Permalänk
Medlem

NordVPN via Router långsamt.

Har 500/500 telia
Utan VPN får jag följande resultat

Detta via Wifi ca 10 meter från router RT-AX55.
Med NordVPN aktiverat i router får jag

Förstår inte varför jag får så låg hastighet.
Jag har följt denna guide: https://support.nordvpn.com/hc/sv/articles/20194412700305-S%C...
Kan välja mellan udp och tcp när jag laddar upp config file. Får endast udp att fungera. Valde svensk server.
Förslag på lösning? Ny router?

Permalänk
Medlem

För din router är för klen och inte orkar med mera...
Så ja köp dig en ny router eller kör vpn på enheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Har 500/500 telia
Utan VPN får jag följande resultat

<Uppladdad bildlänk>

Detta via Wifi ca 10 meter från router RT-AX55.
Med NordVPN aktiverat i router får jag

<Uppladdad bildlänk>

Förstår inte varför jag får så låg hastighet.
Jag har följt denna guide: https://support.nordvpn.com/hc/sv/articles/20194412700305-S%C...
Kan välja mellan udp och tcp när jag laddar upp config file. Får endast udp att fungera. Valde svensk server.
Förslag på lösning? Ny router?

För att köra vpn direkt på routern så måste den ha en vettig hårdvaru acceleration på cpun (glömt bort namnet för funktionen, AES kanske?)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Förslag på router att köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Förslag på router att köpa?

Budget?
Användningsområde?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Du klarar dig fint på gamla routrar som stödjer t.ex. OpenWRT om du slänger in Wireguard i stället om nu inte OpenVPN just är ett krav och du kan nog få tag i dessa för under 500 SEK begagnat.

Annars är det något annat du är ute efter att enheten stödjer ifall du ska köpa nytt? och budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Du klarar dig fint på gamla routrar som stödjer t.ex. OpenWRT om du slänger in Wireguard i stället om nu inte OpenVPN just är ett krav och du kan nog få tag i dessa för under 500 SEK begagnat.

Annars är det något annat du är ute efter att enheten stödjer ifall du ska köpa nytt? och budget?

Nord vpn stödjer inte wireguard officiellt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nord vpn stödjer inte wireguard officiellt

Okej, fel av mig

Skrivet av LeifSandvik:

Tack för all info. Teklager har en som verkar intressant: https://teklager.se/en/products/routers/tlsense-N100L4
"It's an excellent choice for a high-performance router with VPN, IDS/IPS, or similar hardware-demanding packages. "

Vad tror ni?

Får själv ut ca 600 Mbit med Wireguard direkt på routern då vissa grejer är låsta även med OpenWRT. (Routern kostade ca 1700 SEK för fyra år sedan)

Denna hävdar att du kan få ut 900 Mbps https://store-eu.gl-inet.com/en-jp/products/flint-2-gl-mt6000... om du skulle köra Wireguard (annars finns det andra leverantörer som leverar det. T.ex. Mullvad som jag själv använder).

Så du behöver definitivt inte lägga ut flera tusenlappar om du vill lägga det på annat (typ byta VPN leverantör eller så).

Permalänk
Medlem

Jag kan betala runt 3k om det löser mina problem annars får jag reklamera NordVPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Har 500/500 telia
Utan VPN får jag följande resultat

<Uppladdad bildlänk>

Detta via Wifi ca 10 meter från router RT-AX55.
Med NordVPN aktiverat i router får jag

<Uppladdad bildlänk>

Förstår inte varför jag får så låg hastighet.
Jag har följt denna guide: https://support.nordvpn.com/hc/sv/articles/20194412700305-S%C...
Kan välja mellan udp och tcp när jag laddar upp config file. Får endast udp att fungera. Valde svensk server.
Förslag på lösning? Ny router?

Routern du har är som redan nämnts alldeles för svag. Tyvärr nu när Vilfo, som egentligen är den enda enkla konsumentroutern som klarar av att ge närmast full hastighet med VPN (jag fick ut 498 Mbit med Wireguard på den med min 500/500-lina, håller på och avvecklas finns det inte så många att välja på. I alla fall när det kommer till "vanliga" routrar. Jag har en Asus AX 88u och den mäktar med dryga 380Mbit/s med wireguard. Och detta trots att det är en kraftigare CPU i den. Jag antar att specialbyggena hos Teklager är väl nästa steg, fast då får man utbilda sig på OpenWRT, pfsense och liknande..

Jag har letat som en galning efter alternativ till Vilfo, men det här med VPN och hastighet är inte så prioriterat hos de vanliga tillverkarna har jag konstaterat.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nord vpn stödjer inte wireguard officiellt

Skrivet av JeanC:

Okej, fel av mig

Skrivet av LeifSandvik:

Jag kan betala runt 3k om det löser mina problem annars får jag reklamera NordVPN.

Nordvpn har ju "NordLynx" och den är ju ganska officiell? Och jag har kört Nordvpn Wireguard i routern utan problem. Jag tror inte reklamation av den anledningen kommer att accepteras. Det är som sagt routern i sig som är problemet.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Tack för all info. Teklager har en som verkar intressant: https://teklager.se/en/products/routers/tlsense-N100L4
"It's an excellent choice for a high-performance router with VPN, IDS/IPS, or similar hardware-demanding packages. "

Vad tror ni?

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Routern du har är som redan nämnts alldeles för svag. Tyvärr nu när Vilfo, som egentligen är den enda enkla konsumentroutern som klarar av att ge närmast full hastighet med VPN (jag fick ut 498 Mbit med Wireguard på den med min 500/500-lina, håller på och avvecklas finns det inte så många att välja på. I alla fall när det kommer till "vanliga" routrar. Jag har en Asus AX 88u och den mäktar med dryga 380Mbit/s med wireguard. Och detta trots att det är en kraftigare CPU i den. Jag antar att specialbyggena hos Teklager är väl nästa steg, fast då får man utbilda sig på OpenWRT, pfsense och liknande..

Jag har letat som en galning efter alternativ till Vilfo, men det här med VPN och hastighet är inte så prioriterat hos de vanliga tillverkarna har jag konstaterat.

Vilken router? Varför funkar inte en ubiquiti edgerouter då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Tack för all info. Teklager har en som verkar intressant: https://teklager.se/en/products/routers/tlsense-N100L4
"It's an excellent choice for a high-performance router with VPN, IDS/IPS, or similar hardware-demanding packages. "

Vad tror ni?

Intel N100/N200/N300/N305 processorerna sitter i en serie datorer som verkar ganska små och trevliga, men var medveten om ett par saker:
1. NVMe kör bara över PCIE 3.0 x2 (Så om du byter stickan som följer med så kanske det räcker med något prisvärt.)
2. De är begränsade till en minneskanal. (Sök på "intel ark N100")
Ska du bara köra den som en router spelar dessa saker naturligtvis ingen roll. Så forska lite på specifikationerna. Det finns ett brett utbud av liknande datorer på amazon.se och ännu flera på Ali Express och liknande sidor. Sök t.ex. på "mini N100".

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Tack för all info. Teklager har en som verkar intressant: https://teklager.se/en/products/routers/tlsense-N100L4
"It's an excellent choice for a high-performance router with VPN, IDS/IPS, or similar hardware-demanding packages. "

Vad tror ni?

N100 är en ganska kraftfull CPU så den borde kunna prestera ganska bra. Du bör kunna hitta benchmarks för den plattform. Du borde dock definitivt överväga WireGuard. I annat fall borde du se om du kan köra med OpenVPN DCO (en ny officiell kernel-modul) istället för den klassiska userspace-implementationen för att skala bort den ganska massiva overhead som den sistnämnda lider av.

Notera att du hos TekLager betalar mycket för att få just support och att det är en svensk leverantör, vilket absolut kan vara värt det för att minimera problem (och undvika en del dåliga modeller). Det är mycket möjligt att de testar varje enhet också, det vet jag inte.

Enheterna i sig säljs dock direkt av OEM-tillverkarna på AliExpress för betydligt lägre pris i många fall. 2938 kr inkl. moms i detta fall, jämfört med 4250 kr.

https://www.aliexpress.com/item/1005006061895887.html

Misstänker att den där är tillverkad av CWWK egentligen, men hittade inte just N100-modellen på deras webbsida. Topton brukar dock sätta sitt varumärke på deras enheter. "Manufacturer: Tptn" syftar nog på Topton, så TekLager är relativt öppna med det.

Det där är ett av de bättre passiva chassina, så TekLager har definitivt gjort ett korrekt urval. Vad jag förstår ska TekLager också vara trevliga att ha att göra med, så det kan ju också vara värt en del, särskilt om något krånglar.

EDIT: Detta chassi ska dock vara ännu bättre:

https://www.aliexpress.com/item/1005006080328389.html

https://cwwk.net/collections/frontpage/products/6-lan-firewal...

https://cwwk.net/products/12th-gen-intel-firewall-mini-pc-ald...

Skrivet av Dinkefing:

Vilken router? Varför funkar inte en ubiquiti edgerouter då?

Routrarna i EdgeRouter-serien presterar främst som de gör på grund av offloading som finns inbyggd i de SoC:er de använder, inte på grund av CPU-prestanda. Många av dem har tvärt om väldigt låg CPU-prestanda med moderna mått. Kör du en VPN-klient på dem är du begränsad av CPU-prestandan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilken router? Varför funkar inte en ubiquiti edgerouter då?

Jag tänkte på den router som han har installerat VPN på och får hastigheten han nämner. Jag har inte använt Edge-router, men om du kan visa på att den klarar av att ge nästan full hastighet med VPN Wireguard på en 500/500, eller till och med en gigabit-lina (så som Vilfo kan) där man bara tappar ett par Mbit i den så låter det som något jag skulle vara intresserad av, särskilt om den har åtminstone lite lika användarvänligt firmware som Vilfo.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilken router? Varför funkar inte en ubiquiti edgerouter då?

UniFi klarar väl inte ens vpn streaming

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag ska skicka en förfrågan till Teklager och se om han kan hjälpa mig med det här. Vanliga konsument routrar verkar inte stödja vpn i högre hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Jag kan betala runt 3k om det löser mina problem annars får jag reklamera NordVPN.

Bäst resultat får du genom att bygga en egen Router med en äldre dator och PFsense/OPNsense.

VPN är tungdrivet på vanliga routrar från elektronikaffärerna.

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag tänkte på den router som han har installerat VPN på och får hastigheten han nämner. Jag har inte använt Edge-router, men om du kan visa på att den klarar av att ge nästan full hastighet med VPN Wireguard på en 500/500, eller till och med en gigabit-lina (så som Vilfo kan) där man bara tappar ett par Mbit i den så låter det som något jag skulle vara intresserad av, särskilt om den har åtminstone lite lika användarvänligt firmware som Vilfo.

Unifi har precis släppt en ny router, Cloud Gateway Ultra.
Lite över 500 Mbit/s på Wireguard uppmätt: https://community.ui.com/releases/UniFi-OS-Cloud-Gateway-Ultr....
Bra pris 91€ + moms och frakt i deras butik, blev dock slut såld första dagen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

UniFi klarar väl inte ens vpn streaming

Låter som något helt onödigt. Vem kör sådant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Låter som något helt onödigt. Vem kör sådant?

Alla som vill komma åt sitt lands innehåll när de är på semester? Eller flyttat till ett nytt land 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Okej, fel av mig

Får själv ut ca 600 Mbit med Wireguard direkt på routern då vissa grejer är låsta även med OpenWRT. (Routern kostade ca 1700 SEK för fyra år sedan)

Denna hävdar att du kan få ut 900 Mbps https://store-eu.gl-inet.com/en-jp/products/flint-2-gl-mt6000... om du skulle köra Wireguard (annars finns det andra leverantörer som leverar det. T.ex. Mullvad som jag själv använder).

Så du behöver definitivt inte lägga ut flera tusenlappar om du vill lägga det på annat (typ byta VPN leverantör eller så).

Flint 2 har fått väldigt bra omdömen, beställde en sådan. Bra pris och massor av funktioner.
https://store-eu.gl-inet.com/en-jp/products/flint-2-gl-mt6000...
Verkar vara en riktigt trevlig maskin. Tack för tipset!
Uppdaterar här när jag fått igång den med VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Unifi har precis släppt en ny router, Cloud Gateway Ultra.
Lite över 500 Mbit/s på Wireguard uppmätt: https://community.ui.com/releases/UniFi-OS-Cloud-Gateway-Ultr....
Bra pris 91€ + moms och frakt i deras butik, blev dock slut såld första dagen.

Wow, den verkar ju vara riktigt intressant. Jag har bara sett namnet Unifi flimra förbi när jag scrollat i forum men inte förstått vad det är riktigt. Kollade video på denna och gillar dess OS som verkar vara riktigt användarvänligt, och med Vlan. Och löjligt billig kan jag tycka, så det blir till att registrera sig för att få reda på när nästa batch släpps. Tack för tipset!

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

UniFi klarar väl inte ens vpn streaming

Unifi- och EdgeRouter-serien är helt olika produkter som delar varken hårdvara eller mjukvara i de allra flesta fall, även om båda är från Ubiquiti.

Skrivet av Hakinger:

Wow, den verkar ju vara riktigt intressant. Jag har bara sett namnet Unifi flimra förbi när jag scrollat i forum men inte förstått vad det är riktigt. Kollade video på denna och gillar dess OS som verkar vara riktigt användarvänligt, och med Vlan. Och löjligt billig kan jag tycka, så det blir till att registrera sig för att få reda på när nästa batch släpps. Tack för tipset!

Tänk bara på att den hastigheten med WireGuard innebär avsevärt mycket lägre hastighet med OpenVPN (utan DCO). WireGuard verkar vara ca 5-6 gånger snabbare enligt testerna som länkats i inlägget du citerade.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Fick hem Flint 2 routern idag, fick betala 1700 inklusive frakt.
Får nu med mitt Telia 500/500 mbit och VPN (Wireguard Mullvad) via wifi otroliga

Bytte från NordVPN till Mullvad då NordVPN använder en proprietär variant av Wireguard som inte enkelt kan installeras i en router.
Mullvad VPN med Wireguard var hur enkelt som helst att installera i Routern.

Fantastisk router än så länge. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

@LeifSandvik tyvärr är just äldre hårdvara ganska klen för en del modernare saker som just VPN etc. Det påverkar hastigheten ganska mycket. Nu är det nog många som kör mjukvaruklienter på datorerna där dom använder VPN när det behövs, då märker man inget för det är datorn som tar hand om det.

Så länge som VPN leverantören kör med etablerade standarder som kan användas på en router bör det funka ganska bra, detta eftersom hårdvaran i routern kan hantera det på ett annat sätt. I annat fall är det routern CPU som måste tugga på precis som en CPU i en dator och då kan det gå långsamt om routern är gammal å trött.

Bra att det löste sig för dig.