Permalänk

Webbserver på mobilt bredband?

Hej!

Jag vill använda ett mobilt bredband till att skapa en riktig webbserver. Alltså inte en lokal server som andra i mitt lokala nätverk hemma använder, utan en webbserver som är åtkomlig för alla på hela internet, via en och enbart en enda IP-adress som alltid är samma. Precis som en vanlig webbserver, fast som är uppkopplad via mobilt bredband istället för fiber.

För detta behöver jag en fast och publik IP-adress till mitt mobila bredband, vilket mobiloperatörer påstår sig kunna erbjuda (är osäker på om de verkligen gör det dock..). Utöver detta behöver jag också kunna ställa in "portforwarding" för att webbservern ska kunna funka (alltså öppna t.ex. port 80 så att jag kan kommunicera med HTTP till och från min server). Det här sistnämnda är jag mest osäker på. Mobila bredband verkar mest vara till för vanligt konsumentbruk, alltså typ bara surfa lite och lyssna på musik och sådant, så jag vet inte om något företag tillverkar mobila bredband där man kan ställa in portforwarding och liknande alls? På min fasta bredbands-router så kan jag logga in på min localhost-adress och ställa in alla dessa inställningar, men finns det ens något mobilt bredband där man kan ställa in sådant?

Är det någon som vet något om detta, eller som rentav har gjort samma sak tidigare?

Mvh, bollkalle

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bollkalle:

Hej!

Jag vill använda ett mobilt bredband till att skapa en riktig webbserver. Alltså inte en lokal server som andra i mitt lokala nätverk hemma använder, utan en webbserver som är åtkomlig för alla på hela internet, via en och enbart en enda IP-adress som alltid är samma. Precis som en vanlig webbserver, fast som är uppkopplad via mobilt bredband istället för fiber.

För detta behöver jag en fast och publik IP-adress till mitt mobila bredband, vilket mobiloperatörer påstår sig kunna erbjuda (är osäker på om de verkligen gör det dock..). Utöver detta behöver jag också kunna ställa in "portforwarding" för att webbservern ska kunna funka (alltså öppna t.ex. port 80 så att jag kan kommunicera med HTTP till och från min server). Det här sistnämnda är jag mest osäker på. Mobila bredband verkar mest vara till för vanligt konsumentbruk, alltså typ bara surfa lite och lyssna på musik och sådant, så jag vet inte om något företag tillverkar mobila bredband där man kan ställa in portforwarding och liknande alls? På min fasta bredbands-router så kan jag logga in på min localhost-adress och ställa in alla dessa inställningar, men finns det ens något mobilt bredband där man kan ställa in sådant?

Är det någon som vet något om detta, eller som rentav har gjort samma sak tidigare?

Mvh, bollkalle

Om du använder ett mobilmodem så är alla tillgängliga portar i mobilnätet redan öppna eller om du kör via en modemrouter så brygga den så är allt öppet.
Du behöver alltså troligen inte "öppna portar" utan om de är stängda så är det operatören som inte tillåter dem i sitt nät och det kan du inte göra nått åt förutom att byta operatör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du använder ett mobilmodem så är alla tillgängliga portar i mobilnätet redan öppna eller om du kör via en modemrouter så brygga den så är allt öppet.
Du behöver alltså troligen inte "öppna portar" utan om de är stängda så är det operatören som inte tillåter dem i sitt nät och det kan du inte göra nått åt förutom att byta operatör.

Okej, intressant! Då får jag hitta en operatör som tillåter de portar jag behöver.

Är detta något som brukar göras? Om portar är öppna som standard, och operatörer tillåter fast publik IP, så borde förutsättningarna för webbservrar på mobilt bredband finnas. Men jag hittar inget på nätet om det, så jag undrar om det finns något annat som gör att detta är svårt/krångligt/inte värt bekymret?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bollkalle:

Okej, intressant! Då får jag hitta en operatör som tillåter de portar jag behöver.

Är detta något som brukar göras? Om portar är öppna som standard, och operatörer tillåter fast publik IP, så borde förutsättningarna för webbservrar på mobilt bredband finnas. Men jag hittar inget på nätet om det, så jag undrar om det finns något annat som gör att detta är svårt/krångligt/inte värt bekymret?

Fast publikt ip är inte särskilt vanligt på privatabb utan brukar vara förbehållet vissa företagsabb.

Det kan ändå vara svårt att få en server att fungera bra eftersom bandbredd och latens ofta varierar mycket för mobilt bredband.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Fast publikt ip är inte särskilt vanligt på privatabb utan brukar vara förbehållet vissa företagsabb.

Det kan ändå vara svårt att få en server att fungera bra eftersom bandbredd och latens ofta varierar mycket för mobilt bredband.

Okej, jag förstår.

Det är jag medveten om, men har jag tur kanske det är bra nog ändå. Vi får se. Det jag försöker få till är en hemmaserver som överlever vid strömavbrott, där jag då bara behöver en powerbank till datorn och en till det mobila bredbandet. Fiber ger säkert bättre uppkoppling men det dör också helt vid strömavbrott där jag bor (vilket jag antar att mobilnätet inte gör? Jag har i alla fall aldrig varit med om att min mobiluppkoppling dött när det varit strömavbrott).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollkalle:

Okej, intressant! Då får jag hitta en operatör som tillåter de portar jag behöver.

Är detta något som brukar göras? Om portar är öppna som standard, och operatörer tillåter fast publik IP, så borde förutsättningarna för webbservrar på mobilt bredband finnas. Men jag hittar inget på nätet om det, så jag undrar om det finns något annat som gör att detta är svårt/krångligt/inte värt bekymret?

Du får ingen egen ipv4-address i regel på mobilt bredband utan du delar en publik IP med andra. Jag tror ingen operatör idag erbjuder publikt IP och mobil bredband och framförallt inte fast IP. Beroende på vad du vill göra så använd en vanlig server VPS med fast IP och tunnla trafiken genom den med VPN eller Proxy.

Permalänk
Skrivet av Meto:

Du får ingen egen ipv4-address i regel på mobilt bredband utan du delar en publik IP med andra. Jag tror ingen operatör idag erbjuder publikt IP och mobil bredband och framförallt inte fast IP. Beroende på vad du vill göra så använd en vanlig server VPS med fast IP och tunnla trafiken genom den med VPN eller Proxy.

Tre påstår att de kan ge mig fast publik IP för 79:- i månaden. Men som sagt, jag är beredd på att de kan ha missförstått mig mitt i sitt säljsug.

"Beroende på vad du vill göra så använd en vanlig server VPS med fast IP och tunnla trafiken genom den med VPN eller Proxy."
- Fast det är just det här jag inte ska göra. Jag ska göra en webbserver hemma.

Permalänk
Medlem

Kör med en UPS som allt är kopplat till fiber(media) konverter/router, switchar, rpi mm. Som även har en 4g/5g redundans som tar över om fiber anslutningen mot någon förmodan nu skulle går ner.

Permalänk
Skrivet av jimet:

Kör med en UPS som allt är kopplat till fiber(media) konverter/router, switchar, rpi mm. Som även har en 4g/5g redundans som tar över om fiber anslutningen mot någon förmodan nu skulle går ner.

Nåt sånt här har jag funderat på, men inte kommit på nån bra lösning! Jag vet inte vad UPS är, men låt säga att jag har en serverdator kopplad till fiber, som sedan går över till 4G när fibern går ner, hur får jag den då att anta samma IP-adress på både fibern och 4G? Jag måste ha samma IP alltid för att mina webbsidor på servern ska funka. Det är där som den idén har stoppat för mig.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara din router/mediaconverter som dör vid strömavbrott?

Du behöver inte en fast IP per se. Skaffa någon dynamisk dns-tjänst och uppdatera dns-recordet varje gång IP:n ändras. Många tjänster erbjuder färdiga script och liknande för att lösa det redan.

Det större problemet är som andra nämnt just CG-NAT för många mobila uppkopplingar. Se det som att ”internet” för dig är bakom din ISP’s router. Det är fortfarande ett internnät men din ISP’s.

Jag körde visserligen Tele2’s obegränsade ”bredband via mobilnätet” och hade en riktig publik IP. Dock brukar det som nämnts också vara så att vissa portar är blockade.

Samma IP på en mobilanslutning som från din fiber kommer inte hända så som du tänker dig. Det är inte heller lösningen. Lösningen är någon form av extern lastbalansering som tar emot requests och skickar till den backend som är tillgänglig.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Det är inte bara din router/mediaconverter som dör vid strömavbrott?

Du behöver inte en fast IP per se. Skaffa någon dynamisk dns-tjänst och uppdatera dns-recordet varje gång IP:n ändras. Många tjänster erbjuder färdiga script och liknande för att lösa det redan.

Det större problemet är som andra nämnt just CG-NAT. Se det som att ”internet” för dig är bakom din ISP’s router. Det är fortfarande ett internnät men din ISP’s.

Jag körde visserligen Tele2’s obegränsade ”bredband via mobilnätet” och hade en riktig publik IP. Dock brukar det som nämnts också vara så att vissa portar är blockade.

Samma IP på en mobilanslutning som från din fiber kommer inte hända så som du tänker dig. Det är inte heller lösningen. Lösningen är någon form av extern lastbalansering som tar emot requests och skickar till den backend som är tillgänglig.

Min router dör, min mediaconverter dör, och något i min bostadsrättsförening som är utanför min kontroll dör, så det går inte att lösa.

Jag har funderat på såna DNS-lösningar också, mest i andra sammanhang. Problemet är att folks mobiler och datorer verkar ha något slags cache som sparar DNS-grejer för att slippa kolla upp det varje gång (antar jag?). Jag vet inte hur det här funkar, men om jag byter IP för min domän så tar det ett tag för folks webbläsare att fatta det. I min erfarenhet.

Nej exakt, det har jag som nämnt också listat ut. Därför vill jag ha bara mobilt bredband för servern. Jag kan inte heller sätta upp en massa enheter för lastbalansering, eller för något alls egentligen, för då blir det så många powerbanks och grejer att det kommer bli för ostabilt.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Du skulle kunna få publikt ip på mobilt bredband som privatperson också, kontakta din operatör så kan de ev lösa det. Mest troligt mot en extra liten månadsavgift, typ 19-39kr eller dylikt

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Du skulle kunna få publikt ip på mobilt bredband som privatperson också, kontakta din operatör så kan de ev lösa det. Mest troligt mot en extra liten månadsavgift, typ 19-39kr eller dylikt

Är det då en enda IP-adress, som är publik, som alltid är samma, och som bara tillhör mig och ingen annan?

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter mer och mer som om du behöver plats på ett webbhotell snarare än nått hempul.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Prova tunnla över Tailscale, Cloudfare eller liknande för att komma runt CGNAT.
Ett annat alternativ skulle kunna vara att ha en VPN-server på en extern burk, ha 4G-webbservern ansluten mot den som klient och tunnla trafiken till servern på det sättet.

Om du nu är ute efter en lösning utan kostnad d.v.s.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det låter mer och mer som om du behöver plats på ett webbhotell snarare än nått hempul.

Nej. Det här är ett svårt problem och jag håller på med det för att det är ett svårt problem. Det är bara frågan vad lösningen är. (Problemet är: Jag vill göra en liten hemserver som har 100% uptime. Ingen övertalan om att lägga ner det här projektet kommer funka på mig.) Först trodde jag lösningen var att ha powerbanks för enheterna och använda min fiberuppkoppling, men det funkade inte. Nu är jag inne på mobila bredband. Kanske är lösningen någon annanstans. Men hela idén är att göra det utan webbhotel/VPS/osv, det är själva klurigheten i det som är kul.

Permalänk
Skrivet av Wikai:

Prova tunnla över Tailscale, Cloudfare eller liknande för att komma runt CGNAT.
Ett annat alternativ skulle kunna vara att ha en VPN-server på en extern burk, ha 4G-webbservern ansluten mot den som klient och tunnla trafiken till servern på det sättet.

Om du nu är ute efter en lösning utan kostnad d.v.s.

Jag förstår inte, hur kan man "komma runt" CGNAT? Kan jag få en egen IP-adress genom att använda Cloudflare?

Jag fattar inte riktigt ditt andra exempel heller. Någonstans måste jag ändå ha en 4G-server då? Problemet är att jag inte vet hur man skapar en sådan överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollkalle:

"Beroende på vad du vill göra så använd en vanlig server VPS med fast IP och tunnla trafiken genom den med VPN eller Proxy."
- Fast det är just det här jag inte ska göra. Jag ska göra en webbserver hemma.

Fast det vi säger är att om din mobiloperatör inte ger dig en publik adress (vilket de garanterat INTE gör för IPv4) så MÅSTE du använda en annan publik adress och tunnla dig till din server som är ansluten till det mobila bredbandet. Det är inte så svårt, men det kräver att du hyr en VPS eller liknande. Och då kan du kanske like gärna köra servern på VPSen (beroende på vad du kräver).

Tailscale, Ngrok eller PageKite borde kunna exponera din server så som du vill.

Skrivet av bollkalle:

Nåt sånt här har jag funderat på, men inte kommit på nån bra lösning! Jag vet inte vad UPS är, men låt säga att jag har en serverdator kopplad till fiber, som sedan går över till 4G när fibern går ner, hur får jag den då att anta samma IP-adress på både fibern och 4G? Jag måste ha samma IP alltid för att mina webbsidor på servern ska funka. Det är där som den idén har stoppat för mig.

Det går att göra failover mellan IP-adresser, men det kräver att man har ett eget AS nummer och annonserar egen BGP-route. Det är normalt inget man gör som konsument.

Jag tror att du har tänkt fel från början när satt ett hårt krav på att det måste vara en fast IP. Det verkar inte som det är det du behöver, utan ett domännamn som alltid pekar till en IP som din server kan svara på.

Du har beskrivit ditt problem väl, men du gör en del antaganden som leder in dig på en extremt dyr och krånglig lösning.

Exempelvis, istället för "fast IP för server över mobilt bredband" så "Jag har en server hemma som går ned när mamma dammsuger och säkringen går. Hur ska jag göra för att den inte ska förlora sin IP varje gång strömmen går?"

Skrivet av bollkalle:

Jag vill använda ett mobilt bredband till att skapa en riktig webbserver. Alltså inte en lokal server som andra i mitt lokala nätverk hemma använder, utan en webbserver som är åtkomlig för alla på hela internet, via en och enbart en enda IP-adress som alltid är samma. Precis som en vanlig webbserver, fast som är uppkopplad via mobilt bredband istället för fiber.

Detta behovet är helt legitimt. Bra beskrivning av problemet.

Skrivet av bollkalle:

För detta behöver jag en fast och publik IP-adress till mitt mobila bredband, vilket mobiloperatörer påstår sig kunna erbjuda (är osäker på om de verkligen gör det dock..). Utöver detta behöver jag också kunna ställa in "portforwarding" för att webbservern ska kunna funka (alltså öppna t.ex. port 80 så att jag kan kommunicera med HTTP till och från min server).

Det är här som det spårar ur lite, för det är inte alls så att du för att möta behovet du beskrev ovan behöver fast IP. Det är ett sätt att lösa det på, men om det är svårt, dyrt eller rent utav omöjligt så finns det andra sätt.

Skrivet av bollkalle:

Mobila bredband verkar mest vara till för vanligt konsumentbruk, alltså typ bara surfa lite och lyssna på musik och sådant, så jag vet inte om något företag tillverkar mobila bredband där man kan ställa in portforwarding och liknande alls? På min fasta bredbands-router så kan jag logga in på min localhost-adress och ställa in alla dessa inställningar, men finns det ens något mobilt bredband där man kan ställa in sådant?

Det finns routers för mobila bredband där du kan ställa in det mesta, men fast IP är något du får av din ISP, inte något som du i första hand ställer in själv.

Frågor om din server och anslutning i dagsläget: Kommer du att skicka mycket trafik till/från den? Varför vill du använda mobilt bredband? Behöver du flytta på servern eller köra den trådlöst? Har du redan tillgång till en fiberanslutning, men du tycker inte att den ger den driftsäkerhet du behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollkalle:

Tre påstår att de kan ge mig fast publik IP för 79:- i månaden. Men som sagt, jag är beredd på att de kan ha missförstått mig mitt i sitt säljsug.

"Beroende på vad du vill göra så använd en vanlig server VPS med fast IP och tunnla trafiken genom den med VPN eller Proxy."
- Fast det är just det här jag inte ska göra. Jag ska göra en webbserver hemma.

Ja det verkar stämma, fast för det priset får du nästan en egen VPS. Vill du leka med din serven testa om du vill. Det kanske kommer fungera okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollkalle:

Jag förstår inte, hur kan man "komma runt" CGNAT? Kan jag få en egen IP-adress genom att använda Cloudflare?

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollkalle:

Jag förstår inte, hur kan man "komma runt" CGNAT? Kan jag få en egen IP-adress genom att använda Cloudflare?

Jag fattar inte riktigt ditt andra exempel heller. Någonstans måste jag ändå ha en 4G-server då? Problemet är att jag inte vet hur man skapar en sådan överhuvudtaget.

Du skapar en tunnel till cloudflare och får en publik ip på andra sidan.

Man får publik ip hos tre (iaf för lite över ett år sen när jag körde mobilt bredband).

Permalänk
Medlem

Det lättaste är nog att skaffa en fast IP adress via en VPN tjänst.
NordVPN har detta, det finns säkert fler.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av beh:

(...)

Frågor om din server och anslutning i dagsläget: Kommer du att skicka mycket trafik till/från den? Varför vill du använda mobilt bredband? Behöver du flytta på servern eller köra den trådlöst? Har du redan tillgång till en fiberanslutning, men du tycker inte att den ger den driftsäkerhet du behöver?

Det enda jag vill är att ha en webbserver hemma som har 100% uptime. T.o.m. antagandet om mobilt bredband kan vara ett onödigt snävt antagande av mig. Hela servern är en Raspberry PI, och jag har tillgång till fiber, men fibern går ner vid strömavbrott pga faktorer hos min bostadsrättsförening som jag inte kan styra över. Därför är inte fiber dugligt för detta. Och vad finns det utöver fiber och mobilt bredband?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollkalle:

Min router dör, min mediaconverter dör, och något i min bostadsrättsförening som är utanför min kontroll dör, så det går inte att lösa.

Jag har funderat på såna DNS-lösningar också, mest i andra sammanhang. Problemet är att folks mobiler och datorer verkar ha något slags cache som sparar DNS-grejer för att slippa kolla upp det varje gång (antar jag?). Jag vet inte hur det här funkar, men om jag byter IP för min domän så tar det ett tag för folks webbläsare att fatta det. I min erfarenhet.

Nej exakt, det har jag som nämnt också listat ut. Därför vill jag ha bara mobilt bredband för servern. Jag kan inte heller sätta upp en massa enheter för lastbalansering, eller för något alls egentligen, för då blir det så många powerbanks och grejer att det kommer bli för ostabilt.

Alla dns records har ett TTL värde som avgör hur länge det cachas.

Är det superviktigt med 100% uptime så är det nog säkrast att hosta sidan på ett webhotell.

Permalänk
Medlem

Du borde kunna sätta upp en Ngrok-tunnel ut på port 80 genom CGNAT.

https://ngrok.com/docs/getting-started/

Permalänk
Skrivet av suhrim:

Alla dns records har ett TTL värde som avgör hur länge det cachas.

Är det superviktigt med 100% uptime så är det nog säkrast att hosta sidan på ett webhotell.

Japp, jag vet, mina erfarenheter säger dock att något i webbläsarna/mobilerna/datorerna cache:ar det längre än så. Att det finns någon mer faktor som jag inte känner till. Men mina mätningar kan vara fel.

Fast själva utmaningen är att göra en hemmaserver med 100% uptime. Jag kan absolut fixa en enkel lösning men jag vill inte det.

Permalänk
Skrivet av Amerald:

Du borde kunna sätta upp en Ngrok-tunnel ut på port 80 genom CGNAT.

https://ngrok.com/docs/getting-started/

Och hur är det möjligt, om typ tusentals människor delar på samma IP genom CGNAT? Hur kommer trafiken till just mitt mobila bredband?

Edit: Om Ngrok funkar så verkar det perfekt. Då behöver jag bara ett mobilt bredband och inte någon ytterligare beställning för IP-adress. Om jag förstått allt rätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollkalle:

Japp, jag vet, mina erfarenheter säger dock att något i webbläsarna/mobilerna/datorerna cache:ar det längre än så. Att det finns någon mer faktor som jag inte känner till. Men mina mätningar kan vara fel.

Fast själva utmaningen är att göra en hemmaserver med 100% uptime. Jag vet att det finns webbhotell.

Använd cloudflare (gratis) och använd mobilt bredband för failover, det krävs att du har en router som klarar det men det tillkommer bara en enhet.

Är väl bättre att skaffa en UPS som klarar att driva alla enheter som krävs istället för att sätta en powerbank på varje sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollkalle:

Det enda jag vill är att ha en webbserver hemma som har 100% uptime. T.o.m. antagandet om mobilt bredband kan vara ett onödigt snävt antagande av mig. Hela servern är en Raspberry PI, och jag har tillgång till fiber, men fibern går ner vid strömavbrott pga faktorer hos min bostadsrättsförening som jag inte kan styra över. Därför är inte fiber dugligt för detta. Och vad finns det utöver fiber och mobilt bredband?

Vill även kommentera att du bör ha en UPS som kan driva router och server om servern går ner. UPS är som en powerbank men lite bättre och lite pålitligare. Den är då alltid inkopplad och om strömmen grå så slår den automatiskt över till batteridrift.

Att driva en 4G router och en PI borde inte kräva så jättemycket, men när du planerar hur mång KwH din UPS ska ha, så lär du räkna lite på hur mycket dina saker drar

Och du kommer få lov att lära dig saker, räkna inte med att nån serverar dig alla svar på ett silverfat Men vi kan peka dig i rätt riktning

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av suhrim:

Använd cloudflare (gratis) och använd mobilt bredband för failover, det krävs att du har en router som klarar det men det tillkommer bara en enhet.

Är väl bättre att skaffa en UPS som klarar att driva alla enheter som krävs istället för att sätta en powerbank på varje sak.

Nej, hemmaserver ska vara liten och simpel, det är hela grejen, UPS är för stort. Jag vill ha så få enheter att det funkar perfekt med powerbanks.