Reddit ansöker om börsnotering – avslöjar AI-avtal med Google

Permalänk
Melding Plague

Reddit ansöker om börsnotering – avslöjar AI-avtal med Google

Nu är det officiellt: Reddit ska listas på börsen. Samtidigt offentliggör företaget ett avtal som ger Googles AI tillgång till allt användarna har skrivit.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nästan sugen på att gå in och radera alla mina inlägg på Reddit med ett script, men det spelar säkert ingen roll. Räknar med att datan fortfarande ligger kvar på deras servrar och kommer att användas för att träna AI när man gör det.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

De kommer bli "naked shorted" till konkurs. Stor korruption uppdagats på fraud street senaste 2 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJB:

De kommer bli "naked shorted" till konkurs. Stor korruption uppdagats på fraud street senaste 2 åren.

Vi får väl hoppas, Reddit har mer än gjort sitt. Det är dags för något nytt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Nästan sugen på att gå in och radera alla mina inlägg på Reddit med ett script, men det spelar säkert ingen roll. Räknar med att datan fortfarande ligger kvar på deras servrar och kommer att användas för att träna AI när man gör det.

Konstigt. De har haft din tillåtelse att tillgängliggöra din data via ett API (och ta betalt för det) i flera år, det är inget nytt.

Permalänk
Medlem

Reddit är väl redan döende? Lär ju vara en exitstrategi att dumpa skiten på öppna marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Reddit är väl redan döende? Lär ju vara en exitstrategi att dumpa skiten på öppna marknaden.

SweClockers plockar ju hälften av sina nyheter från Reddit, så då ligger vi illa till.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Nästan sugen på att gå in och radera alla mina inlägg på Reddit med ett script, men det spelar säkert ingen roll. Räknar med att datan fortfarande ligger kvar på deras servrar och kommer att användas för att träna AI när man gör det.

Ännu bättre kanske vore att redigera inläggen att innehålla t.ex L33T-speak eller konstiga symboler för att förvirra AI-träningen, och att skriva på ett konstigt sätt i framtida inlägg.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Nästan sugen på att gå in och radera alla mina inlägg på Reddit med ett script, men det spelar säkert ingen roll. Räknar med att datan fortfarande ligger kvar på deras servrar och kommer att användas för att träna AI när man gör det.

Skulle inte heller bli förvånad om de redan importerat allt till någon form av språkmodell i "offline-läge" för att se att det fungerar innan köpet.

Permalänk
Medlem

Med tanke på inbördeskriget Reddit hade förra året så förvånar det mig lite att vi inte börjat sett någon ny uppstickare som blir nästa jätteforum. Reddit var verkligen inte först, de har kommit och gått över åren. Reddit är på många vis fortfarande fantastisk i mitt tycke men nog känns det som att tiden börjat rinna ut även här, sett till att vara användare iallafall.

Skrivet av Phod:

SweClockers plockar ju hälften av sina nyheter från Reddit, så då ligger vi illa till.

Får ersätta med Sveriges största forum, Flashback!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Alla företag som har stora människoskapade innehåll lär sälja det till AI-modellerna förr eller senare. Det finns oändligt med pengar inom AI-startups, och många sociala plattformar har det svårt.

Sannolikt har många plattformar redan scrapats på sin data "för test och utveckling". Men när modellerna ska börja bli komersiella så behöver det bli officiellt med avtal så att ingen blir stämd och får dålig pr.

Permalänk
Medlem

Var aldrig där inne skrev inget där så jag raderade min profil.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Vad tusan lägger dom så mycket pengar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Vad tusan lägger dom så mycket pengar på?

Hoppet på storvinsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Med tanke på inbördeskriget Reddit hade förra året så förvånar det mig lite att vi inte börjat sett någon ny uppstickare som blir nästa jätteforum. Reddit var verkligen inte först, de har kommit och gått över åren. Reddit är på många vis fortfarande fantastisk i mitt tycke men nog känns det som att tiden börjat rinna ut även här, sett till att vara användare iallafall.

Får ersätta med Sveriges största forum, Flashback!

Uppstickaren kallas för Lemmy.

Permalänk
Medlem

Good riddance... nej, verkligen. Bara att halka in där av misstag fyller mig med äckel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Med tanke på inbördeskriget Reddit hade förra året så förvånar det mig lite att vi inte börjat sett någon ny uppstickare som blir nästa jätteforum. Reddit var verkligen inte först, de har kommit och gått över åren. Reddit är på många vis fortfarande fantastisk i mitt tycke men nog känns det som att tiden börjat rinna ut även här, sett till att vara användare iallafall.

Får ersätta med Sveriges största forum, Flashback!

Vi behöver en AI som bara tränar på Flashback, familjeliv o byggahus. Kan kallas "typical Swede"

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Gillar att reddit har så många användare och mycket inlägg. Gillar inte inläggsstrukturen. Föredrar raka forumstrukturer som Sweclockers eller Flashback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Good riddance... nej, verkligen. Bara att halka in där av misstag fyller mig med äckel.

Oj då. Det måste vara jobbigt att vara högkänslig.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Eftersom Reddit sparar dina raderade kommentarer(eftersom kränkta moderatorer kan se dom) så ska du redigera dina kommentarer till blankt innan du raderar din historik där.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Med tanke på inbördeskriget Reddit hade förra året så förvånar det mig lite att vi inte börjat sett någon ny uppstickare som blir nästa jätteforum. Reddit var verkligen inte först, de har kommit och gått över åren. Reddit är på många vis fortfarande fantastisk i mitt tycke men nog känns det som att tiden börjat rinna ut även här, sett till att vara användare iallafall.

"Inbördeskrig" är väl att ta i med råge? En minoritet subreddits som deltog, det märktes knappt att de var nedsläckta och de allra flesta öppnade upp igen. Det var en riktigt verkningslös protest för den ändrade absolut noll. Vilket är synd eftersom jag skulle vilja ha tillbaka Apollo som reddit-läsare för reddits egna app är kass.
Sen saknar jag Reddit Enhancement Suite med, men det var nog när de gick från gamla till nya stilen som RES slutade fungera.

Testade det där Lenny eller Lemmy eller vad det nu heter, men det är inte alls lika bra som reddit, och då är nya reddit horribelt dåligt. Hade någon gjort "Old school"-reddit (old.reddit.com) med fungerande support för typ RES och läsare som Apollo, bra mod tools osv hade det nog varit lättare för folk att migrera, men att få tillräckligt med folk att flytta från reddit till Lenny/Lemmy så att det blir märkbart tror jag är nästintill omöjligt.

Permalänk

Har hela ai grejen kickat in än på reddit eller kommer det snart? Jag fick inget riktigt svar från artiklar jag kollad upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Eftersom Reddit sparar dina raderade kommentarer(eftersom kränkta moderatorer kan se dom) så ska du redigera dina kommentarer till blankt innan du raderar din historik där.

Det är då man snällt ber om en GDPR-rensning så är det löst.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Eftersom Reddit sparar dina raderade kommentarer(eftersom kränkta moderatorer kan se dom) så ska du redigera dina kommentarer till blankt innan du raderar din historik där.

Menar du admins? Moderatorer på reddit är helt vanliga användare utanför de subreddits de är mods i, medan admins kan göra lite vad som helst över hela siten.
Jag var mod för en liten subreddit men tror inte jag kunde se några borttagna kommentarer -- och isåfall definitivt inte utanför den subredditen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Menar du admins? Moderatorer på reddit är helt vanliga användare utanför de subreddits de är mods i, medan admins kan göra lite vad som helst över hela siten.
Jag var mod för en liten subreddit men tror inte jag kunde se några borttagna kommentarer -- och isåfall definitivt inte utanför den subredditen.

Skrev en kommentar på fyllan som jag insåg var något grovt och raderade direkt efter jag postade Ett par timmar senare blev jag bannad från subredditen då mod saxat det jag skrev. Det var ingen admin som utförde bannen. Detta var dock 2 år sedan men jag tror inte att den personen hann se mitt inlägg under dom 10-15 sekunder den fanns uppe.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Reedit är väl så stort att dom räknat ut att tappet på användare inte blir förödande stort då de flesta troligen inte bryr sig.
Utöver det är det väll knappast något nytt att företag gör allt för att sälja din info.
Även swec är ett företag som troligen säljer delar av det vi skriver men möjligen mer anonymt. Tex att det är många inlägg med 4090 nu butiker så släng på en rea.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är då man snällt ber om en GDPR-rensning så är det löst.

Kan någon bekräfta att detta funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är då man snällt ber om en GDPR-rensning så är det löst.

Hur vet du att de tar bort datan? För att de säger att det gjorts?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frong:

Hur vet du att de tar bort datan? För att de säger att det gjorts?

Det vet man väl inte, men om det skulle komma fram att de inte följer GDPR kommer de hamna i ett jäkla helvete mot EU sen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Kan någon bekräfta att detta funkar?

Det hjälper inte, dina inlägg raderas inte. Precis som här på forumet om du skulle vilja GDPR:a ditt konto.