Iphone dominerar mobilförsäljningen

Permalänk
Melding Plague

Iphone dominerar mobilförsäljningen

Apples dominans är nu global. De sju bäst sålda mobilerna i december 2023 var olika Iphone-modeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Elefanten i rummet är den totala försäljningen. Apple har så mycket färre modeller så "naturligt" att de säljer fler exemplar av varje modell. Men hur många iPhones såldes 2023 och hur många Android telefoner såldes under 2023. Skulle säga att det är mycket relevant.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Elefanten i rummet är den totala försäljningen. Apple har så mycket färre modeller så "naturligt" att de säljer fler exemplar av varje modell. Men hur många iPhones såldes 2023 och hur många Android telefoner såldes under 2023. Skulle säga att det är mycket relevant.

I så fall är det väl mer relevant hur mkt $ resp läger drar in.

Även on det blir komplext eftersom man då bör räkna in eftermarknad, främst vad Google drar in på alla Android mobiler.

Men omsättning och framförallt vinst på enbart telefonerna har säkert nån räknat på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Elefanten i rummet är den totala försäljningen. Apple har så mycket färre modeller så "naturligt" att de säljer fler exemplar av varje modell. Men hur många iPhones såldes 2023 och hur många Android telefoner såldes under 2023. Skulle säga att det är mycket relevant.

Nja… Apple är ETT företag. Hur många företag gör inte android telefoner ?

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Nja… Apple är ETT företag. Hur många företag gör inte android telefoner ?

"
Iphone dominerar mobilförsäljningen

Apples dominans är nu global.
"

Beroende på vilket som menas så har du en poäng eller inte

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Elefanten i rummet är den totala försäljningen. Apple har så mycket färre modeller så "naturligt" att de säljer fler exemplar av varje modell. Men hur många iPhones såldes 2023 och hur många Android telefoner såldes under 2023. Skulle säga att det är mycket relevant.

Kika på grafen i den länkade datan så fortfarande en liten andel av totala antalet sålda telefoner om man vill tänka ios vs android.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Med tanke på att 95 % av alla iPhones mm tillverkas i Kina så blir man lite orolig.

https://www.gizmochina.com/2023/10/23/china-produce-95-of-app...

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Nja… Apple är ETT företag. Hur många företag gör inte android telefoner ?

Jag är inte främst intresserad av företagen bakom telefonerna utan tekniken i och bakom telefonerna. I det avseende är alla Android telefoner i stort sett samma sak, medan iPhones i grunden är något annat.

Skrivet av Kolsvart Katt:

"
Iphone dominerar mobilförsäljningen

Apples dominans är nu global.
"

Beroende på vilket som menas så har du en poäng eller inte

Jo men hur som så är det fortfarande få marknader där iPhone har över 50 % av marknaden, så även om iPhone är störst så är de inte dominerande i de avseendet att de har en majoritet av marknaden.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Med tanke på att 95 % av alla iPhones mm tillverkas i Kina så blir man lite orolig.

https://www.gizmochina.com/2023/10/23/china-produce-95-of-app...

Nja, inte särskilt.

Det jobbas för att lösa det problemet, för att inte ens tala om att Kina idag börjar bli för dyrt för elektroniktillverkning...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

~16% är alltså Apples andel på världsmarknaden. När det gäller intäkterna är det förstås en avsevärt större andel.

Men rubriken är missvisande. 4 av 5 mobiler som såldes var inte Ios enheter.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

"
Iphone dominerar mobilförsäljningen

Apples dominans är nu global.
"

Beroende på vilket som menas så har du en poäng eller inte

Android dominerar ios/iPhone globalt
https://www.techrepublic.com/article/ios-vs-android-market-sh...

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

~16% är alltså Apples andel på världsmarknaden. När det gäller intäkterna är det förstås en avsevärt större andel.

Men rubriken är missvisande. 4 av 5 mobiler som såldes var inte Ios enheter.

Mja vet inte om den är speciellt missvisande. Har man plats 1-7 skulle jag säga att man kan använda ordet dominerar, oavsett total världsmarknad.

Bara jag som reagerar på att ingen toppmodell från tillverkarna som erbjuder Android är på listan?

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

~16% är alltså Apples andel på världsmarknaden. När det gäller intäkterna är det förstås en avsevärt större andel.

Men rubriken är missvisande. 4 av 5 mobiler som såldes var inte Ios enheter.

Den här källan säger ca 29% andel
https://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/worldwide#m...

Samtidigt plockar man 85% av vinsten enligt denna analys
https://www.counterpointresearch.com/insights/apples-smartpho...

Permalänk
Medlem

En månad över en 12 års period så säljer Apple bättre och då dominerar de.
Börjar likna Swaftonbladet med rubriksättningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julkatten:

Bara jag som reagerar på att ingen toppmodell från tillverkarna som erbjuder Android är på listan?

Är man villig att betala mycket för sin telefon så väljer man hellre ios måste vara slutsatsen?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Inte försäljning, apples enheter används ju längre och det där är användning.

Är Googles vinst medräknad som de får från reklam på Android?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av hölmiz:

Elefanten i rummet är den totala försäljningen. Apple har så mycket färre modeller så "naturligt" att de säljer fler exemplar av varje modell. Men hur många iPhones såldes 2023 och hur många Android telefoner såldes under 2023. Skulle säga att det är mycket relevant.

Absolut, detta är verkligen en aspekt som är värd att tänka på när man ser siffror som detta. Tittar man på totalt sålda enheter så är ju Samsung fortfarande störst, men Apple är bannemig inte långt efter. Apple får ju alltid en rejäl bump under Q4 varje år tack vare lansering, men slår man ut siffrorna över året ligger snittförsäljningen för sålda enheter på ungefär samma nivå.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med antal aktiva enheter med Android och iOS?

Inte konstigt att det säljs fler Android-enheter, men får känslan av att merparten byts ut efter 2-3 år? En iPhone lever kanske 5-6 år?

Sen ska man inte heller blunda för att iPhone är förstavalet på många arbetsplatser runt om i världen.

Tycker det är smått hopplöst att äga en mobil från någon annan tillverkare än Apple eller Samsung, då tillbehören lyser med sin frånvaro.

När jag körde med Xiaomi, så beställde jag alla skal och skärmskydd från Kina. I Sverige fanns inte ens telefonen i sig officiellt.

Permalänk
Skrivet av anogr:

Med tanke på att 95 % av alla iPhones mm tillverkas i Kina så blir man lite orolig.

https://www.gizmochina.com/2023/10/23/china-produce-95-of-app...

Har du ett bättre förslag än Kina om du vill ha kvar priserna vi har idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Absolut, detta är verkligen en aspekt som är värd att tänka på när man ser siffror som detta. Tittar man på totalt sålda enheter så är ju Samsung fortfarande störst, men Apple är bannemig inte långt efter. Apple får ju alltid en rejäl bump under Q4 varje år tack vare lansering, men slår man ut siffrorna över året ligger snittförsäljningen för sålda enheter på ungefär samma nivå.

Precis. För 2023 skiljer det 300 000 enheter. Apple har sålt 226.2 miljoner och Samsung 226.5 miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur ser det ut med antal aktiva enheter med Android och iOS?

Inte konstigt att det säljs fler Android-enheter, men får känslan av att merparten byts ut efter 2-3 år? En iPhone lever kanske 5-6 år?

Sen ska man inte heller blunda för att iPhone är förstavalet på många arbetsplatser runt om i världen.

Tycker det är smått hopplöst att äga en mobil från någon annan tillverkare än Apple eller Samsung, då tillbehören lyser med sin frånvaro.

När jag körde med Xiaomi, så beställde jag alla skal och skärmskydd från Kina. I Sverige fanns inte ens telefonen i sig officiellt.

Användningen är ju siffrorna Rågren visade, 29% och det är signifikant högre än 16% som är försäljningen. Sen får vi se om det planar ut lite med tanke på att Android från iaf en del tillverkare numera har längre planerad uppdatering och att utvecklingen har planat ut. Sen får man ju fundera på hur bra upplevelsen är på en gammal Iphone med trasig skärm...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Inte försäljning, apples enheter används ju längre och det där är användning.

Är Googles vinst medräknad som de får från reklam på Android?

Vilken reklam? Jag ser ingen reklam i själva Android. Ja, i appar som man hämtat från Play Store men inte i Android i sej. Eller vad menar du med på Android?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tråkigt, jag har iPhone(Iphone XS lol), men knappast frälst. Dock yngre generationer är helt sålda på Iphone. Det spelar ingen roll om du har en ny Samsung för 20k. Dem är löjliga o "fattiga" telefoner o allt vad dom hittar på. Folk blir nästan mobbade.
Sinnessjukt.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Ingen gillar monopol, och särkilt inte ett som är trendigt. Jag har själv Mac och iPhone, men jag distanserar mig från mentaliteten hos majoriteten av pöbeln som använder Appleprodukter. Begreppet Church of Apple ar inte taget från luften.

Permalänk
Medlem

Även en svindyr toppmodell är en billig statussymbol jämfört med tex en bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

Det spelar ingen roll om du har en ny Samsung för 20k. Dem är löjliga o "fattiga" telefoner o allt vad dom hittar på. Folk blir nästan mobbade.

Så har det dock alltid varit. En omogen (oftast yngre) grupp har alltid försökt hävda sig genom prylar.

Sen finns det alltid personer som aldrig slutar döma andra utifrån deras ägodelar.

Önskar att fler såg till sina egna behov, istället för att följa den stora massan. Det gäller även "PC Master Race"

Permalänk
Medlem

Håller med, man får bara hoppas dem inte medför sig det uppåt i vuxenlivet. Kommer det en person och tror dem är häftiga pga sin telefon så är jag inte speciellt imponerad...

Skrivet av walkir:

Det gäller även "PC Master Race"

😱😱 Va I hela, Nu känner jag mig like kränkt haha

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Är Googles vinst medräknad som de får från reklam på Android?

Skrivet av jnsson:

Vilken reklam? Jag ser ingen reklam i själva Android. Ja, i appar som man hämtat från Play Store men inte i Android i sej. Eller vad menar du med på Android?

Förutsätter reklamen som visas i applikationer som har sådant (förmedlad av Google på Android, respektive av Apple på Ios).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Helt vansinnigt vilka pengar folk lägger på mobiler för att sen köpa ny efter nåt år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Är man villig att betala mycket för sin telefon så väljer man hellre ios måste vara slutsatsen?

Läs:
"Om man inte bryr sig om hur man spenderar sina pengar så köper man hellre ios måste vara slutsatsen"

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.