Permalänk
Medlem

Dator crashar, högt ljud

Hej!
Min dator på ca 4år har börjat crasha vid olika tillfällen. Oftast är det när jag spelar Dota2, men har även hänt när jag bara tittar på Youtube. Det som händer är att hela datorn fryser och ett högt ljud låter från högtalarna. Datorn svarar inte på något utan behöver stängas av med powerbutton. Det är ingen bluescreen, utan nuvarande bild fryser. Jag har inte mycket kunskap, men har kollat så temperaturen på allt är okej samt att datorn inte är dammig inuti. Jag har testat att köra med lägsta grafik i Dota2, men det påverkar inte. Vissa dagar crashar datorn 2-5 ggr på 30min och vissa dagar inte alls. Hjälp!

https://streamable.com/sddbb1

Permalänk
Medlem

Haft samma problem, varje gång har något överhettats. Har du något överklockat kan du prova att sänka klocken. Fungerar alla fläktar?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Inget är överklockat, alla fläktar funkar :/

Lite desperat och funderar på att betala någon ITsnubbe som kan komma och kolla på den, men undviker ju gärna om det är ett enkelt fel som kan fixas.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut i Eventviewer?
Vilken temp på cpu o gpu?

Permalänk
Medlem

Vad har du för komponenter?
Hur ser temps ut?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvejker:

Hur ser det ut i Eventviewer?
Vilken temp på cpu o gpu?

Här är temps. Vad ska jag kolla i eventviewer?, aldrig kika på det förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad har du för komponenter?
Hur ser temps ut?

Se temps ovan.
Komponenter:
Intel(R) Core(TM) i5-8600K CPU @ 3.60GHz 3.60 GHz
RAM: 16,0 GB
NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitris:

Se temps ovan.
Komponenter:
Intel(R) Core(TM) i5-8600K CPU @ 3.60GHz 3.60 GHz
RAM: 16,0 GB
NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB

Du visar ju inte temperaturerna på processorns kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Du visar ju inte temperaturerna på processorns kärnor.

Detta du menar? Sorry, jag är ganska dålig på detta

Permalänk
Medlem

Jag hade börjat med memtest. Gör en bootbar usb-sticka och starta datorn med den i och kör testet för att se om det är nån minnessticka som kan vara problemet.
https://www.memtest.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitris:

Detta du menar? Sorry, jag är ganska dålig på detta
<Uppladdad bildlänk>

Du behöver ha hardware monitor eller coretemp igång samtidigt som du stresstestar cpu/gpu för att se vad max temp går upp i vid 100% belastning.

Du kan stresstesta cpu med t.ex. cinebench och gpu med exempelvis furmark.

Stavfel
Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du behöver ha hardware monitor eller coretemp igång amtidigt som du stresstestar cpu/gpu för att se vad max temp går upp i vid 100% belastning.

Du kan stresstesta cpu med t.ex. cinebench och gpu med exempelvis furmark.

Precis detta! Jag brukar köra OCCT för det mesta men finns olika verktyg för det