Permalänk
Medlem

Kortis i USB-portarna

Mors,

Admin får flytta om jag postar i fel forumdel, hittade ingen lämplig.

Gammal dator, LGA1155 (P8P67ProRev 3.1) i7 2600k stock.

Problem: När jag ansluter något till ngn USB-port i chassit, front eller bak, pajar det jag ansluter. Hittills ett par USB-minnen, en USB-disk 2,5”, och precis en dyr 8-Bit do Pro2 Wired controller. Tröttnat nu, men nu vet jag att det är någe fel på USB-portarna eller något annat.
Var börjar jag? Det verkar dock som att prylar med egen strömförsörjning överlever, tex en 3,5” disk med egen strömförsörjning funkar att ansluta och använda. Allt annat som får ström via porten dödas omgående.
Verkar vara ett jordfel?
Chassit eller moderkortet?

Visa signatur

Game On!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogg:

Mors,

Admin får flytta om jag postar i fel forumdel, hittade ingen lämplig.

Gammal dator, LGA1155 (P8P67ProRev 3.1) i7 2600k stock.

Problem: När jag ansluter något till ngn USB-port i chassit, front eller bak, pajar det jag ansluter. Hittills ett par USB-minnen, en USB-disk 2,5”, och precis en dyr 8-Bit do Pro2 Wired controller. Tröttnat nu, men nu vet jag att det är någe fel på USB-portarna eller något annat.
Var börjar jag? Det verkar dock som att prylar med egen strömförsörjning överlever, tex en 3,5” disk med egen strömförsörjning funkar att ansluta och använda. Allt annat som får ström via porten dödas omgående.
Verkar vara ett jordfel?
Chassit eller moderkortet?

Låter konstigt att prylarna skulle gå i sönder helt. Funkar de inte i en annan dator heller? USB minne kan man prova i sin TV om du inte har fler datorer.

För att åtgärda problemet hade jag köpt ett USB-kort för fler/nya USB platser.
Och fyllt den söndriga porten med tex smältlim för att förhindra fler olyckor.

Permalänk

Gemensam nämnare för portarna?
Nätagg som ger fel 5voltsuttag ?
Bara att läsa av i HW monitor.
Skadad kabel som jordar mot chassi?
Är det moderkortets usb uttag på ioplåten är nog moderkortet kört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Låter konstigt att prylarna skulle gå i sönder helt. Funkar de inte i en annan dator heller? USB minne kan man prova i sin TV om du inte har fler datorer.

För att åtgärda problemet hade jag köpt ett USB-kort för fler/nya USB platser.
Och fyllt den söndriga porten med tex smältlim för att förhindra fler olyckor.

Enheter jag anslutit till datorns USB-portar funkar inte i annan dator.

Visa signatur

Game On!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Gemensam nämnare för portarna?
Nätagg som ger fel 5voltsuttag ?
Bara att läsa av i HW monitor.
Skadad kabel som jordar mot chassi?
Är det moderkortets usb uttag på ioplåten är nog moderkortet kört.

Ska kolla hw-monitor. Saker jag anslutit till USB-port (vilken som helst) pajar och funkar inte annan dator.

Visa signatur

Game On!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogg:

Ska kolla hw-monitor. Saker jag anslutit till USB-port (vilken som helst) pajar och funkar inte annan dator.

Låter ju som ett defekt nätagg eller moderkort om samtliga portar beter sig likadant.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Gemensam nämnare för portarna?
Nätagg som ger fel 5voltsuttag ?
Bara att läsa av i HW monitor.
Skadad kabel som jordar mot chassi?
Är det moderkortets usb uttag på ioplåten är nog moderkortet kört.

Alla portar, fram, bak havererar det man ansluter i dom. Men inte saker som har egen strömförsörjning tex en 3,5” extern hårddisk.
Tänkte mäta 5v i USB-portarna, frågan är bara var jag hittar info om vilka stift som är jord och spänning.
Är det kanske standard för USB så Google kanske kan tipsa?

Visa signatur

Game On!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogg:

Alla portar, fram, bak havererar det man ansluter i dom. Men inte saker som har egen strömförsörjning tex en 3,5” extern hårddisk.
Tänkte mäta 5v i USB-portarna, frågan är bara var jag hittar info om vilka stift som är jord och spänning.
Är det kanske standard för USB så Google kanske kan tipsa?

om front-portarna också havererar så bör det vara nätagget som get upp på sin 5v-del

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Skulle starkt rekommendera byte av både nätagg och moderkort.
Ev köpa ett färdigt uppgraderingspaket här på marknaden.