Hur ska jag hitta en värdig ersättare till Logitech MX518 legendary?

Permalänk

Tror jag haft säkert 4 eller 5 "Logitech MX518", där alla har antingen börjat dubbelklicka efter några timmars användning alternativt sladden har börjat glappa..

Kör idag "Logitech Superlight" och är tok nöjd...hittills

Visa signatur

MSI 4070 Ti Ventus 3 OC | i7 13700F | 64GB DDR5 5600Mhz XMP profile 1 | 1440p Samsung G5 Odyssey |
OBS! -Stavar ofta fel men med glimten i ögat-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Grym länk!

Eller hur?! Jag blev nästan själaglad när jag hittade den för innan dess var jag ganska vilse och visste inte alls vad jag skulle köpa för ny mus. Jag har hyfsat stora händer och efter att ha varit i några butiker och känt lite på modeller som på internet ständigt tas upp som väldigt bra för stora händer så fick jag tyvärr konstatera att jag inte alls höll med. Just då visste jag inte alls vad jag skulle köpa men efter att jag hittade jämförelseverktyget så kunde jag reda ut vad jag gillade med min gamla mus, antagligen varför jag inte gillade de mössen jag provat i butik samt komma fram till vad jag skulle köpa istället.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Logitechs G Pro X Superlight är otroligt bra och en värdig ersättare, lite väl dyr men jag har ändå en hemma och en på jobbet.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Logitech G502 var för mig en naturlig ersättare till MX518, den ligger precis lika bra i handen, men man kan dessutom få grepp om den utan att halka. Så det är bara bättre.

Jag håller med om g502 har 2st äldre en riktigt gammal utan rgb och en nyare första varianten med rgb lyse.

Ända nackdelen jag sett hittills med bägge är att gummibeläggningen börjar smula sönder / smälta efter ett tag så den ser allmänttråkig ut men inget som direkt stör funktionen i övrigt.

Formmässigt är det inte exakt lika len ganska nära 518 så tog ett par dagar att vänja sig vid den lite annorlunda formen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Trogen MX518-användare här, bytte för ett par år sedan till G403 och tycker den är minst lika bra! Har inget att klaga på alls faktiskt, RGB kan man stänga av tex.

Permalänk
Medlem

G502/G502X är enda nya alternativen, G403 är på tok för liten om man valt MX518 för storlekens skull, kör man palm grip så fungerar inte G403 om man inte har skitsmå händer.

G703 ( ersatte min MX518 med denna ) är nära men tumknapparna är lite för stora och för min del så trycker jag ibland på första tumknappen av misstag bara genom att röra på musen.

Skrivet av DenSomKnackarPå:

Tror jag haft säkert 4 eller 5 "Logitech MX518", där alla har antingen börjat dubbelklicka efter några timmars användning alternativt sladden har börjat glappa..

Kör idag "Logitech Superlight" och är tok nöjd...hittills

Dubbelklicken är inte unika för MX518 och kan dyka upp efter timmar eller som i mitt fall efter 2.5 år, är ingen revolutionerande teknik på de nyare mössen utan samma fel kan dyka upp på dem också.

Reddit har massa lösningar som att trycka skithårt tills man nästan tar sönder knappen till att andas riktigt hårt in i musen ( typ NES cartridge tekniken ), har inte testat men har en som dubbelklickar som man kan experimentera med.

Superlight är för övrigt mer jämförbar med G403 än MX518 i storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

G502/G502X är enda nya alternativen, G403 är på tok för liten om man valt MX518 för storlekens skull, kör man palm grip så fungerar inte G403 om man inte har skitsmå händer.

G703 ( ersatte min MX518 med denna ) är nära men tumknapparna är lite för stora och för min del så trycker jag ibland på första tumknappen av misstag bara genom att röra på musen.

Dubbelklicken är inte unika för MX518 och kan dyka upp efter timmar eller som i mitt fall efter 2.5 år, är ingen revolutionerande teknik på de nyare mössen utan samma fel kan dyka upp på dem också.

Reddit har massa lösningar som att trycka skithårt tills man nästan tar sönder knappen till att andas riktigt hårt in i musen ( typ NES cartridge tekniken ), har inte testat men har en som dubbelklickar som man kan experimentera med.

Superlight är för övrigt mer jämförbar med G403 än MX518 i storlek.

Varken G403 Hero eller G502X är exakt lika stora som MX518 men att G502X skulle vara betydligt större än G403 Hero stämmer inte. Kolla bilden nedan där blå kontur motsvarar G403 Hero och grön motsvarar G502X

https://www.rtings.com/mouse/tools/3d-model-shape-compare/log...

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Problemet är att man måste ladda den ofta. Dessutom är batteriet inte utbytbart så man måste ladda oftare när batteriet blir sämre.

Köpte på Black Friday 2023. Jobbar med den 2-3 dagar i veckan och sen några timmar gaming flera kvällar i veckan. Skulle säga att man inte alls behöver ladda ofta. En gång i månaden som tidigare skrev.

Använder man den 12h+/dag kan man ju köpa två eller köra deras laddmusmatta.

Den varnar också med röd led när det är låg batteritid så man kan använda klart för dagen och sedan ladda när man är klar.

Jag skulle säga att behöva ladda en eller två gånger i månaden klart väger upp för att slippa dra runt sladd hela tiden. Upplever också att låg vikt blir mycket mindre påfrestande på armen/handen.
Det måste provas några dagar för att man ska uppleva hur stor förbättring det faktiskt är.

Jag var skeptisk från början då gamla trådlösa möss va sega med hög latency och vägde massor. Men finns en anledning att även FPS pro gamers kör dessa nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Varken G403 Hero eller G502X är exakt lika stora som MX518 men att G502X skulle vara betydligt större än G403 Hero stämmer inte. Kolla bilden nedan där blå kontur motsvarar G403 Hero och grön motsvarar G502X

<Uppladdad bildlänk>
https://www.rtings.com/mouse/tools/3d-model-shape-compare/log...

Har du testat dem IRL?

Stor skillnad när du håller i dem, största skillnaden är att man kan vila tummen på G502 där man inte kan göra det bekvämt och utan att ta i tumknapparna om man har normalstora händer och kör G403.

Sen är det några millimeter och höjdskillnad, som gör enorm skillnad.

Stod och jämförde dessa och G703 när valet skulle göras, G502 föll bort för att tumknapparna kändes kantiga, annars hade den mycket bättre passform.

Kör för övrigt palm grip som var helt omöjligt med G403 vilket delvis beror på storleken men också hur musknapparna är designade.

Permalänk
Medlem

Har en Logitech MX518 legendary i garderoben, kan kolla upp det lite bättre. Den är mer eller mindre i nyskick om du är intresserad så kan du pm mig.

Permalänk
Medlem

Går väl eventuellt att printa ett nytt skal, brytare ska det ju finnas att ersätta med.
ABS , putsa med sandpapper och sen måla med leksaksfärg (ska inte vara giftig)?

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Skrivet av Uibi:

Går väl eventuellt att printa ett nytt skal, brytare ska det ju finnas att ersätta med.
ABS , putsa med sandpapper och sen måla med leksaksfärg (ska inte vara giftig)?

Låter dyrt jämfört med att bara köpa typ en g502 eller nått för 300:-. Som jag köpt bågge mina för sprillans nya på rea.

Och får då en mus som är nästan samma format något plattare men ingen jätteskillnad.

Och då syftar jag givetvis på sladdbundna varianten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Har du testat dem IRL?

Stor skillnad när du håller i dem, största skillnaden är att man kan vila tummen på G502 där man inte kan göra det bekvämt och utan att ta i tumknapparna om man har normalstora händer och kör G403.

Sen är det några millimeter och höjdskillnad, som gör enorm skillnad.

Stod och jämförde dessa och G703 när valet skulle göras, G502 föll bort för att tumknapparna kändes kantiga, annars hade den mycket bättre passform.

Kör för övrigt palm grip som var helt omöjligt med G403 vilket delvis beror på storleken men också hur musknapparna är designade.

+1 Håller helt med dig, testade G403 när jag sökte en ersättare till MX518 och tyckte inte alls om G403 till min förvåning, de kändes ganska olika faktiskt i handen och höjdskillnaden trots lite skillnad teoretiskt bl.a. märkte jag. Även var den relativt hal då den saknade det urgröpta MX518 tumgreppet jag alltid gillat samt högra sidans "udd" som gjorde MX518 bland de lättaste musarna att lyfta med ytterst minimal kraft med två fingrar.

G502 X igen kändes mera ditåt MX518 hållet, tumgreppet är kanske den största skillnaden om du har riktigt stora och långa fingrar så kanske den smala kanalen längre fram på G502 X kan potentiellt vara ett problem, för mig var det litet problem bara precis i början men efter kort tid vänjde jag mig. Som tur är får man plocka bort knappen mot en förlängd gummiyta om man vill som var ett måste för mig.

Förövrigt är jag förvånad hur många MX518 användare som gått över till Superlight, de är ju världar ifrån varandra (så kanske MX518 inte varit rätt form för den personen isåfall), gillade inte den alls, största problemet var att musen var för låg så handlfatan släpade konstant i musmattan samt det var för lite plats för tummen att vila så jag kom hela tiden åt sidoknapparna.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Instämmer om G502 lightspeed.
Använt min i 4 år, jobbat hemifrån med den stor del av de åren utöver gaming.
Fungerar perfekt fortfarande.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Har du testat dem IRL?

Stor skillnad när du håller i dem, största skillnaden är att man kan vila tummen på G502 där man inte kan göra det bekvämt och utan att ta i tumknapparna om man har normalstora händer och kör G403.

Sen är det några millimeter och höjdskillnad, som gör enorm skillnad.

Stod och jämförde dessa och G703 när valet skulle göras, G502 föll bort för att tumknapparna kändes kantiga, annars hade den mycket bättre passform.

Kör för övrigt palm grip som var helt omöjligt med G403 vilket delvis beror på storleken men också hur musknapparna är designade.

Som jag skrev tidigare i tråden så äger jag både MX518 och G403 Hero så jag är mycket väl bekant med hur de känns i handen. Kan inte svära på ifall jag testade G502X eller inte i butik för jag testade väldigt många modeller i flera olika butiker och kan inte nu i efterhand minnas exakt vilka de var. Minns bara att ingen av dem jag testade föll mig i smaken.

Hur som helst, G403 Hero passar min hand och mitt grepp typ lika bra som MX518. Tror dig när du säger att du anser att G502X passar just dig bättre men det betyder inte att det är stor skillnad i storlek mellan G502X och G403 Hero bara för det. Antagligen är tumstödet väldigt viktigt för ditt grepp vilket gör att den upplevs större för dig.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk

+1 för G502x.
Väger "bara" 89g istället för 102 som 518 väger, tyckte den kändes för lätt (och lite plastig) i början men har vant mig och är lika nöjd med 502x som jag var med 518.

Permalänk
Skrivet av Born_HardCORE:

Var själv tvungen att gå ifrån min MX518 tidigare i veckan då den börjat bete sig konstigt. Efter en hel del efterforskning och även fysiska test så blev det en G403 Hero och jag är än så länge väldigt nöjd! Den känns väldigt lik i formen, har inte en massa extraknappar som stör och den moderna sensorn känns verkligen som ett lyft. Rekommenderas!

Just gällande formen har rtings.com ett jävligt bra verktyg för att jämföra olika möss där man kan lägga de inscannade geometrierna ovan på varandra.

https://www.rtings.com/mouse/tools/3d-model-shape-compare/log...

Blev mest sugen på Logitech G403 Hero
Är inget fan av trådlösa möss!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Blev mest sugen på Logitech G403 Hero
Är inget fan av trådlösa möss!

Nä det kan jag förstå! Jag är väldigt färgad av hur dåliga de var i början just för spelande så jag har svårt för dem även om jag läst att de har blivit väldigt bra nuförtiden.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk

Har verkligen aldrig fattat varför folk klamrar sig kvar vid den gamla musen.
Den är verkligen ett skämt rent prestandamässigt och med sladd lixom?
Känns lite som att köra runt i en Volvo 240 och tycka att den kan mäta sig på alla vis med moderna bilar.

Har man kört en och samma mus i många år är handen självklart van vid den formen och alla andra möss kommer kännas annorlunda.
Men om du lirar så testa en Superlight eller motsvarande lätt mus, du kommer ganska snart att förstå varför.
Och om du sedan bara testar att använda en MX518 igen kommer du antagligen resonera precis om jag och många gällande den gamla reliken ;D

Permalänk
Medlem

Jag köpte g502x istället, pissdålig val...gjord för barnfingrar, små händer och formen är helt sned

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriggerHappy:

Har verkligen aldrig fattat varför folk klamrar sig kvar vid den gamla musen.
Den är verkligen ett skämt rent prestandamässigt och med sladd lixom?
Känns lite som att köra runt i en Volvo 240 och tycka att den kan mäta sig på alla vis med moderna bilar.

Har man kört en och samma mus i många år är handen självklart van vid den formen och alla andra möss kommer kännas annorlunda.
Men om du lirar så testa en Superlight eller motsvarande lätt mus, du kommer ganska snart att förstå varför.
Och om du sedan bara testar att använda en MX518 igen kommer du antagligen resonera precis om jag och många gällande den gamla reliken ;D

För att storleken har betydelse och de som är små kommer aldrig att förstå! (Missa nu inte att läsa in ironin här...)

Blått: MX518 Legendary
Grönt: G PRO X Superlight

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Har bytt några möss sedan min MX518.. men min nuvarande G305... en keeper

Permalänk
Medlem

Har tidigare haft Logitech MX500 och har nu svenska Mionix Naos Pro som jag är extremt nöjd med! Rekommenderas varmt!

Skrivet av swenorth1:

Börjar tyvärr vara dags att byta ut den. Har googlat sönder internet men hittar ingen lika bra mus!
Hade den funnits att köpa ny hade jag lätt gjort det!

Tips?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv på en G500 hemma och den är överlägsen den bästa musen jag haft.
Den närmsta musen jag hittat till den är också G402 som jag använder på jobbet men det är inte riktigt samma sak.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

G403 Hero funkar bra för mig. Hade en G400s före det med dåligt scrollhjul (och som lät för mycket) Innan detta hade jag MX518.

Enda minuset är att jag har en förmåga att lätt trycka på sidoknapparna, så jag fick stänga av knappens funktion för bakåt i webläsare. Den är också något mindre, men inget jag hängt upp mig på. Annars är jag nöjd med G403:an.

Permalänk
Medlem

Gick till en G403 vid releasr, tycker den passar bra för min hand men tumknapparna tog lite tid att vänja sig vid, fick nöta i en vecka men var sedan väldigt nöjd i flera år. Kör en Glorious Model D nu, lite lägre bak så den fyller inte upp handen på samma sätt, dessutom lutar sidorna på "fel" håll för att den ska vara lätt att lyfta men vant mig nu, framför allt vikten och den mjuka kabeln på Model D gör att jag nu föredrar den framför G403. Hade G403 varit 20g lättare hade jag köpt en ny utan att tveka.

Permalänk
Medlem

Jag har just gjort denna resa och det blev till en Logitechs G Pro X Superlight. Hade inte bytt tillbaka om jag fick en ny 518.

Visa signatur

| Intel i5-11400 | RTX 3060 | 16GB DDR4 |1024gb SSD|

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite konstigt att Logitech G Pro X Superlight framhävs som en ersättare till MX518.

Den har tre (!) färre knappar om jag räknar rätt. Den har också ingen sorts form som gjorde MX518 känd, och den är raka motsatsen i vikt.

Allt ovan är inte nödvändigtvis negativt (gillar lätta möss till exempel), men den känns raka motsatsen till allt MX518 var.

Känns lite som att säga att en Kawasaki sportmotorcykel är en värdig ersättare till en Volvo XC90.

Permalänk
Skrivet av TriggerHappy:

Har verkligen aldrig fattat varför folk klamrar sig kvar vid den gamla musen.
Den är verkligen ett skämt rent prestandamässigt och med sladd lixom?
Känns lite som att köra runt i en Volvo 240 och tycka att den kan mäta sig på alla vis med moderna bilar.

Har man kört en och samma mus i många år är handen självklart van vid den formen och alla andra möss kommer kännas annorlunda.
Men om du lirar så testa en Superlight eller motsvarande lätt mus, du kommer ganska snart att förstå varför.
Och om du sedan bara testar att använda en MX518 igen kommer du antagligen resonera precis om jag och många gällande den gamla reliken ;D

Tror många klamrar sig fast vid dem inte för deras hållbarhet eller prestanda utan att formen på dem var extremt bekväm.

Iaf varför jag gillade dem i övrigt som vilken mus som hälst.

Hadde jag haft kvar min trasiga 518 så hade jag nog transplanterat in elektroniken från en 502 i dens chassi då pcb är väldigt snarlikt på dem om man plockar bort ev extraknappar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror många klamrar sig fast vid dem inte för deras hållbarhet eller prestanda utan att formen på dem var extremt bekväm.

Iaf varför jag gillade dem i övrigt som vilken mus som hälst.

Hadde jag haft kvar min trasiga 518 så hade jag nog transplanterat in elektroniken från en 502 i dens chassi då pcb är väldigt snarlikt på dem om man plockar bort ev extraknappar.

Exakt, för vissa är formen king, passar som handen i handsken, best of the best. Personligen testat säkert 20 möss och försökt ge en del lite anpassningstid dessutom då det man vant sig vid är oftast en fördel tills man anpassat sig till den nya. Men i de fall jag testat så även fast man givit en veckas tid utan att rört i MX518 så genast när man bytte tillbaka så kändes det genast bättre, då vet man ganska säkert att formen passar dig helt enkelt bättre. När man hittat en mus som helt enkelt passar så bra i handen så bryr man sig inte speciellt mycket att den har en sämre sensor eller är en tegelsten med dagens gamer mått.

För mig var det därav kritiskt att ersättaren skulle ha så lika form/storlek som möjligt och endast G502 X (säkert den förra oxå som har samma form men präglades av brytare som börjar dubbelklicka) som inte genast kändes konstig i handen, räckte med en dags användning ca och sen när man bytte tillbaka till MX518 så kändes inte MX518 bättre längre, ungefär lika~kanske något sämre pga tyngdskillnaden (ungefär 90g är lagom för mig, MX518 var i det tyngsta laget för min smak).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional