Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Fyfan. Hur funkar vardagen?

Ganska hyffsat trots omständigheterna. De flesta dagarna har man ju lite hopp. Forskningen går ändå framåt men tiden rinner ändå sakta ut. Hoppas iallafall nå en punkt igen där sjukdomsförloppet kan bromsas men känns svårt efter dagens besked. Behöver inte ta några mediciner mot smärta och liknande och det gamla cellgiftet var ganska lindrigt biverkningsmässigt. Men omöjligt att planera något framåt då man är helt låst i behandlingen och det är svårt att tänka typ ett par månader/ett halvår framåt.

Skönt de stunder där det märks av mindre och man känner att man har tillräckligt med ork för att göra något. Men oftast blir man påmind, orken framförallt. Extremt ofri.

Men behandlingen går ju först förstås. Lite besviken på att den behövde skjutas på en vecka men behöver också ork för att påbörja en ny kur/behandling också.

Samt sjukskriven. Hade varit omöjligt att jobba nu ändå trots allt. Men man hittar annat att försöka fylla tiden med och balansera ork för att göra något.

Stör mig nog fortfarande mest hur lurigt cancer kan vara. Du kan få men kroppen bekämpar och besegrar sjukdomen själv utan att det hinner bli något. Men kan också gå väldigt långt innan symptom ens märks av. Så var det för mig. Och då har vi, vad det verkar, ingen förekomst av cancer i släkten så långt bakåt det går att se. Men tacksamt att de trots det tog det så pass allvarligt i vården. Men det hade behövts hittas tidigare men man screenar ju knappt något under 50 ens. Och det blir vanligare bland yngre. Är själv 38 bör väl tilläggas.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av anders190:

Innan jul såg det ut som cellgiftsbehandlingen verkade ta på nästan allt, tumörer och metastaser. Men efter möte med läkare idag så har inga framsteg skett i år utan istället blivit fler och sämre. Skulle börja en annan behandling idag men behövde skjutas på till nästa vecka. Och även med denna så väntar man inga framsteg.

Aggresiv cancer som dessutom är svårbehandlad ger svåra framtidsutsikter. Inte helt oväntat då det visade sig tidigt att förutsättningarna redan då var dåliga men behövs typ mirakel som det ser ut nu. Just nu är det mer eller mindre bromsande vård som gäller.

Edit: Förstås har jag inte gett upp men även när man som i mitt fall vetat hur det kan se ut i fem månader så handlar det mer om hur länge kroppen orkar, om några behandlingsmetoder hinner hitta fram. Rejäl käftsmäll kan jag lova.

Jag finner inga ord hur smärtsamt det är att läsa vad du går igenom. Har du fått stöd/någon att prata med (psykolog eller liknande) från onkologen?
Det kan vara svårt att söka stöd hos anhöriga och ibland lättare att prata med en utomstående. Om du vill, kan du alltid skriva till mig via DM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Innan jul såg det ut som cellgiftsbehandlingen verkade ta på nästan allt, tumörer och metastaser. Men efter möte med läkare idag så har inga framsteg skett i år utan istället blivit fler och sämre. Skulle börja en annan behandling idag men behövde skjutas på till nästa vecka. Och även med denna så väntar man inga framsteg.

Aggresiv cancer som dessutom är svårbehandlad ger svåra framtidsutsikter. Inte helt oväntat då det visade sig tidigt att förutsättningarna redan då var dåliga men behövs typ mirakel som det ser ut nu. Just nu är det mer eller mindre bromsande vård som gäller.

Edit: Förstås har jag inte gett upp men även när man som i mitt fall vetat hur det kan se ut i fem månader så handlar det mer om hur länge kroppen orkar, om några behandlingsmetoder hinner hitta fram. Rejäl käftsmäll kan jag lova.

Minns ditt första inlägg om denna skit i tråden och har varit glad varje gång jag läst ett i lägg från dig. Vi har ju inte mycket till relation i världen än med dessa anonyma användarkonton i etern, men jag tänker på dig varje gång jag ser dig. Ha kul så länge det går, ingen bryr sig om arv och annat!

Permalänk
Medlem

Arv är att huvudet dunka...hej fillevipp faderuskan tjafs...

Skrivet av medbor:

Minns ditt första inlägg om denna skit i tråden och har varit glad varje gång jag läst ett i lägg från dig. Vi har ju inte mycket till relation i världen än med dessa anonyma användarkonton i etern, men jag tänker på dig varje gång jag ser dig. Ha kul så länge det går, ingen bryr sig om arv och annat!

Att - i den mån de är många - så många bryr sig om arv... Jag är av den högvördiga meningen att OFTAST när ett år väl faller ut (efter alla räkenskaper och bråk) så är nästintill allt lika i slutändan (plus ➕ minus ➖ noll) och den summa man får ut "RENT" är inte så mycket (om man inte var hemlig älskare åt Wallenberg ). Det är det ena...

Låt 🎶 oss säga att allt gick lika bra som en opera framförd av de tre tenorerna då infaller det grön 🥗 jävliga i sången, nämligen det att när man väl står där med alla miljoner (och en oskuld mindre om Wallenberg var inblandad ) så är nästintill hela tiden och livet gånget så man har, som sagt, oftast bara en 10-20 år på sig att leva upp arvet...

Det är bättre att leva livet än att gå och lägga sig...Wallenber:a...ehrm...gå och vänta på det här "goda" som i bästa fall blir ett nollsummespel i bästa fall...

Tjillivip...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Man ska husvagn och göra lagom många stopp 🛑.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Jag önskar att jag kunde (som i the green mile) blåsa bort cancern. 😊 <3

@anders190: Ditt inlägg berör mig djupt. Man skulle kunna Swisha något...men vad hjälper det...:(

Jsg lyssnar på sånger om vänskap och tänker på dig. 🫂

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Tack alla!

Skrivet av Swec_Ragsan:

Jag finner inga ord hur smärtsamt det är att läsa vad du går igenom. Har du fått stöd/någon att prata med (psykolog eller liknande) från onkologen?
Det kan vara svårt att söka stöd hos anhöriga och ibland lättare att prata med en utomstående. Om du vill, kan du alltid skriva till mig via DM.

Hej, jag har fått erbjudande om det, flera gånger från olika vårdinrättningar men har inte riktigt känt att jag behöver det ännu. Känns lite bättre idag även om det är stressande att jag inte fick fortsätta behandlingen igår. Men man måste ju också ha ork för att klara själva behandlingen. Allt vårdrelaterat har för min del varit oväntat bra, det enda felet är att forskningen inte kommit tillräckligt långt för att ha något de vet att fungerar. En sak om man kan bromsa sjukdomsförloppet men när inte ens det går ser det inte bra ut.

Tack så mycket, ska ha det i åtanke men känner ändå att det känns bra att kunna skriva av mig lite här i tråden, samt diskussioner och sådant med familj och bekanta.

Skrivet av medbor:

Minns ditt första inlägg om denna skit i tråden och har varit glad varje gång jag läst ett i lägg från dig. Vi har ju inte mycket till relation i världen än med dessa anonyma användarkonton i etern, men jag tänker på dig varje gång jag ser dig. Ha kul så länge det går, ingen bryr sig om arv och annat!

Tack!
Lite det som är det sköna med. Just det lite mer anonyma. En av ganska få saker som fortfarande får mig att glömma bort hur jag mår och skratta är Flashback Forever, på tal om anonyma användarkonton. Lyssnar dels om avsnitten från början (är nog runt avsnitt 20) samt senaste avsnitten som dyker upp varje vecka. Man får försöka hitta saker att stå ut med då mycket blir ett långt väntande, på behandling och undersökningar och resultat.

Precis, det blir ett senare bekymmer!

Skrivet av Radovic:

Jag önskar att jag kunde (som i the green mile) blåsa bort cancern. 😊 <3

@anders190: Ditt inlägg berör mig djupt. Man skulle kunna Swisha något...men vad hjälper det...:(

Jsg lyssnar på sånger om vänskap och tänker på dig. 🫂

Just ja, det hade jag helt glömt bort faktiskt. Om det bara vore så enkelt!
Tack!

Jag har det rätt bra ställt, ganska välbetalt jobb (som jag iofs är sjukskriven ifrån) samt har satsat på att spara och investera. Men om något behöver nog Cancerfonden alltid fler givare samtidigt. Jag själv har så jag klarar mig men tack för omtanken!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Nyanställda på företaget jag jobbar på går in på ca 5k mer i lön än mig. Jag har jobbat här i 4 år och är lägst betald av ALLA på denna "firma" (statligt anställd).
Känns så jävla tröckigt att sitta och lära upp dessa om det mest grundläggande i vårat arbete när jag VET att jag är lägst betald.
Jag gick in som junior eftersom jag inte hade tidigare erfarenhet samt pluggat detta, så redan där halkade jag bakom alla andra. Men nu har vi anställt nya som inte heller har tidigare erfarenhet/utb i detta men ändå går in med 5k högre än mig.
Efter 4 år så kan jag i princip allt, varenda detalj om arbetet och hur det ska utföras. Tagit upp det med chefen flertal gånger men får bara massa lovord om att det ska ändras ) Dags att söka nytt kanske.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | ASUS GeForce RTX 4070 12GB GDDR6 ProArt OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | Corsair RM850x 850W v3 | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Fractal Design North Svart TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flundra:

Nyanställda på företaget jag jobbar på går in på ca 5k mer i lön än mig. Jag har jobbat här i 4 år och är lägst betald av ALLA på denna "firma" (statligt anställd).
Känns så jävla tröckigt att sitta och lära upp dessa om det mest grundläggande i vårat arbete när jag VET att jag är lägst betald.
Jag gick in som junior eftersom jag inte hade tidigare erfarenhet samt pluggat detta, så redan där halkade jag bakom alla andra. Men nu har vi anställt nya som inte heller har tidigare erfarenhet/utb i detta men ändå går in med 5k högre än mig.
Efter 4 år så kan jag i princip allt, varenda detalj om arbetet och hur det ska utföras. Tagit upp det med chefen flertal gånger men får bara massa lovord om att det ska ändras ) Dags att söka nytt kanske.

Du får börja kalla chefen för Fidel Castro... Eftersom det inte händer så mycket på lönefronten:

Chefen tjänar pengar på detta 100%
Men låter fortsättningsvis Folket lida på detta plågsamma vis
De har Rånet som norm och fortsätter med exploateringen.
Ett statligt bolag har alltid råd att höja lönerna (skatt).

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flundra:

Nyanställda på företaget jag jobbar på går in på ca 5k mer i lön än mig. Jag har jobbat här i 4 år och är lägst betald av ALLA på denna "firma" (statligt anställd).
Känns så jävla tröckigt att sitta och lära upp dessa om det mest grundläggande i vårat arbete när jag VET att jag är lägst betald.
Jag gick in som junior eftersom jag inte hade tidigare erfarenhet samt pluggat detta, så redan där halkade jag bakom alla andra. Men nu har vi anställt nya som inte heller har tidigare erfarenhet/utb i detta men ändå går in med 5k högre än mig.
Efter 4 år så kan jag i princip allt, varenda detalj om arbetet och hur det ska utföras. Tagit upp det med chefen flertal gånger men får bara massa lovord om att det ska ändras ) Dags att söka nytt kanske.

Bara att säga ifrån, antingen förstår de och fixar de eller så fattar du snabbt att de inte står på din sida, då är valet lätt. Jag sade till och fick markant höjning flera år på raken. Säg att du pga din kunskap har en mer senior roll där du utbildar andra på rutiner och system, det förtjänar mer än de du lät upp från grunden. Håller de inte med så vet du det ganska snabbt

Chefen ska jobba för dig, försvara dig och din vikt för bolaget, inte tvärt om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Du får börja kalla chefen för Fidel Castro... Eftersom det inte händer så mycket på lönefronten:

Chefen tjänar pengar på detta 100%
Men låter fortsättningsvis Folket lida på detta plågsamma vis
De har Rånet som norm och fortsätter med exploateringen.
Ett statligt bolag har alltid råd att höja lönerna (skatt).

En kollega till mig berättade om sitt gamla jobb där han inte fick förnyad anställning och var tydligen bitter över det på en tidigare mellanchef.
När den fd mellanchefen cyklar förbi en dag så nämner min kollega att det är en fd chef men inte att han är bitter på honom.
Och då säger jag angående att chefen bytt jobb för att han fått bättre anbud någon annanstans att "han kanske är en Judas i deras ögon". (För det gamla företaget)

Min kollega tog därefter uttrycket till sig helt och refererar till sin före detta chef som Judas titt som tätt, inte för att chefen bytte bolag utan antagligen för att min kollega känner sig sviken.

Det är faktiskt väldigt angenämt att utbrista Judas när man tänker på något gammalt svek, litet som stort.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Jag sa bara gris knoRRR...inget annat... :)

Skrivet av Luminous:

En kollega till mig berättade om sitt gamla jobb där han inte fick förnyad anställning och var tydligen bitter över det på en tidigare mellanchef.
När den fd mellanchefen cyklar förbi en dag så nämner min kollega att det är en fd chef men inte att han är bitter på honom.
Och då säger jag angående att chefen bytt jobb för att han fått bättre anbud någon annanstans att "han kanske är en Judas i deras ögon". (För det gamla företaget)

Min kollega tog därefter uttrycket till sig helt och refererar till sin före detta chef som Judas titt som tätt, inte för att chefen bytte bolag utan antagligen för att min kollega känner sig sviken.

Det är faktiskt väldigt angenämt att utbrista Judas när man tänker på något gammalt svek, litet som stort.

Vi får 🐑 väl ta och sjunga för Chefen:

"Rullan går på Chefens vind, rullan går, rullan går
Lögner in och löner ut, kom får du se hur den anställde mår:
Rullan går över avtal och sägner, chefens barn blir hundens vänner: BRIS blir DRIS, med manicken pis, kom får du se var stången står..."

"Sonen med vovven löper villigt och glatt över stenar och stubbar, chefen han ej detta bevittnar, hemma han löneavtalet begrundar" (😂 sure 😂)... Chefen anade nog att helig son...kunde sjunga en låt 🎶... Om Hur man tar sig ur en LO avtalsbåt...

Ja som ni förstår så håller jag en låg profil i verserna så att ingen...ja opponerar sig mot ja...bomfaderittan Gris knoRRR...

Om Du faller efter vägen, det ju mänskligt är
Rea Dig upp till ordets seger, det det enda rätta är.
Om Du faller en gång till...byt jobb.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Helt bissart men verkar som min insomnia beror på ägg? (5st /dag). Trodde det var mjölkproteinet då jag fick samma skit förra året fast av whey. Slutade med mjölk helt typ en vecka sen men efter att ha käkat ägg nu på kvällen börjar kroppen pirra och kännas jobbig, vad i h.. har inte sovit mer än 1-2h per natt i en vecka. Helt pajko. Vad är oddsen liksom. Lyckades hitta en reddit post med en annan person som fick insomnia av whey och ägg… börja känna mig smått galen nu. Är detta ens möjligt liksom. Skulle aldrig tro det om jag inte upplevde det själv.
Känner redan nu att det inte bli någon sömn inatt heller. Inte druckit kaffe på 1.5år så inte de om nån undrar.

https://www.reddit.com/r/insomnia/comments/g4rp71/psa_eggs_ca...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Helt bissart men verkar som min insomnia beror på ägg? (5st /dag). Trodde det var mjölkproteinet då jag fick samma skit förra året fast av whey. Slutade med mjölk helt typ en vecka sen men efter att ha käkat ägg nu på kvällen börjar kroppen pirra och kännas jobbig, vad i h.. har inte sovit mer än 1-2h per natt i en vecka. Helt pajko. Vad är oddsen liksom. Lyckades hitta en reddit post med en annan person som fick insomnia av whey och ägg… börja känna mig smått galen nu. Är detta ens möjligt liksom. Skulle aldrig tro det om jag inte upplevde det själv.
Känner redan nu att det inte bli någon sömn inatt heller. Inte druckit kaffe på 1.5år så inte de om nån undrar.

https://www.reddit.com/r/insomnia/comments/g4rp71/psa_eggs_ca...

Killgissning: Kan den gemensamma nämnaren vara mycket protein mer generellt?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Killgissning: Kan den gemensamma nämnaren vara mycket protein mer generellt?

Inte speciellt tror jag, två ägg och gröt till frulle, vanlig lunch. Tre ägg och macka på kvällen. Inga överdrivna mängder känner jag.

Verkar inte helt ovanligt…
https://www.google.com/search?q=eggs+insomnia+site:www.reddit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Inte speciellt tror jag, två ägg och gröt till frulle, vanlig lunch. Tre ägg och macka på kvällen. Inga överdrivna mängder känner jag.

Verkar inte helt ovanligt…
https://www.google.com/search?q=eggs+insomnia+site:www.reddit...

Fem ägg per dag är väl ganska mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fem ägg per dag är väl ganska mycket?

Tränar så behöver protein också dessvärre. Ägg var enkel proteinkälla men antar jag får börja med kyckling eller nått då mjölkprodukter inte funkar heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myllerman:

Helt bissart men verkar som min insomnia beror på ägg? (5st /dag). Trodde det var mjölkproteinet då jag fick samma skit förra året fast av whey. Slutade med mjölk helt typ en vecka sen men efter att ha käkat ägg nu på kvällen börjar kroppen pirra och kännas jobbig, vad i h.. har inte sovit mer än 1-2h per natt i en vecka. Helt pajko. Vad är oddsen liksom. Lyckades hitta en reddit post med en annan person som fick insomnia av whey och ägg… börja känna mig smått galen nu. Är detta ens möjligt liksom. Skulle aldrig tro det om jag inte upplevde det själv.
Känner redan nu att det inte bli någon sömn inatt heller. Inte druckit kaffe på 1.5år så inte de om nån undrar.

https://www.reddit.com/r/insomnia/comments/g4rp71/psa_eggs_ca...

Låter som histaminintolerans. Får du hjärtklappning när du druckit whey eller ätit ägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethMolund:

Låter som histaminintolerans. Får du hjärtklappning när du druckit whey eller ätit ägg?

Pulsen verkar iaf gå upp och jag känner mig hyper. Som om jag druckit för mycket kaffe (vilket jag inte dricker).Tror du har rätt, ska söka mer på det. Tack för tipset! Känns som myror under huden och det var 5t sen jag käka ägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Hade medarbetarsamtal nyligen där alla punkter var enligt eller över förväntan.
Därefter hade vi ännu ett samtal där man får prata lite och tjata om att få högre lön.

Det konstiga var att jag på detta möte blev placerad precis "under förväntan", dvs helt annorlunda om vad som sades på medarbetarsamtalet.

Får inte ihop det i min hjärna, fick ingen förklaring heller varför. Och inget som har påpekats förr. Väldigt ologiskt.
Kändes bara som att man ville få mig att inse att jag kommer få långt mindre lönehöjning än vad jag sade att jag tyckte jag var värd / ville ha. Typ "Förvänta dig ingen lönehöjning"...

Tråkigt, trivs med jobbet men man blev fan ett frågetecken efter detta.

Först och främst så tycker jag att du borde få ta del i underlaget. Sedan ska du såklart fråga varför och även lyfta det till facket. Tänk också på att till nästa gång spela in samtalet. Det kan du göra både utan medvetande eller samtycke med chefen.

Anmäl det till ditt fack också och be dem gräva i varför de väljer att ändra sina åsikter.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Inte speciellt tror jag, två ägg och gröt till frulle, vanlig lunch. Tre ägg och macka på kvällen. Inga överdrivna mängder känner jag.

Verkar inte helt ovanligt…
https://www.google.com/search?q=eggs+insomnia+site:www.reddit...

Skrivet av Myllerman:

Tränar så behöver protein också dessvärre. Ägg var enkel proteinkälla men antar jag får börja med kyckling eller nått då mjölkprodukter inte funkar heller.

Det kan ändå handla om hur mycket du får i dig på en gång och hur nära inpå läggdags du äter. Om det är tre ägg inom en timme före läggdags kan det anses vara mycket. Däremot har jag inga belägg för att protein kan ha den effekten…

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Du får börja kalla chefen för Fidel Castro... Eftersom det inte händer så mycket på lönefronten:

Chefen tjänar pengar på detta 100%
Men låter fortsättningsvis Folket lida på detta plågsamma vis
De har Rånet som norm och fortsätter med exploateringen.
Ett statligt bolag har alltid råd att höja lönerna (skatt).

Rånet? Man får en lön och är man inte nöjd med den kan man söka sig vidare. Chef i statlig tjänst tjänar inte på att sänka lönerna eller hålla nere dem. Antagligen tycker chefen att andra medarbetare är viktigare att lägga löneökningarna på.

Permalänk
Medlem

Frugan jobbar på sitt körkort,

30 körlektioner från en körskola.
20.000kr
Kör med mig i snart 3 månader varje dag.

klarade teori på första försöket

Nu är hon uppe på sitt tredje körprov. Eftersom de tycker inte att hon kör snabbt nog ut från rondeller och väjningsplikter.

Fan, 1500 kr per gång! 4500 kr nu på körprov..

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Eftersom de tycker inte att hon kör snabbt nog ut från rondeller och väjningsplikter.

OT: Inte helt ovanligt för kvinnor, de framstår som osäkra. Nöt bort det!

OnT: Gubbgnäll på all idioter E4 Uppsala till Arlanda, f-n alla ska köra rally i 130, kryssa mellan bilarna, hålla två meters avstånd. Tänder ni på att slicka röv får ni leta upp någon som tänder på det, det gör inte jag!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Det kan ändå handla om hur mycket du får i dig på en gång och hur nära inpå läggdags du äter. Om det är tre ägg inom en timme före läggdags kan det anses vara mycket. Däremot har jag inga belägg för att protein kan ha den effekten…

Verkar troligen vara histaminintolerans. Stämmer in på mina symtom. Histaminet lagras i kroppen så kan vara att det blev för mycket då jag redan verkade ha känslighet mot det (symtom vid intag av Whey). Blir låghistaminkost ett tag framöver.
Ingen mer yogurt och ägg :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Verkar troligen vara histaminintolerans. Stämmer in på mina symtom. Histaminet lagras i kroppen så kan vara att det blev för mycket då jag redan verkade ha känslighet mot det (symtom vid intag av Whey). Blir låghistaminkost ett tag framöver.
Ingen mer yogurt och ägg :/

Ja, hittar du något som stämmer med symptomen är det klokt att börja där. Hoppas att du hittar svaret och kan åtgärda det lätt. Tråkigt dock om det innebär yoghurt- och äggförbud…

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Först och främst så tycker jag att du borde få ta del i underlaget. Sedan ska du såklart fråga varför och även lyfta det till facket. Tänk också på att till nästa gång spela in samtalet. Det kan du göra både utan medvetande eller samtycke med chefen.

Anmäl det till ditt fack också och be dem gräva i varför de väljer att ändra sina åsikter.

Hej. Tack för ditt svar.

Nu i veckan fick jag signera mitt samtal, och då var allt "enligt förväntan", vilket jag tycker är rimligt och där jag ser mig själv ligga då jag haft några tuffa år & varit med om mycket(ej arbetsrelaterat) & inte kunnat eller orkat prestera mer än så.

Så jag är nöjd med det, men absolut ganska dåligt framlagt under samtalet & väldigt konstigt att säga att jag låg under förväntan när samma person satt mig enligt förväntan nu efteråt..

Vi har inget kollektivavtal så jag vet inte om facket kan reagera på sådant?

Nu löste det ju sig, och jag och min chef har ändå bra kemi eller vad man skall säga, så jag tror han bara tabbade sig pga, direktiv från högre makt.

Känns bra nu ialf.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Frugan jobbar på sitt körkort,

30 körlektioner från en körskola.
20.000kr
Kör med mig i snart 3 månader varje dag.

klarade teori på första försöket

Nu är hon uppe på sitt tredje körprov. Eftersom de tycker inte att hon kör snabbt nog ut från rondeller och väjningsplikter.

Fan, 1500 kr per gång! 4500 kr nu på körprov..

hade ungefär lika många lektioner, dock ingen att övningsköra med.
Tror 1-4 uppkörningar är normalt innan man klarar det.
Dom är extremt petiga på förarprov, jag failade min första gång pga. att jag inte hoppade växlar tillräckligt, från 2-4 osv.
Vilket jag tycker är jävligt kontigt att bedöma någon på.. Tycker det är viktigare att se till att man växlar mjukt i så fall.

Sedan kör man oftast sämre än någonsin när man kör upp för att man är nervös.

Jag klarade mitt på 3:dje försöket(förarprov).
Var tvungen att göra om Teorin för att tiden gick ut(2 månader, vilket också är sjukt).
Satte dock Teorin alla gånger jag gjorde den.

Hon grejar det nästa gång. Jag började ha mindsetet "skitsamma", och då klarade jag det.
Minns att jag inte kunde sova de 2 första gångerna för jag var så nervös, tredje uppkörningen så hade jag släppt allt & tänkte bara fuck it", och då gick det.

Tog kortet 2016, 26 år var jag då..

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Ja, hittar du något som stämmer med symptomen är det klokt att börja där. Hoppas att du hittar svaret och kan åtgärda det lätt. Tråkigt dock om det innebär yoghurt- och äggförbud…

Tack, uppdaterar när jag vet säkert vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Hej. Tack för ditt svar.

Nu i veckan fick jag signera mitt samtal, och då var allt "enligt förväntan", vilket jag tycker är rimligt och där jag ser mig själv ligga då jag haft några tuffa år & varit med om mycket(ej arbetsrelaterat) & inte kunnat eller orkat prestera mer än så.

Så jag är nöjd med det, men absolut ganska dåligt framlagt under samtalet & väldigt konstigt att säga att jag låg under förväntan när samma person satt mig enligt förväntan nu efteråt..

Vi har inget kollektivavtal så jag vet inte om facket kan reagera på sådant?

Nu löste det ju sig, och jag och min chef har ändå bra kemi eller vad man skall säga, så jag tror han bara tabbade sig pga, direktiv från högre makt.

Känns bra nu ialf.

Du: "Men vänta nu chefen... har vi inget kollektivavtal?"
Chefen kämpar med att hålla sig i kvar i stolen: "Nä, hahahahahaha (etc)"
Du spänner ögonen i chefen: "Vet IF Metall om detta?"
Chefen, svettpärlorna forsar: "Men vad har de med vår bransch att göra?"
Du iskall: "Är det värt risken...? ;)"

Nä, skämt åsido, bra att det ordnat upp sig lite.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...