Snabbkoll: Har du testat portabel speldator?

Permalänk
Medlem

Har ingen, har inte testat någon men är sugen på en.

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat men är riktigt sugen då jag idag saknar speldator. Finns lite spel jag vill testa.

Är nog mest intresserad av ally eller ally extreme. Verkar skilja 3000 mellan dom. Jag har lite dålig koll på dom. Duger den vanliga Ally eller är den för långsam?

Har gamepass via xboxen så därför lockar Ally mer än steam deck.

Permalänk
Medlem

Jag är så pass gammal att jag behöver läsglasögon när jag använder mobiltelefon och platta...
Så jag föredrar att spela datorspel på datorn, med större skärm på ett litet avstånd.

Jag skulle hellre vilja uppgradera från min lilla 8"-platta till en annan 8"-platta med bättre hårdvara. Den har jag mer praktisk användning av.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Nej, inga planer på det heller.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Har bara kört Nintendo Switch, men föredrar större skärm. Sen är mina tummar inte dom bästa längre,så kan bara sitta kortare perioder med handhållet/handkontroll.
Men smidigt för dom som reser mycket eller annat som hindrar att man kan sitta vid stor skärm🙂.

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

Jag har en Gameboy color - behövs inte mer

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Gameboy, gameboy color, gameboy advanced, PSP, Switch.
Testade en "riktig" dator på jobbet, gillade verkligen Steam Deck, kan tänka mig att köpa en egen nästa generation eller så.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Jag har slängt ut gamingdatorn och kör nu bara en Steam Deck. Med hus, barn, osv. så får jag vara flexibel i tid och rum när det vankas en liten spelstund. Sedan som Linux-torsk så gillar jag ju det där lite extra.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Mitt Steam deck har helt ersatt alla spelmaskiner och även gamingpc i mitt hushåll eftersom den är så mycket smidigare och det går göra precis allt på den så att det endast krävs en enhet för alla spel istället för flera stycken samt att man kan sitta var som helst.

Batteritiden är faktiskt förvånansvärt bra, sällan man hinner spela mer än några timmar i sträck ändå och så är det bara koppla in den i laddaren under tiden man (behöver) gör(a) något annat. Enda jag saknar som jag inte visste att jag skulle gilla så mycket med Nintendo Switch är att kontrollerna inte är löstagbara på SD. Det är underskattat att kunna flytta och vinkla händerna precis som man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag har inte testat men är riktigt sugen då jag idag saknar speldator. Finns lite spel jag vill testa.

Är nog mest intresserad av ally eller ally extreme. Verkar skilja 3000 mellan dom. Jag har lite dålig koll på dom. Duger den vanliga Ally eller är den för långsam?

Har gamepass via xboxen så därför lockar Ally mer än steam deck.

Har själv inte provat Rog Ally men har du gamepass ultimate kan du streama spelen till Steam deck. Det är lite småmeck men är man lite teknisk av sig ska det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag har inte testat men är riktigt sugen då jag idag saknar speldator. Finns lite spel jag vill testa.

Är nog mest intresserad av ally eller ally extreme. Verkar skilja 3000 mellan dom. Jag har lite dålig koll på dom. Duger den vanliga Ally eller är den för långsam?

Har gamepass via xboxen så därför lockar Ally mer än steam deck.

Du kan köra Windows på Steam Deck. Lite osäker på hur drivrutinsstödet är från Valve/AMD i dagsläget. Har tidigare tänkt att testa just pga Game Pass men inte blivit av.

https://store.steampowered.com/news/app/1675200/view/31316961...

Och mer specifikt https://help.steampowered.com/en/faqs/view/6121-ECCD-D643-BAA...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Har en Steam Deck men den ligger mest och samlar damm numera.
Trevlig och så, men spelar mycket hellre på min dator.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Själv använder jag min steamdeck, dockad, som min enda dator.

Bra budgetalternativ, tidigare hade jag en dator med en i5a och GeForce 750ti som gpu så det blev ett litet prestandakliv.

Permalänk
Medlem

Kör bara handheld. Bara kört handheld som den enda dator jag använder sen den första Steam Deck släpptes. Nu kör jag deck, ally och Legion Go och kör Twitter och Youtube-kanal baserat runt handhelds. Klipper black magic raw-video med mera på dessa grymma maskiner. Kommer nog aldrig att skaffa en klossig desktop igen

Permalänk
Medlem

Svarade nej.
Modernaste modellen jag äger är denna.
Gissar att den inte räknas.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Har inte haft något behov ännu. Kanske i framtiden.

Känner samma... Villhöver mer än jag behöver..

Permalänk
Medlem

Nöjd med mitt Steam Deck, perfekt att spela småspel på i soffan eller om man är borta och behöver döda lite tid.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Köpte en Rog Ally nyligen, väldigt trevligt komplement till en stationär när man ligger i soffan eller är på resande fot.

Ja jag är sjukt nöjd med min Ally. Har börjat spela igenom min gamla psp samling på den.

Permalänk
Medlem

Köpte Rog Ally Extreme för 6000kr på Power och är riktigt nöjd, så nöjd att jag sålde min dator med 5800x och RTX 3080. Haft stationär dator i 25 år, sedan jag var barn. Spelar på soffan, på TVn ibland om den är ledig, eller dockad på kontoret om jag behöver mus och tangentbord.

Egentligen var jag ute efter quick resume funktionen på Steam Deck men jag tyckte det var för mycket pengar med dator plus Steam Deck Oled (LCD vill jag inte ha).

Det bästa är att jag slutat stressa över att spela klart spel för att hinna ikapp. Nu spelar jag gamla AAA spel jag missat och väntar med nyare spel och spel som inte går att köra minst 60 fps på med/high tills det släpps kraftfullare handhållna enheter.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Har en Steam Deck men den ligger mest och samlar damm numera.
Trevlig och så, men spelar mycket hellre på min dator.

Varför köpte du en från början?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför köpte du en från början?

Ville testa bara

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Har 2 Switch, day one och sen OLED modellen. Blivit många timmar på dessa både dockade och handhållet.
Kör numera på Steam Deck OLED och det har gjort att många AA/Indie spel som man "hoppat över" nu spelar flitigt, men även andra lite tungare/nyare.
Har även Geforce Now för att testa lite och fungerar rätt bra att streama t.ex. Cyberpunk i 1080p i upp till 60FPS.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Införskaffad en Steamdeck Oled förra månaden och är riktigt nöjd. Perfekt att lira äldre spel på, för att inte tala om emulering!

Permalänk
Medlem

Har en Steam Deck. Gillar den mycket. Även om jag inte spelar mer än 1-4 timmar i veckan så hade det nog blivit 0-1 timme i veckan på min stationära dator.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Jag har bara ett problem. Det är att jag inte kan spela med handkontroller. Varje gång jag försökt har det bara slutat i att jag inte ens klarar den enklaste nivån.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Var riktigt taggad på Lenovo Legion Go innan launch. Började på sistone intressera mig för Retroid/Ayaneo etc, då jag främst tänker köra Steam link och Game Pass, och har nu landat i att min pensionerade Huawei Mate 10 Pro tillsammans med en vettig kontroller borde klara det jobbet galant.

Galet vad möjligheter det har ploppat upp i bärbar gaming i och med alla streaming- och remote-lösningar.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk

Att kunna sitta i soffan och spela på en laptop är starkt underskattat. 1600p i 3:2 16” är otroligt trevligt att spela på och ger, tycker jag, en annan inlevelse än 16:9/16:10 när skärmen är så pass liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insio:

Var riktigt taggad på Lenovo Legion Go innan launch. Började på sistone intressera mig för Retroid/Ayaneo etc, då jag främst tänker köra Steam link och Game Pass, och har nu landat i att min pensionerade Huawei Mate 10 Pro tillsammans med en vettig kontroller borde klara det jobbet galant.

Galet vad möjligheter det har ploppat upp i bärbar gaming i och med alla streaming- och remote-lösningar.

Detta!

Många som klagar att det är för dyrt att spela osv, men samtidigt har det aldrig varit billigare och ofta enklare att spela än idag. Nästan allt går att spela och med lösningar och tjänster som just Steam Link och Game Pass kommer man åt sitt bibliotek på enheter som inte är avsedda att spela på nödvändigtvis.

Och vill man kunna spela på sin handhållna spelenhet så får vi idag också samma spel som på PC och övriga konsoller. Var nog först med Switch som spelen till stor del (med en del undantag, ARK kanske) spelmässigt liknade eller mer eller mindre var samma spel som på PC och övriga konsoller. Innan dess var det ofta spel som var gjord för den handhållna spelkonsollen eller till stor del omgjorda då spelet som fanns på PC och konsoll aldrig hade fungerat.

Vill man ha det absolut bästa och snabbaste idag så kostar det förstås. Men man kommer väldigt långt idag om man inte måste ha detta, speciellt när vi har flera decennier med bra spel att blicka bakåt till. Att pyssla med spel förr i tiden var inte billigt heller, speciellt om man höll sig inom lagen. Och allt åldrades så mycket snabbare på det.

Bästa tiden att spela är imorgon, näst bästa idag. Som jag ser det.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av nanne:

Jag har bara ett problem. Det är att jag inte kan spela med handkontroller. Varje gång jag försökt har det bara slutat i att jag inte ens klarar den enklaste nivån.

Det är till 100% en vanesak. Jag var inbiten PC-gamer länge innan jag skaffade PS3 och sen blev det Xbox 360 och nu PS5. Man vänjer sig fortare än man tror, behöver bara ge det lite tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Det är till 100% en vanesak. Jag var inbiten PC-gamer länge innan jag skaffade PS3 och sen blev det Xbox 360 och nu PS5. Man vänjer sig fortare än man tror, behöver bara ge det lite tid.

Nja det gäller absolut inte alla. Jag gick över till konsoll under 4 år med PS3 men när jag väl återgick till PC så va det som att komma hem igen. Alla spel gick att spela med lätthet, hade inte kramp i nävarna efter intensivt BF spel med kontroll

Jag kunde aldrig hålla en hög jämn nivå i fps-spel. Jag kunde helt enkelt inte lära mig att spela tillräckligt bra. Inte för att jag är något proffs med t-bord och mus men väldigt mycket bättre än med kontroll iaf