Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

1 000 kr är löjligt lågt men 4 000 kr låter i överkant. 2 500-3 000 kr tycker jag låter rimligt för en person.

Jo min matbudget är 2500-3000kr oftast, men jag snålar också en del. Jag hade gärna ätit mer frukt, roligare kött osv.
Frukt är ju dock sjuka summor. Sen är jag väl lite kräsen och gillar bara vissa sorters äpple osv som oftast ligger runt typ 50-60kr/kilot.

Frukt är nog det jag minskat på mest sen priserna skjutit i höjden.
Brukar köpa på när de blir erbjudande, men erbjudande nu för tiden är ordinariepris för något år sedan

Permalänk
Medlem

Bor själv centralt i Stockholm, bor nära flertalet mataffärer(fältöversten). Jag kollar alltid "veckans erbjudanden" från mina nära butiker, och försöker hålla matutgifterna nere så gott det går.

Brukar hamna på runt 2500-3000. Ibland lite mer.

Hade absolut klarat av 1000 kronor, jag menar en falukorv(800 gram) kostar typ 32 kronor. Men hur kul blir det...

Sedan är erbjudanden A & O, man kan spara mycket på att spana in sina lokala erbjudanden.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Jag vidhåller med mitt kommande sociala experiment att man kan äta GOD och HÄLSOSAM mat som är NÄRINGSRIK och uppnå 2000 till 2500 kcal per dag.

Men jag ska testa en månad och sedan blogga om detta.
Och använder en del inspiration av vissa inlägg i denna tråd som fått mig reflektera över vissa saker.

Du kan glömma 60, 50, 40, 30 kr per dag om du är prismedveten och planerar matlagning samt inköp.

Någon nämnde portion storlekar och minst 54 kr per dag och jag säger att man ska inte tro på allt.
Och konsumentverkets hemsida är en fingervisning men inte en absolut sanning.

Här är ett vegetariskt exempel, men såsen kan användas till kött om man så vill och serveras med ris.
Men då ändras prisbilden, om du inte kan får någon form kött för 62 kr som räcker till 7 portioner.

Så om man följer receptets mat storlek så blir kostnaden 13,97 per portion med storkok 10 personer.
Om man kan hålla den prisbilden talar vi 866 kr för lunch och middag 31 dagar.

Om man tar dubbla portioner än vad receptet anger vid måltid och man är jätte stor i maten.
1736 kr för lunch och middag 31 dagar som är räknat på 28 kr per måltid med storkok.

Om man äter normalt men lite mer än receptet anger, ett mellanting, så blir priset 20 kr per måltid.
1240 kr per månad och 31 måltider med lunch o middag.

Räknat på Willys priser online och Curry Gryta med Ris
Gjort med kikärtor.

kokosmjölk 25,80 800g
spetspaprika 24.90 200g
röd curry pasta 18,90 5 tsk
ingefära 11,88 2,5 msk
röd chili 3 st 7,74
2,5 vitlök 4
grönsaksbuljong 12,90
kikärtor 65,40 12,5 dl
ris 36,50 2 KG

summa 139,72

13,97 per måltid
27,94 per måltid dubbel portion-storlek än vad recept anger
19,96 per måltid en aning större portioner än vad recept anger

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Jag vidhåller med mitt kommande sociala experiment att man kan äta GOD och HÄLSOSAM mat som är NÄRINGSRIK och uppnå 2000 till 2500 kcal per dag.

Men jag ska testa en månad och sedan blogga om detta.
Och använder en del inspiration av vissa inlägg i denna tråd som fått mig reflektera över vissa saker.

Du kan glömma 60, 50, 40, 30 kr per dag om du är prismedveten och planerar matlagning samt inköp.

Någon nämnde portion storlekar och minst 54 kr per dag och jag säger att man ska inte tro på allt.
Och konsumentverkets hemsida är en fingervisning men inte en absolut sanning.

Här är ett vegetariskt exempel, men såsen kan användas till kött om man så vill och serveras med ris.
Men då ändras prisbilden, om du inte kan får någon form kött för 62 kr som räcker till 7 portioner.

Så om man följer receptets mat storlek så blir kostnaden 13,97 per portion med storkok 10 personer.
Om man kan hålla den prisbilden talar vi 866 kr för lunch och middag 31 dagar.

Om man tar dubbla portioner än vad receptet anger vid måltid och man är jätte stor i maten.
1736 kr för lunch och middag 31 dagar som är räknat på 28 kr per måltid med storkok.

Om man äter normalt men lite mer än receptet anger, ett mellanting, så blir priset 20 kr per måltid.
1240 kr per månad och 31 måltider med lunch o middag.

Räknat på Willys priser online och Curry Gryta med Ris
Gjort med kikärtor.

kokosmjölk 25,80 800g
spetspaprika 24.90 200g
röd curry pasta 18,90 5 tsk
ingefära 11,88 2,5 msk
röd chili 3 st 7,74
2,5 vitlök 4
grönsaksbuljong 12,90
kikärtor 65,40 12,5 dl
ris 36,50 2 KG

summa 139,72

13,97 per måltid
27,94 per måltid dubbel portion-storlek än vad recept anger
19,96 per måltid en aning större portioner än vad recept anger

Du uppnår inte full näringsintag då de flesta bönor inte innehåller alla aminosyror så du kommer bryta ned dina muskler för att kompensera.

Enbart tofu, tempeh och sojabönor klarar det och då drar priset iväg.

Sen saknar din kost väldigt mycket andra viktiga komponenter som fiber, antioxidanter (som måste ätas och inte intas i pillerform)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

När jag var student på universitetet samtidigt som jag höll på med idrott på elitnivå så låg jag runt 1500kr i matkostnader, vissa månader ner mot 1000. Är ju dock 3-4 år sedan nu.

Ganska enkelt recept: handla enbart det som är på kampanj, är det riktigt bra pris köp stor volym. Inget extravagant, ingen alkohol. Storkok, vissa veckor åt jag samma till lunch och middag varje dag.

Idag mtp höjda matpriser så tror jag absolut minimum ligger på 1500kr.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

När jag var student på universitetet samtidigt som jag höll på med idrott på elitnivå så låg jag runt 1500kr i matkostnader, vissa månader ner mot 1000. Är ju dock 3-4 år sedan nu.

Ganska enkelt recept: handla enbart det som är på kampanj, är det riktigt bra pris köp stor volym. Inget extravagant, ingen alkohol. Storkok, vissa veckor åt jag samma till lunch och middag varje dag.

Idag mtp höjda matpriser så tror jag absolut minimum ligger på 1500kr.

Beror ju på idrott och vikt.
Jag har 1500 högre kcal i behov per dag vs någon som väger 80kg så blir stor skillnad 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Jag vidhåller med mitt kommande sociala experiment att man kan äta GOD och HÄLSOSAM mat som är NÄRINGSRIK och uppnå 2000 till 2500 kcal per dag.

Men jag ska testa en månad och sedan blogga om detta.
Och använder en del inspiration av vissa inlägg i denna tråd som fått mig reflektera över vissa saker.

Du kan glömma 60, 50, 40, 30 kr per dag om du är prismedveten och planerar matlagning samt inköp.

Någon nämnde portion storlekar och minst 54 kr per dag och jag säger att man ska inte tro på allt.
Och konsumentverkets hemsida är en fingervisning men inte en absolut sanning.

Här är ett vegetariskt exempel, men såsen kan användas till kött om man så vill och serveras med ris.
Men då ändras prisbilden, om du inte kan får någon form kött för 62 kr som räcker till 7 portioner.

Så om man följer receptets mat storlek så blir kostnaden 13,97 per portion med storkok 10 personer.
Om man kan hålla den prisbilden talar vi 866 kr för lunch och middag 31 dagar.

Om man tar dubbla portioner än vad receptet anger vid måltid och man är jätte stor i maten.
1736 kr för lunch och middag 31 dagar som är räknat på 28 kr per måltid med storkok.

Om man äter normalt men lite mer än receptet anger, ett mellanting, så blir priset 20 kr per måltid.
1240 kr per månad och 31 måltider med lunch o middag.

Räknat på Willys priser online och Curry Gryta med Ris
Gjort med kikärtor.

kokosmjölk 25,80 800g
spetspaprika 24.90 200g
röd curry pasta 18,90 5 tsk
ingefära 11,88 2,5 msk
röd chili 3 st 7,74
2,5 vitlök 4
grönsaksbuljong 12,90
kikärtor 65,40 12,5 dl
ris 36,50 2 KG

summa 139,72

13,97 per måltid
27,94 per måltid dubbel portion-storlek än vad recept anger
19,96 per måltid en aning större portioner än vad recept anger

Jag tycker du gör lite för stora uttalande här Du har nämligen inte visat på att du kan klara dig på den budget du har satt.

Du missar att även om du dubblar portionsstorlekarna så hamnar du bara på ~1600 kcal. Det är 2400-2800 kcal (låg till medel-aktivitet 18-50 år) du behöver få ihop med fullvärdigt protein, fett, mineraler och vitaminer.

Du får inte glömma att du förväntas äta grönsaker och bröd vid sidan av lunch och middagsmåltiderna, att folk normalt förväntas äta mellanmål med frukt, fibrer och fett 3-4 gånger om dagen och att den där frukosten som kommit upp några gånger väntas stå för ~25 % av energibehovet. Det handlar alltså inte om hur lite du kan betala per måltid, lunch och middag är bara tänkt att stå för ~60 % av energibehovet – men det är med tillbehör som mjölk, bröd och grönsaker och en del efterrätter som står för en stor del av kalorierna. Helheten är viktig! Enskilda måltider kan du klara på några kronor per måltid som vi diskuterat tidigare, t.ex. havregryn med en skvätt mjölk till lunch eller pasta med olja och vitlök, men du klarar dig inte på att bara äta sådana måltider

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att skippa mitt sociala experiment, inte för att jag inte tror att det är möjligt, jag vet ju att folk följer Under Tian med 300 kr veckor och då hamnar runt 1200 i matkostnader, så varför ska jag bevisa för mig själv att det fungerar när den redan finns en skara människor som följer liknande upplägg.

För några dagar sedan innan denna tråd, så handla jag på Willys online för 989 kr och mat för mer än två veckor.
Inte nöd mat, utan okej mat, såsom stroganoff och korvgryta, panerad torsk, pytt, blodpudding, pölsa, köttbullar med mera.

Idag åt jag pölsa och upptäckte att det räckte med halva paketet, 250g, eftersom jag hade fyra små eller mellan potatisar till, samt två stekta ägg och rödbetor.
Det blev faktiskt en lagom stor måltid som var mättande.

Så om man räknar till andra tillbehör med 250g som är huvudrätten, ytterligare 250g (uppskattning) så blir man mätt.
Är kanske även lite för lat för att stå och göra storkok.

Därför har jag bestämt mig att planera vad jag ska äta under två veckor för att undvika impuls köp.
Handla billig och bra mat, enligt min åsikt.

Kommer göra vissa kompromisser och förändringar, åtminstone prova på att köra på billigare snabbkaffe.
Eldorado Refil Snabbkaffe 28 kr för 150g jämfört med Nescafe 180g för 79 kr.
Cirka 52 kr skillnad per paket.
Och kommer resonera likadant med andra varor och köpa okända eller kända billiga märken.

Det är okej med 2000 i matkostnader.
Inklusive bröd, kaffe, havregryn, mjölk, pålägg, smör.

Men ska man unna sig läsk och snacks så drar budgeten iväg.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Men ska man unna sig läsk och snacks så drar budgeten iväg.

Beror på vilka snacks kanske men ett 3-pack micropopcorn går på strax över 20 kr och då får man i sig ca 1 000 kalorier samt en hel del vitaminer och mineraler så det är ändå rätt billigt skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Inga problem att äta billigt om man verkligen försöker. Har man dock vant sig vid att laga god mat med färska och goda råvaror så inser man att det är värt varenda krona. Mat är en stor del av livet, men vill vissa sitta och äta falukorv tre gånger i veckan (falukorv kan vara jättegott) så får de väl göra det. Men kom inte och säg att "god mat" är överskattat för att du blev bjuden på finrestaurang när farsan fyllde 50 och du inte tyckte maten var något speciellt.

Idag har jag gjort en fantastisk sallad med bland annat grapefrukt, rostade nötter och avokado. Blir ganska många kronor, men lätt värt det även om jag inte har en särskilt hög inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Beror på vilka snacks kanske men ett 3-pack micropopcorn går på strax över 20 kr och då får man i sig ca 1 000 kalorier samt en hel del vitaminer och mineraler så det är ändå rätt billigt skulle jag säga.

Synd att popcorn smakar kartong. Jag har försökt flera gånger. Har ingen mikro, har ruinerat en kastrull. Provat med blandning av olja och smör (well stekfett "smör" som är 99% rapsolja likt allt annat i Sverige). Det smakar kartong ändå och ger ingen tillfredsställelse alls. Dessutom fastnar de i tänderna.
Brukar känna mig vagt förgiftad en dag efter jag käkat 275g OLW eller Estrella (bara solrosolja, okänt hur mycket omega6 som överlever friteringen) ändå gör jag det med viss regelbundenhet. (Och skäller lite på en av mina katter som matstrejkar ibland, för att hon "inte vet vad som är bäst för henne". Jättestor hjärna och vet med viss precision, ändock..). Äter inte nåt annat "skräp", varför äta något? Vem vet.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

@pompado: Jag tror din tanke var att spara pengar, och det kan de flesta göra utan att svälta sig. Att skippa kött, fisk och fågel för att äta billig vegetarisk eller vegansk mat är däremot något annat och kräver betydligt mer för att vara hälsosam.

Något som slog mig häromdagen var att det kostar ca 25 kr per torskfilé att köpa frysta torskfiléer. Nu behöver man inte äta fisk 3-4 måltider om dagen, men det kan vara bra att göra det några gånger i veckan. Lite det jag menar att man inte kan se det som att man har en budget per måltid, en måltid kanske kan kosta 7 kr medan en annan kostar 50 kr. Samtidigt kostar ett mellanmål som Keso ~15-20 kr. Lägg till 15 kr på en frukost och du är uppe i en hundring, så ja det gäller att ha koll på kostläran och rimliga förväntningar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Synd att popcorn smakar kartong. Jag har försökt flera gånger. Har ingen mikro, har ruinerat en kastrull. Provat med blandning av olja och smör (well stekfett "smör" som är 99% rapsolja likt allt annat i Sverige). Det smakar kartong ändå och ger ingen tillfredsställelse alls. Dessutom fastnar de i tänderna.
Brukar känna mig vagt förgiftad en dag efter jag käkat 275g OLW eller Estrella (bara solrosolja, okänt hur mycket omega6 som överlever friteringen) ändå gör jag det med viss regelbundenhet. (Och skäller lite på en av mina katter som matstrejkar ibland, för att hon "inte vet vad som är bäst för henne". Jättestor hjärna och vet med viss precision, ändock..). Äter inte nåt annat "skräp", varför äta något? Vem vet.

Haha, okej. Själv älskar jag popcorn. Upphettad omega-6-olja är väl snällt sagt inte det bästa man kan äta direkt men jag är väldigt noga med kosten i övrigt så jag unnar mig det någon dag i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@pompado: Jag tror din tanke var att spara pengar, och det kan de flesta göra utan att svälta sig. Att skippa kött, fisk och fågel för att äta billig vegetarisk eller vegansk mat är däremot något annat och kräver betydligt mer för att vara hälsosam.

Något som slog mig häromdagen var att det kostar ca 25 kr per torskfilé att köpa frysta torskfiléer. Nu behöver man inte äta fisk 3-4 måltider om dagen, men det kan vara bra att göra det några gånger i veckan. Lite det jag menar att man inte kan se det som att man har en budget per måltid, en måltid kanske kan kosta 7 kr medan en annan kostar 50 kr. Samtidigt kostar ett mellanmål som Keso ~15-20 kr. Lägg till 15 kr på en frukost och du är uppe i en hundring, så ja det gäller att ha koll på kostläran och rimliga förväntningar också.

Kanske jag missförstår och du hänvisar till hel fisk del, medans fyra panerade torsk bitar kostar 43 och är 11 kr styck.
Och då två per portion med tillbehör som potatis och grönsaker, köper fryst grönsaks mix, billigare och lika nyttigt enligt min diabetes sjuksköterska, samt rom-sås.
Det blir 34,5 per måltid.

Sedan är det ju lite svårt vart man ska dra gränsen, jag tycker 100.000 i sparande per år är helt okej.
8,333 kr per månad.
Kan dra in ytterligare några hundra varje månad, frågan är vilken levnadsstandard man vill ha.

Men att handla på måfå och impulsköp blir över 4000 kr per månad och är inte acceptabelt.
Konsum tvärsöver gatan är svindyra.

Så lite planering hemma, online, lugn o ro, blir bra mycket billigare.
Det är min nya erfarenhet.

9256 är mina utgifter idag, ej inklusive mat.
Kan pressa till priserna till 8405 och fortfarande bra standard med allt nödvändigt.
Men med lite kompromisser som obegränsat internet o mobil för 145 och inte fiber internet för 388 per månad samt lite andra saker.
Det är ju en ansenlig summa på 851 kr extra per månad.

Det absolut minimum för det nödvändigaste 7828 kr per månad, och då sparar jag 1428 kr.
Men kan ha mina nuvarande utgifter på 9256 och ändå spara 8333 kr per månad om mina mat inköp är 2000 kr.

Så jag skulle kunna pressa priserna och göra avkall på levnadsstandard och skapa en kategori övrigt med 1428 kr extra varje månad.
Tycker sådant här är svårt även om man har bra ekonomi, 19502 Netto och jobbar deltid.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Kanske jag missförstår och du hänvisar till hel fisk del, medans fyra panerade torsk bitar kostar 43 och är 11 kr styck.
Och då två per portion med tillbehör som potatis och grönsaker, köper fryst grönsaks mix, billigare och lika nyttigt enligt min diabetes sjuksköterska, samt rom-sås.
Det blir 34,5 per måltid.

Svarar inte på hela just nu.

Jag köper både fryst torskfilé och panerad torsk/alaska-pollock/rödspätta/etc och det finns en anledning till att jag brukar äta två bitar panerad fisk – men bara en bit torskfilé.

En frusen torskryggfilé väger 100 gram, alltså 100 gram fisk – medan en frusen panerad torskfilé för 11 kr väger 90 gram och är alltså 50 gram fisk.

Nu gjorde jag en beräkning på ovan, men jag hade alltså listat ut det naturligt genom att bara äta maten.

Man äter inte en halv torskryggfilé så 25 eller 22 kr är ingen större skillnad. Så ja nog missförstår du nog.

Frysta gröna ärtor, fryst broccoli o.s.v. är i sig inte supermat. Fast visst 150 gram frusen broccoli täcker dagsbehovet av C-vitamin. Där har du 4:50 kr för att täcka upp C-vitamin och K-vitamin.

Vi kan hitta på en måltid – två panerade fiskbitar, 300 gram potatis, 150 gram broccoli – och du får betala ca 32 kr för ca 470 kcal. Du får äta den utan sås om du inte vill lägga till en 5 kr och ett par hundra kcal för din romsås. 37 kr och du har täckt c-vitamin, k-vitamin och d-vitamin för dagen samt 1/4 av energibehovet

Med en sådan måltid är du snabbt uppe i 70-80 kr/dag (åtminstone de dagar du ska äta fisk) för du ska ju täcka in det andra också. Alla kommer inte klara av att äta havregrynsgröt tre gånger om dagen utöver en vanlig maträtt. Det är så lätt att missa allt runtomkring om man bara tittar på en måltid, och kronorna adderas. Man kan inte låta bli att äta och tro att fettreserverna kommer finnas för evigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej, jag räkna lite på det här med 1000 kr per månad, tycker det låter spännande och häpnadsväckande om man lyckas med det.
Då tänker jag kompromissa, men ändå äta god hälsosam mat.

Jag lyckades få en fungerande månad för 1000 kr per månad.

31 måltider med max 20 kr styck eller mindre, vilket är möjligt med enstaka kronor.
Storkok av måltider för att pressa ytterligare och frysa in.
Vissa måltider kan man få till 18 kr styck.

Det är 620 kr per månad eller lite mindre.
Bröd 60 Frallor, som är två halvor 1,23 kr styck. (baka själv)
148 kr per månad.

620 Mat eller lite mindre
148 Bröd

Sedan övrigt

havregryn 1,5 kg 23 kr
mjölk lång 1,5 l 2st 36 kr
kaffe 3x150g refil snabbkaffe 84 kr
Smörgås margarin 24 kr

Summa 167

Allt som allt 935 kr per månad om man äter stadig frukost, gröt och en fralla, skippar lunch, äter middag, sedan te med fralla på kvällen eller alternativet till mellanmål istället för lunch och skippa kvällsmål.
Då finns det 65 kr kvar för pålägg eller lite mer om man kan pressa priserna på vissa mat måltider till 18 kr per portion.

Det här ska jag blogga om och prova en månad för att efterleva vad man skriver med egen erfarenhet.
Ser det som ett socialt expriment.

MVH

Skriv vad du köpte för mat. Du anger bara en summa.

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Man märker direkt om det är någon som lever på under 1000kr/mån.
De svävar fram på ett pruttmoln pga all gasbildande linser och bönor.

De som påstår att de äter mat för 1000-1500kr eller rentav 2000kr i månaden sitter och skriver strunt och är inget annat än fantasier!

Frukost, lunch och middag efter inflationen nej nej nej! Visst kan man endast leva på linser men linser innehåller inte alla näringsämnen som kroppen behöver.

Denna myt borde slås hål på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De som påstår att de äter mat för 1000-1500kr eller rentav 2000kr i veckan sitter och skriver strunt och är inget annat än fantasier!

Frukost, lunch och middag efter inflationen nej nej nej! Visst kan man endast leva på linser men linser innehåller inte alla näringsämnen som kroppen behöver.

Denna myt borde slås hål på!

Blandar du ihop veckor och månader nu?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Blandar du ihop veckor och månader nu?

Det hade du rätt i ändrat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De som påstår att de äter mat för 1000-1500kr eller rentav 2000kr i veckan sitter och skriver strunt och är inget annat än fantasier!

Frukost, lunch och middag efter inflationen nej nej nej! Visst kan man endast leva på linser men linser innehåller inte alla näringsämnen som kroppen behöver.

Denna myt borde slås hål på!

Beställds varor Willys Online 989 kr mat för två veckor, frukost, middag, kvällsmål.
Nästa inköp blir ännu billigare för jag sparar in på snabbkaffe med över 100 kr och lite annat.

BESTÄLLDA VAROR (33) BRÖD & KAKOR ORD. PRIS ANTAL SUMMA Vetekaka 24-pack 29,90 kr 2 st 45,80 kr GARANT, 900g Sparat: 14,00 kr DRYCK ORD. PRIS ANTAL SUMMA Original Mellanrost Snabbkaffe Refill 62,90 kr 2 st 125,80 kr GEVALIA, 200g FISK & SKALDJUR ORD. PRIS ANTAL SUMMA Kaviar Extra Mild 24,90 kr 2 st 49,80 kr SVENNES, 250g FRUKT & GRÖNT ORD. PRIS ANTAL SUMMA Purjolök Klass 1 29,90 kr/kg 1 st (0.36 kg) 10,76 kr NEDERLÄNDERNA Lök Gul Klass 1 15,90 kr/kg 2 st (0.35 kg) 5,57 kr SVERIGE FRYST ORD. PRIS ANTAL SUMMA Broccolimix Fryst 22,90 kr 2 st 45,80 kr ELDORADO, 1kg Torskfilé Sprödbakad Frysta/4-pack 42,90 kr 1 st 42,90 kr GARANT, 360g Pytt i Panna Fryst 37,90 kr 1 st 37,90 kr PRIME PATROL, 1kg FÄRDIGMAT ORD. PRIS ANTAL SUMMA Köttbullar Färdiglagade 24,90 kr 1 st 21,90 kr GARANT, 350g Sparat: 3,00 kr Krämig Romsås 14,90 kr 1 st 14,90 kr ELDORADO, 200ml Norrlandspölsa 23,90 kr 1 st 23,90 kr SCAN, 500g KÖTT, CHARK & FÅGEL ORD. PRIS ANTAL SUMMA Falukorv 35,90 kr 1 st 35,90 kr GARANT, 800g Blodpudding 10,90 kr 1 st 10,90 kr GEAS, 500g Skivat Bacon 11,90 kr 1 st 11,90 kr ELDORADO, 120g Leverpastej Skivbar 24,90 kr 1 st 24,90 kr GARANT, 500g MEJERI, OST & ÄGG ORD. PRIS ANTAL SUMMA Imat Matlagningsgrädde 13% 11,50 kr 1 st 11,50 kr OATLY, 250ml Ägg 6p Large 25,90 kr 1 st 25,90 kr GARANT EKO, 6st Mjölk Längre Hållbarhet 3% 17,90 kr 2 st 35,80 kr GARANT, 1,5l Gouda Skivad 30% 99,90 kr 1 st 99,90 kr ELDORADO, 1kg SKAFFERI ORD. PRIS ANTAL SUMMA Jasminris Boil-in-bag 4x125g 22,90 kr 1 st 22,90 kr ELDORADO, 500g Tomater Krossade 9,90 kr 2 st 19,80 kr ELDORADO, 500g Potatismos Klassiskt 6 Port 24,90 kr 1 st 24,90 kr FELIX, 220g/1,2 Lingonsylt Refill 22,90 kr 1 st 22,90 kr ELDORADO, 700g Rödbeta Skivad 23,90 kr 1 st 23,90 kr GARANT, 560/380g Havregryn 22,90 kr 1 st 22,90 kr GARANT, 1,5kg Saltgurka Skivad 16,90 kr 1 st 16,90 kr ELDORADO, 520/300g

stroganoff med ris 2 till 3 middagar.
Korv gryta med ris 2 till 3 middagar.
Pölsa, rödbetor, ägg, potatis 2 middagar
Pytt med bacon o ägg 2 middagar
Fisk, potatismos, romsås o frysta grönsaks mix 2 middagar
Köttbullar, potatismos, gräddsås, frysta grönsaks mix 2 middagar
Blodpudding o bacon o sylt 2 middagar
Potatisbullar o bacon o sylt 2 till 3 middagar

Hade två bacon paket hemma och lite potatis.

Nästa vecka ska jag köpa lite bättre mat men dra ned och pressa priserna på annat

Alaska polack torsk med äggsås och potatis
Pasta och köttfärssås
Isterband, senap, potatis, grönsaks mix
Falukorv o bruna bönor
Chili Corn Carne

Klurar på resten ...

MVH

EDIT om jag ska vara petnoga hade allt kostat mindre än 989 kr för två veckor eftersom dom tar 59 kr plock avgift och 99 kr transport, alltså hade maten varit 158 kr billigare om jag handlat i butik.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De som påstår att de äter mat för 1000-1500kr eller rentav 2000kr i månaden sitter och skriver strunt och är inget annat än fantasier!

Frukost, lunch och middag efter inflationen nej nej nej! Visst kan man endast leva på linser men linser innehåller inte alla näringsämnen som kroppen behöver.

Denna myt borde slås hål på!

1 000 kr måste vara utmanande och jag hade gärna sett vad den personen åt under en månad men 67 kr per dag lär ju inte vara några svårigheter däremot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Beställds varor Willys Online 989 kr mat för två veckor, frukost, middag, kvällsmål.
Nästa inköp blir ännu billigare för jag sparar in på snabbkaffe med över 100 kr och lite annat.

BESTÄLLDA VAROR (33) BRÖD & KAKOR ORD. PRIS ANTAL SUMMA Vetekaka 24-pack 29,90 kr 2 st 45,80 kr GARANT, 900g Sparat: 14,00 kr DRYCK ORD. PRIS ANTAL SUMMA Original Mellanrost Snabbkaffe Refill 62,90 kr 2 st 125,80 kr GEVALIA, 200g FISK & SKALDJUR ORD. PRIS ANTAL SUMMA Kaviar Extra Mild 24,90 kr 2 st 49,80 kr SVENNES, 250g FRUKT & GRÖNT ORD. PRIS ANTAL SUMMA Purjolök Klass 1 29,90 kr/kg 1 st (0.36 kg) 10,76 kr NEDERLÄNDERNA Lök Gul Klass 1 15,90 kr/kg 2 st (0.35 kg) 5,57 kr SVERIGE FRYST ORD. PRIS ANTAL SUMMA Broccolimix Fryst 22,90 kr 2 st 45,80 kr ELDORADO, 1kg Torskfilé Sprödbakad Frysta/4-pack 42,90 kr 1 st 42,90 kr GARANT, 360g Pytt i Panna Fryst 37,90 kr 1 st 37,90 kr PRIME PATROL, 1kg FÄRDIGMAT ORD. PRIS ANTAL SUMMA Köttbullar Färdiglagade 24,90 kr 1 st 21,90 kr GARANT, 350g Sparat: 3,00 kr Krämig Romsås 14,90 kr 1 st 14,90 kr ELDORADO, 200ml Norrlandspölsa 23,90 kr 1 st 23,90 kr SCAN, 500g KÖTT, CHARK & FÅGEL ORD. PRIS ANTAL SUMMA Falukorv 35,90 kr 1 st 35,90 kr GARANT, 800g Blodpudding 10,90 kr 1 st 10,90 kr GEAS, 500g Skivat Bacon 11,90 kr 1 st 11,90 kr ELDORADO, 120g Leverpastej Skivbar 24,90 kr 1 st 24,90 kr GARANT, 500g MEJERI, OST & ÄGG ORD. PRIS ANTAL SUMMA Imat Matlagningsgrädde 13% 11,50 kr 1 st 11,50 kr OATLY, 250ml Ägg 6p Large 25,90 kr 1 st 25,90 kr GARANT EKO, 6st Mjölk Längre Hållbarhet 3% 17,90 kr 2 st 35,80 kr GARANT, 1,5l Gouda Skivad 30% 99,90 kr 1 st 99,90 kr ELDORADO, 1kg SKAFFERI ORD. PRIS ANTAL SUMMA Jasminris Boil-in-bag 4x125g 22,90 kr 1 st 22,90 kr ELDORADO, 500g Tomater Krossade 9,90 kr 2 st 19,80 kr ELDORADO, 500g Potatismos Klassiskt 6 Port 24,90 kr 1 st 24,90 kr FELIX, 220g/1,2 Lingonsylt Refill 22,90 kr 1 st 22,90 kr ELDORADO, 700g Rödbeta Skivad 23,90 kr 1 st 23,90 kr GARANT, 560/380g Havregryn 22,90 kr 1 st 22,90 kr GARANT, 1,5kg Saltgurka Skivad 16,90 kr 1 st 16,90 kr ELDORADO, 520/300g

stroganoff med ris 2 till 3 middagar.
Korv gryta med ris 2 till 3 middagar.
Pölsa, rödbetor, ägg, potatis 2 middagar
Pytt med bacon o ägg 2 middagar
Fisk, potatismos, romsås o frysta grönsaks mix 2 middagar
Köttbullar, potatismos, gräddsås, frysta grönsaks mix 2 middagar
Blodpudding o bacon o sylt 2 middagar
Potatisbullar o bacon o sylt 2 till 3 middagar

Hade två bacon paket hemma och lite potatis.

Nästa vecka ska jag köpa lite bättre mat men dra ned och pressa priserna på annat

Alaska polack torsk med äggsås och potatis
Pasta och köttfärssås
Isterband, senap, potatis, grönsaks mix
Falukorv o bruna bönor
Chili Corn Carne

Klurar på resten ...

MVH

EDIT om jag ska vara petnoga hade allt kostat mindre än 989 kr för två veckor eftersom dom tar 59 kr plock avgift och 99 kr transport, alltså hade maten varit 158 kr billigare om jag handlat i butik.

MVH

Det där ser ut som normal mat för en vecka

Visst du kanske inte äter 48 mackor per vecka, men måltider motsvarar en full vecka. Frukt och grönt är det lite snålt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det där ser ut som normal mat för en vecka

Visst du kanske inte äter 48 mackor per vecka, men måltider motsvarar en full vecka. Frukt och grönt är det lite snålt med.

Hmm, inte en vecka, utan två för 989 kr.
19 måltider och jag behöver 14 och frukost, gröt och två smörgåsar.
Lunch hoppar jag över, men ibland en kopp kaffe och en smörgås med pålägg.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hmm, inte en vecka, utan två för 989 kr.
19 måltider och jag behöver 14 och frukost, gröt och två smörgåsar.
Lunch hoppar jag över, men ibland en kopp kaffe och en smörgås med pålägg.

MVH

Precis, mat för en vecka. Fettreserver räcker bara när du har extra vikt, sedan är det ohälsosamt att banta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Precis, mat för en vecka. Fettreserver räcker bara när du har extra vikt, sedan är det ohälsosamt att banta.

Jag håller inte med, två veckor, eftersom jag äter Brunch, med gröt och två smörgåsar samt kaffe.
Vid 10:30 sedan jobb vid 13 och hemma 16 och då middag.
Känner inget behov av lunch, men om du vill hävda en vecka pga av följande upplägg, frukost, lunch, middag, kvällsmål.
Så kan jag hålla med, men mina levnadsvanor ser annorlunda ut och mitt upplägg ser annorlunda ut.
Det betyder mat för två veckor och inte en vecka för 989 kr.

Nu har jag tagit tjänstledigt en tid för jag har skaffat en ny familjemedlem, en valp, en Corgi
Då blir det inte brunch eftersom man kliver upp 5 eller 6 och frukost vid 7.
Och erkänner att jag fått hungerkänslor vid lunchtid, och funderar på gröt med mjölk en andra omgång.
Vill inte passera 2000 kr strecket för att kunna spara en halv årsinkomst per år.

MVH

Permalänk
Medlem

Det är lite väl löjligt snack om näringsinnehåll hit och dit... När jag bodde själv så tänkte jag nog inte en enda gång på näringsinnehåll, inte tusan går man runt och "oj oj oj nu fick jag inte i mig mina antioxidanter (f.ö. en bluff) eller oj nu måste jag ha lite mer protein", man äter ju det som är gott och ligger inom ens budget.

Visst, om man är någon träningsfreak så, men om man inte tränar och jobbar framför datorn så är det inte så big deal vad man äter. Det är ingen skillnad på Stroganoff med ris (kanske ärtor men ingen annan grönsak) och nåt annat.

Allting annat är bara minmaxande för personer som måste "maxxa!" styrketräning.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Under studietiden hade jag några tuffa månader utan CSN, och då låg matkostnader på 500kr/mån. Två måltider per dag, ingen frukost, inga mellanmål. Detta var runt 2016. Det jag gjorde för att komma ner i de kostnaderna var att äta mycket bönor och endast kött om det såldes ut billigt pga kortdatum. När det gäller bönor/linser så var det endast torkade i storpack som köptes, biligare att blötlägga själv och vattnet ingick i hyran. Kaffe gick att få gratis på universitetet.

Under denna tiden så tränade jag även (sprang ~2mil i veckan).

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det är lite väl löjligt snack om näringsinnehåll hit och dit... När jag bodde själv så tänkte jag nog inte en enda gång på näringsinnehåll, inte tusan går man runt och "oj oj oj nu fick jag inte i mig mina antioxidanter (f.ö. en bluff) eller oj nu måste jag ha lite mer protein", man äter ju det som är gott och ligger inom ens budget.

Visst, om man är någon träningsfreak så, men om man inte tränar och jobbar framför datorn så är det inte så big deal vad man äter. Det är ingen skillnad på Stroganoff med ris (kanske ärtor men ingen annan grönsak) och nåt annat.

Allting annat är bara minmaxande för personer som måste "maxxa!" styrketräning.

Nu var det ju ingen hets, men alla har inte en stor fettreserv så energiinnehåll är viktigt, särskilt om man ska må bra och orka jobba. Gäller även om du har ett stillasittande jobb!

För det flesta faller det naturligt hur mycket man bör äta, men TS har gång på gång gett exempel på att man inte kan anta att så är fallet. Substituera mat och att skära bort mat är inte samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu var det ju ingen hets, men alla har inte en stor fettreserv så energiinnehåll är viktigt, särskilt om man ska må bra och orka jobba. Gäller även om du har ett stillasittande jobb!

För det flesta faller det naturligt hur mycket man bör äta, men TS har gång på gång gett exempel på att man inte kan anta att så är fallet. Substituera mat och att skära bort mat är inte samma sak.

Håller inte med, tycker jag påvisat att det finns grupper av människor som äter sunt för 1200 per månad med hänvisning som man kan kolla upp själv.
Och passar det inte med vegetariska alternativ som i detta fall kan man till dom flesta rätterna byta ut och använda fisk och kött.
Visst blir prisbilden en annan än 300 kr veckor, men är övertygad att köper man vid erbjudanden och fryser in, så kommer man inte bräcka den med allt för stora marginaler.
Och mellanrummet från 1200 till 2000 per månad är ju hela 800 kr, vilka man skulle kunna använda till, fågel, fisk, kött.
Men som jag påpeka, så var det här intressant som ett socialt experiment, men varför påvisa något som redan existerar och används av en viss kategori av människor.

Mitt sista inlägg blir helt enkelt att jag håller med om att vi inte är överens.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Mitt sista inlägg blir helt enkelt att jag håller med om att vi inte är överens.

MVH

Här verkar det lätt bli missförstånd, vad du gett för exempel och vad andra gjort är olika saker och det första diskuterades. Några detaljer om vad andra gjort (vad de köpt) har inte framkommit i tråden.

Du kan klara dig en månad på vatten också om du frisk och har lite reserver, men du kan ju inte arbeta på detta...