Permalänk

MoBo B650 under 2500

Hade funderingar på ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI. Men vissa säger att ASUS har haft lite problem med BIOS och skapat vissa problem. Har dom löst sina problem eller ska man behöva leta upp något annat märke. Har ni några tips på MoBo?

-Maxpris 2500, helst närmare 2000
-Behöver kunna använda WiFi
-Kommer att börja med Ryzen 5 7600(X) och kanske kunna uppgradera senare utan problem

Permalänk
Medlem

Jag har inte hört något om att specifikt Asus skulle ha problem med BIOS, men alla tillverkare har väl haft en del problem med AM5-plattformen i början så letar man efter problem med ett visst märke så kommer man hitta det.

Men i dagsläget skulle jag säga att det inte finns någon anledning att undvika just Asus, och just det moderkortet ligger även på andra plats när det gäller popularitet bland AM5-moderkort på prisjakt.

Permalänk
Medlem

Jag har det kortet i min dator med senaste BIOS, funkar utan problem!

Permalänk
Medlem

Kan inte uttala mig om alla andra, men mitt gigabyte b650 eagle ax och en ryzen 7 7700 behövde jag flasha bios för att ens få igång. Lysdioden för minnet lyste rött och fick ingen bild. Tack o lov kunde man flasha utan cpu och minne.

Edit: efter det så fungerar det fint, två feta antenner till wifiet. Kör Linux så kan inte uttala mig om Windows, men har inga problem efter att ha flashat bios.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Har väl varit problem med bla Asus moderkort som har intel lan. Att dom tappar anslutning men du har ju tänkt använda wifi så det bör inte drabba dig. Och har inte läst att specifikt asus skulle ha haft problem med bios på senare tid

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Jag stod i valet och kvalet mellan ASUS och MSI till min 7900 men valet föll på MSI https://www.inet.se/produkt/1903938/msi-pro-b650m-a-wifi
Var bara sätta i och köra utan problem.

Det jag noterat under mina undersökningar är att Gigabytekorten verkar ha problem med "coilwhine" just för AM5 så därför de föll bort.
Sen verkar DDR5 minnena vara "struliga" och man ska enbart välja de som är "godkända" för just det moderkortet man väljer, men det verkar inte vara en garanti. Kör mina minnen i stock 4800 även om de är 5600 för nått buggigt var det när jag startade initialt och har inte orkat kolla in det.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ei:

Det jag noterat under mina undersökningar är att Gigabytekorten verkar ha problem med "coilwhine" just för AM5 så därför de föll bort.
Sen verkar DDR5 minnena vara "struliga" och man ska enbart välja de som är "godkända" för just det moderkortet man väljer.

Jag kör med Gigabyte moderkort och har inte haft någon coilwhine. Inga problem med DDR5 kompatibilitet heller. Just gigabyte har ju överlägset bäst optimering av DDR5 stickor i bios. bra timings utan att man behöver tweaka själv och överlägset snabbaste boot up tider.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

De BIOS problem som alla led av i början av AM5 (och då främst Asus) är lyckligtvis inget att tänka på längre. Självklart är dock det första man bör göra vid nytt bygge att uppdatera BIOS.
Med senare versioner är även RAM stabilitet mycket bättre således att QVLor utökats samt att även minnen som inte står med brukar fungera bra.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Jag kör med Gigabyte moderkort och har inte haft någon coilwhine. Inga problem med DDR5 kompatibilitet heller. Just gigabyte har ju överlägset bäst optimering av DDR5 stickor i bios. bra timings utan att man behöver tweaka själv och överlägset snabbaste boot up tider.

Jo är säkert lite av ett lotteri, kollade mest på inet recensionerna https://www.inet.se/produkt/1903862/gigabyte-b650m-ds3h och även lite på reddit. Men som sagt många av Gigabytekorten är ju "billigare" också. Sen har du säkert rätt angående minnena.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Hedersmedlem

Det är svårt att välja B650 moderkort, jag ville ha micro atx. Eftersom jag skulle ha en 7800X3D så föll Asus bort då det fortfarande pratades om BIOS som gav dessa processorer för hög spänning. Kändes säkrare att välja någon annan då, valet stod mellan Asrock och Gigabyte för mig. Främst pris och egenskaper, men då jag prioriterade snabb uppstart och bra kylningsresultat (gick efter ett test av kylningen) blev det Gigabyte B650M Gaming X AX. Eftersom jag inte skulle överklocka med den processorn gör det inte att den är lite svag när det gäller just det biten. Gick efter Hardwareunboxed 35 st B650 roundup https://www.youtube.com/watch?v=ZtHOOyWYiic

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)