Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Var fick du 379kr/mån från? I samband med att ISPn(L&N) lämnar över till Sappa så höjs priset till 419kr/mån. Det är en höjning med 40kr/mån, dvs drygt 10%.

Den information trådskaparen hade vid trådstart var att det behövdes ytterligare 49kr/mån för att få publik IP från Sappa (vilket fram till överlämnandet *ingår* i befintlig tjänst från Lyssna&Njut). Detta skulle det ge ett totalt påslag på i runda slängar 90kr/mån, vilket då är knappt 24%, för att få en likvärdig tjänst som den som levereras "idag".

Jag tror inte det handlar riktigt om i fall att 379kr/mån eller 419kr/mån är dyrt, utan att påslaget är nästan 25% för samma tjänst - om informationen nu hade varit riktig.

Nu har trådskaparen fått andra besked från Sappa, och vi får hoppas att dessa stämmer.

379 kr nu, 419 kr sen. Bahnhof tar även dem 50 kr i månaden för publik IP och även dem höjer lite då och då om man läser forumet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Vad jag har sett i andra trådar här på forumet och själv haft lite koll på så låg 100/100 individuellt avtal, ansluten mot stadsnät eller de flesta andra nät som finns i Sverige runt 290-320kr längre tillbaka i tiden. Dessa priser gäller inte längre, det är mer undantag eller om man är ansluten till vissa specifika nät som lyckats hålla längre priser. Dessutom har många lägre hastigheter som 100/10 tagits bort. Samma sak här det är mer undantag om man kan hitta längre hastigheter billigt än hur det ser ut nu. 100/100 idag ligger vad jag kan se i de flesta nät runt 380-420kr mer eller mindre.

Notera att det är ordinarie priset, inte några erbjudanden, rabatter osv.

De stora drakarna kostar dessutom ännu mer. Telia, Tele2, Telenor och kanske någon annan jag missat.

Det finns sätt att få billigare men det är ju inget som är juridiskt gångbart och är beroende av en massa andra faktorer. Är man en liten förbrukare av data från Internet är det mer lönt att använda 4G eftersom de flesta redan betalar för ett mobilabonnemang. Värt att kolla och jämföra.

Permalänk
Medlem

Du lär få en sämre tjänst för samma/mer pengar om du ska gå på något annat alternativ. Hade jag varit i din sits så hade jag surt fått öppna plånboken...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Jäklar. Jag har Sappa 1000/1000 med publik IP och betalar 24 kr i månaden totalt, kollektiv tjänst via samfälligheten dock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engann:

Jäklar. Jag har Sappa 1000/1000 med publik IP och betalar 24 kr i månaden totalt, kollektiv tjänst via samfälligheten dock..

Gruppavtal är normalt mycket billigare, så länge de som tecknade avtalet såg till att faktiskt göra sitt jobb att ta in och jämföra flera offerter.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Bredbandspriser ökar, här är nya prislappen.

Under 2023 ökade det genomsnittliga priset med hela 17 procent för bredband 100 Mbit/s, den hastighet som de allra flesta svenskar väljer.

Det innebär att priset för bredband 100 Mbit/s har ökat från i genomsnitt 385 kronor per månad till 452 kronor per månad.

"-Vår prisanalys bygger på över 1,6 miljoner jämförelser runtom i Sverige under 2023, berättar Alexander Widell, vd på bredbandsval.se."

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Det är bara att gilla läget och köra på fiber, finns inget positivt med att använda 4G, starlink i sitt eget hem.
Bara värt det ifall det inte finns någon fiber eller du är ute och campar

Men som det pratas om här i tråden så ja det har blivit snuskigt dyrt med bredband, men i det hela så är det värt det tycker jag.
Jag hade betalat över 1000 kr för friheten med internet, just nu använder jag Bahnhof och har även bundit det för att jag vet att sålänge jag kan använda bahnhof så kommer jag aldrig byta och då fick jag ner priset rätt mycket.
Betalar 479 kr för 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Bredbandspriser ökar, här är nya prislappen.

Under 2023 ökade det genomsnittliga priset med hela 17 procent för bredband 100 Mbit/s, den hastighet som de allra flesta svenskar väljer.

Det innebär att priset för bredband 100 Mbit/s har ökat från i genomsnitt 385 kronor per månad till 452 kronor per månad.

"-Vår prisanalys bygger på över 1,6 miljoner jämförelser runtom i Sverige under 2023, berättar Alexander Widell, vd på bredbandsval.se."

Det intressanta är ju att gruppavtalen än så länge snarare fortsätter nedåt i pris. Det skulle tala för att driftskostnaden utan en massa mellanhänder gått nedåt. Alltså måste det antingen vara stadsnäten som ökar avgifterna (vilken någon som hävdar sig vara anställd på ett sådant här på forumet bestämt förnekar), eller så passar ISP:erna på att höja priserna på samma sätt som matvarubutikerna blivit påkomna med att höja priserna även på varor där deras inköpspris förblivit oförändrat.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det intressanta är ju att gruppavtalen än så länge snarare fortsätter nedåt i pris. Det skulle tala för att driftskostnaden utan en massa mellanhänder gått nedåt. Alltså måste det antingen vara stadsnäten som ökar avgifterna (vilken någon som hävdar sig vara anställd på ett sådant här på forumet bestämt förnekar), eller så passar ISP:erna på att höja priserna på samma sätt som matvarubutikerna blivit påkomna med att höja priserna även på varor där deras inköpspris förblivit oförändrat.

Sant, men du får räkna in kostaden för hyran och avgifter till föreningen med. Slutar med att det inte alls är så mycket billigare än andra.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det intressanta är ju att gruppavtalen än så länge snarare fortsätter nedåt i pris. Det skulle tala för att driftskostnaden utan en massa mellanhänder gått nedåt. Alltså måste det antingen vara stadsnäten som ökar avgifterna (vilken någon som hävdar sig vara anställd på ett sådant här på forumet bestämt förnekar), eller så passar ISP:erna på att höja priserna på samma sätt som matvarubutikerna blivit påkomna med att höja priserna även på varor där deras inköpspris förblivit oförändrat.

Varenda isp man frågar varför dom höjer avgiften hela tiden säger alltid att det är nätägaren som höjer sin avgift mot isp. Nån ljuger i ledet.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Sant, men du får räkna in kostaden för hyran och avgifter till föreningen med. Slutar med att det inte alls är så mycket billigare än andra.

Jag menar den totala kostnaden som föreningen betalar till ISP:n, vilket i detta fall är mindre än 90 kr/månad/lägenhet för 1000/1000 (utan CGNAT). Finns inga extra avgifter utöver det enligt avtalet. Liknande pris gällde från flera tillfrågade ISP:er.

Så nej, i detta fallet har du faktiskt fel. I det tidigare avtalet var det dock så som du säger, att det var 100/100 som föreningen betalde dryga hundralappen för och sedan fick man som medlem betala någon hundralapp extra för högre hastighet. Priserna har med andra ord gått nedåt sedan dess.

Skrivet av Mullvaden83:

Varenda isp man frågar varför dom höjer avgiften hela tiden säger alltid att det är nätägaren som höjer sin avgift mot isp. Nån ljuger i ledet.

Ja, precis. Det vore fint om någon journalist grävde lite i det där. Misstänker respektive part kanske inte får (eller vill) uttala sig om prisförändringarna hur som helst, så att då med hjälp av källskydd uttala sig anonymt och visa vilken part som faktiskt ligger bakom vore inte fel.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

379kr för 100/100 inte dyrt? =O betalat 100kr för 100/100, 200kr för 200/200 och idag betalar jag 299kr för 500/500 och allt över 1kr per mbit ner är dyrt! =o

Länka gärna någon ISP med fiber där 100/100 kostar 100kr.
Hade varit jävligt underbart, men det existerar inte i något nät jag sett på flera år.

Enda ställena att få "låga" priser är några extremt specifika gruppavtal i sin förening etc men det är betydligt mer invecklat än den summan och gäller inte för majoriteten av befolkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag menar den totala kostnaden som föreningen betalar till ISP:n, vilket i detta fall är mindre än 90 kr/månad/lägenhet för 1000/1000 (utan CGNAT). Finns inga extra avgifter utöver det enligt avtalet. Liknande pris gällde från flera tillfrågade ISP:er.

Så nej, i detta fallet har du faktiskt fel. I det tidigare avtalet var det dock så som du säger, att det var 100/100 som föreningen betalde dryga hundralappen för och sedan fick man som medlem betala någon hundralapp extra för högre hastighet. Priserna har med andra ord gått nedåt sedan dess.

Ja, precis. Det vore fint om någon journalist grävde lite i det där. Misstänker respektive part kanske inte får (eller vill) uttala sig om prisförändringarna hur som helst, så att då med hjälp av källskydd uttala sig anonymt och visa vilken part som faktiskt ligger bakom vore inte fel.

Fast i vissa avtal där "internet" ingår behöver inte alltid vara 100/100, utan det förhandlas. Refererar från en förening där 50/10 ingick, ville man ha mer så fick man betala mer direkt till ISP.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Fast i vissa avtal där "internet" ingår behöver inte alltid vara 100/100, utan det förhandlas. Refererar från en förening där 50/10 ingick, ville man ha mer så fick man betala mer direkt till ISP.

Nej, det varierar naturligtvis från förening till förening. Min poäng var att man absolut kan betala en bra bit under hundralappen inklusive alla avgifter (både egna och föreningens) för 1000/1000 med ett gruppavtal, åtminstone i storstäderna. Med andra ord kan det definitivt vara rejält mycket billigare än man någonsin kan få som enskild konsument.

Det du beskriver låter som ett riktigt dåligt avtal som förmodligen förhandlades fram för många år sedan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Länka gärna någon ISP med fiber där 100/100 kostar 100kr.
Hade varit jävligt underbart, men det existerar inte i något nät jag sett på flera år.

Enda ställena att få "låga" priser är några extremt specifika gruppavtal i sin förening etc men det är betydligt mer invecklat än den summan och gäller inte för majoriteten av befolkningen.

Är vad jag betalade i 10 år, föredetta studenterbjudande.

Men betalar idag 300kr för 500/500 utan någon form av gruppavtal eller liknande.. Är inte direkt svårt att få dessa priser man behöver bara binda upp sig vid rätt tillfälle.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Varenda isp man frågar varför dom höjer avgiften hela tiden säger alltid att det är nätägaren som höjer sin avgift mot isp. Nån ljuger i ledet.

Skrivet av blunden:

Ja, precis. Det vore fint om någon journalist grävde lite i det där. Misstänker respektive part kanske inte får (eller vill) uttala sig om prisförändringarna hur som helst, så att då med hjälp av källskydd uttala sig anonymt och visa vilken part som faktiskt ligger bakom vore inte fel.

Ja nåt för SweClocker redaktion o gräva i.

@Enviro
@Edin_II

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är vad jag betalade i 10 år, föredetta studenterbjudande.

Men betalar idag 300kr för 500/500 utan någon form av gruppavtal eller liknande.. Är inte direkt svårt att få dessa priser man behöver bara binda upp sig vid rätt tillfälle.

Har inte sett 100/100 för 100kr i månaden någonstans på väldigt många år, kvittar om det varit BF eller andra erbjudande under året hos någon ISP
Att få 500/500 för 300-350kr är en annan sak.

Så ja, 100/100 för 100kr är EXTREMT billigt och jag tvivlar på det existerar idag någonstans med något erbjudande (undantag föreningsgrej med hyrorna etc etc).

Hade tecknat det direkt om det existerat åt mossan och bundit upp det på flera år om det hade gått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Har inte sett 100/100 för 100kr i månaden någonstans på väldigt många år, kvittar om det varit BF eller andra erbjudande under året hos någon ISP
Att få 500/500 för 300-350kr är en annan sak.

Så ja, 100/100 för 100kr är EXTREMT billigt och jag tvivlar på det existerar idag någonstans med något erbjudande (undantag föreningsgrej med hyrorna etc etc).

Hade tecknat det direkt om det existerat åt mossan och bundit upp det på flera år om det hade gått

Fast 500/500 för 299kr är otroligt mycket bättre deal än 100/100 för 100kr?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast 500/500 för 299kr är otroligt mycket bättre deal än 100/100 för 100kr?

Inte om man har begränsad ekonomi eller inte har behov av hög hastighet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Inte om man har begränsad ekonomi eller inte har behov av hög hastighet.

Nej och har man flera hemma som sitter och streamar eller liknande så är 100/100 förmodligen för lite.

Ändrar inte att 1kr per Mbit är mer än 0,6kr per Mbit

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast 500/500 för 299kr är otroligt mycket bättre deal än 100/100 för 100kr?

Vad har en deal med något att göra? Jag efterfrågade 100/100 för 100kr.
Och nej behöver man inte mer än 100/100 så är 3 gånger priset inte bättre deal på något sätt eller vis.

Men den logiken så spelar det ingen roll hur mycket något kostar så länge man får mer / krona. Även om man inte har något behov av det.

Men ja, 100/100 för 100kr existerar inte, det var hela poängen. Och hade det funnits hade det varit utan tvekan det mest populära bredbandsvalet i Sverige för den summan.

Permalänk
Medlem

@issue

Det ser ut som om jag fått behålla "min" publika IP i min router/brandvägg efter dagens migrering.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Jo men jag med, var ju ett smärtfritt byte imorse. Får hoppas att det håller i sig

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!