacen direkt från den digitala filen?

känns som att man lika gärna skulle kunna göra exakt samma sak med en nuc för typ 5000:- eller mindre

det du betalar för är ju typ 10% hårdvara/mjukvara 90% Fancy datorlåda

Fast då är vi tillbaka till klockorna eller bilarna, eller telefoner för den sakens skull. Design och sådant utöver "funktion" kan vara viktigt för många.

Skrivet av Gurrrra:

Resten av kedjan är av vikt ja, men _betydligt_ mindre än vad många highend-företag får det att låta som. En streamer som presterar precis som den här kan du helt uppenbarligen få för priset av en NUC, eller en Raspberry Pi om du orkar med lite diy, eller vilken beggad dator som helst tillomed. DAC kan du återigen få för en spottstyver, o helt fantastiska förstärkare går att få för inte många tusenlappar alls. Är väl bara om du är en sån som vill spela väldigt högt som du behöver punga upp lite mer för att få mer uteffekt.
Så det lämnar rum o högtalare, o där krävs det lite mer, men framför allt rum är nåt som tyvärr alldeles för sällan nämns in audiofilsammanhang, vilket säger en hel del om vad highend-marknaden fokuserar sin marknadsföring på. Så återigen handlar sånt här skräp som denna Nucleus Titan mer om status än om välljud.

ja nä, förlåt mig men jag kallar detta inlägg för kvalificerat skitsnack och en massa killgissningar. Gällande streamern håller jag helt med dig. En pc från 1999 med digital ut skulle lösa jobbet lika bra. Resten... absolut inte. "Fantastisk förstärkare för några tusenlappar" kan bara de som aldrig haft en bättre förstärkare säga. Att spela högt har heller inget med hifi eller audiofili att göra, snarare är det tvärtom att man vill ha bra ljud på förhållandevis låga volymer. Ska man spela högt är det annat man behöver.

Rum är förvisso viktigt men knappast något man diskuterar utifrån en högtalares kvalitet eller en hel anläggning. Sedan ska man komma ihåg att många bor i lägenhet, har en...svår... partner eller vad som helst som gör att rumskorrigeringar inte alltid är möjligt. Det är således mer på individuell nivå och knappast kopplat till highend marknadens markandsföring. Du får gärna tycka att denna produkt är skräp, ganska tydligt från början att det inte är en produkt för dig, men jag tror att design och exklusiviteten gör den attraktiv för tillräckligt många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Pfft 50kkr för en streamer är ju ingenting, en Voodoo Music Streaming Server är det man ska ha, en burk med nåt ITX-mobo, SSD från Samsung, hemmabygge till låda o PSU för 150kkr.
Eller om man vill ha ett paketpris så kan man få TVÅ av dom, sex stycken kolfiberkul-MIG-isolations-fötter, två TP-kablar, två strömkablar o en usb-kabel för 500kkr, helt galen rea på 200kkr!

Audiofiler tror i många fall fortfarande på magi o skit i allt som heter vetenskap, mätningar osv. Bara det är skrattretande o lite småtragiskt, dock så har väl dom tyvärr fallit för en flera generationer av marknadsföring, gamla sanningar, myter osv, eller bara ren prylnörderi o GAS, så egentligen ska man ju tycka synd om dom. Eller såklart kanske låta folk göra vad dom vill med sina pengar (även om jag ser det som rent o skär slöseri då dom hade kunnat brukas på SÅ mycket smartare o bättre sätt).
Att det däremot finns så många företag som tjänar pengar på att rent av lura folk med massa flashiga ord o beskrivningar på deras magiska produkter som inte har nån _som helst_ sanning i sig så förstår jag inte hur dom ens kan sova om nätterna eller att det ens är lagligt för dom att fortsätta göra det dom gör. Fula äckliga skitföretag är vad dom är som inte hör hemma nånstans.

Ja självklart är egentligen såna här audiofilprodukter i samma fula o onödiga produktkategegori som snordyra klockor; statussnobberi för folk med på tok för mycket pengar. Dock är det inte så ljudföretagen själva utmålar sig, dom påstår ofta att deras prylar ger en faktiskt o enorma ljudlig (men vagt/flummigt beskrivna) förbättring över billigare grejer genom att dom använder nån slags magisk NASA-teknologi eller nåt för att råda bot på ett eller flera problem som egentligen inte finns.
Dom problem HAR ju dock kanske funnits men det var en stund sen nu, ljud är ju i många fall ett sk "löst problem" där vi nu enbart kan förfina det för att få ner storlek o pris. När det gäller DACs t ex så kan man köpa t ex en dongle ifrån Apple för en hundralapp som rent prestandamässigt gör allt ett par mänskliga öron nånsin kommer behöva.

Men ja, du har rätt, om man är ute efter faktiskt hög tekniskt ljudkvalitet så är det proffsgrejer man ska titta på, antingen studio eller PA. Folk som jobbar där har generellt sett koll på vad som faktiskt behövs rent tekniskt, även om dom tyvärr inte heller alltid är immuna mot flummeriet alltid.

Hej, jag vill förtydliga lite om audiofila tankar och jag börjar med PA utrustning Som JBLs högtalare som jag själv ägt, de är gjorda för att hålla för högt ljud under lång tid och det gäller även elektroniken. När det gäller avspelning av musik så vill en audiofil att det skall låta som producenten tänkt sig och som exempel tar jag Led Zeppelins Whole lotta love. I mitten har Jimmy Page använt en Theremin (elektroniskt instrument), när du sitter i din fåtölj och lyssnar så skall du höra ljudet framför dig och bakom dig i stereo om du inte gör det så låter det inte som Page hade tänkt sig.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Så det lämnar rum o högtalare, o där krävs det lite mer, men framför allt rum är nåt som tyvärr alldeles för sällan nämns in audiofilsammanhang, vilket säger en hel del om vad highend-marknaden fokuserar sin marknadsföring på.

Det är väl inte ett dugg konstigt att de som säljer apparater inte fokuserar på att det är rummet som är viktigt? De tjänar inga pengar på att du fixar med akustiken. För alla som är seriöst hifiintressarade är det en självklarhet att rummet är viktigt.

Jag hängde rätt så mycket på olika hififorum tidigare och jag har uppfattningen att det var tydligt att rummet och placering av högtalare etc var viktigt.

Det fanns väldigt gott om personer som hävdade att strömkablar etc gjorde underverk med ljudet också för all del. För att inte tala om shakti-stenar och andra saker som man absolut inte kunde klara sig utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Känns dumt att lägga de pengarna på en hårdvara för (killgissningsvis) ~3000?

Alla vet vi ju att det som egentligen gör skillnad är att man avmagnetiserar sina kablar så man köper ju så klart den här prisvärda lilla saken:

https://svalander.se/shoppen/ljudfoerbaettring/furutech-demag...

53995:- är ju faktiskt hela 20' billigare än vad ett par av deras kablar kostar!

Edit:

@devilsdad Redigera -> Citera flera

"Skillnaden efter avmagnetisering är så stor att den kan jämföras med kabelbyte!"

Det kan jag tro på faktiskt.
( för jag märker ingen skillnad när jag byter kabel )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Folk som köper snake oil-grejer är klimatkämpar. istället för att åka till thailand köper dom en fin kabel. hade alla gjort likadant så hade mänskligheten haft större överlevnadschans

Jojo, så kan den som sålde kabeln åka till Thailand istället.

Permalänk
Medlem

"Audiofiler" köper högtalarkablar för tusentals kronor när vanlig EKK presterar bättre, då den är lågohmig, låginduktiv, är enkardelig, samt mekaniskt stabil så den inte oscillerar eller på andra sätt ger ifrån sig oljud. Inte en enda person har någonsin i ett oberoende och vetenskapligt utfört test hört skillnad på vanlig EKK och dyra högtalarkablar. Inte en enda högtalarkabeltillverkare har heller ställt upp på ett sådant test eftersom man redan vet svaret.

Sedan har vi ju detta. Riktigt roligt att läsa kommentarerna som sågar recensenten vid fotknölarna. 1 eller 0. På eller av. Allt annat är ren inbillning.

Det enda positiva med dyra kablar, och i många fall också hifi-komponenter, är att dessa oftast är mer estetiskt tilltalande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Rum är förvisso viktigt men knappast något man diskuterar utifrån en högtalares kvalitet eller en hel anläggning. Sedan ska man komma ihåg att många bor i lägenhet, har en...svår... partner eller vad som helst som gör att rumskorrigeringar inte alltid är möjligt. Det är således mer på individuell nivå och knappast kopplat till highend marknadens markandsföring. Du får gärna tycka att denna produkt är skräp, ganska tydligt från början att det inte är en produkt för dig, men jag tror att design och exklusiviteten gör den attraktiv för tillräckligt många.

De som kan något om ljud (inte audiofiler) diskuterar definitivt akustiken relativt högtalarna eller anläggningen. Det är liksom helt avgörande för resultatet. Liksom, lycka till med stora högtalare i ett litet vardagsrum med betongväggar. Akustiken har dessutom mycket större inverkan på ljudet än vad valet av högtalare har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

De som kan något om ljud (inte audiofiler) diskuterar definitivt akustiken relativt högtalarna eller anläggningen. Det är liksom helt avgörande för resultatet. Liksom, lycka till med stora högtalare i ett litet vardagsrum med betongväggar. Akustiken har dessutom mycket större inverkan på ljudet än vad valet av högtalare har.

Fast det är inte det frågan handlade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jo men vad är då datorns job att göra som inte vilken sketen potatis till dator som hälst kan göra när det enda den gör är skicka digitala ljuddatan till dacen direkt från den digitala filen?

känns som att man lika gärna skulle kunna göra exakt samma sak med en nuc för typ 5000:- eller mindre

det du betalar för är ju typ 10% hårdvara/mjukvara 90% Fancy datorlåda

Mjukvaran är ca 25% av priset, en livstids licens kostar $829.99

Datorn här är ju bara tänkt att köra som server, det finns rätt mycket man kan köra som roon endpoint tillsammans med den, du kan tex köra en raspberry pi med en dac eller amp hat.

Mjukvaran ska tydligen vara bra vad jag hört men imo är priset i överkant, det jag sett om den gör att jag tycker den låter intressant annars.

Man kan lätt fixa ett likvärdig lösning med annan hårdvara för ett mycket vettigare pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ang. Roon Nucelus Titan, så pratar vi alltså om en liten billig(?) NUC i en stor låda?

Tidigare version:
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjMoDtM3boJAwoOEqQnHKt-IYmiJxnawoGR1vEIWcV3Oo4GIRDYNagtC3-zFdDzkwkp0s0wbXQpy9_9D8moRXmx5kHOYdgakxWeGY2LE1gAvADmDkw78FSgyBMVsfXshAnXVV_3WPfn8QA/s1600/nucleus2.jpg
https://www.fanlesstech.com/2020/01/inside-roon-nucleus-20.ht...

Kanske inte så konstigt att de vill hålla tyst om innehållet

Kommentar till innehållet:
"Over Christmas I bought an intel NUC and installed roon. I was wondering what was different about the Nucleus internals. Now I see it’s pretty much the same thing but in a better box."

Det går alltså antagligen att spara omkring 35000 SEK genom att köra ett annat chassi

Jag gillar hur man har byggt stora kylflänsar (om de ens är värda att kallas det) utan kontakt med någon komponent som blir varm. Snacka om slöseri med material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Debu:

Det enda positiva med dyra kablar, och i många fall också hifi-komponenter, är att dessa oftast är mer estetiskt tilltalande.

Jämfört med EKK-kabel så är många lite mer påkostade kablar dessutom lite enklare att använda då de inte är lika styva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

ja nä, förlåt mig men jag kallar detta inlägg för kvalificerat skitsnack och en massa killgissningar. Gällande streamern håller jag helt med dig. En pc från 1999 med digital ut skulle lösa jobbet lika bra. Resten... absolut inte. "Fantastisk förstärkare för några tusenlappar" kan bara de som aldrig haft en bättre förstärkare säga. Att spela högt har heller inget med hifi eller audiofili att göra, snarare är det tvärtom att man vill ha bra ljud på förhållandevis låga volymer. Ska man spela högt är det annat man behöver.

Rum är förvisso viktigt men knappast något man diskuterar utifrån en högtalares kvalitet eller en hel anläggning. Sedan ska man komma ihåg att många bor i lägenhet, har en...svår... partner eller vad som helst som gör att rumskorrigeringar inte alltid är möjligt. Det är således mer på individuell nivå och knappast kopplat till highend marknadens markandsföring. Du får gärna tycka att denna produkt är skräp, ganska tydligt från början att det inte är en produkt för dig, men jag tror att design och exklusiviteten gör den attraktiv för tillräckligt många.

Okej du är helt klart tydligen av den klassens audiofil som tror att ju dyrare desto bättre o har en annan person ingen dyr anläggning så kan den ingenting o har ingen talan. Du är alltså helt klart målgruppen för den här produkten, finns med andra ord inte så mycket att diskutera då din kunskapsnivå är tämligen låg.

Skrivet av Pauls711:

Hej, jag vill förtydliga lite om audiofila tankar och jag börjar med PA utrustning Som JBLs högtalare som jag själv ägt, de är gjorda för att hålla för högt ljud under lång tid och det gäller även elektroniken. När det gäller avspelning av musik så vill en audiofil att det skall låta som producenten tänkt sig och som exempel tar jag Led Zeppelins Whole lotta love. I mitten har Jimmy Page använt en Theremin (elektroniskt instrument), när du sitter i din fåtölj och lyssnar så skall du höra ljudet framför dig och bakom dig i stereo om du inte gör det så låter det inte som Page hade tänkt sig.
Mvh Paul

Man kan mycket väl få en PA-anläggning att låta precis "som producenten tänkt sig". Placera en välkonfad sån hemma o dom kommer arbeta nästan på tomgång o därmed producera betydligt bättre ljud än vad många audiofilanläggningar kan.

Skrivet av joakim99:

Det är väl inte ett dugg konstigt att de som säljer apparater inte fokuserar på att det är rummet som är viktigt? De tjänar inga pengar på att du fixar med akustiken. För alla som är seriöst hifiintressarade är det en självklarhet att rummet är viktigt.

Jag hängde rätt så mycket på olika hififorum tidigare och jag har uppfattningen att det var tydligt att rummet och placering av högtalare etc var viktigt.

Det fanns väldigt gott om personer som hävdade att strömkablar etc gjorde underverk med ljudet också för all del. För att inte tala om shakti-stenar och andra saker som man absolut inte kunde klara sig utan.

Nä dom har fokusera på att sälja dyrt hokus pokus till lättlurat folk istället. Har man inget vettigt att sälja ska man inte ens försöka, oärlighet kan dra åt helvete!
Men ja som tur är så finns det seriösa hifiintresserade som förstår att rummet är viktigare än så gott allt annat i anläggningen, verkligen milsvidd viktigare. Jag väljer lätt hellre att lyssna på en JBL Partybox utomhus framför ett par Focal Scala Utopia drivna av en McIntosh MC462 i ett badrum, aaalla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

Här har man köpt en Kenwood förstärkare för två tusen och ett matchande par prosonhögtalare för samma pengar.
Sen testar man en Nordostkabel för 35.000:- och märker inte ett uns av skillnad fast man dundrat Spotify Prajm
på högsta i nära två timmar. NÄ FY**N EKK-kabel är minst lika bra för pengarna.

Inlägget bör tas med en nypa salt men jag kunde inte hålla mig.

PS: jag är audiofil och älskar musik.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Okej du är helt klart tydligen av den klassens audiofil som tror att ju dyrare desto bättre o har en annan person ingen dyr anläggning så kan den ingenting o har ingen talan. Du är alltså helt klart målgruppen för den här produkten, finns med andra ord inte så mycket att diskutera då din kunskapsnivå är tämligen låg.

Nej men jag är tämligen övertygad om att du är ett troll som inte har egen erfarenhet alls utan går enbart på vad du läser dig till. Finns inget värre än att "diskutera" med nån som inte har egen erfarenhet så det är inte lönt ändå. Diskutera är i sig rätt meningslöst också.

Jag tror även att man får vad man betalar för upp till en viss nivå, och de sista procenten är dyra. Precis som med grafikkort eller telefoner. Jag är inte målgruppen i sig för detta då min hårdvara är rackmonterad i ett annat rum för att inte synas och denna är helt klart till för att synas. Designen är således oväsentlig. Hade jag haft min hårdvara framme så kanske, spontant tycker jag att den inte är så fin. Första intrycket var bra men det har ändrats. Kanske som en grej till kontoret på sin höjd.

Förresten, såg att du jämförde en jbl partylåda utomhus med ett par kvalitetshögtalare i ett badrum. Samma högtalare under bra förutsättningar då? Det är inte direkt svart eller vitt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Nej men jag är tämligen övertygad om att du är ett troll som inte har egen erfarenhet alls utan går enbart på vad du läser dig till. Finns inget värre än att "diskutera" med nån som inte har egen erfarenhet så det är inte lönt ändå. Diskutera är i sig rätt meningslöst också.

Jag tror även att man får vad man betalar för upp till en viss nivå, och de sista procenten är dyra. Precis som med grafikkort eller telefoner. Jag är inte målgruppen i sig för detta då min hårdvara är rackmonterad i ett annat rum för att inte synas och denna är helt klart till för att synas. Designen är således oväsentlig. Hade jag haft min hårdvara framme så kanske, spontant tycker jag att den inte är så fin. Första intrycket var bra men det har ändrats. Kanske som en grej till kontoret på sin höjd.

Förresten, såg att du jämförde en jbl partylåda utomhus med ett par kvalitetshögtalare i ett badrum. Samma högtalare under bra förutsättningar då? Det är inte direkt svart eller vitt...

Ett rätt har du, diskutera i sig är rätt meningslöst, speciell om man ska försöka övertyga en audiofil om hur teknik funkar.

En ensam JBL-partyburk mot ett par Focal Scala Utopia drivna av en McIntosh MC462 i samma rum skulle jag välja dom senare eftersom stereo är så mycket bättre än mono. Hade jag haft två JBL-burkar däremot så hade valet inte varit lika enkelt då jag inte vet hur tilltalande frekvensgången är på Focalerna eftersom jag aldrig hört dom, men om jag också får tillgång till en DSP o en liten stunds rattande så blir valet återigen dom senare då dom har betydligt mer headroom att jobba med.

Skrivet av NidoKing:

Här har man köpt en Kenwood förstärkare för två tusen och ett matchande par prosonhögtalare för samma pengar.
Sen testar man en Nordostkabel för 35.000:- och märker inte ett uns av skillnad fast man dundrat Spotify Prajm
på högsta i nära två timmar. NÄ FY**N EKK-kabel är minst lika bra för pengarna.

Inlägget bör tas med en nypa salt men jag kunde inte hålla mig.

PS: jag är audiofil och älskar musik.

Ja ett pinsamt försök till att ironiser över folk med bättre koll än dig själv