Molnlagringsguide: Vilka alternativ finns och vad erbjuder de?

Permalänk
Medlem

Jag har testat ett antal olika och tycker nog att iCloud och DropBox har fungerat bäst för mig, använder dock bara iCloud nu för tiden, 2TB med familjedelning och det har fungerat perfekt från dag ett. När man pratar om mer backup tjänster så faller mitt val på Jotta, har inget konto nu men ska skaffa det igen.

Permalänk
Medlem

Jag kör synology c2, lite dyrare men inga problem med hastigheten åtminstone

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Kör Mega, 50GB gratis är nice.

Permalänk
Medlem

Jottacloud har en stor fördel, man kan teckna personuppgiftsbiträdesavtal (PUB-avtal) med dom även för gratisabonnemang. Detta tillsammans med att dom ligger i Norge (som är med i EEA) gör dom till ett bra alternativ för ideella föreningar. Att personuppgifter inte lämnar EEA, att man kan teckna PUB-avtal på ett enkelt sätt och att det funkar bra gör helt enkelt att dom är ett bra val.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Bra artikel, men vilka garantier för säkerhetskopiering av data gäller för dessa tjänster? Apple beskriver sin tjänst (icloud) som en förenklad delning och åtkomst till material från alla enheter i apples ecosystem, men ger inga garantier på lagrad data.

Kör själv 2TB lagring via icloud+ som vi har för familjen för dokument och foton. Supersmidig tjänst, men tyvärr fått prestandaproblem med tjänsten mängden data som lagras blir stor (strax över 1,1TB utnyttjat).
I kontakt med Apple i felsökning kring detta fick vi då informationen att det är viktigt att vi säkerhetskopierar vårt innehåll innan de börjar titta på kontot då det är risk att allt eller delar försvinner. Lite upprörd och irriterad kring denna information ledde det vidare till att vi tittade noggrannare på vilka villkor som gäller för data som lagras i tjänsten, risk för förlust och ansvar och hjälp om så skulle ske.

Visar sig då att Apple inte ger några garantier för att data lagras och inte riskerar att förstöras, förloras eller förvanskas.
Har inte haft några problem personligen annat än prestanda i tjänsten, men det är för stor risk att förlora hela familjens bibliotek med bilder på barn och familj för att inte titta över andra eller kompletterande lösningar.

Från terms and conditions:
D. Säkerhetskopiera ditt Innehåll

Du ansvarar för att säkerhetskopiera viktiga dokument, bilder och annat Innehåll som du lagrar eller använder genom Tjänsten till din egen dator eller enhet. Apple ska tillämpa vederbörligt yrkeskunnande och vidta lämpliga försiktighetsåtgärder vid tillhandahållande av Tjänsten, men Apple garanterar inte att Innehåll som du lagrar eller använder genom Tjänsten inte oavsiktligt skadas, förvanskas eller går förlorat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Om Jottacloud kostar 105 kronor i månaden så är årsabonnemanget på 1 500 en jävligt dålig deal. 105*12= 1 260

Man skulle kunna tänka sig att det borde bli billigare att boka upp sig på ett år.

Fast nu har du nog läst fel, 105 kr per månad eller 1050 kr per år. Så jo, det billigare om man betalar årsvis, man får två månader i rabatt...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Använder Google Drive och Proton Drive, eftersom två separata tjänster är bättre än en, och angående att Google kan se vad man laddar upp så löser man detta genom att ladda upp lösenordsskyddade zip-filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Fast nu har du nog läst fel, 105 kr per månad eller 1050 kr per år. Så jo, det billigare om man betalar årsvis, man får två månader i rabatt...

Nej, det stod 1500 ursprungligen (som andra har kommenterat), men det är rättat nu.

Permalänk

Hetzner då? Finns allt från egen server till molnlagring.

Efter att ha sett Apples friskrivning att datan man lagrar bara är säker tills problem uppstår, då känns det som att ett alternativ behövs. Då vill jag att den ska vara krypterad i så fall. Vilket då kräver bandbredd som inte stryps om man nu gör backup på image-filer, containrar etc.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Kom på en sak, då jag har en massa föreningsdokument så dummade jag mig och frågade jottacloud hur de ställde sig till lagring av sånt, då det inte var strikt personliga data utan, ja föreningsdata, vi är ju bra på ideélla föreningar i landet. Protokoll och styrelsedokument och sånt, som ni troligen vet...

Det blev hela handen mot businesskontot.

Liknande för någon annan icke nordisk tjänst, non-profit reglerna är lite knasiga och verkar inte gälla "svensk förening".

Eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Nej, det stod 1500 ursprungligen (som andra har kommenterat), men det är rättat nu.

Då var det fel i artikeln, på Jottaclouds sida står det 1050, det var där jag kollade.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorlon:

Bra artikel, men vilka garantier för säkerhetskopiering av data gäller för dessa tjänster? Apple beskriver sin tjänst (icloud) som en förenklad delning och åtkomst till material från alla enheter i apples ecosystem, men ger inga garantier på lagrad data.

Kör själv 2TB lagring via icloud+ som vi har för familjen för dokument och foton. Supersmidig tjänst, men tyvärr fått prestandaproblem med tjänsten mängden data som lagras blir stor (strax över 1,1TB utnyttjat).
I kontakt med Apple i felsökning kring detta fick vi då informationen att det är viktigt att vi säkerhetskopierar vårt innehåll innan de börjar titta på kontot då det är risk att allt eller delar försvinner. Lite upprörd och irriterad kring denna information ledde det vidare till att vi tittade noggrannare på vilka villkor som gäller för data som lagras i tjänsten, risk för förlust och ansvar och hjälp om så skulle ske.

Visar sig då att Apple inte ger några garantier för att data lagras och inte riskerar att förstöras, förloras eller förvanskas.
Har inte haft några problem personligen annat än prestanda i tjänsten, men det är för stor risk att förlora hela familjens bibliotek med bilder på barn och familj för att inte titta över andra eller kompletterande lösningar.

Från terms and conditions:
D. Säkerhetskopiera ditt Innehåll

Du ansvarar för att säkerhetskopiera viktiga dokument, bilder och annat Innehåll som du lagrar eller använder genom Tjänsten till din egen dator eller enhet. Apple ska tillämpa vederbörligt yrkeskunnande och vidta lämpliga försiktighetsåtgärder vid tillhandahållande av Tjänsten, men Apple garanterar inte att Innehåll som du lagrar eller använder genom Tjänsten inte oavsiktligt skadas, förvanskas eller går förlorat.

Håller med att sådant skulle vara bra om de tog upp. En molntjänst i detta fall är inte är backup. Det är helt enkelt en sync-tjänst och om vi tittar på de flesta lösningar av denna slag så är nog ingen säker för att klassas som backup. Alltid flera backuper på olika sätt är ett måste om man ska vara tämligen säker.

Tur att ni läste på innan saker försvann från erat Icloud, nu är det bara att så fort som möjligt att backupa på något annat sätt om ni inte redan gjort det.

De flesta glömmer att en backup inte bara är ett skydd att förlora filer vid ransomware eller hårdvaru-krash utan även sina egna misstag. Det är lätt att tro att man har koll, men det är lätt att ta bort en hel mapp extra vid ett tillfälle när man grejar och sedan inte upptäcker det direkt.

De flesta inte datorkunniga gör ingen som helst backup på sina bilder eller andra viktiga dokument och tänker inte på följderna vid förlust. Precis som de inte förstår vidden av att ha samma lösenord till flera tjänster.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Kom på en sak, då jag har en massa föreningsdokument så dummade jag mig och frågade jottacloud hur de ställde sig till lagring av sånt, då det inte var strikt personliga data utan, ja föreningsdata, vi är ju bra på ideélla föreningar i landet. Protokoll och styrelsedokument och sånt, som ni troligen vet...

Det blev hela handen mot businesskontot.

Liknande för någon annan icke nordisk tjänst, non-profit reglerna är lite knasiga och verkar inte gälla "svensk förening".

Eller?

Är det nåt problem med att använda det fria företagskontot? Det funkar då bra för mig. Små föreningar har ju ofta inte behov av så mycket lagringsutrymme. När jag signade upp vår föreningen för drygt 5 år sen så fanns det iaf ingen tidsbegränsning för det fria företagskontot.

https://www.jottacloud.com/en/business/ (scrolla ner!)

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Då var det fel i artikeln, på Jottaclouds sida står det 1050, det var där jag kollade.

Skriv inte att jag läst fel då.

Permalänk
Medlem

Passande artikel just nu, använder mig av google drive för att spara bilder m.m och tidigare har ajg alltid kunna plocka ut direktlänkar till bilderna och kunnat posta dom i forum med [ img ] taggar. Nu verkar de dock inte fungera längre och alla mina bilder på forum har blivit värdelösa...

Är det någon som vet på rak arm vilken/vilka av dessa tjänster som erbjuder direktlänkar så man enkelt kan ladda upp sina bilder till molnet, plocka en länk och posta på forum med [ img ] taggar. Det är mitt enda syfte och krav på molnlagring.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Skriv inte att jag läst fel då.

Det jag skrev var "Fast nu har du nog läst fel" och nu har har du förtydligat att det hade du inte.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Ett tips om man vill lägga på ett eget lager av säkerhet i form av kryptering är https://cryptomator.org/
Jag använder det tillsammans med Dropbox och man mountar en virtuel enhet på sin enhet för att komma åt filerna.
Jätte-enkel att använda och skulle ens molnkonto bli hackad så är det bara en massa filer som har random namn som inte går att läsa som är på vift.

Permalänk
Medlem

Har testat alla som finns i guiden nu för tänkte att det kan vara nice att ha ens data krypterad.
Tyvärr så var ingen i närheten av Dropbox när det kommer till appfunktionalitet i mobilen där man kan välja en specifik mapp att ladda upp foton från på ett smidigt sätt och där man kan markera alla foton samtidigt samt se bilderna som vanliga filer utan att de hamnar i en egen "sektion".
Höll på att bli galen på Jottacloud som ville ladda upp alla bilder i hela telefonen och där man endast kunde avmarkera mappar den inte ska ta med vilket skulle ta en evighet då den inkluderat alla bilder från varje musikalbum på min 230GB lokala musik. Fannd "ingen avmarkera alla" knapp.
Utöver mobilappen på Android så var Dropbox bäst enligt mig på windows också utan en mega bloated app som till ex Jottacloud där filerna känns som objekt istället för filer osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Jag kör backblaze som backup på min NAS. Det är väl inte riktigt lika som Google drive och de andra. Men det är en smidig lösning för backup. Kostar mig typ 25kr i månaden för den data jag har där.

Jag krypterar lokalt innan jag skickar upp, utifall de skulle bli hackade eller nått.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Har testat alla som finns i guiden nu för tänkte att det kan vara nice att ha ens data krypterad.
Tyvärr så var ingen i närheten av Dropbox när det kommer till appfunktionalitet i mobilen där man kan välja en specifik mapp att ladda upp foton från på ett smidigt sätt och där man kan markera alla foton samtidigt samt se bilderna som vanliga filer utan att de hamnar i en egen "sektion".
Höll på att bli galen på Jottacloud som ville ladda upp alla bilder i hela telefonen och där man endast kunde avmarkera mappar den inte ska ta med vilket skulle ta en evighet då den inkluderat alla bilder från varje musikalbum på min 230GB lokala musik. Fannd "ingen avmarkera alla" knapp.
Utöver mobilappen på Android så var Dropbox bäst enligt mig på windows också utan en mega bloated app som till ex Jottacloud där filerna känns som objekt istället för filer osv.

Detta kan man också göra på Google Drive och Proton Drive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Debu:

Detta kan man också göra på Google Drive och Proton Drive.

Hittar inte den möjligheten någonstans i android appen eller i webbgränssnittet. Det enda jag kan göra är att välja alla från samma månad som mest.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Synkar från datorn till Synology NAS och därifrån till Backblaze. Har just nu 6TB på Backblaze och det kostar ca 350kr/mån.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Jottacloud känns som det självklara valet. Eller missar jag något?

105kr/mån för obegränsad kapacitet

Permalänk
Medlem

Jobbar dagligen med Jottacloud. Deras tjänst säljs även till andra företag och blir då Elgiganten Cloud, Telia Cloud etc.
Lite klumpigt interface men är överlägset bäst om man vill säkerhetskopiera en hel maskin då den särskiljer på alla maskiner på ett bra sätt.
Säkerhetskopiera via OneDrive är ett rent helvete, den kopplar om sökvägar så din dokumentmapp etc inte är din vanliga mapp längre, utan en undermapp till onedrive. Vilket bara fuckar upp program där man satt upp manuella sökvägar av diverse anledningar.

Permalänk
Medlem

Jag kör Google Drive för foto/video då Google Photos springer cirklar runt alla andra fototjänster med råge.

För allt annat såsom viktiga dokument mm så är det Proton Drive som gäller. Börjar gå mer och mer mot att köra allt jag kan via Proton då de lyckats med konststycket att ha både privata och användarvänliga applikationer.

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Jottacloud känns som det självklara valet. Eller missar jag något?

105kr/mån för obegränsad kapacitet

Som så mycket annat beror det väl på vad man är ute efter.

För ideella föreningar och små 1-2 mans-företag är det nog så då gratisabonnemanget troligtvis räcker till och det dessutom är enkelt att teckna PUB-avtal (DPA) även på gratisabonnemanget (vilket är ett måste om man har dokument som innehåller personuppgifter). När GDPR skulle börja gälla och jag såg mig om efter alternativ till en förening där jag är aktiv så var det enbart Jottacloud som erbjöd PUB-avtal för gratiskonton.

Behöver man mer än 5GB men mindre än 5TB så kanske andra leverantörer har lösningar som är mer attraktiva.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Värt att nämna att för ideella föreningar som kvalificerar sig för det hos Microsoft så kan man få gratis (nonprofit licenser) M365 Business Premium (10st är gratis) och 300st M365 basic. Det är dock krav på att de nyttjas (och de håller koll) samt att personer med licenser tillhör organisationen som ledare osv.

https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/nonprofit
https://www.microsoft.com/en-us/nonprofits/eligibility?rtc=1&...

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Värt att nämna att för ideella föreningar som kvalificerar sig för det hos Microsoft så kan man få gratis (nonprofit licenser) M365 Business Premium (10st är gratis) och 300st M365 basic. Det är dock krav på att de nyttjas (och de håller koll) samt att personer med licenser tillhör organisationen som ledare osv.

https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/nonprofit
https://www.microsoft.com/en-us/nonprofits/eligibility?rtc=1&...

Glöm det. Det som vi normalt kallar ideella föreningar i Sverige kvalar inte in, finns ingen chans att lokala skytteföreningen eller bollklubben kvalar in. Eller iaf var det inte så för sisådär 5 år sen. Jag försökte med det först innan det blev Jottacloud.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Glöm det. Det som vi normalt kallar ideella föreningar i Sverige kvalar inte in, finns ingen chans att lokala skytteföreningen eller bollklubben kvalar in. Eller iaf var det inte så för sisådär 5 år sen. Jag försökte med det först innan det blev Jottacloud.

Var då inget problem när jag skapade det för en klubb jag är medlem i för ett år sedan eller så, fick skicka in info om omsättning mm men kanske hade tur iof.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Var då inget problem när jag skapade det för en klubb jag är medlem i för ett år sedan eller så, fick skicka in info om omsättning mm men kanske hade tur iof.

Intressant. Eller så kanske jag hade otur, eller så kanske jag var för tidigt på det och så tolkade dom villkoren på annat sätt, eller så har dom ändrat villkoren på nåt subtilt sätt. Vi blev iaf nekade och den enda inofficiella förklaringen jag fick var typ att dom erbjuder det till ideella föreningar vars syfte är att skapa samhällsnytta via välgörenhet.

Nåja, Jottacloud och Open/Libreoffice funkar gott nog

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"