Molnlagringsguide: Vilka alternativ finns och vad erbjuder de?

Permalänk
Melding Plague

Molnlagringsguide: Vilka alternativ finns och vad erbjuder de?

7 molnlagringstjänster i jämförelse – här är för- och nackdelarna med varje.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Saknar pCloud i listan!
https://www.pcloud.com/

Permalänk
Medlem

Har 50GB gratis på Mega som kör allt krypterat.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Har 50GB gratis på Mega som kör allt krypterat.

Samma här. Men 20GB numera på nya gratiskonton.

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheizer:

Samma här. Men 20GB numera på nya gratiskonton.

Vet, jag har varit med sedan starten.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Foto så är det Google som gäller.. simpelt.

Men tex anteckningar, uppgifter etc så använder jag andra tjänster med kryptering.
För då behöver jag inte lika mycket lagring.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Om Jottacloud kostar 105 kronor i månaden så är årsabonnemanget på 1 500 en jävligt dålig deal. 105*12= 1 260

Man skulle kunna tänka sig att det borde bli billigare att boka upp sig på ett år.

Permalänk
Medlem

Shadow lät ju ganska smutt. Använder OneDrive idag, funkar bra, men vill egentligen frigöra mig från MS/Google.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Har kört Jottacloud ett par år, och är nöjd. Saknar kanske lite funktionalitet med familjekonto, men det är väldigt smidigt att mobilappen även fungerar som galleri och kan visa bilder som inte ligger lokalt på mobilen. Har helt ersatt Google Photos för mig, vilket är extra skönt när man inte säger upp äganderätt osv till något amerikanskt företag

Angående pris så stämmer inte det som skrivs i artikeln, de drar 1050kr per år

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Proton Drive är nog det som lockar mig mest och de som lockar minst är One Drive och Google Drive.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Som några andra nämnt, Mega 50GB gratis (ibland uppgraderar jag en viss månad då de har 5GB bandbredd per 6h), Google Photos 100Gb 19:-, OneDrive 1TB via campus (mest kurslitteratur och skolarbete).

Har 2st 4TB i olika datorer som speglas med Resilio Sync, men hade behövt finna en bra 'offsite' lösning. Kanske bäst att köpa en extern hårddisk som får stå hos en polare?

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Använder ingen av de tjänsterna frivilligt.
Tyvärr sitter man i träsket med alla bilder och filer som hanteras via smarphones som kräva dessa drycker.

Mitt val är backup av kritiska filer till Backblaze, krypterat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ingen har noterat att det står 5GB på jottacloud, men om man går in på deras sida och tittar så står det 5TB vilken är en _jävla_ skillnad?

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Saknar information om vilka länder som lagringen hos varje tjänst sker i/vilket lands lagar som företaget lyder under.

Är ju stor skillnad på om det stannar i EU eller om det hamnar i USA eller Kina...

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem

För dig som vill ha det billigaste men kanske inte privataste, typ Google.

Spara dina filer i krypterade lådor med t.ex. vercrypt så kan du garantera att Google eller myndigheter inte tjuvtittar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte behov av det men skulle jag få det så är det nog Proton Drive jag hade satsat på.

Tycker allmänt att dessa tjänster är för dryga att hantera då de blandar in sig för mycket i systemet. Vill egentligen bara ha som en extern lagrìngsenhet fast över internet.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av KroesusSork:

Ingen har noterat att det står 5GB på jottacloud, men om man går in på deras sida och tittar så står det 5TB vilken är en _jävla_ skillnad?

5GB är gratis utrymme. 5TB är gränsen där hastigheten minskar om man väljer att betala för oändlig mängd data.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Spontant tycker jag att Onedrive och Icloud har för lätt att drabbas av synkroniseringsproblem, speciellt om man lägger skrivbord och dokument där för att dela just Skrivbord och Dokument (etc) mellan flera datorer. Kanske är jag klantig, men det är alltid något som strular förr eller senare. Råkar man slänga över något stort arkiv eller filmfil på Skrivbordet och kommer över lagringsgränsen online kan allt möjligt hända tycks det. Kör Onedrive, Icloud och Google Drive/One i billigaste betalvarianterna.

(Har just denna vecka ägnat mig åt att rensa och starta om Onedrive och Icloud pga synkproblem sedan ett par veckor, förstärkta av att jag gick över quotan för några dagar sedan)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Proton Drive är nog det som lockar mig mest och de som lockar minst är One Drive och Google Drive.

Jag skulle använda en del lagring hos Proton om det fanns en klient för linux.... Ha en extra backup på det absolut viktigaste utöver mitt egna Nextcloud.

Angående protondrive så skulle man kunna nämna att deras priser är de ser mer humana ut om man använder mer tjänster. Jag betalar 190 Euro/24 månader för drive, email (med egen domän) samt VPN. 560GB delat mellan email och drive. Inte billigt direkt men inte snordyrt heller om man frågar mig.

Permalänk
Medlem

Det finns inga. Att lägga viktig data i molnet är idiotiskt som synes de senaste veckorna.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Jag har testat de flesta och det är bara Dropbox som funkar riktigt bra på nyare macOS med fileproviderd. Jag har ~40000 foton i Dropbox, flera gånger större än det lediga diskutrymmet på Mac:en. Jag pekar Digikam och DxO PhotoLab direkt mot Dropbox. Importerar, redigerar, sorterar, döper om och flyttar runt hela katalogträd och prestandan är likvärdig den lokala disken.

Andra tjänster, som OneDrive, Google Drive, pCloud, Mountain Duck och Expandrive/Strongsync/S3Pro mot S3-kompatibelt storage, mm, funkar helt uselt i jämförelse. Även gamla Dropbox innan de bytte till fileproviderd (typ 2022). De med klassisk volymmontering (Mountain Duck, pCloud, mm) har usel prestanda och program (inkl Finder) som ständigt fryser. OneDrive och Google Drive blir titt som tätt förvirrade och slutar att synka. I Google Drive har jag till och med varit med om att filer försvinner spårlöst. Dropbox funkar alltid klockrent.

(Jag lagrar mina viktiga filer i molnet först och har lokala backupper, istället för tvärtom)

Permalänk
Medlem

Har ett 2TB-konto på iCloud för familjen. Backup telefoner/iPads och foton. Fungerar sömlöst tror jag, har aldrig noterat att det inte skulle lira.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Funderar på backup men jag kan inte motivera det.
Har inget på någon av mina datorer/telefoner som är kritiskt och endast finns lokalt. Viktiga grejer mailar jag till flera av mina mailadresser men det är sällan.

Bra jämförelse dock, tack.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

https://mega.io/

något annat känns dumt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk

Ganska, bra
jag gjorde nyligen en ganska liknande tabell.
Då med mina kandidater:

Onedrive
Google ONE (drive)
NordLocker

Bröt även ner några kolumner till
"Totalpris" på årsbasis
samt även
"pris per terabyte"

Det är tex ganska svårt argumenta för att hitta något bättre än Onedrive-prenumeration anser jag.
Tex en "365 Family"
Då ger man alltså ca 1100-1200 kr/året för hela Officesviten.
Plus 1TB /användare.

Och givetvis kan du själv skapa och addera upp till 6st maximalt.
Dvs 6TB.
(Man får använda programet på 5 enheter + 5 mobiler)

Slutsats: I vissa lägen blev det alltså billigare med Office+onedrive jämfört med en renodlad lagringstjänst.

Sen får man ju som artikeln gör, även väga in fördelarna med att det finns en officiell app.
Så att man kan integrera den sömlöst i sin PC/android. För att ställa in galleri-synk eller backuper.

Finns leverantören kvar om 1, 4 år? osv.

få fram typsnitt mm
Permalänk
Medlem

Det skulle vara bra om Pcloud som är rätt stor var med i denna jämförelsen. Shadow hade jag inte hört talas om alls.

Office 365 med Onedrive är svårslaget om man gjorde som jag och många andra. köpte personal för många år och sedan uppgraderade till Familj-abb för alla åren för en månads avgift till bara. Sambon har en, sonen en, syrran en och jag har en och sedan har jag ett annat konto på min HTPC som jag kör igång för en extra backup bara ibland. Onedrive har fungerat riktigt bra för mig genom åren. på över 50 tusen filer som backupas. Integritet finns det inte som på t.ex Pcloud, det är det man får offra.

När jag testade Google Drive för några år sedan gick det inte backupa kamerabilder från mobilen direkt i Drive utan bilderna la sig på något annat sätt. Kunde inte gå in på drive på datorn och bilderna låg i en mapp som vanligt. Är det så nu med?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Kör både iCloud 200GB och OneDrive 2TB, samt en NAS 10TB.

Permalänk
Medlem

Finns det tester på hur snabbt det går att tanka hem all data lokalt, för att göra/återställa backup exempelvis? (jag antar att om man har exempelvis onedrive eller icloud som primär lagring för att dela dokument/filer mellan datorer eller har för liten ssd så vill man ändå göra backup till time machine eller motsvarande)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Har office365 så använder Onedrive 1TB lagring som ändå ingår i abonnemanget. När man inte rör något efter man satt upp synkningen mellan mapparna så verkar det fungera bra.

Men jag har haft problem med Onedrive när något förändrats, exempelvis när jag formaterat om hårddisken och velat återuppta synkningen på nytt av berörda mappar. Filerna i berörda mappar på hårddisken hade lästs tillbaka (samma skick som innan formateringen) men något orsakade en redig konflikt som slutade med att onedrive fick för sig att synka bort alla filer i synkningsmapparna.

Sen har jag haft märkliga problem med att ta manuella backuper av filer från synkningsmapparna då utforskaren klagat på att min externa disk inte hade tillräckligt med utrymme, trots att det tredubbla fanns tillgängligt. Detta löste sig med att backa upp via ett program istället.

Som sagt tidskrävande problem som för mig varit ologiska, men utöver det så har det varit OK.

Permalänk
Musikälskare

Slår ett slag för Jottacloud som jag brukar göra, har haft dom i många år och aldrig några problem

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?