Permalänk
Medlem

Kanske skall byta titel på tråden till något som är kopplat till diabetes? Eller skall vi hålla oss till ämnet att äta billigt? 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

gick in på
https://undertian.com/?s=k%C3%B6tt&post_type=recept

Sökte på kött. Finns inga, INGA, förslag som innehåller kött.
Så, visst, om du är en kyckling och ska leva på djurfoder så kanske du klarar dig, men för oss andra människor så finns det inga vettiga alternativ.

Det är väl en sida med vegetariska och veganska rätter så inte så konstigt att du inte hittade rätter med kött.

Permalänk
Medlem

Det kan vara bra att veta att många har sitt högsta blodsocker under deras träning, även på fastande. Betydligt högre än att äta 1kg socker godis.

Oftast säger aldrig ett värde något utan det måste sättes i ett större perspektiv ihop med symptom

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

@Swedishchef_90: Eftersom det var i samband med hälsoundersökning det kom upp så kollar de inte på svängningarna och vården kollar som sagt också HbA1c som är långtidsblodsockret. Svängningar kan vara intressant att titta på vid hälsoproblem, men då får du sitta och mäta själv och du ska inte läsa in för mycket i det då heller.

Permalänk
Medlem

1000kr i månaden, jo tjena. speciellt när ICA höjer sina priser och sen slänger ut hundratals miljoner över aktieägarna. nee fy fan

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Jag har kommit fram till att lista matlista först och planera för två veckor i rad är melodin.
Köpt vanlig mat, såsom korvgryta, korv stroganoff, panerade torsk, potatis bullar, blodpudding, pölsa, köttbullar med mera.
990 kr för två veckor hos Willys.

Men tycker snittpriset runt 33 per portion är dyrt.
Men tror att det går att ändra på portion priserna.

För att jag gjorde ett experiment och tog sidan Under Tian som gör 300 kr veckor.
Sökte på gryta och Under Tian och fick upp Kikärts gryta i röd currysås med ris.

Sedan gick jag in på Willys online och kolla inköpspriset för alltsammans och fick det till 20 kr per måltid.
8 måltider, frysa in.

Om man räknar på 20 kr och gör olika storkok och andra måltider i större mängder och fryser in, så kan man nog närma sig strecket under 2000 kr för ensamstående och kanske uppnå god samt hälsosam mat för 1500 kr per månad.
20 x 31 = 620 kr för middagar.
Sedan tillkommer lunch och frukost.

Tänker vidare att bröd är dyrt och undrar om det finns pengar att tjäna om man bakar själv, vet att man kan förbereda deg kvällen innan och låta stå i kylen under natten för att gräddas nästa dag i ugn.
För att kunna automatisera processen med jobb och matlagning samt slänga ihop en deg.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

EDIT det finns pengar att tjäna här känner jag rent spontant, såsom 2500 kr per månad vore inte helt omöjligt.

MVH

Spara. Inte tjäna.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

1000kr i månaden, jo tjena. speciellt när ICA höjer sina priser och sen slänger ut hundratals miljoner över aktieägarna. nee fy fan

Du får hålla dig till Coop så du slipper att göda aktieägare.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Du får hålla dig till Coop så du slipper att göda aktieägare.

Dock inte direkt billigare…

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Dock inte direkt billigare…

...utan ofta dyrare. Men en bra butik "för de som inte vill göda aktieägare" utan bara handla dyrt. lolz

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Jag har kommit fram till att lista matlista först och planera för två veckor i rad är melodin.
Köpt vanlig mat, såsom korvgryta, korv stroganoff, panerade torsk, potatis bullar, blodpudding, pölsa, köttbullar med mera.
990 kr för två veckor hos Willys.

Men tycker snittpriset runt 33 per portion är dyrt.
Men tror att det går att ändra på portion priserna.

För att jag gjorde ett experiment och tog sidan Under Tian som gör 300 kr veckor.
Sökte på gryta och Under Tian och fick upp Kikärts gryta i röd currysås med ris.

Sedan gick jag in på Willys online och kolla inköpspriset för alltsammans och fick det till 20 kr per måltid.
8 måltider, frysa in.

Om man räknar på 20 kr och gör olika storkok och andra måltider i större mängder och fryser in, så kan man nog närma sig strecket under 2000 kr för ensamstående och kanske uppnå god samt hälsosam mat för 1500 kr per månad.
20 x 31 = 620 kr för middagar.
Sedan tillkommer lunch och frukost.

Tänker vidare att bröd är dyrt och undrar om det finns pengar att tjäna om man bakar själv, vet att man kan förbereda deg kvällen innan och låta stå i kylen under natten för att gräddas nästa dag i ugn.
För att kunna automatisera processen med jobb och matlagning samt slänga ihop en deg.

MVH

Hitta bröd recept och räkna, 30 frallor för 2,45 kr styck.
Enkel deg att slänga ihop på några minuter och sedan in i kylen under natten och gräddas nästa dag.

Ska prova detta, en fralla till gröten och en på kvällen, blir 60 stycken och 6 bak tillfällen.
Månadskostnad 148 kr

Och det är ju som två smörgåsar eftersom frallorna är två halvor.

MVH

Permalänk
Medlem

@pompado: Även om bröd är dyrt består nog relativt lite av din matbudget på bröd

Sen beror det på vad för bröd vi pratar om, ett paket knäckebröd kostar 10-12 kr och innehåller 700 kcal eller 15 skivor. Så någon krona per skiva som mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@pompado: Även om bröd är dyrt består nog relativt lite av din matbudget på bröd

Sen beror det på vad för bröd vi pratar om, ett paket knäckebröd kostar 10-12 kr och innehåller 700 kcal eller 15 skivor. Så någon krona per skiva som mest.

petnoga kommer blogga om det här upplägget och försöka efterleva.

En fralla är två halvor och kan liknas vid två smörgåsar, varav kostnaden blir 1,23 kr exakt per halva.
För att göra en jämförelse med knäckebröd.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte de som förespråkar veganska alternativ eller ens vegetariska för hälso och ekonomiska skäl. Kanske i andra länder, men här i Sverige kan man få köttfärs för 60-80kr kilot, medans ost, vegofärs, quorn, sojafärs, tofu whatever kostar 100+, ibland mycket mer än så t.o.m

Visst, sädesslag av gräs som vi kan konsumera är billigare men det är om man verkligen är fattig då det inte är hälsosamt att bara äta det. Och med tanke på hur mycket socialtjänsten m.m ger bör ingen vara på den nivån, då flyttar man någonstans det är billigare hyra. Förutom möjligtvist de fuktionshindrade som behöver extra hjälp och vård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Du får hålla dig till Coop så du slipper att göda aktieägare.

håll dig till araberna ifall du bor i storstan 😂 fråga din lokala invandrare var de befinner sig.
iaf om man vill köpa grönsaker. och kanske ibland för kött samt bröd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jag förstår inte de som förespråkar veganska alternativ eller ens vegetariska för hälso och ekonomiska skäl. Kanske i andra länder, men här i Sverige kan man få köttfärs för 60-80kr kilot, medans ost, vegofärs, quorn, sojafärs, tofu whatever kostar 100+, ibland mycket mer än så t.o.m

Visst, sädesslag av gräs som vi kan konsumera är billigare men det är om man verkligen är fattig då det inte är hälsosamt att bara äta det. Och med tanke på hur mycket socialtjänsten m.m ger bör ingen vara på den nivån, då flyttar man någonstans det är billigare hyra. Förutom möjligtvist de fuktionshindrade som behöver extra hjälp och vård.

Vill påpeka att om man väljer att snåla eller vara sparsam och beredd att kompromissa, ändra vägval.
Ändra ens person till det bättre är sällan lätt om det inte finns en drivkraft.

Jag tänker ekonomiskt men efterlever inte alltid mig själv, men ibland kommer jag på mig själv och gör ett nytt försök.
Som att sluta röka, man misslyckas några gånger för att slutligen lyckas, allt är en utvecklingsprocess.

Vad kan drivkraften vara, kan man fråga sig, kanske ett extra guldmynt varje månad inför pensionen om 10 år.
Eller någon annan orsak.

Någon nämnde spara och inte tjäna, men jag ser det som en implicit väg att frigöra pengar som kan investeras i annat och på så sätt tjäna på olika mekanismer i samhället, som att det skapas nya pengar på löpande band och dom urholkas och förlorar i värde ju längre tiden går och orsakar att skuld bergets tillväxt bara växer utan slut, som kan liknas vid en orm som äter upp sin egna svans.

MVH

Permalänk
Medlem

@pompado: Ska du spara pengar så får du nog börja på att titta hur mycket det kostar för dig idag med mat idag. Är du ingen storspenderare kanske du kan spara någon tusenlapp.

Som andra påpekat så kan man också hämta någon tusenlapp från annat.

Bröd är dock enkelt att baka Om du nu vill tjäna några tior i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Skippa frukost, ha kokosfett i kaffet för energi. Smör, ost och bröd kostar för mycket.

Skippa lunch, svindyrt ju. Ersätt med kaffe. Mera kokosfett bara.

Middag, skippa grönsaker, kött, fisk, fågel och allt som är dyrt. Linser, bönor och ris är allt du får äta.
Kör på med röd peppar tills det brinner i munnen, så slipper man kväljningar av att äta ensidigt. Att skippa lunchen gör att du är så hungrig vid det här laget att det blir lättare att äta.

Kvällsmål, haha nej.
Gå och lägg dig, du är inte hungrig när du sover.

glöm inte att spara in på kaffet genom att dricka det på jobbet, och skippa kokosfettet för att spara lite till

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Tror knappast maten blir så god för 1000 kr i månaden. Vill gärna se vad en veckas middagar och frukost ser ut som kostar så lite och hur mycket tid man lägger på att göra dem och det är något man kan förvänta sig att faktiskt leva på under mer än en vecka som bara ett test.

Men visst, en liten smal tjej, antagligen anorektiker kan nog klara sig på 1000 kr i månaden. Men då är ju typ under tredje världens förhållanden. Det är ju ingen person i Sverige som ska behöva leva på så lite matpengar, isf spenderar man ju för mycket på annat håll.

Folk klarar ju sig på Snabbnudlar, 10 pack för 30-45 kr, två pack om dagen. Visst kanske inte gott, men folk klarar sig, självklart slänger man in någon macka också.

Och att folk lever på 1000 kr eller mindre i månaden är inte helt ovanligt bland bla arbetssökande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jag förstår inte de som förespråkar veganska alternativ eller ens vegetariska för hälso och ekonomiska skäl.

På vilket sätt tycker du att en vegetarisk diet är dålig ur ett hälsoperspektiv?

Man behöver kanske vara lite mer medveten när man äter vegetariskt så att man säkerställer att man får i sig det kroppen behöver jämfört om man äter även animalier men att det går att äta nyttigt och hälsosamt som vegetarian är jag helt övertygad om.

Permalänk
Medlem

Hej, jag räkna lite på det här med 1000 kr per månad, tycker det låter spännande och häpnadsväckande om man lyckas med det.
Då tänker jag kompromissa, men ändå äta god hälsosam mat.

Jag lyckades få en fungerande månad för 1000 kr per månad.

31 måltider med max 20 kr styck eller mindre, vilket är möjligt med enstaka kronor.
Storkok av måltider för att pressa ytterligare och frysa in.
Vissa måltider kan man få till 18 kr styck.

Det är 620 kr per månad eller lite mindre.
Bröd 60 Frallor, som är två halvor 1,23 kr styck. (baka själv)
148 kr per månad.

620 Mat eller lite mindre
148 Bröd

Sedan övrigt

havregryn 1,5 kg 23 kr
mjölk lång 1,5 l 2st 36 kr
kaffe 3x150g refil snabbkaffe 84 kr
Smörgås margarin 24 kr

Summa 167

Allt som allt 935 kr per månad om man äter stadig frukost, gröt och en fralla, skippar lunch, äter middag, sedan te med fralla på kvällen eller alternativet till mellanmål istället för lunch och skippa kvällsmål.
Då finns det 65 kr kvar för pålägg eller lite mer om man kan pressa priserna på vissa mat måltider till 18 kr per portion.

Det här ska jag blogga om och prova en månad för att efterleva vad man skriver med egen erfarenhet.
Ser det som ett socialt expriment.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej, jag räkna lite på det här med 1000 kr per månad, tycker det låter spännande och häpnadsväckande om man lyckas med det.
Då tänker jag kompromissa, men ändå äta god hälsosam mat.

Jag lyckades få en fungerande månad för 1000 kr per månad.

31 måltider med max 20 kr styck eller mindre, vilket är möjligt med enstaka kronor.
Storkok av måltider för att pressa ytterligare och frysa in.
Vissa måltider kan man få till 18 kr styck.

Det är 620 kr per månad eller lite mindre.
Bröd 60 Frallor, som är två halvor 1,23 kr styck. (baka själv)
148 kr per månad.

620 Mat eller lite mindre
148 Bröd

Sedan övrigt

havregryn 1,5 kg 23 kr
mjölk lång 1,5 l 2st 36 kr
kaffe 3x150g refil snabbkaffe 84 kr
Smörgås margarin 24 kr

Summa 167

Allt som allt 935 kr per månad om man äter stadig frukost, gröt och en fralla, skippar lunch, äter middag, sedan te med fralla på kvällen eller alternativet till mellanmål istället för lunch och skippa kvällsmål.
Då finns det 65 kr kvar för pålägg eller lite mer om man kan pressa priserna på vissa mat måltider till 18 kr per portion.

Det här ska jag blogga om och prova en månad för att efterleva vad man skriver med egen erfarenhet.
Ser det som ett socialt expriment.

MVH

Det känns inte som en diet som kommer att fungera i längden tror jag. Det skall bli spännande att se hur det går för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det känns inte som en diet som kommer att fungera i längden tror jag. Det skall bli spännande att se hur det går för dig.

Jag ser det som ett socialt experiment och inget annat.
Och om jag ska blogga om detta som ett alternativt okonventionellt sätt att spara pengar på, så måste det efterlevas med viss erfarenhet, för att uppnå viss trovärdighet.

Tänker på folk med 12.000 per månad som lever på marginalerna, hur gör dom.
Letar extra priser och det kanske inte är rätt väg att gå som optimal lösning.
Utan kombinera med noggrann planering för mat och inköp samt göra massor av storkok av måltider för att frysa in.
Det låter som den ultimata lösningen på problemet att uppnå 1000 kronors strecket varje månad.

Räkna lite på skoj med en månadsbudget som endast är ett alternativt exempel.

5538 Hyra
175 Elvivo
219 EL
119 Hemförsäkring
145 Mobil o obegränsat internet
569 SL-Kort Årskort/kostnad per månad, spara 81 kr per månad
170 A-kassan
1000 Mat

7935 kr Summa

Har man då 12.000 Netto, så har man 4000 kr till övrigt.
I mitt fall skulle jag har 12000 Netto om jag efterlevde den här principen.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej, jag räkna lite på det här med 1000 kr per månad, tycker det låter spännande och häpnadsväckande om man lyckas med det.
Då tänker jag kompromissa, men ändå äta god hälsosam mat.

Jag lyckades få en fungerande månad för 1000 kr per månad.

31 måltider med max 20 kr styck eller mindre, vilket är möjligt med enstaka kronor.
Storkok av måltider för att pressa ytterligare och frysa in.
Vissa måltider kan man få till 18 kr styck.

Det är 620 kr per månad eller lite mindre.
Bröd 60 Frallor, som är två halvor 1,23 kr styck. (baka själv)
148 kr per månad.

620 Mat eller lite mindre
148 Bröd

Sedan övrigt

havregryn 1,5 kg 23 kr
mjölk lång 1,5 l 2st 36 kr
kaffe 3x150g refil snabbkaffe 84 kr
Smörgås margarin 24 kr

Summa 167

Allt som allt 935 kr per månad om man äter stadig frukost, gröt och en fralla, skippar lunch, äter middag, sedan te med fralla på kvällen eller alternativet till mellanmål istället för lunch och skippa kvällsmål.
Då finns det 65 kr kvar för pålägg eller lite mer om man kan pressa priserna på vissa mat måltider till 18 kr per portion.

Det här ska jag blogga om och prova en månad för att efterleva vad man skriver med egen erfarenhet.
Ser det som ett socialt expriment.

MVH

En månad kommer du överleva, men du kommer svälta för det där är mindre än en tredjedel av de kalorier du äter idag.

Du pratar om ca 600-800 kcal om dagen. Det är inte att kompromissa!

Långsiktigt skulle du bli sjuk. Du har glömt i princip allt vad det gäller mat och kostlära

Så här säger Konsumentverket om sin översikt på matsedeln som kostar 3710-3940 kr (18-60 år, högre spannet för under 30).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

En månad kommer du överleva, men du kommer svälta för det där är mindre än en tredjedel av de kalorier du äter idag.

Du pratar om ca 600-800 kcal om dagen. Det är inte att kompromissa!

Långsiktigt skulle du bli sjuk. Du har glömt i princip allt vad det gäller mat och kostlära

Så här säger Konsumentverket om sin översikt på matsedeln som kostar 3710-3940 kr (18-60 år, högre spannet för under 30).

<Uppladdad bildlänk>

Ärligt, du har rätt, tänkte inte på näringsintaget varje dag.
Du skriver en tredjedel, om man kör frukost och två måltider, lunch och middag samt kvällsmål, så kanske det skulle funka med näringsintaget.
Och då kanske man skulle kunna pressa priserna till 1500 per månad.

Så jag får ändra upplägget och det sociala experimentet för jag vill ju att det ska vara på acceptabla nivåer.
2000 till 2500 kcal per dag borde funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Ärligt, du har rätt, tänkte inte på näringsintaget varje dag.
Du skriver en tredjedel, om man kör frukost och två måltider, lunch och middag samt kvällsmål, så kanske det skulle funka med näringsintaget.
Och då kanske man skulle kunna pressa priserna till 1500 per månad.

Så jag får ändra upplägget och det sociala experimentet för jag vill ju att det ska vara på acceptabla nivåer.
2000 till 2500 kcal per dag borde funka.

När Konsumentverket räknat så utgår de från kostråd och räknar på att frukost står för (cirka) 25 % av dagsintaget, lunch och middag 30 % vardera och resterande 15 % från mellanmål.

Ditt energibehov kommer vara unikt till dig, beror på vad du gör på vardagen och fritiden. Livsmedelsverket räknar på mellan 2100-3200 kcal för en man beroende på låg, medel eller hög aktivitet, men du verkar inte vara någon man på 70+. Ska det inte drabba ditt arbete behöver du förmodligen ligga kring 3000 kcal.

Vill du bara spara pengar så kan du börja med att äta upp allt du har i skafferiet. Finns så mycket där som i normala fall aldrig kommer ätas upp utan slängs.

Äter du större måltider istället för att äta ~450 kcal mellanmål så får man ju också räkna på att måltiderna kommer kosta mer.

Ska du göra någon kostnadskalkyl kan du ju inte ta med sånt som redan är hemma däremot, inte ens kryddor, redning, vinägrett, socker, sylt, marmelad, olja o.s.v.

Det är svårt att klara sig under 60 kr dagen idag, och det är där du behöver kompromissa. Får man vara rå var ditt förslag en grov ätstörning

Referensen är att en vanlig varierad kost kostar 3710-3940 kr, det går bra att klara sig på mindre men man kommer att kompromissa på saker som frukt och grönt och äta mer enformigt, typ samma lunch varje dag i veckan och ha mer övervikt mot billiga kött/protein-källor.

Sen är alla olika, så det blir först intressant med nya kostnader om du vet vad dina befintliga är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

När Konsumentverket räknat så utgår de från kostråd och räknar på att frukost står för (cirka) 25 % av dagsintaget, lunch och middag 30 % vardera och resterande 15 % från mellanmål.

Ditt energibehov kommer vara unikt till dig, beror på vad du gör på vardagen och fritiden. Livsmedelsverket räknar på mellan 2100-3200 kcal för en man beroende på låg, medel eller hög aktivitet, men du verkar inte vara någon man på 70+. Ska det inte drabba ditt arbete behöver du förmodligen ligga kring 3000 kcal.

Vill du bara spara pengar så kan du börja med att äta upp allt du har i skafferiet. Finns så mycket där som i normala fall aldrig kommer ätas upp utan slängs.

Äter du större måltider istället för att äta ~450 kcal mellanmål så får man ju också räkna på att måltiderna kommer kosta mer.

Ska du göra någon kostnadskalkyl kan du ju inte ta med sånt som redan är hemma däremot, inte ens kryddor, redning, vinägrett, socker, sylt, marmelad, olja o.s.v.

Det är svårt att klara sig under 60 kr dagen idag, och det är där du behöver kompromissa. Får man vara rå var ditt förslag en grov ätstörning

Referensen är att en vanlig varierad kost kostar 3710-3940 kr, det går bra att klara sig på mindre men man kommer att kompromissa på saker som frukt och grönt och äta mer enformigt, typ samma lunch varje dag i veckan och ha mer övervikt mot billiga kött/protein-källor.

Sen är alla olika, så det blir först intressant med nya kostnader om du vet vad dina befintliga är

Tack för belysande och förstärkande moment, det du skriver är en bra utgångspunkt att ha som referens när man jämför och testar andra modeller för matvanor under en månad, du skriver 60 kr per dag och jag är övertygad om att man kan pressa priserna till en kostnad på 48 kr per dag och ändå äta god och näringsrik samt hälsosam mat varje dag, men som du skriver så blir det säkert flera dagar med samma eller likadan kost, för att kunna lyckas krävs storkok och frysa in.

Frågan om det är värt det, låt oss säga 3500 kr per månad och pressa priserna till 1500 per månad och då räknar jag på ett intag runt 2000 kcal, det är en tusenlapp i månaden och 12.000 kr per år.

Implicit så behöver du över 300.000 kr på ett sparkonto med 4% ränta för att uppnå den summan, som sedan ska skattas med 30% - så indirekt jämförelse med faktiska människor som har den summan med den räntan och anses ha en årsinkomst i buffert som inte urholkas av värdeminskningen av pengar, så är i jämförelse en sparsam person som inte har dom pengarna indirekt lika förmögen genom att se över sin ekonomi, härav till en semester eller en investering eller ett pensionssparande som slår allt som finns tillgängligt på börsen när man inte har en årsinkomst att investera men ändå få samma eller bättre utdelning.

Så att spara är att tjäna eller frigöra kapital.
Ur mitt perspektiv med mina åsikter.

Tror säker många kan bli inspirerade som har tuff ekonomi att hitta drivkraften med sådana resonemang.

MVH

Permalänk
Medlem

Följer man konsumentverket 2024 så är det ju uppe på mellan 3500-4000kr för ensamstående.
https://stpubshop.blob.core.windows.net/publikationer/kostnad...

1000kr är löjligt lågt med dagens matpriser, men visst går det om man äter något extremt tråkigt och kanske inte allt för bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Följer man konsumentverket 2024 så är det ju uppe på mellan 3500-4000kr för ensamstående.
https://stpubshop.blob.core.windows.net/publikationer/kostnad...

1000kr är löjligt lågt med dagens matpriser, men visst går det om man äter något extremt tråkigt och kanske inte allt för bra.

1 000 kr är löjligt lågt men 4 000 kr låter i överkant. 2 500-3 000 kr tycker jag låter rimligt för en person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

1 000 kr är löjligt lågt men 4 000 kr låter i överkant. 2 500-3 000 kr tycker jag låter rimligt för en person.

Helt rätt, för 2500-3000kr kommer man undan med och då äter man bra mat under veckorna och gör lite större kok så man får lådor. Och i den pengen finns det utrymme för att lyxa till det lite under helgerna.

Finns ju självklart massa olika sätt att vara ekonomisk på men 1000kr för mat en månad så försvinner ju en stor del av livsglädjen? vad äter man ens? havegrynsgröt till frukost och lunch och en linsgryta till middag varjedag?