Permalänk
Medlem

Ingen korrekturläsning?

Jag undrar varför nyheter/artiklar och annat som publiceras på Sweclockers inte korrekturläses innan publicering. Eller slarvar även den/de som ev. korrekturläser?

Jag börjar bli trött på att skicka rättelser i var och varannan text som publiceras, där t.ex. ord saknas, står i fel ordning osv.

Exempel:

Citat:

Iphonetillverkaren menar att de behöver ge stöd för webbmotorer än Safaris egna

I nyheten: https://www.sweclockers.com/nyhet/38302-eu-ska-utreda-apple-o...

Och:

Citat:

Vissa av Tietoevrys kunder är fortfarande påverkade då deras system som är fortsatt nere och de har behövt använda sig av bland annat post och fax.

I nyheten: https://www.sweclockers.com/nyhet/38301-hackargruppen-akira-h...

Ingen kritik riktad direkt mot Edin som har skrivit just dessa som jag tog som exempel. Andra skribenter/redaktörer är ibland lika slarviga.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Du måste inte skicka rättelser.

Permalänk
Medlem

Om du är trött på det kanske du ska fundera på att sluta.
Men bra att du rättat om du hittat fel.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Det är vanligt att vara slarvig nuförtin', tråkigt nog.

Små fel här och där gör mig inte så mycket. Men, om det störde mig lika mycket som dig utan att det blir någon form av förbättring, så skulle jag läsa nyheterna / artiklarna på annat ställe. I längden får man vad man förtjänar, tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Du måste inte skicka rättelser.

Nä såklart, men jag stör mig på att det nästan alltid är något fel och jag tycker att antalet inkomna rättelser borde ge redaktionen feedback på att det sker för ofta.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Nä såklart, men jag stör mig på att det nästan alltid är något fel och jag tycker att antalet inkomna rättelser borde ge redaktionen feedback på att det sker för ofta.

Det blir ju inte bättre av att det är oftast väldigt lite text i artiklarna

Dom kanske kör en "microsoft" och har inga testare, vi är beta-testare?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det är ganska vanligt att kvaliteten försämras med tiden om inget görs. Sett det ofta på arbetsplatser att organisationen försöker vara modern, prioritera servant leadership och eget ansvar. Det många många verkar missa dock är att det inte betyder att det inte ska finnas mätbara mål och i sin konflikträddhet slutar ha tydliga krav på sina anställda. Då kan misstag som dessa bli vanligare och vanligare...

Har också lagt märke till det, både här och på fz.se.

Permalänk
Sötast

Märkte även detta på senaste artikeln/reklamen för cloudlagring.

Vissa priser står i EURO å andra i SEK. Känns sådär. Än värre var ju vad var det... VPN? artikeln som skrev vilken som var mest säkra helt utan stöttande fakta för varför det ansågs vara så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Du måste inte skicka rättelser.

Jo, då slipper jag göra det 😄

Permalänk
Medlem

Håller helt med dig. Jag stör mig också på att det är hög fokus på kvantitet över kvalitet. Som nämndes i tråden om piratkopering så har författaren pumpat ut i snitt fler än 2 artiklar om dagen det senaste året. Det är väldigt många "icke-nyheter" nuförtiden.

Sen ska vi inte dra igång bumpningsdebatten igen...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Rent krasst ser jag ytterst få personer som skriver korrekt numera så jag reagerar snarare när jag ser någon skriva en längre text utan några grammatiska fel. Till och med väldigt korta texter brukar innehålla många grammatiska fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Håller helt med dig. Jag stör mig också på att det är hög fokus på kvantitet över kvalitet. Som nämndes i tråden om piratkopering så har författaren pumpat ut i snitt fler än 2 artiklar om dagen det senaste året. Det är väldigt många "icke-nyheter" nuförtiden.

Sen ska vi inte dra igång bumpningsdebatten igen...

Jag ser dock inget problem med att en person snittar flera nyheter per dag om det är kvalité på det som skrivs/rapporteras om.

Jag spenderar mycket tid både på förstasidan och i forumet. När jag har läst ikapp den ena delen så hoppar jag över till den andra. När båda är genomsynade så väntar jag ivrigt på något nytt 🙂

Men om det är antingen eller som är valet, så lutar jag mer åt kvalité än kvantitet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Märker detta även på andra nyhetssajter, t.ex. SVT.se. Stav- och slarvfel i var och varannan artikel. Trist kan jag tycka. Många gånger hade nog en avstavning i Word hjälpt

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jag undrar varför nyheter/artiklar och annat som publiceras på Sweclockers inte korrekturläses innan publicering. Eller slarvar även den/de som ev. korrekturläser?

Jag börjar bli trött på att skicka rättelser i var och varannan text som publiceras, där t.ex. ord saknas, står i fel ordning osv.

Exempel:

I nyheten: https://www.sweclockers.com/nyhet/38302-eu-ska-utreda-apple-o...

Och:
I nyheten: https://www.sweclockers.com/nyhet/38301-hackargruppen-akira-h...

Ingen kritik riktad direkt mot Edin som har skrivit just dessa som jag tog som exempel. Andra skribenter/redaktörer är ibland lika slarviga.

Jag har hört att inte ens DN, SvD, Aftonbladet eller någon annan stor tidning har korrekturläsare längre. Det är för dyrt.

Tyvärr leder det till ett förfall av språket. Jag lider med och likt dig.

Permalänk
Medlem

Jag brukar lägga tid på att korrekturläsa mina jobbmail...både en och 2 gånger, så fort det är längre än en eller 2 meningar

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av shugge:

Jag undrar varför nyheter/artiklar och annat som publiceras på Sweclockers inte korrekturläses innan publicering. Eller slarvar även den/de som ev. korrekturläser?

Jag börjar bli trött på att skicka rättelser i var och varannan text som publiceras, där t.ex. ord saknas, står i fel ordning osv.

Exempel:

I nyheten: https://www.sweclockers.com/nyhet/38302-eu-ska-utreda-apple-o...

Och:
I nyheten: https://www.sweclockers.com/nyhet/38301-hackargruppen-akira-h...

Ingen kritik riktad direkt mot Edin som har skrivit just dessa som jag tog som exempel. Andra skribenter/redaktörer är ibland lika slarviga.

Bra att du påpekar! Det är lite bristande rutiner på den fronten och vi tar åt oss av synpunkterna. Bättring ska ske!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Bra att du påpekar! Det är lite bristande rutiner på den fronten och vi tar åt oss av synpunkterna. Bättring ska ske!

Har inte hänt så mycket än upplever jag, men det kanske är ett långtgående projekt?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Bra att du påpekar! Det är lite bristande rutiner på den fronten och vi tar åt oss av synpunkterna. Bättring ska ske!

Bra ni tar åt er kritiken, kudos!

Jag kan ge ett lite tips om att använda ChatGPT 4 som snabb korrektur, den är riktig grym till det och det tar bara sekunder att åtgärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag kan ge ett lite tips om att använda ChatGPT 4 som snabb korrektur, den är riktig grym till det och det tar bara sekunder att åtgärda.

Min upplevelse av korrekturläsning via ChatGPT är att det blir extremt enformigt och brist på variation i texter, många artiklar som är korrekturlästa av t.ex. ChatGPT innom forskningsvärden är extremt lika och blir därför extremt tråkiga att läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Min upplevelse av korrekturläsning via ChatGPT är att det blir extremt enformigt och brist på variation i texter, många artiklar som är korrekturlästa av t.ex. ChatGPT innom forskningsvärden är extremt lika och blir därför extremt tråkiga att läsa.

Så har jag ju inte tänkt på det.

Men vid vanlig översättning så är materialet väl lika så tråkigt som hen som författade originaltexten? Allt ChatGPT gör är att översätta det, menar du en bra novell blir tråkig när den översatts av ChatGPT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Men vid vanlig översättning så är materialet väl lika så tråkigt som hen som författade originaltexten? Allt ChatGPT gör är att översätta det, menar du en bra novell blir tråkig när den översatts av ChatGPT?

Ne menar när man använder ChatGPT för korrektur och låter ChatGPT bygga om meningar, då blir det ofta väldigt lika stuktur och meningsbyggnader som ofta blir utan karkatär eller själ bakom.

En referens är denna