Permalänk
Skrivet av Felippa:

Jag är fördomsfullt skeptisk till såna där prylar speciellt om de verkar för billiga. Begränsade kontrollmöjligheter och kass inspelningsbitrate är det intryck jag har fått. Förr fanns det analoga capturekort man kunde stoppa in lite vad som helst för signaler men det verkar inte finnas längre.
Vissa DVD-recorders (Panasonic?) har "TimeBaseCorrector" funktionalitet, d.v.s städar till viss mån upp en kass signal från ett gammal halvkass VHS-kassett. Jag har haft inspelare utan sån funktionalitet förr och digitaliserat VHS och det var en klar kvalitetsskillnad mot inspelare som har TBC.
Har man väl filmen på DVD sen kan man ju köra "MakeMKV" och få över filmen i datorn till en vanlig filmfil.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Räcker det med en sån här https://www.amazon.com/Converter-Digital-Capture-Support-Wind...

Och en vhs-spelare för att överföra till dator?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Felippa:

Räcker det med en sån här https://www.amazon.com/Converter-Digital-Capture-Support-Wind...

Och en vhs-spelare för att överföra till dator?

Ja om videon har kompositvideoutgång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Resultatet kommer däremot vara relativt dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Resultatet kommer däremot vara relativt dåligt

Det är inte min erfarenhet. Jag har använt tre olika adapters liknande denna och även ett pci hiend capturecard samt olika grafikkort. Och det går inte att se någon skillnad på det fångade/konverterade materialet.
Det är lika dåligt (bra...?) från alla.

Permalänk
Medlem

Kan du få ut s-video så kommer det vara markant bättre men även om du bara får ut komposit så är det i regel en synlig skillnad förutsatt att man inte kör med lövtunna signalkablar med ett hyggligt kort. Vill du fortsätta utforska ämnet så kan du söka på brooktree philips conexant samt composit så kommer du förmodligen hitta diverse olika trådar om detta (dvs det skiljer sig) om inte majoriteten av forumen är nere efter ~10+ år.

Sen om man är väldigt ambitiös...
https://github.com/oyvindln/vhs-decode

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Resultatet kommer däremot vara relativt dåligt

Måste jag muta dig för att få utförligare svar? Hur kan jag få bättre kvalitet då?

Skrivet av diizzy:

Kan du få ut s-video så kommer det vara markant bättre men även om du bara får ut komposit så är det i regel en synlig skillnad förutsatt att man inte kör med lövtunna signalkablar med ett hyggligt kort. Vill du fortsätta utforska ämnet så kan du söka på brooktree philips conexant samt composit så kommer du förmodligen hitta diverse olika trådar om detta (dvs det skiljer sig) om inte majoriteten av forumen är nere efter ~10+ år.

Sen om man är väldigt ambitiös...
https://github.com/oyvindln/vhs-decode

Jisses vilken jobbig människa du är!

Ditt bidrag till tråden är. NADA!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är inte min erfarenhet. Jag har använt tre olika adapters liknande denna och även ett pci hiend capturecard samt olika grafikkort. Och det går inte att se någon skillnad på det fångade/konverterade materialet.
Det är lika dåligt (bra...?) från alla.

Men den dongen och en vhs spelare räcker?

Permalänk
Medlem

Lägg mer energi på att ta till dig information, du har redan fått svaret du frågar om tidigare i tråden.
Det finns flera varianter av VGB100 så oklart vilken version du får och tillhörande drivrutiner samt programvara sen förutsatt du inte bor i USA så vill du nog beställa inom EU.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

@oRBIT2002

Jag rekommenderar denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=tk-n7IlrXI4
Han går igenom allt och förklarar hur man ska göra så alla förstår.

Jag kör själv med: https://www.proshop.se/Input-Adapter/StarTechcom-USB-Video-Ca...

Fungerar klockrent och det blir Bra kvalité. Använder OBS för att fånga filmen från VHS till datorn. Han går igenom det också i videon.

Hej!

Tänkte köra på samma guide och adapter som du har😃 Fungerar adaptern med windows 10?

Permalänk
Skrivet av alfonsg00:

Hej!

Tänkte köra på samma guide och adapter som du har😃 Fungerar adaptern med windows 10?

Högst troligt.

Relativt ovanligt att de inte bara använder nån generic drivare som kommer med windows och sen behövs bara lämplig mjukvara som kan spela in videoströmmen.

Ev os krav är oftast för mjukvaran de skickar med men går lika bra med t.ex Obs, vlc eller annan mjukvara som kan spela in videon som spelas upp till en fil.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfonsg00:

Hej!

Tänkte köra på samma guide och adapter som du har😃 Fungerar adaptern med windows 10?

Japps jag kör Win10 på laptopen.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag har digitaliserat kasetterna och väldigt mycket brus och flimmer när dom är så gamla. Går det med dagens teknik få bort det?

Jag har sett mycket gamla filmer som blivit restaurerade (heter det så?) som har mycket bra kvalitet. Vad för program har man använt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felippa:

Jag har digitaliserat kasetterna och väldigt mycket brus och flimmer när dom är så gamla. Går det med dagens teknik få bort det?

Jag har sett mycket gamla filmer som blivit restaurerade (heter det så?) som har mycket bra kvalitet. Vad för program har man använt?

Är kvaliten sämre på din digitaliserade version än på originalet?
Jag funderar på om du förlorat kvalitet när du för över eller om originalmaterialet helt enkelt inte är bättre

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Det är garanterat sämre med tanke på att är överfört med en tunn komposit-kabel och signal.

...och för att svara på Felippas fråga så det gör det helt klart men det kräver att man läser och prövar sig fram. Doom9's forum (doom9.org) har en massa information om detta med avisynth eller vapoursynth ihop med diverse olika plugins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Är kvaliten sämre på din digitaliserade version än på originalet?
Jag funderar på om du förlorat kvalitet när du för över eller om originalmaterialet helt enkelt inte är bättre

Kvaliteten är inte sämre utan samma kvalitet. Så är det, orginalet var inte världens bästa kvalitet, massor med brus och flimmer.

Permalänk
Medlem

Jag håller på att ladda ner filerna till datorn från dvd-skivorna. Det finns två mappar från dvd-skivan. Ena mappen heter video-rm och den andra video-ts där filmerna finns. Sen är tanken att föra över filerna till usb-minne men räcker det med att bara skicka över filerna i video-ts?

Permalänk
Medlem

Hur många VHS band pratar vi om?
Hade 3 st VHC-C band från en VHS kamera som jag behövde konvertera. Letade runt i på blocket och facebook market och hittade någon som tog 150 kr bandet + frakt. Var någon pensionerad TV studio tekniker som hade all möjlig utrustning hemma. Kände att det var bättre investering än att köpa på mig massa saker för en engångsanvändning. Blev mycket nöjd med resultatet, vad man kan förvänta sig i alla fall från gammal VHS

Edit: Läste ditt trådstart igen, och du kanske för över filmer etc så då kanske det blir lite dyrt

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Skrivet av Felippa:

Jag håller på att ladda ner filerna till datorn från dvd-skivorna. Det finns två mappar från dvd-skivan. Ena mappen heter video-rm och den andra video-ts där filmerna finns. Sen är tanken att föra över filerna till usb-minne men räcker det med att bara skicka över filerna i video-ts?

gör en skivimage av hela skivan bara mha t.ex. imgburner.
https://www.imgburn.com/

de flesta program jag stött på på senare år har kunnat köra filmer direkt från .img filer av dvdfilmer så behöver inte hålla på å mekka med virituella dvd enheter å stuff.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har stött på lite problem. En del av filmerna saknar filmsekvenser som jag tänkte kutta av med imovie men det går inte importera till imovie för att det är vob filer. Går det göra något åt det?

Permalänk
Medlem

Det är bara onödigt krångligt, använd FFmpeg och gör alla .VOB filer till en stor .mpg istället för mycket bättre kompatibilitet.

Att "rensa" upp MPEG-2 (då det verkar ha blivit en video/dvd-kombo i slutändan) är närmast omöjligt då komprimeringen redan har "förstört" så mycket videoinformation om inte källan har varit väldigt ren från början.

Permalänk
Medlem

Borde inte originalkällan (streamen från VHS-kassetten) lagts över på datorn som en "raw", d.v.s. utan komprimering till att börja med? Alternativt väldigt lite komprimering.
Då originalet redan är så dåligt så kommer lite komprimering nog inte göra nån skillnad, men att göra om till MPEG-2 är ju rätt förstörande trots allt

Sen kan man dra ut till DVD eller vilket format man nu är ute efter, när man redan har en digital version som har relativt lite/ingen komprimering.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jag har konverterat filerna till mp4 och vissa kan tv:n inte spela upp fast alla nu är mp4.

Permalänk
Skrivet av Felippa:

Jag har konverterat filerna till mp4 och vissa kan tv:n inte spela upp fast alla nu är mp4.

Körde du samma codec på alla?

För luktar som att de ev tagit en som din tv inte kan avkoda på vissa isf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Körde du samma codec på alla?

För luktar som att de ev tagit en som din tv inte kan avkoda på vissa isf.

Jag vet inte vad codec är men att jag konverterade till samma fil vet jag.