Permalänk
Skrivet av FX9:

Vill även kommentera att du bör ha en UPS som kan driva router och server om servern går ner. UPS är som en powerbank men lite bättre och lite pålitligare. Den är då alltid inkopplad och om strömmen grå så slår den automatiskt över till batteridrift.

Att driva en 4G router och en PI borde inte kräva så jättemycket, men när du planerar hur mång KwH din UPS ska ha, så lär du räkna lite på hur mycket dina saker drar

Och du kommer få lov att lära dig saker, räkna inte med att nån serverar dig alla svar på ett silverfat Men vi kan peka dig i rätt riktning

Större och mer komplicerade grejer kan också bli mindre pålitligt tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem

För att svara på själva frågan: Ja, du kan köpa mobilt bredband med fast publik IP-adress. En vanlig applikation för detta är access till "out of band management", d.v.s. en burk som du kopplar in i din nätverksutrustning så att du kan hantera nätverksutrustningen även när det är fel på nätverket.

På jobbet köper vi detta från Telia, tror det kostar 99 kr extra per månad eller något, men är inte säker.

Men om jag läser vidare i tråden: Det är inte möjligt att ha 100% uptime på en enda hemmaserver. För att du ska få något som ens liknar hög tillgänglighet behöver du ha minst två servrar som kan faila över, och även i en sådan lösning så är servern nere under perioden som ena servern failar och den andra tar över. Du behöver även fullt redundant nätverk, redundanta brandväggar/routrar, etc.

100% uptime är inte en rimlig ambition, ens för de flesta företags-setuper.

I praktiken så kommer din lösning bli mer felbenägen ju mer komplicerad du gör den, och de fel du får kommer bli enklare för dig att lösa, än komplicerade kluster-relaterade fel. Ha istället en bra strategi för att hantera och mitigera fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollkalle:

Och hur är det möjligt, om typ tusentals människor delar på samma IP genom CGNAT? Hur kommer trafiken till just mitt mobila bredband?

Edit: Om Ngrok funkar så verkar det perfekt. Då behöver jag bara ett mobilt bredband och inte någon ytterligare beställning för IP-adress. Om jag förstått allt rätt...

Du får en fast hostname från ngrok exemepelvis:
https://84c5df474.ngrok-free.dev

Du startar en app på din dator och bestämmer hur trafiken ska skickas vidare från url:en till din dator. Testade detta i ett annat liknande projekt och det verkade fungera bra och var gratis.

Permalänk
Skrivet av Amerald:

Du får en fast hostname från ngrok exemepelvis:
https://84c5df474.ngrok-free.dev

Du startar en app på din dator och bestämmer hur trafiken ska skickas vidare från url:en till din dator. Testade detta i ett annat liknande projekt och det verkade fungera bra och var gratis.

Detta känns faktiskt som något som kan funka. Till skillnad från mina andra mobilt bredband-idéer som inte alls känts lovande.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

För att svara på själva frågan: Ja, du kan köpa mobilt bredband med fast publik IP-adress. En vanlig applikation för detta är access till "out of band management", d.v.s. en burk som du kopplar in i din nätverksutrustning så att du kan hantera nätverksutrustningen även när det är fel på nätverket.

På jobbet köper vi detta från Telia, tror det kostar 99 kr extra per månad eller något, men är inte säker.

Men om jag läser vidare i tråden: Det är inte möjligt att ha 100% uptime på en enda hemmaserver. För att du ska få något som ens liknar hög tillgänglighet behöver du ha minst två servrar som kan faila över, och även i en sådan lösning så är servern nere under perioden som ena servern failar och den andra tar över. Du behöver även fullt redundant nätverk, redundanta brandväggar/routrar, etc.

100% uptime är inte en rimlig ambition, ens för de flesta företags-setuper.

I praktiken så kommer din lösning bli mer felbenägen ju mer komplicerad du gör den, och de fel du får kommer bli enklare för dig att lösa, än komplicerade kluster-relaterade fel. Ha istället en bra strategi för att hantera och mitigera fel.

100% uptime är det jag ska ha. Jag är väl medveten om att det blir fler fel ju mer komplicerat jag gör systemet, därför så måste jag tänka till varje gång jag vill lägga till någon del för att få det stabilare, för själva tillägget av del gör det också ostabilt. Det är det som är utmaningen.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av bollkalle:

Är det då en enda IP-adress, som är publik, som alltid är samma, och som bara tillhör mig och ingen annan?

Nej den är säkert dynamisk. Men det är en publik adress.

Fråga din operatör… det kanske inte ens är möjligt med dem du använder.

Lite 50/50

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollkalle:

100% uptime är det jag ska ha. Jag är väl medveten om att det blir fler fel ju mer komplicerat jag gör systemet, därför så måste jag tänka till varje gång jag vill lägga till någon del för att få det stabilare, för själva tillägget av del gör det också ostabilt. Det är det som är utmaningen.

Tror du måste specificera lite bättre än 100% uptime. Inte ens dom stora tillverkarna av serverhallar med redundans kan lova 100% uptime. du kan få 99.99999999% om du är villig att hosta upp några hundra miljoner.

Om du inte vill ha en renodlad UPS så finns det lite större batterier, t.ex. Jackery, som borde kunna driva en Pi och en router för mobilt bredband i några timmar.

Permalänk
Skrivet av tonii:

Tror du måste specificera lite bättre än 100% uptime. Inte ens dom stora tillverkarna av serverhallar med redundans kan lova 100% uptime. du kan få 99.99999999% om du är villig att hosta upp några hundra miljoner.

Om du inte vill ha en renodlad UPS så finns det lite större batterier, t.ex. Jackery, som borde kunna driva en Pi och en router för mobilt bredband i några timmar.

Okej, 99.97%

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollkalle:

Okej, 99.97%

Du har ju fått lite förslag på lösningar som kan fungera mer eller mindre bra så det är bara att börja lägga saker i kundkorgen och trycka på köp! Sätta upp och testa och se vad som fungerar bäst för just dina behov.

Permalänk
Skrivet av tonii:

Du har ju fått lite förslag på lösningar som kan fungera mer eller mindre bra så det är bara att börja lägga saker i kundkorgen och trycka på köp! Sätta upp och testa och se vad som fungerar bäst för just dina behov.

Japp! Tack så mycket för alla tips, får se om något funkar, om inte så har jag lärt mig en massa saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollkalle:

Och hur är det möjligt, om typ tusentals människor delar på samma IP genom CGNAT? Hur kommer trafiken till just mitt mobila bredband?

Edit: Om Ngrok funkar så verkar det perfekt. Då behöver jag bara ett mobilt bredband och inte någon ytterligare beställning för IP-adress. Om jag förstått allt rätt...

Varje IP-adress har 65536 portar. Så med CG-Nat så delar flera användare på samma IP, men inte på samma port.

Du behöver lära dig om sockets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollkalle:

Japp! Tack så mycket för alla tips, får se om något funkar, om inte så har jag lärt mig en massa saker.

https://developers.cloudflare.com/cloudflare-one/connections/...

Du har redan fått det förslaget, men seriöst kolla på det. Du behöver varken publik eller statisk ip. Du kan även hosta bakom både fiber plus mobilt som backup.

Permalänk
Medlem

fast publikip på mobilnät ? det blir svårt det.

rapportera om du lyckas hitta en operatör som erbjuder det.

edit: fast

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

publikip på mobilnät ? det blir svårt det.

rapportera om du lyckas hitta en operatör som erbjuder det.

När jag hade Tre (fram till december 2022) så fick jag publik ip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

När jag hade Tre (fram till december 2022) så fick jag publik ip.

jag glömde fast fast publikt ip.

publikt ip går att få

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av moire:

jag glömde fast fast publikt ip.

publikt ip går att få

De påstår sig erbjuda publikt fast IP. Men de kanske läste frågan lite snabbt och hoppade över "fast" och läste bara "publik".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollkalle:

De påstår sig erbjuda publikt fast IP. Men de kanske läste frågan lite snabbt och hoppade över "fast" och läste bara "publik".

dags att ta en titt då ? tre sa du.

https://community.tre.se/bredband-34/gaar-det-att-faa-publik-...

för fyra år sedan verkade det gå bra!

någon får ringa och fråga

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Tre har tydligen 1,007,616 IPv4 adresser att tillgå så de kan nog dela ut ett par till varje kund.

Permalänk
Medlem

sim module

Hej
Kör med typ det du efterfrågar, en enkel dator med M2 sim module , anpassar antenner utifrån läget,
Den tunnlar jag till Cloud flare så att jag inte behöver exponera mitt ip och det kan vara dynamiskt.