Sapphire Radeon RX 7900 GRE Pulse – en utmanare till Geforce RTX 4070 Super

Permalänk
Medlem

Känns som att det är detta kort som borde ha lanserats som 7800XT från första början. Med det i beaktning så tycker jag inte att det känns särskilt imponerande jämfört med 6800 XT och det faktum att det lanseras 3 och ett halvt år senare.

Permalänk
Medlem

Ändå intressant att AMD verkar ge en jämnare RT prestanda än Nvidia om man jämför mellan lägsta och högsta fps så dippar Nvidia ner jättemycket. Frågan är bara hur det påverkar upplevelsen? Nog för att genomsnitt kanske är mest intressant.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Viking
Skrivet av Cludden:

Av vilken anledning? 1080p hör (kanske) till extremt tävlingsbaserade spel. Det finns ingen anledning att spela i så låg upplösning 2024. Det är av samma anledning som quake world spelare höll kvar vid superlåga upplösningar kring sekelskiftet

Blir ju extremt mycket billigare med både skärm och dator om man nöjer sig med 1080p. Sen nämner du själv en anledning.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleCat:

Hade varit roligt att se överklockningstester på detta kort. Även små ökningar skulle kunna göra stor skillnad.

Läst andra tester, och det visar sig att det knappt går att justera minnesklockan alls - några procent upp bara. Eftersom det är minnesbandbredden som är svagheten så kan man sannolikt inte få ut så mycket mer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jaha, detta var lite oväntat. Drog till med ett 7800 XT för en månad sen. Hade inte trott det skulle dyka upp några nya kort nu förrän nästa generationer släpps.

Så oväntat är det väl ändå inte?
Kortet lanserades förra året och har gått att köpa i flera månader varav sedan januari för strax över 7k.

Permalänk
Medlem

AMD sänkte också riktpriset på 7700XT till $419 (missade alla haschtomtars favoritsiffra med 1, Elon Musk sitter säkert och gråter nu…). Skall bli intressant att se om det triggar några rörelser på svenska marknaden. Ett par kort på Prisjakt har sjunkit med ungefär de där 7% som det innebär.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Dags att uppdatera prestandaindex att innehålla Ray Tracing, blir en missvisande bild annars vad kunden kan förvänta sig i dagens moderna spel.

Precis klarat Alan Wake 2, helt magiskt med full RT i 1440P. När man stänger av Ray Tracing försvinner halva glädjen, mystiken och stämningen i spelet. Det är en elementär del av spelen nu för tiden - inte ögongodis som det kanske var för några år sedan.

Låt oss göra en kompromiss istället! Lägg till ett 1440p Ultra + RT fall bland alla andra prestandaindex och låt dessa få finnas sida vid sida

Håller med att det är mer relevant 2024 mer än tidigare, men absolut inget som borde ersätta de vanliga indexen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Läst andra tester, och det visar sig att det knappt går att justera minnesklockan alls - några procent upp bara. Eftersom det är minnesbandbredden som är svagheten så kan man sannolikt inte få ut så mycket mer.

Ja det verkar vara nedlåst. Inte så konstigt kanske för hade det gått att klocka upp en det hade det varit extremt prisvärt.

Klockning har börjat försvinna mer och mer. Antingen för låsningar eller för att produkterna redan är maxade från start. Lite tråkigt men allt var inte direkt bra med 1995-2015 eran heller.

Permalänk
Medlem

Detta kort för tankarna till 7900 GTO.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av SpaceAce:

Dags att uppdatera prestandaindex att innehålla Ray Tracing, blir en missvisande bild annars vad kunden kan förvänta sig i dagens moderna spel.

Precis klarat Alan Wake 2, helt magiskt med full RT i 1440P. När man stänger av Ray Tracing försvinner halva glädjen, mystiken och stämningen i spelet. Det är en elementär del av spelen nu för tiden - inte ögongodis som det kanske var för några år sedan.

Nää lägg av. ''Kunden'' du pratar om är knappa 5% av alla gamers, ingen bryr sig om RT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Klart det blir stor skillnad att gå från ingen RT till PT, men hur kul är det att spela i 20fps när man lagt 20k+ på ett grafikkort?

https://tpucdn.com/review/cyberpunk-2077-phantom-liberty-benchmark-test-performance-analysis/images/performance-pt-3840-2160.png
(Siffror från september 2023, så kan eventuellt vara bättre idag)

Varför just 4K?
Många spelar Cyberpunk med Path Tracing igång ihop med vanlig DLSS, på bra mycket sämre kort från 4070.

4K ihop med DLSS Performance ser fortfarande bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkangbg:

Nää lägg av. ''Kunden'' du pratar om är knappa 5% av alla gamers, ingen bryr sig om RT

Haha, yeah right - Absolut *tumme upp*

Permalänk
Skrivet av MickeV:

Så oväntat är det väl ändå inte?
Kortet lanserades förra året och har gått att köpa i flera månader varav sedan januari för strax över 7k.

OK. Hade gått mig förbi i alla fall. Minns att jag läste om det men att det bara skulle lanseras i Kina.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Haha, yeah right - Absolut *tumme upp*

Jag sitter inte på nån vidare statistik men jag håller med om att det är en förhållandevis liten och nishad målgrupp som värderar RT som något positivt

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cludden:

Av vilken anledning? 1080p hör (kanske) till extremt tävlingsbaserade spel. Det finns ingen anledning att spela i så låg upplösning 2024. Det är av samma anledning som quake world spelare höll kvar vid superlåga upplösningar kring sekelskiftet

Skrivet av Cludden:

Inget av vad jag försökt åstadkomma. Jag är fortfarande helt klar med att 1080p är av det förgångna och har man ekonomiska skäl att stanna där så är det en anledning, självklart, jag har aldrig sagt annat. Mer än 1080p kan många spela i om man använder uppskalning eller nöjer sig med mindre än ultra i spel. Jag försöker inte imponera på någon.

Hur ska du ha det?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Kanon att vi fick ett test av detta kort!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk

Verkar vara ett prisvärt kort. Jag sitter på AM4 plattformen. Kommer alla CPU:er flaska detta kort, eller är det någon som hänger med? Spelar i 1440p.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Verkar vara ett prisvärt kort. Jag sitter på AM4 plattformen. Kommer alla CPU:er flaska detta kort, eller är det någon som hänger med? Spelar i 1440p.

Nah, bara överklocka din 5600 lite: https://pc-builds.com/bottleneck-calculator/result/1fB1h8/3/g...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Tänkte kanske uppgradera till en Ryzen 7 eller 9. Anser du det vara bortkastade pengar? 😊

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Jag sitter inte på nån vidare statistik men jag håller med om att det är en förhållandevis liten och nishad målgrupp som värderar RT som något positivt

Jag tycker att man får göra skillnad på spel som kör RT stenhårt och de som har det som en mindre del för just reflektioner och liknande där det gör stor skillnad. Ett exempel på det senare är Spiderman 2. Det spelet flyter på alldeles utmärkt på en PS5, vilken har en GPU i klass med Radeon 6700, ungefär - fast utan Infinity Cache. Det funkar alltså på RDNA2, precis den plattform som RT-kramarna verkar hata mest av alla. Dess minimala RT är alldeles tillräcklig. Den typen av användning är bara positivt - det blir snyggt utan att koka GPUn.

Den andra varianten är Cyberpunk. Det är för all del ett kul spel, men skall man köra det med all RT på så krävs det en rätt rejäl GPU (även om man struntar i path tracing). Då tror jag att det är rätt få som bryr sig om det. Det räcker att se hur stor andel av Steam-spelarna som har en GPU som klarar det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

FPS är med i bilderna. Vem spelar 4K path traced utan uppskalning?
Man får nog vänta åtminstone två generationer innan det går att ligga över 60 fps så. Gissningsvis mer än så.

Yes såg att FPS fanns, men eftersom man inte vet vilken upplösning och inställningar som användes är det svårt att konstatera något annat än att PT absolut såg bättre ut. Där håller jag med!
Kan helt klart tänka mig använda DLSS(eller likande teknik) men inte mycket lägre än Quality och då levererar ett 4090 kanske runt 40fps? Fortfarande alldeles för lågt enligt mig och väl under dom ca 60fps som krävs för att kunna använda FG på ett vettigt sätt.

Skrivet av Leiri:

Varför just 4K?
Många spelar Cyberpunk med Path Tracing igång ihop med vanlig DLSS, på bra mycket sämre kort från 4070.

4K ihop med DLSS Performance ser fortfarande bra ut.

Det är såklart en personlig åsikt, men om jag köper ett kort i prisklassen 4080S/4090/7900XTX vill jag att det ska klara spel i 4K. Min poäng var att jag då hellre spelar utan RT/PT i 60fps istället för 20fps.

Samma resonemang funkar även på ett 4070 men i 1440p.

Sen om man inte har något emot att spela i 20-30fps så är väl det jättebra, framförallt billigare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkangbg:

Nää lägg av. ''Kunden'' du pratar om är knappa 5% av alla gamers, ingen bryr sig om RT

Denna kommentar lär inte åldras bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkangbg:

Nää lägg av. ''Kunden'' du pratar om är knappa 5% av alla gamers, ingen bryr sig om RT

Folk som spelar/spelat Avatar frontiers of pandora bryr sig nog då det spelet kräver RT för att fungera (stöd för software-RT också men det är ju fortfarande RT).

Vi lär inte se färre spel med RT framöver heller.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Tänkte kanske uppgradera till en Ryzen 7 eller 9. Anser du det vara bortkastade pengar? 😊

På AM4 är det ingen idé att uppgradera från en 5600, jag har en också, visst vore en 5800X3D trevligt men för min del är det inte värt 3549Kr + besväret.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Det är såklart en personlig åsikt, men om jag köper ett kort i prisklassen 4080S/4090/7900XTX vill jag att det ska klara spel i 4K. Min poäng var att jag då hellre spelar utan RT/PT i 60fps istället för 20fps.

Samma resonemang funkar även på ett 4070 men i 1440p.

Sen om man inte har något emot att spela i 20-30fps så är väl det jättebra, framförallt billigare!

Cyberpunk ser riktigt dåligt ut utan Path Tracing. Och varför måste du spela i just 4K?
Här har du 3840x2160 i Native utan uppskalning och 3840x2160 med Uppskalning, DLSS Performance, vilket är 1080p.

Ett 4070 Super får 60 fps med Path Tracing i 1440p DLSS-B, 45 med DLSS-Q och det är väldigt svårt att urskilja några skillnader utöver att DLSS ser allmänt behagliga ut, då det är mycket mindre ostabilitet i bilden jämfört med native.

4080, 4090, 7900XTX klarar spel i 4K. Det gör även kort för 5000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Cyberpunk ser riktigt dåligt ut utan Path Tracing. Och varför måste du spela i just 4K?
Här har du 3840x2160 i Native utan uppskalning och 3840x2160 med Uppskalning, DLSS Performance, vilket är 1080p.
https://youtu.be/YUYNSZtlopw

Ett 4070 Super får 60 fps med Path Tracing i 1440p DLSS-B, 45 med DLSS-Q och det är väldigt svårt att urskilja några skillnader utöver att DLSS ser allmänt behagliga ut, då det är mycket mindre ostabilitet i bilden jämfört med native.

4080, 4090, 7900XTX klarar spel i 4K. Det gör även kort för 5000 kr.

Spelar i 4K eftersom skärmen jag spelar på är 4K, annars hade jag kunnat spela på en skärm med 1080p/1440p istället.
Körde igenom Cyberpunk i 4K utan RT/PT och tycker det var ett bra spel även om PT ser bättre ut.

Tycker DLSS Quality ser ganska bra ut, problemet är fortfarande att det inte finns något kort som klarar Cyberpunk PT i 4K DLSS Quality(om man vill ha 60fps). Kanske om ett par generationer som någon skrev tidigare.

Jag tycker mitt 7900XTX är helt okej till spel i 4K. Vissa tycker förmodligen det är för långsamt, andra kanske tycker det är overkill. Om du tycker man kan klara sig på billigare kort så är det bara positivt. Den som blir mest lidande i slutändan är ju jag som får spendera mer pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Spelar i 4K eftersom skärmen jag spelar på är 4K, annars hade jag kunnat spela på en skärm med 1080p/1440p istället.
Körde igenom Cyberpunk i 4K utan RT/PT och tycker det var ett bra spel även om PT ser bättre ut.

Tycker DLSS Quality ser ganska bra ut, problemet är fortfarande att det inte finns något kort som klarar Cyberpunk PT i 4K DLSS Quality(om man vill ha 60fps). Kanske om ett par generationer som någon skrev tidigare.

Jag tycker mitt 7900XTX är helt okej till spel i 4K. Vissa tycker förmodligen det är för långsamt, andra kanske tycker det är overkill. Om du tycker man kan klara sig på billigare kort så är det bara positivt. Den som blir mest lidande i slutändan är ju jag som får spendera mer pengar.

Om du är ute efter 60 fps så finns det helt klart kort som klarar 4K för runt 5-6k som 6800XT/7800XT/4070/3080. Visst beror det också på spel, Unreal Engine 5 är ju notoriskt dåligt optimerad så dessa spel kan man nog undvika. Likaså Frostbites Jedi Survivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Tänkte kanske uppgradera till en Ryzen 7 eller 9. Anser du det vara bortkastade pengar? 😊

Definitivt värt att knipa en 5800x3d om du har möjlighet.

Permalänk

Synd att RDNA3 ligger så långt efter i energieffektivitet. Känns lite som Polaris som också lovade god energieffektivitet men ändå drog mycket mer än NVIDIAs kort.

Permalänk
Medlem

Även om spelet inte är släppt än, så saknar jag spelet star citizen i listan. Även om servrarna går på knäna och att även det påverkar fps:en, så är vi många i kommunityt som försöker förstå oss på vilket kort som ger bäst fps i de olika upplösningarna. Mitt gamla RX5700 klarar de flesta spelen i 1440p med vettig fps, men star citizen spelar i en helt annan kategori och frågan är vart gränsen går vilken gpu man behöver ha för att få en trevlig upplevelse i 1080p, 1440p 4k osv. Själv märker jag tex en skillnad på ungefär 7-8 fps mellan 1080p och 1440p, men jag inget att jämföra med nu när jag går i tankarna att uppgradera.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3