Permalänk
Medlem

Senior staff är inte en senior tjänst, staff motsvarar principal, så senior staff är ett steg ovanför det. Dvs en väldigt senior principal developer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Det låter högt för svenska marknadslöner, även för seniorer (chefstjänster ej inräknat).
Har du någon direktlänk som stöder dessa nivåer?

Inga direktlänkar, men har tre vänner som jobbar där som jag vet vad de tjänar.

Software Engineer L6 cirka 150000:- i månaden i grundersättning
Solutions Architect L6 cirka 160000:- i månaden i grundersättning
Solutions Architect L5 cirka 120000:- i månaden i grundersättning

Inkluderar ej bonus eller equity.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Senior staff är inte en senior tjänst, staff motsvarar principal, så senior staff är ett steg ovanför det. Dvs en väldigt senior principal developer

M.a.o. vanliga seniorer kan fetglömma löner i den harangen som nämns. Det kräver lite mer krut bakom CV:et eller många trappsteg och år i företaget.
Senior staff är väl närmare en hög chefstjänst med stort ansvar som lägger grunden för en väl tilltagen lön.

Visa signatur

Honk

Permalänk

Ålder: 23
Yrke: Microsoft Power Platform utvecklare (Konsult)
Utbildning: Gymnasieexamen
Erfarenhet: 3 år
Förmåner: 5000kr fiskvård, sjukvårdsförsäkring, telefon, pension, 30 dagars semester, förmånsbil, förmånscykel, betalad receptbelagd läkemedel tills högkostnadsskydd. Bonus vid certifiering 2,5k.
Lön: 42000/månad fastlön
Ort: Skåne
Övrigt: kan jobba hemifrån 4 dagar/vecka

Är det någon som har koll på vad marknadslönen är för rollen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBuilder:

Ålder: 23
Yrke: Microsoft Power Platform utvecklare (Konsult)
Utbildning: Gymnasieexamen
Erfarenhet: 3 år
Förmåner: 5000kr fiskvård, sjukvårdsförsäkring, telefon, pension, 30 dagars semester, förmånsbil, förmånscykel, betalad receptbelagd läkemedel tills högkostnadsskydd. Bonus vid certifiering 2,5k.
Lön: 42000/år fastlön
Ort: Skåne
Övrigt: kan jobba hemifrån 4 dagar/vecka

Är det någon som har koll på vad marknadslönen är för rollen?

Menar du alltså att du får både bil och cykel av din arbetsgivare mot att du endast betalar förmånsskatt, eller menar du att ni har möjlighet att ta ut en personalbil/personalcykel mot löneavdrag? Det låter som en väldigt bra förmån annars, om man inte är i väldigt stort behov av bil i tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Menar du alltså att du får både bil och cykel av din arbetsgivare mot att du endast betalar förmånsskatt, eller menar du att ni har möjlighet att ta ut en personalbil/personalcykel mot löneavdrag? Det låter som en väldigt bra förmån annars, om man inte är i väldigt stort behov av bil i tjänsten.

De måste ju på något sätt kompensera för den ovanligt låga årslönen

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De måste ju på något sätt kompensera för den ovanligt låga årslönen

Fast å andra sidan ingår det fiskvård. Inte så vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De måste ju på något sätt kompensera för den ovanligt låga årslönen

Haha det förklarar ju saken! Då får man hoppas det är en Ferrari man får plocka ut i vart fall...

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

De måste ju på något sätt kompensera för den ovanligt låga årslönen

Nice catch, uppdaterade precis inlägget

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Menar du alltså att du får både bil och cykel av din arbetsgivare mot att du endast betalar förmånsskatt, eller menar du att ni har möjlighet att ta ut en personalbil/personalcykel mot löneavdrag? Det låter som en väldigt bra förmån annars, om man inte är i väldigt stort behov av bil i tjänsten.

Vet ej exakt hur förmånsbilen fungerar, då jag inte har körkort.
Men förmånscykel dras ifrån bruttolönen via tjänsten bikelease.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBuilder:

Nice catch, uppdaterade precis inlägget

Om du ändå ändrar så lika bra att du ändrar fiskvård till friskvård också…

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Om du ändå ändrar så lika bra att du ändrar fiskvård till friskvård också…

Kanske är fiskvård han får pengar till?
Men frågan är om han måste använda fritiden eller om fiskvård sker på arbetstid? 🤔

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Kanske är fiskvård han får pengar till?
Men frågan är om han måste använda fritiden eller om fiskvård sker på arbetstid? 🤔

fiske är väl en godkänd friskvårdsaktivitet

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Kanske är fiskvård han får pengar till?
Men frågan är om han måste använda fritiden eller om fiskvård sker på arbetstid? 🤔

Många frågor obesvarade!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Ny lön färdig. Blev av med övertiden mot 30 dagar semester.

Yrke: IT-konsult med fokus på Entra
Stad: Göteborg
Utbildning: YH Nätverkssäkerhet
Lön: 47 500 kr + bonus
Förmåner: Telefon, friskvård
Ålder: 26

Byter du så kan du nog hamna på 60+ utan problem, Entra Konsulter är de brist på

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur mycket övertid hade du tidigare?

Tillräckligt för att det inte skulle vara fördelaktigt med en veckas semester. Dock var det ett krav från bolaget tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som mjukvaruutvecklare på ett större företag i Stockholmsområdet. Jag har jobbat i ett mjukvaruteam i drygt 3 år och har nu blivit erbjuden rollen som scrum master för hela teamet. Vad anser ni är en rimlig löneförhöjning (utöver ordinarie revision) när man blir befordrad till denna befattning? Någon annan här som gjort samma karriärsteg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Byter du så kan du nog hamna på 60+ utan problem, Entra Konsulter är de brist på

Intressant! Får man fråga hur länge du har arbetat?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Intressant! Får man fråga hur länge du har arbetat?

Jag personligen sitter inte med Entra utan Konsult inom M365/SharePoint/Viva/Copilot.
Har jobbar snart 10 år och ligger på 1.2-1.4 i årslön

Polaren som jobbar med Entra och Intune har drygt 8 års erfarenhet. Han ligger på 75 000kr i månaden (900k per år) + förmåner och bonuser.

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Ny lön färdig. Blev av med övertiden mot 30 dagar semester.

Yrke: IT-konsult med fokus på Entra
Stad: Göteborg
Utbildning: YH Nätverkssäkerhet
Lön: 47 500 kr + bonus
Förmåner: Telefon, friskvård
Ålder: 26

Skrivet av nickhe:

Byter du så kan du nog hamna på 60+ utan problem, Entra Konsulter är de brist på

Pratar vi MS102 + SC-100 och massor av erfarenhet då, eller vilken nivå ligger bör en Entrakonsult ligga på?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Pratar vi MS102 + SC-100 och massor av erfarenhet då, eller vilken nivå ligger en Entrakonsult på?

Ja men exakt,
SC-100 + Starkt CV med många implementeringar för större bolag. Bra Entra konsulter är det brist på

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBuilder:

Vet ej exakt hur förmånsbilen fungerar, då jag inte har körkort.
Men förmånscykel dras ifrån bruttolönen via tjänsten bikelease.se.

Då är det rent tekniskt inte en förmånscykel, utan en personalcykel. Det är dessvärre många som blandar ihop begreppen och inte förstår skillnaden (inte minst Bikelease verkar ju gilla ordet "förmånscykel"), vilket är olyckligt. Men det är väldigt stor skillnad på koncepten, varför det också är viktigt att hålla isär begreppen om det ska vara möjligt att göra någon som helst jämförelse mellan olika arbetsgivares förmåner.

Samma sak torde gälla för bilen, det är liksom inget gemene arbetsgivare bara strösslar omkring sig, då kostnaden för detta utan vidare kan uppgå till 10.000-15.000 per anställd och månad. Inom vissa branscher och för vissa tjänster så står faktiskt arbetsgivaren för hela bilkostnaden (så den anställda endast betalar skatt på bilförmånen), men då brukar det handla om höga tjänster, alternativt tjänster där det är väldigt frekvent med tjänsteresor.

Det du har är alltså med allra största sannolikhet "kostnadsneutral personalbil", vilket alltså inte är kostnad alls för arbetsgivaren (förutom lite administration varje månad), hela kostnaden för bilen betalas av den anställde som väljer att ta en sådan bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Då är det rent tekniskt inte en förmånscykel, utan en personalcykel. Det är dessvärre många som blandar ihop begreppen och inte förstår skillnaden (inte minst Bikelease verkar ju gilla ordet "förmånscykel"), vilket är olyckligt. Men det är väldigt stor skillnad på koncepten, varför det också är viktigt att hålla isär begreppen om det ska vara möjligt att göra någon som helst jämförelse mellan olika arbetsgivares förmåner.

Samma sak torde gälla för bilen, det är liksom inget gemene arbetsgivare bara strösslar omkring sig, då kostnaden för detta utan vidare kan uppgå till 10.000-15.000 per anställd och månad. Inom vissa branscher och för vissa tjänster så står faktiskt arbetsgivaren för hela bilkostnaden (så den anställda endast betalar skatt på bilförmånen), men då brukar det handla om höga tjänster, alternativt tjänster där det är väldigt frekvent med tjänsteresor.

Det du har är alltså med allra största sannolikhet "kostnadsneutral personalbil", vilket alltså inte är kostnad alls för arbetsgivaren (förutom lite administration varje månad), hela kostnaden för bilen betalas av den anställde som väljer att ta en sådan bil.

Ja det är sällan värt det om man inte reser mcyetk, iom att det att man "slipper" skadekostnader, tävtt kan ingå osv.

men man "tvingas" att köpa en helt ny bild vilket alltid är dyrt.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Då är det rent tekniskt inte en förmånscykel, utan en personalcykel. Det är dessvärre många som blandar ihop begreppen och inte förstår skillnaden (inte minst Bikelease verkar ju gilla ordet "förmånscykel"), vilket är olyckligt. Men det är väldigt stor skillnad på koncepten, varför det också är viktigt att hålla isär begreppen om det ska vara möjligt att göra någon som helst jämförelse mellan olika arbetsgivares förmåner.

Samma sak torde gälla för bilen, det är liksom inget gemene arbetsgivare bara strösslar omkring sig, då kostnaden för detta utan vidare kan uppgå till 10.000-15.000 per anställd och månad. Inom vissa branscher och för vissa tjänster så står faktiskt arbetsgivaren för hela bilkostnaden (så den anställda endast betalar skatt på bilförmånen), men då brukar det handla om höga tjänster, alternativt tjänster där det är väldigt frekvent med tjänsteresor.

Det du har är alltså med allra största sannolikhet "kostnadsneutral personalbil", vilket alltså inte är kostnad alls för arbetsgivaren (förutom lite administration varje månad), hela kostnaden för bilen betalas av den anställde som väljer att ta en sådan bil.

Vad menar du exakt i stycket om cykeln, vad är det för (stor) skillnad och hur vet jag vad som är vad? Min arbetsplats erbjuder även de en så kallad förmånscykel, alltså en cykel som du leasar i tre år mot ett bruttolöneavdrag (i detta fall genom Sportson https://www.sportson.se/formanscykel/anstallda).

Men du menar att detta alltså inte alls är en förmånscykel?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av edsbyn:

Jag jobbar som mjukvaruutvecklare på ett större företag i Stockholmsområdet. Jag har jobbat i ett mjukvaruteam i drygt 3 år och har nu blivit erbjuden rollen som scrum master för hela teamet. Vad anser ni är en rimlig löneförhöjning (utöver ordinarie revision) när man blir befordrad till denna befattning? Någon annan här som gjort samma karriärsteg?

Skulle säga att scrum master absolut inte är en "befodran" och skulle inte räkna med mer pengar i lön heller.
I mina ögon är scrum master snarare ett steg nedåt, men alla känner ju olika såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Samma sak torde gälla för bilen, det är liksom inget gemene arbetsgivare bara strösslar omkring sig, då kostnaden för detta utan vidare kan uppgå till 10.000-15.000 per anställd och månad. Inom vissa branscher och för vissa tjänster så står faktiskt arbetsgivaren för hela bilkostnaden (så den anställda endast betalar skatt på bilförmånen), men då brukar det handla om höga tjänster, alternativt tjänster där det är väldigt frekvent med tjänsteresor.

Finns branscher där det fortfarande är ganska vanligt för anställda som jobbar inom säljorganisationen oavsett om de har behov av bilen i tjänsten eller inte, bara något som lever kvar från tider innan de flesta affärer sköttes via nätet och man tycker att ”jobbar man med sälj behöver bil”. Att få ut en bil som hade kostat 12-13k netto per månad för 2,5-3k netto i förmånsvärde är värt mycket bruttolön när man har 50+% marginalskatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vad menar du exakt i stycket om cykeln, vad är det för (stor) skillnad och hur vet jag vad som är vad? Min arbetsplats erbjuder även de en så kallad förmånscykel, alltså en cykel som du leasar i tre år mot ett bruttolöneavdrag (i detta fall genom Sportson https://www.sportson.se/formanscykel/anstallda).

Men du menar att detta alltså inte alls är en förmånscykel?

Om du betalar leasingkostnaden för cykeln med ett löneavdrag, så är det i min värld en personalcykel. Det kan absolut vara förmånligt, det är liksom inte vad det handlar om.

Om din arbetsgivare däremot står för hela leasingkostnaden, så du endast betalar skatt på förmånen, ja då är det hela extremt mycket förmånligare.

En el-cykel med listpriset 40.000 kr kostar som personalcykel 710:-/månad (vid 50% marginalskatt).
Skulle du få det som en förmånscykel istället skulle det kosta dig ca 130 :- (50% skatt på 265:- i förmånsvärde). Så väldigt stor skillnad. Väljer man en billigare cykel så kan en förmånscykel till och med bli helt gratis, då förmånsvärde under 3000:- inte beskattas på en cykel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edsbyn:

Jag jobbar som mjukvaruutvecklare på ett större företag i Stockholmsområdet. Jag har jobbat i ett mjukvaruteam i drygt 3 år och har nu blivit erbjuden rollen som scrum master för hela teamet. Vad anser ni är en rimlig löneförhöjning (utöver ordinarie revision) när man blir befordrad till denna befattning? Någon annan här som gjort samma karriärsteg?

Vet inte om jag skulle säga att det är en befordran i sig. Och lönemässigt ligger utvecklare ofta högre än scrum master, åtminstone i min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Försäkringskassan höjde mitt aktivitetsstöd med 8 kronor om dagen i år från 530 till 538 efter skatt per dag. (ja jag söker jobb och är inte lat)

Permalänk

Software Engineer (Frontend, DevOps, Cloud)
1,5 års erfarenhet
Ålder: 29
Lön: 45 000kr (ingång 39 000)
Utbildning: 3,5 år

Osäker på vad jag ska begära i lön inför årets lönerevision. Hur mycket kan man egentligen begära? Funderar på att begära runt 52'' men kan man till och med sträcka sig till 55'' eller är det helt världsfrånvänt? Vill inte att min chef ska förankra sig med min nuvarande lön utan gå på prestation. Min kollegor kan absolut gå i god för mig om det behövs och jag kan visa upp vad jag gjort under året...