S21 Ultra död/svart skärm

Permalänk

S21 Ultra död/svart skärm

Hej. Uppdaterade idag telefonen till senaste mjukvaran och allt funkade tills jag vid middagen la telefonen på laddning. Jag fick under middagen notifiering på klockan för sms, messenger och liknande. När jag sen skulle ta bort den från laddning var skärmen svart men telefonen var igång, spotify fortsatte spela i extern högtalare och den vibrerade. Testade att ringa den från jobbmobilen och samtalet gick fram fick notifiering i klockan. Testade att hålla inne power knappen och volym ner för att tvinga till omstart men förutom en vibrering så händer inget. Nu kan jag inte ringa den och skärmen är lika svart som innan. Någon som har tips på åtgärd? Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Det mest troliga svaret är att skärmen på något sätt gått sönder, var den sprucken sen innan?
Nu har jag personligen aldrig sett detta hända på en S-Serie mobil tidigare men har fått in Samsung A-serie mobiler, A52 exempelvis där kontakter slitits av moderkortet på grund av kass design där flexkabeln har för mycket spänning på kontakterna. Det är ju positivt att den vibrerar, anledningen till att du inte kan ringa den längre är ju för att ditt simkort antagligen är låst efter omstarten så den är antagligen igång fortfarande.

Är lite tveksam om det är värt att reparera en S21 ultra i dagsläget, brukar ligga runt 3500-4000kr. De flesta nyttjar sin drulleförsäkring vid dyrare mobilreparationer, men frågan är som sagt om den anses vara för gammal nu. Är det endast data du är ute efter kan någon koppla in en skärm tillfälligt så slipper du betala för ett komplett skärmbyte. Borde inte kosta mer än 1000kr.

Det är inte så här enkelt ifall kretskortet faktiskt är påverkat på något sätt men jag skulle tippa på att skärmen helt enkelt dött.

Permalänk

Tack för ditt svar. Som du skriver så verkar skärmen väck men resten funkar. Hade inga synliga sprickor och detta är första gången på 3 år som något liknande händer. Fick upp lite olika saker att testa på Youtube och ingen har funkat och det som återstår är att låta telefonens batteri och efter det ansluta laddare och se vad som händer. Har en lokal telefonbutik som jag kan rådfråga på måndag. Kanske blir att uppgradera till en nyare från Blocket, dock vill jag ha över all information från S21an till nya luren. En annan sak som ställer till det är att jag använder e-sim, vet inte hur jag ska få igång det i tillfälliga telefonen jag skriver från nu. Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinnenholtz:

Tack för ditt svar. Som du skriver så verkar skärmen väck men resten funkar. Hade inga synliga sprickor och detta är första gången på 3 år som något liknande händer. Fick upp lite olika saker att testa på Youtube och ingen har funkat och det som återstår är att låta telefonens batteri och efter det ansluta laddare och se vad som händer. Har en lokal telefonbutik som jag kan rådfråga på måndag. Kanske blir att uppgradera till en nyare från Blocket, dock vill jag ha över all information från S21an till nya luren. En annan sak som ställer till det är att jag använder e-sim, vet inte hur jag ska få igång det i tillfälliga telefonen jag skriver från nu. Mvh Johan

Gällande ditt E-sim är det antagligen enklast att bara ringa din operatör och förklara läget. Kan även säga att majoriteten av verkstäder inte sitter på något stort lager av samsung skärmar, eller inget alls. Alldeles för många olika modeller samt skärmar som kostar över 2000kr i inköp + flera olika färger gör det lite krångligt och dyrt. Kan bli så att du får ringa runt lite verkstäder för att hitta någon som har en S21 ultra skärm liggandes.

Permalänk

Tack. Om skärmen är trasig och man inte vill byta den man ända tanka ur all data? Du skrev innan om att koppla till extra skärm, är det mot betalning hos en mobilreparatör? Testade att koppla till dator men gjorde tyvärr det efter jag testat omstart och nu kommer jag inte åt disken på telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinnenholtz:

Tack. Om skärmen är trasig och man inte vill byta den man ända tanka ur all data? Du skrev innan om att koppla till extra skärm, är det mot betalning hos en mobilreparatör? Testade att koppla till dator men gjorde tyvärr det efter jag testat omstart och nu kommer jag inte åt disken på telefonen.

Det kommer nog bli svårt oavsett vad, för du måste kunna låsa upp telefonen och kanske även behöva aktivera filöverföring.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinnenholtz:

Tack. Om skärmen är trasig och man inte vill byta den man ända tanka ur all data? Du skrev innan om att koppla till extra skärm, är det mot betalning hos en mobilreparatör? Testade att koppla till dator men gjorde tyvärr det efter jag testat omstart och nu kommer jag inte åt disken på telefonen.

Ja, så länge inte usb debugging är avstängt i mobilen kan du inte föra över något ifrån mobilen direkt med usb eller koppla på något tillbehör. Du behöver alltså en fungerande skärm för att tanka över något överhuvudtaget. Du får väl komma med förslag till reparatörerna, antingen betalar du för att dom tillfälligt sätter dit en skärm så att du sedan kan föra över till en ny mobil. Annars kanske dom går med på att ta den trasiga mobilen som betalning.

Permalänk

Typiskt. Massor av bilder där inne som inte är synkade med google foton. Man lär sig alltid något nytt när en telefon kraschar. Tack för alla svar.. Mvh Johan

Permalänk
Snusfri

Det kan gå att göra en backup med Samsung Smart Switch.

Annars så kan du ansluta en skärm via usb-porten med usb-hdmi adapterkabel, du kan behöva en usb-hub så du kan ansluta tangentbord/mus för att styra telefon med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av THB:

Det kan gå att göra en backup med Samsung Smart Switch.

Annars så kan du ansluta en skärm via usb-porten med usb-hdmi adapterkabel, du kan behöva en usb-hub så du kan ansluta tangentbord/mus för att styra telefon med.

https://www.youtube.com/watch?v=LyyaKrlJBp0

Tack. Detta är helt klart värt att testa.

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det kan gå att göra en backup med Samsung Smart Switch.

Annars så kan du ansluta en skärm via usb-porten med usb-hdmi adapterkabel, du kan behöva en usb-hub så du kan ansluta tangentbord/mus för att styra telefon med.

https://www.youtube.com/watch?v=LyyaKrlJBp0

Har alltid trott att detta också kräver usb debugging avstängt men enligt kreatören så ska det gå utan. Då lärde jag mig också något nytt!