Permalänk
Medlem

Problem med att boota från USB

Tja!

Blir helt galen hoppas någon kan hjälpa mig.

Har byggt klart min helt nya dator, och får upp BIOS men datorn vägrar boota från Windows USBn, USBn syns som inkopplad men går inte att välja som boot. Vad ska jag göra? Har fått tips om att stänga av secure boot vilken jag har gjort. Någon sa att det kanske är CSM som måste vara aktiv men då vill datorn inte alls visa någon bild(kommer inte ens in i bios då)

Rubrik korrigerad. // MOD
Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat USB-minnet på annan dator?
Om du inte har möjlighet att bekräfta att det funkar så, hur skapade du det?

Det bör funka på standardinställningarna, så jag misstänker mer att något är knas med minnet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Jag hade en original Windows 10 USB som inte ville boota. Det slutade med att jag lämnade in datorn till Inet för installation av endast OS:et som kostade mig 600kr om jag minns rätt.
Det var dem som bekräftade att USB minnet var korrupt även om den syntes vid bootning. Jag trodde aldrig att ett helt nytt USB minne från Microsoft skulle vara korrupt.
Ett tips är helt enkelt att prova med ett annat USB minne.

Permalänk
Medlem

Har köpt USB minnet från Elgiganten alltså original Microsoft Windows 11 OS 🤯

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av gagamelll:

Jag hade en original Windows 10 USB som inte ville boota. Det slutade med att jag lämnade in datorn till Inet för installation av endast OS:et som kostade mig 600kr om jag minns rätt.
Det var dem som bekräftade att USB minnet var korrupt även om den syntes vid bootning. Jag trodde aldrig att ett helt nytt USB minne från Microsoft skulle vara korrupt.
Ett tips är helt enkelt att prova med ett annat USB minne.

Flashminnen måste vara strömsatta, annars tappar de minnet. Varför lämna in till Inet?

Skrivet av atem:

Har köpt USB minnet från Elgiganten alltså original Microsoft Windows 11 OS 🤯

Vi frågade om du prövat det i annan dator. Har du gjort det eller inte?

Permalänk
Medlem

Om man har ett usb minne så kan man använda https://support.microsoft.com/sv-se/windows/skapa-installatio... för att skapa installationsmedia

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Flashminnen måste vara strömsatta, annars tappar de minnet. Varför lämna in till Inet?

Vi frågade om du prövat det i annan dator. Har du gjort det eller inte?

Jag har provat stoppa in den i min bärbara och där syns USB minnet o alla filer/innehåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av atem:

Jag har provat stoppa in den i min bärbara och där syns USB minnet o alla filer/innehåll

Brukar vara att man klickar på exempelvis F8 eller F12 under uppstart för att få upp boot menyn.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av atem:

Jag har provat stoppa in den i min bärbara och där syns USB minnet o alla filer/innehåll

Har du ett annat USB-minne hemma?
Microsofts minnen kan vara problematiska, har själv haft problem med nyare dator som helt vägrat boota från ett, men fungerat i andra datorer.
Skapa ett nytt minne med Microsofts egen mjukvara "Ladda ned Windows 11" om möjligt, en sökning Google tar dig direkt rätt.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av atem:

Jag har provat stoppa in den i min bärbara och där syns USB minnet o alla filer/innehåll

Är USB formaterat till FAT32 ?

Permalänk
Medlem

FIXAT! TUSEN TACK FÖR ALLA SVAR!

Jag formaterade ett eget minne och kopierade all innehåll från microsofts originala minne till den. DÅ funkade det direkt.

Helt sjukt att man betalar 1400kr för ett färdigt USB minne som inte funkar…

Permalänk
Medlem
Skrivet av atem:

FIXAT! TUSEN TACK FÖR ALLA SVAR!

Jag formaterade ett eget minne och kopierade all innehåll från microsofts originala minne till den. DÅ funkade det direkt.

Helt sjukt att man betalar 1400kr för ett färdigt USB minne som inte funkar…

Du betalade för licensen, men förstår hur du tänker.
Lika väl kunde du ladda ner ISO.n från nätet och köpa en digital licens.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av atem:

FIXAT! TUSEN TACK FÖR ALLA SVAR!

Jag formaterade ett eget minne och kopierade all innehåll från microsofts originala minne till den. DÅ funkade det direkt.

Helt sjukt att man betalar 1400kr för ett färdigt USB minne som inte funkar…

Du betalar för licensen, du kan använda MS egna USB-minne och lägga in nytt..

Permalänk
Medlem

En av de saker man kanske missar är att för en del BIOS så måste USB-stickan sitta i USB-taget _innan_ man man slår på strömmen för att den skall scannas och upptäckas att vara en bootbar enhet - att göra en reboot ur tex. BIOS-menyerna räcker inte då det inte är samma sak som en kall/strömpåslags-start.

Det andra är att ibland sätter USB-minnes tillverkaren en lite bit fel och USB-lagringen upptäcks som 'mass storage' och inte som 'removable mass storage' vilket också kan omöjliggöra en boot och installation från stickan och det enda man kan göra är att byta USB-stickan till en annan batch eller märke och hoppas på att den är rätt markerad.

När man har strul oavsett vad man gör för att boota på USB så är ibland den enda vägen att koppla in en USB-ansluten DVD-läsare - bränna ut iso-imgen på en skiva och sedan boota på denna - och då kan fortfarande första stycket fortfarande gälla - dvs. skivan insatt i läsaren och läsaren ansluten till datorn som skall boota på mediat _innan_ man slår på strömmen till datorn...