Jag är sugen på en gamingskärm 27 tums. Min budget är 3500 och har hittat en men vet inte om det är den bästa för dem pengarna.

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på en gamingskärm 27 tums. Min budget är 3500 och har hittat en men vet inte om det är den bästa för dem pengarna.

Jag hittade den här: https://www.inet.se/produkt/2221062/asus-27-tuf-gaming-vg279q... och jag vet inte om jag ska vänta tills Black Friday heller för jag är ej säker på om den här kommer gå ner. Vill gärna ha den bästa skärmen inom min budget. Ska jag vänta till Black Friday eller köpa den här?

Har bara haft en massa standard skärmar som man har på kontor och vill gärna ha en riktig gamingskärm den här gången.

Permalänk
Representant

Tjena
Mer prisvärd skärm än denna hittar du nog inte just nu:
https://www.power.se/datorer/bildskarmar-och-monitorer/bildsk...

Jag har sålt AOC till och från genom åren, det är bra skärmar.

Hoppas det hjälper.

MVH
Robin, ITsale

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Jag hittade den här: https://www.inet.se/produkt/2221062/asus-27-tuf-gaming-vg279q... och jag vet inte om jag ska vänta tills Black Friday heller för jag är ej säker på om den här kommer gå ner. Vill gärna ha den bästa skärmen inom min budget. Ska jag vänta till Black Friday eller köpa den här?

Har bara haft en massa standard skärmar som man har på kontor och vill gärna ha en riktig gamingskärm den här gången.

Du är på rätt spår med en IPS med hög uppdateringsfrekvens för gaming med din budget!

Jag har haft goda erfarenheter med ASUS och LGs paneler men jag skulle ändå alltid rekommendera att kolla på en review om du hittar för en specifik modell.

Om jag vore i din sits så skulle jag hålla utkik efter ett erbjudande på denna på Black Friday. Skärmar kommer ofta ut med bra erbjudande.
https://www.amazon.se/dp/B08VS8YG8H/
Dvs LG UltraGear 27GP850
Förutom en bra panel så har den ett stativ som är höj och sänkbart. Ergonomi ska inte underskattas när man ska gamea längre stunder. Finns en review här:
https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/27gp850-b-27gp83b-b

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITsale:

Tjena
Mer prisvärd skärm än denna hittar du nog inte just nu:
https://www.power.se/datorer/bildskarmar-och-monitorer/bildsk...

Jag har sålt AOC till och från genom åren, det är bra skärmar.

Hoppas det hjälper.

MVH
Robin, ITsale

Vill nog helst ha Asus. Har alltid haft dem.

Permalänk

Om du inte har bråttom är det lika bra att vänta tills BF eller till och med mellandagarna. Skärmen du länkat är ju till fullpris så du förlorar ju inget såvida du redan har en brukbar skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crustlust:

Om du inte har bråttom är det lika bra att vänta tills BF eller till och med mellandagarna. Skärmen du länkat är ju till fullpris så du förlorar ju inget såvida du redan har en brukbar skärm.

JAg väntar till BF så återupptar jag tråden samtidigt.

Permalänk
Medlem

Nu har BF typ satt igång hos vissa aktörer. Vad rekommenderar ni ?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Uppdatering. Jag väntar till påsk/sommarrea istället. Då ska jag även köpa ny dator med hade jag tänkt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är ju ett väldigt bra pris. Någon mer kunnig får svara på om skärmens spelprestanda är duglig. Beror självklart på vad du skall spela.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Det är ju ett väldigt bra pris. Någon mer kunnig får svara på om skärmens spelprestanda är duglig. Beror självklart på vad du skall spela.

RDR2, GTA V. Med mera

Permalänk

Jag och grabben har varsin Samsung Odyssey G5 C27G54 som gamingskärm, sen en mer vanlig 27" 1080 som "resten skärm"
Köpte på nån drive för 2190, nu 3499:- på WH

VA skärm iofs inte IPS

https://www.webhallen.com/se/product/328566-Samsung-Odyssey-G...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

För det priset tror jag att det är ett bra köp

Permalänk
Bildexpert 📺

Att köpa en Full HD-skärm med 144+ Hz idag är lite som att köpa mjölk för att baka kaka. Lite sak samma för slutresultatet vilket man väljer

Det finns flera hundra modeller att välja mellan och de är ungefär samma skrot och korn av basmodeller. Har man specifika krav på funktioner, likt att kvaliteten ska vara bekräftat bättre, måste man undersöka de modeller som är testade och just bekräftade som gedigna. Då är det typiskt de mer kvalitetsorienterade och ofta dyrare modellerna som testas. Den stora bulken av enkla och billiga skärmar är helt enkelt för många.

Så när man är sugen på en random skärm med lågt pris som är en av tretton på ett dussin, då får försöka undersöka något av följande:

Paneltekniken: IPS, VA eller TN? Det brukar inte vara de bästa sorternas panel i de billigaste skärmarna. IPS är fortfarande mest allroundinriktade valet. Men det är inte säkert det är IPS så som man känner IPS från andra IPS-skärmar av bekräftat kvalitet. De styrkor man ofta räknar till VA (kontrast) och TN (låga eftersläp) har heller inte lika uttalade fördelar som hos andra skärmar man kan läsa bekräftande tester av. Samtidigt som deras nackdelar ofta är större likt VA-panelers eftersläp och subpixelstruktur och TN:s generella sämre på allting annat än just eftersläp i spel.

Fysiskt utförande: Hur är modellen i övrigt med stativ och finesser. För att hålla prislappen lite lägre skalar man oftast på det runt om likt stativet där det kan vara enkla och rangliga fötter utan VESA. Det skalas bort sådant som USB-hubbar. Sådant handlar förstås om att matcha mot behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Att köpa en Full HD-skärm med 144+ Hz idag är lite som att köpa mjölk för att baka kaka. Lite sak samma för slutresultatet vilket man väljer

Det finns flera hundra modeller att välja mellan och de är ungefär samma skrot och korn av basmodeller. Har man specifika krav på funktioner, likt att kvaliteten ska vara bekräftat bättre, måste man undersöka de modeller som är testade och just bekräftade som gedigna. Då är det typiskt de mer kvalitetsorienterade och ofta dyrare modellerna som testas. Den stora bulken av enkla och billiga skärmar är helt enkelt för många.

Så när man är sugen på en random skärm med lågt pris som är en av tretton på ett dussin, då får försöka undersöka något av följande:

Paneltekniken: IPS, VA eller TN? Det brukar inte vara de bästa sorternas panel i de billigaste skärmarna. IPS är fortfarande mest allroundinriktade valet. Men det är inte säkert det är IPS så som man känner IPS från andra IPS-skärmar av bekräftat kvalitet. De styrkor man ofta räknar till VA (kontrast) och TN (låga eftersläp) har heller inte lika uttalade fördelar som hos andra skärmar man kan läsa bekräftande tester av. Samtidigt som deras nackdelar ofta är större likt VA-panelers eftersläp och subpixelstruktur och TN:s generella sämre på allting annat än just eftersläp i spel.

Fysiskt utförande: Hur är modellen i övrigt med stativ och finesser. För att hålla prislappen lite lägre skalar man oftast på det runt om likt stativet där det kan vara enkla och rangliga fötter utan VESA. Det skalas bort sådant som USB-hubbar. Sådant handlar förstås om att matcha mot behov.

Bra information där. Philips skärmen är inköpt och kommer på måndag. Den ser ut att ha fått bra recensioner av andra sidor och där gick den upp till 3000 kr och mer. Så jag verkar ha gjort ett bra köp här. Jag kommer sätta skärmen på min logilink stativ och ej använda medföljande stativet.