Permalänk
Medlem

Gått utför med Ownit...

Ja, vad ska man säga... Har varit kund how Ownit i många, många år nu och alltid varit nöjd och rekommenderat dem, men senaste åren verkar det ha gått utför... och nu blev det droppen som fick bägaren att rinna över.

Jag var väl inte helt nöjd när jag skrev orginalärendet, då det är _tredje gången_ de börjar skicka mina paket via 08, så tonen kunde jag väl kanske hållit lite bättre... men komigen...

Notera att jag refererar till tidigare ärenden. Det går... ett slag...

Varpå de tillslut återkommer med ett svar! Hurra!

... ridå! Jag upplever att jag blir i princip hotad. Sedan stänger snubben ärendet som "LÖST"... Löst?!

Jag finner det olämpligt att "hota" kunden med kostnader, speciellt när mitt stadsnät knappast har NÅGONTING att göra med att paket åker direkt in i ownits router:

3 213-238-223-225.customers.ownit.se (213.238.223.225) 3.329 ms 3.727 ms 3.855 ms

för att sedan hoppa ner till Stockhom:

4 213-238-223-224.customers.ownit.se (213.238.223.224) 28.142 ms 27.990 ms 28.336

.. och ja, jag är säker på min sak. Det är inget jag "upplever" eller gissar, tack och lov finns gamla hederliga bredbandskollens cli-klient till Linux kvar! Uuuundrar hur det ser ut när man kollar vilken server som ligger "närmast" med --check-servers flaggan?!

$ bin/cli --check-servers Network operator: Telenor Sverige AB Response time: anycast-global-ipv4.bredbandskollen.se 6.283732 ms Response time: sth1-ipv4.bredbandskollen.se 6.257533 ms Response time: gbg1-ipv4.bredbandskollen.se 13.088760 ms Response time: osl1-ipv4.bredbandskollen.se 13.085660 ms Response time: mmo1-ipv4.bredbandskollen.se 14.046549 ms Response time: svl1-ipv4.bredbandskollen.se 19.159894 ms Closest server: sth1-ipv4.bredbandskollen.se $

Nämen? Ligger staden jag faktiskt bor i SÄMST TILL och Stockholm BÄST? *spelar cirkusmusik* Det här är fan inte roligt.

Det är dags att byta ISP för det här går inte längre, men vill varna för att Ownit inte längre är vad de en gång var. Det här var ingen trevlig upplevelse.

0 sorkar av 10 möjliga. Undvik.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Oavsett vem som har rätt så är ditt beteende helt sjukt för en vuxen människa. Gissningsvis bäst för alla inblandade om du blir kund någon annanstans.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Oavsett vem som har rätt så är ditt beteende helt sjukt för en vuxen människa. Gissningsvis bäst för alla inblandade om du blir kund någon annanstans.

Fast 2 månader utan respons skulle få även mig att lacka ur. De flesta förväntar sig ett svar inom 1-3 arbetsdagar. från en kundsupport. Observera att jag inte pratar om en lösning inom den tiden; för sådant kan tyvärr ta tid. Men ett svar och att en dialog startas är snudd på ett krav idag om man förväntar sig nöjda kunder.

Permalänk
Medlem

Hade allt skickat från Öland Via Stockholm. Inte trevlig ping alls.
Supporten skakade bara på axlarna och ville att jag bytte leverantör

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Har alltid haft väldigt bra erfarenhet av Ownits kundservice, å andra sidan har jag alltid ringt då det oftast är lättast att komma till rätt person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Har alltid haft väldigt bra erfarenhet av Ownits kundservice, å andra sidan har jag alltid ringt då det oftast är lättast att komma till rätt person.

Samma här. Jag har dock också alltid ringt till Ownit. Var bara i början under 2021 som de har groteska köer, men när man väl kom fram så gick det bra.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag lider med supportagenten. Dom som svarar i telefon och mail är 1st line support och har inte utbildning eller rättigheter att ändra route etc. Det behöver eskaleras vidare mot 2nd line eller högre instans och dom har ofta bättre saker för sig än att bry sig om att en enskild kund tycker att deras route inte är optimal.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Fast 2 månader utan respons skulle få även mig att lacka ur. De flesta förväntar sig ett svar inom 1-3 arbetsdagar. från en kundsupport. Observera att jag inte pratar om en lösning inom den tiden; för sådant kan tyvärr ta tid. Men ett svar och att en dialog startas är snudd på ett krav idag om man förväntar sig nöjda kunder.

Så här bra koll på vart paketen åker har jag inte haft sen jag upptäckte tracert på gymnasiet, men jag kan ju förstå, det här är ju lite som den där landsbygd-storstads konflikten om vem som är i centrum och vem som är viktigast.

Det kanske blir en viss delay pga det här, men jag har inte ens tänkt på om jag skulle lida av något liknande.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Har också Ownit men har inte kollat på det innan, för mig ser det dock normalt ut.

johan@elfo:~$ ./bbk_cli_linux_amd64-1.0 --check-servers Network operator: Telenor Sverige AB Response time: anycast-global-ipv4.bredbandskollen.se 3.953000 ms Response time: mmo1-ipv4.bredbandskollen.se 3.939000 ms Response time: gbg1-ipv4.bredbandskollen.se 7.843000 ms Response time: sth1-ipv4.bredbandskollen.se 11.783000 ms Response time: osl1-ipv4.bredbandskollen.se 12.026000 ms Response time: svl1-ipv4.bredbandskollen.se 24.924000 ms Closest server: mmo1-ipv4.bredbandskollen.se

Kan hålla med om att det kan kännas trist men det skulle inte göra nån större skillnad för min del om närmsta server inte skulle vara Malmö.

Sen är de ju tvungna att upplysa om eventuella kostnader precis som han skriver i mailet, att kalla det "hota" känns inte så seriöst.

edit: Att stänga ärendet som löst är inte heller så seriöst.

Permalänk
Medlem

Så Ownit har ingen peering i Sundsvall utan går via Stockholm? Detta är nog inget unikt för många ISP:er.

svl1-ipv4.bredbandskollen.se verkar gå under Portlane/Glesys, och de har ingen peering på Netnod Sundsvall där Telenor åtminstone finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Så Ownit har ingen peering i Sundsvall utan går via Stockholm? Detta är nog inget unikt för många ISP:er.

svl1-ipv4.bredbandskollen.se verkar gå under Portlane/Glesys, och de har ingen peering på Netnod Sundsvall där Telenor åtminstone finns.

Tolkar det som att det har blivit löst ett par gånger tidigare, så uppenbarligen något som spökar.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Jag lider med supportagenten. Dom som svarar i telefon och mail är 1st line support och har inte utbildning eller rättigheter att ändra route etc. Det behöver eskaleras vidare mot 2nd line eller högre instans och dom har ofta bättre saker för sig än att bry sig om att en enskild kund tycker att deras route inte är optimal.

Så du menar att istället för att ge en optimal service och ge den snabbaste routen så ska den ta en massa omvägar så kunden får så dålig route som möjligt? Vem gagnar det egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Ja, vad ska man säga... Har varit kund how Ownit i många, många år nu och alltid varit nöjd och rekommenderat dem, men senaste åren verkar det ha gått utför... och nu blev det droppen som fick bägaren att rinna över.

Jag var väl inte helt nöjd när jag skrev orginalärendet, då det är _tredje gången_ de börjar skicka mina paket via 08, så tonen kunde jag väl kanske hållit lite bättre... men komigen...

https://i.imgur.com/1H5bUp4.png

Notera att jag refererar till tidigare ärenden. Det går... ett slag...

https://i.imgur.com/8iEWNua.png

Varpå de tillslut återkommer med ett svar! Hurra!

https://i.imgur.com/OVjWqkx.png

... ridå! Jag upplever att jag blir i princip hotad. Sedan stänger snubben ärendet som "LÖST"... Löst?!

Jag finner det olämpligt att "hota" kunden med kostnader, speciellt när mitt stadsnät knappast har NÅGONTING att göra med att paket åker direkt in i ownits router:

3 213-238-223-225.customers.ownit.se (213.238.223.225) 3.329 ms 3.727 ms 3.855 ms

för att sedan hoppa ner till Stockhom:

4 213-238-223-224.customers.ownit.se (213.238.223.224) 28.142 ms 27.990 ms 28.336

.. och ja, jag är säker på min sak. Det är inget jag "upplever" eller gissar, tack och lov finns gamla hederliga bredbandskollens cli-klient till Linux kvar! Uuuundrar hur det ser ut när man kollar vilken server som ligger "närmast" med --check-servers flaggan?!

$ bin/cli --check-servers Network operator: Telenor Sverige AB Response time: anycast-global-ipv4.bredbandskollen.se 6.283732 ms Response time: sth1-ipv4.bredbandskollen.se 6.257533 ms Response time: gbg1-ipv4.bredbandskollen.se 13.088760 ms Response time: osl1-ipv4.bredbandskollen.se 13.085660 ms Response time: mmo1-ipv4.bredbandskollen.se 14.046549 ms Response time: svl1-ipv4.bredbandskollen.se 19.159894 ms Closest server: sth1-ipv4.bredbandskollen.se $

Nämen? Ligger staden jag faktiskt bor i SÄMST TILL och Stockholm BÄST? *spelar cirkusmusik* Det här är fan inte roligt.

Det är dags att byta ISP för det här går inte längre, men vill varna för att Ownit inte längre är vad de en gång var. Det här var ingen trevlig upplevelse.

0 sorkar av 10 möjliga. Undvik.

Hotad? Personen ville göra dig beredd på att det kan tillkomma kostnader. Vad hade du sagt om det kom en faktura i efterhand utan att du visste om det?
Förstår att du är arg för att det tog tid med svaret, men du ska nog andas och läsa igen.

Sen måste jag erkänna att jag förstår inte problemet. Är det så märkbart med routingen och hur upplever du det? Är det hela tiden eller hur märker du ens av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så du menar att istället för att ge en optimal service och ge den snabbaste routen så ska den ta en massa omvägar så kunden får så dålig route som möjligt? Vem gagnar det egentligen?

Operatörsmarknaden är rätt komplicerad och otroligt många faktorer som styr pris och kostnader. Det kan mycket väl vara så att det är mest kostnadseffektivt att gå via Stockholm för nå andra nät. En "stor router" är billigare per Gbps än flera mindre, och tack varje all fiberutbyggnad och DWDM så har kanske man även kan räkna in den extra fiberkostnaden där.

Och för privatkunder så handlar allt om lägsta möjliga kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så du menar att istället för att ge en optimal service och ge den snabbaste routen så ska den ta en massa omvägar så kunden får så dålig route som möjligt? Vem gagnar det egentligen?

Internet är stort och komplicerat. Väldigt mycket sköts automatiskt och det är inte ovanligt att trafik tar omvägar. Det kan vara lastbalansering, pågående arbete, kostnadsfråga eller whatever. Att man har 20ms högre är ingenting man märker.

Det görs ofta manuella justeringar i routen men sällan för att en enskild privatperson klagar över några ms.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Oavsett vem som har rätt så är ditt beteende helt sjukt för en vuxen människa. Gissningsvis bäst för alla inblandade om du blir kund någon annanstans.

Du får precisera exakt vad som är "sjukt"? Att jag påminner dem var 2-4:e vecka att ärendet är obesvarat och bara ligger, eller vad?

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Du får precisera exakt vad som är "sjukt"? Att jag påminner dem var 2-4:e vecka att ärendet är obesvarat och bara ligger, eller vad?

Är nog dina formuleringar som anses sjuka mot servicepersonalen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Är nog dina formuleringar som anses sjuka mot servicepersonalen...

Låter som en kraftig överdrift. Har de lyckats göra detta tre år på raken i december, sedan fixat till det i början av Januari, men i år bara SKITER I DET så blir man rätt less.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Låter som att de som default routar trafik där det är lite billigare. Tanken är nog att de sparar in en fin slant, och vet att majoriteten av deras kunderna ändå skulle få sin trafik routar genom dessa noder, vilket gör att majoriteten av kunder inte märker skillnad. Det kan jag förstå, men det är självfallet tråkigt.

Det som det större frågetecknet för mig är varför du upplevt det flera gånger, vid samma tid på året och framförallt att de verkar ha löst det tidigare år? Det är lite weird, men gissar att de har nya avtal var de har sina noder.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Bor i nordöstra Skåne.
Du har ju iaf bättre MS än vad jag har med Telenor 500/500. Och är inte det enda som spelar någon roll typ?

Network operator: Telenor Sverige AB
Response time: anycast-global-ipv4.bredbandskollen.se 7.248800 ms
Response time: mmo1-ipv4.bredbandskollen.se 7.646900 ms
Response time: gbg1-ipv4.bredbandskollen.se 9.816700 ms
Response time: osl1-ipv4.bredbandskollen.se 14.846800 ms
Response time: sth1-ipv4.bredbandskollen.se 15.050100 ms
Response time: svl1-ipv4.bredbandskollen.se 29.567000 ms
Closest server: anycast-global-ipv4.bredbandskollen.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Bor i nordöstra Skåne.
Du har ju iaf bättre MS än vad jag har med Telenor 500/500. Och är inte det enda som spelar någon roll typ?

Network operator: Telenor Sverige AB
Response time: anycast-global-ipv4.bredbandskollen.se 7.248800 ms
Response time: mmo1-ipv4.bredbandskollen.se 7.646900 ms
Response time: gbg1-ipv4.bredbandskollen.se 9.816700 ms
Response time: osl1-ipv4.bredbandskollen.se 14.846800 ms
Response time: sth1-ipv4.bredbandskollen.se 15.050100 ms
Response time: svl1-ipv4.bredbandskollen.se 29.567000 ms
Closest server: anycast-global-ipv4.bredbandskollen.se

Hastigheten på ditt internet har väldigt liten påverkan på latency, speciellt när vi pratar över 100/100. Det handlar ju enbart om små paket som skickas när du mäter latency.

Det som spelar roll är allt mellan dig och destinationen: utrustning i fastigheten, hur/var/och/eller utrustning som ansluter din fastighet ut till WWW. Därefter är det skillnad på var olika ISP:er har köpt/hyrt in sig (så länge operatören själv inte går genom eget nät då de kan köra private peering genom nät som de själva äger) på noder/Internet Exchange Points (IXPs), även kända som Internet exchanges.

Dessa IXPs geografiska placering, vad för utrustning de använder och vilken kapacitet den har påverkar ytterligare. Sedan ska det ut från det större nätet och leta sig ut i omvänd ordning till destinationen. Som du märker är det en hel del faktorer som är i spel, och de "bästa" vägar/IXPs som har mer direkt routing dit du vill kostar oftast mer. Mindre kända ISP:er kan hyra in sig på billigare nät, med fler stop (hop om du kör en tracert i cmd), och därför kan säljas billigare till konsument med en negativ påverkan på dess latency.

Tänk dig att fibern är som bilvägar, om du måste leta dig fram och byta vägar ofta så går det långsammare jämfört med att köra med farthållare på en och samma motorväg majoriteten av vägen till sin destination utan stopp. Ex. bor du i Stockholm och din ISP har en direkt väg till Frankfurt IXP nästan fågelvägen utan stopp så kommer det att gå snabbare, än om du kör via vanliga vägar, där du går genom flertalet avfarter och påfarter, genom olika länder osv. Men en sådan direktanslutning kostar mer att hyra in sig på för din ISP. Alla kan inte åka bästa vägen eftersom det då blir bilköer och saktar ner det för alla. Och skulle det ske en seriekrock (motsvarande att någon gräver sönder den fibern typ) så måste det finnas flertalet andra vägar som trafiken kan routas igenom.

Detta är min uppfattning och en förenkling. Jag har efter att ha läst lite på nätet, jag har noll utbildning i internetinfrastruktur, så kanske använder felaktiga termer osv. Jag blir gärna rättad av de som garanterat är mycket mer kunniga, om jag är helt ute och cyklar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Låter som en kraftig överdrift. Har de lyckats göra detta tre år på raken i december, sedan fixat till det i början av Januari, men i år bara SKITER I DET så blir man rätt less.

Vad som saknas i din felanmälan är varför detta är ett problem för dig, det är ju inte säkert att de tycker det är ett fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Vad som saknas i din felanmälan är varför detta är ett problem för dig, det är ju inte säkert att de tycker det är ett fel.

Grabben ser väl att han har några ms extra i CS och skyller på att inte vinner varje match på detta.
Aldrig någonsin funderat över vilken route jag har för tillfället, oavsett ISP. Det är inte något man bryr sig i.
Men sitter man hela dagarna och ADHD'ar över en tracerroute som går via fel stad, så klart man blir irriterad..

Han borde hitta något bättre att irritera sig på, dom lär knappast göra om routen för han vill det, som andra skriver så är det konstnader associerat till routen för en ISP.