PS VR2 får PC-stöd senare i år

Permalänk
Melding Plague

PS VR2 får PC-stöd senare i år

Efter ett års Playstation 5-exklusivitet vill Sony utforska möjligheten att använda VR-headsetet på datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men sluta tramsa. Släpp det helt utan begränsningar som sig bör.
Skulle dom gjort från dag ett.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Toppennyhet tycker jag jag är supernöjd med min PSVR2, men det finns användningsområden utanför konsol som man kan gå miste på.( Tills nu)

Permalänk
Medlem

Jag köpte quest 3 i december, om det funkar felfritt till PC kanske jag blir sugen..

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Antar att Sony inte missade hacking projektet som redan gjort att PSVR2 fungerar med PC ? 😅
Enligt utvecklaren av det hacket verkar detta kanske mer vara möjligheten att strömma pc vr spel till ps5/psvr2. Inte att köra den helt utan en PS5 direkt mot en dator som man kan via deras lösning.

https://twitter.com/iVRy_VR/status/1760658855678128507

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt PSVR2 i hopp om att få spela Fallout 4 VR, vilket inte går i dagsläget (vad jag vet). Detta låter ju som att det eventuellt kan vara mitt ljus i tunneln

Permalänk
Medlem

Personligen föredrar jag trådlös VR så hade inte varit aktuellt för mig men bra om det gäller även befintliga modeller som folk köpt. PCVR är riktigt nice ändå.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte hålla med om kritiken mot sweclockers, men vilken JÄVLA clickbait-rubrik.

På rubriken lät det som att det var klart att man ska kunna koppla in PSVR2 i datorn och använda som PCVR i år, sen när man läser artikeln förstår man att detta handlar om att några utvalda titlar från PCVR kan komma till PSVR2. Skäms!

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Jag brukar inte hålla med om kritiken mot sweclockers, men vilken JÄVLA clickbait-rubrik.

På rubriken lät det som att det var klart att man ska kunna koppla in PSVR2 i datorn och använda som PCVR i år, sen när man läser artikeln förstår man att detta handlar om att några utvalda titlar från PCVR kan komma till PSVR2. Skäms!

Hur tolkar du meningen "Also, we’re pleased to share that we are currently testing the ability for PS VR2 players to access additional games on PC to offer even more game variety in addition to the PS VR2 titles available through PS5." ?

Edit: Sony placerade den meningen i tredje paragrafen i en relativt stor artikel så de verkar inte vilja annonsera deras PC-stöd med stora rubriker än iaf.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Äntligen. Att det skulle ta så lång tid.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Mizccc:

Jag brukar inte hålla med om kritiken mot sweclockers, men vilken JÄVLA clickbait-rubrik.

På rubriken lät det som att det var klart att man ska kunna koppla in PSVR2 i datorn och använda som PCVR i år, sen när man läser artikeln förstår man att detta handlar om att några utvalda titlar från PCVR kan komma till PSVR2. Skäms!

Ja det handlar ju om att använda PSVR till datorn. Men hur det kommer se ut i verkligheten är okänt, men jag gissar på att Sony försöker göra det så öppet som möjligt. De behöver verkligen ge PSVR2 existensberättigande och de bör ju få systemet ordentligt kompatibelt med Steam VR för att göra det.

Permalänk
Medlem

Oj, detta ökar definitivt mina chanser att köpa ett PSVR2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Ja det handlar ju om att använda PSVR till datorn. Men hur det kommer se ut i verkligheten är okänt, men jag gissar på att Sony försöker göra det så öppet som möjligt. De behöver verkligen ge PSVR2 existensberättigande och de bör ju få systemet ordentligt kompatibelt med Steam VR för att göra det.

De har en kund i mig om de öppnar upp så den funkar fullt ut med SteamVR. Inte ett dugg intresserad av PS5 men min OG Vive behöver uppgraderas. Spännande om så blir fallet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Hur tolkar du meningen "Also, we’re pleased to share that we are currently testing the ability for PS VR2 players to access additional games on PC to offer even more game variety in addition to the PS VR2 titles available through PS5." ?

Precis som jag skrev, att det handlar om att utöka biblioteket med några PC-spel, och inte om att göra headsetet kompatibelt med PC, som rubriken antyder. Tro mig, ingen blir gladare än mig om PSVR2 får fullt PC-stöd. Men det verkar ju inte vara vad det handlar om.

Hur tolkar du själv meningen?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Precis som jag skrev, att det handlar om att utöka biblioteket med några PC-spel, och inte om att göra headsetet kompatibelt med PC, som rubriken antyder. Tro mig, ingen blir gladare än mig om PSVR2 får fullt PC-stöd. Men det verkar ju inte vara vad det handlar om.

Hur tolkar du själv meningen?

Tror du tolkar lite fel.
En direkt översättnig via google
Vi är också glada att kunna dela att vi för närvarande testar möjligheten för PS VR2-spelare att få tillgång till ytterligare spel på PC för att erbjuda ännu mer spelutbud utöver PS VR2-titlarna som är tillgängliga via PS5

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Precis som jag skrev, att det handlar om att utöka biblioteket med några PC-spel, och inte om att göra headsetet kompatibelt med PC, som rubriken antyder. Tro mig, ingen blir gladare än mig om PSVR2 får fullt PC-stöd. Men det verkar ju inte vara vad det handlar om.

Hur tolkar du själv meningen?

Faktiskt... nu när jag läser bloggen så blir jag lite osäker på vad Sony egentligen menar. Får hoppas det innebär stöd för PSVR2 på PC.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Sony har också annonserat ett annat VR-headset riktat till professionella användare / företag som jobbar med 3D. Erfarenheten och arbetet med det andra headset:et kanske gör det lättare att fixa PC-stöd för PS VR2.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Kanske, kanske, ett första VR headset till mig alltså? Sen allt blev meta så finns det inte många vettiga alternativ, så trevligt med något mer humant

Tror de måste göra detta för att hårdvaran säljer för dåligt helt enkelt

Permalänk
Medlem

Jag är beredd att lägga 1000 spänn utöver headsetet på en USB+dp till deras interface adapter om det så krävs Sony.
Just do it

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Går väl bara att spekulera nu i hur det kommer funka, men som ägare av både PC och PS5 har jag haft PSVR2 i tankarna ett tag. Om det kommer funka som ett normalt PC VR-headset så är saken biff för min del.

Jag har en Quest 2 som jag inte tyckt har varit en jättebra upplevelse för PC VR. Kompressionsartefakter, långsam tracking, diverse kopplingsstrul etc. Och detta är både via wifi (med dedikerat nätverk) och kabel. Många frustrerande stunder. Jag har nog inte heller hört att Quest 3 skulle vara en mycket bättre upplevelse på den fronten (även om den uppgraderingen också lockar, men mest för dess förbättringar för standalone-användning)

Visa signatur

Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av jberntsson:

Går väl bara att spekulera nu i hur det kommer funka, men som ägare av både PC och PS5 har jag haft PSVR2 i tankarna ett tag. Om det kommer funka som ett normalt PC VR-headset så är saken biff för min del.

Jag har en Quest 2 som jag inte tyckt har varit en jättebra upplevelse för PC VR. Kompressionsartefakter, långsam tracking, diverse kopplingsstrul etc. Och detta är både via wifi (med dedikerat nätverk) och kabel. Många frustrerande stunder. Jag har nog inte heller hört att Quest 3 skulle vara en mycket bättre upplevelse på den fronten (även om den uppgraderingen också lockar, men mest för dess förbättringar för standalone-användning)

Quest 3 är en lite förbättring ja.
Dock körde jag också Quest 2 innan och känner inte igen mig i dom problemen du beskriver.
Vad menas med långsam tracking?
Låter endå som du haft strul mer än vad som är normalt trots dedikerat nätverk.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

VR måste börja funka mer som en tv om det ska kunna ha en chasns att slå igenom ordentligt. IMO

Det skall vara en bild och ljudvisare för VR oavsett källa. Både trådat (USB-C) och trålös (WIFI) borde gå att få till så det är kompatibelt med alla enheter.
PCVR blir ju inte för gammalt lika fort, men PSVR är ju döfött om headseten skall komma ut flera år efter konsolen och konsol generationen i princip är slut, innan det finns lite spel till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Precis som jag skrev, att det handlar om att utöka biblioteket med några PC-spel, och inte om att göra headsetet kompatibelt med PC, som rubriken antyder. Tro mig, ingen blir gladare än mig om PSVR2 får fullt PC-stöd. Men det verkar ju inte vara vad det handlar om.

Hur tolkar du själv meningen?

Om PC-spel portas till PS5 så är det PS5-spel. ”Additional games on PC” = spelen körs på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Om PC-spel portas till PS5 så är det PS5-spel. ”Additional games on PC” = spelen körs på PC.

Ja den som lever får se, jag har svårt att tolka den långa texten som länkas i artikeln som att du kommer kunna koppla in din PSVR2 direkt till PC iallafall.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Ja den som lever får se, jag har svårt att tolka den långa texten som länkas i artikeln som att du kommer kunna koppla in din PSVR2 direkt till PC iallafall.

"Also, we’re pleased to share that we are currently testing the ability for PS VR2 players to access additional games on PC to offer even more game variety in addition to the PS VR2 titles available through PS5."

Din take känns konstig eftersom det redan portats massa PC spel till Ps5, det vore ju inget nytt om det kom några spel till.
Och dom säger "on PC" och "in addition to the PS VR2 titles available through PS5" vilket betyder utöver spel på Ps5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

"Also, we’re pleased to share that we are currently testing the ability for PS VR2 players to access additional games on PC to offer even more game variety in addition to the PS VR2 titles available through PS5."

Din take känns konstig eftersom det redan portats massa PC spel till Ps5, det vore ju inget nytt om det kom några spel till.
Och dom säger "on PC" och "in addition to the PS VR2 titles available through PS5" vilket betyder utöver spel på Ps5.

Det är väl just den där biten jag fastnar på, varför skriva "additional games" om det handlar om att göra enheten kompatibel med PC? Om det hade handlat om "äkta" PC-kompabilitet borde man formulera det annorlunda.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Det är väl just den där biten jag fastnar på, varför skriva "additional games" om det handlar om att göra enheten kompatibel med PC? Om det hade handlat om "äkta" PC-kompabilitet borde man formulera det annorlunda.

Vad är det dom testar isåfall enligt dig? Ett enklare sätt att porta spelen på? Det är ju något nytt som testas hos Sony iaf.

Permalänk
Medlem

Sony är dåliga på att formulera sig.
Deras Playstation blog vänder sig till playstation användare och dom utgår typ att inga vet någonting utanför plystation.
Därför kan det vara att dom typ inte skrivit att göra PSVR2 till ett PCVR kompatibelt headset med SteamVR etc, för att undvika nämna en "konkurrent" kanske.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Vad är det dom testar isåfall enligt dig? Ett enklare sätt att porta spelen på? Det är ju något nytt som testas hos Sony iaf.

Jag tänker spontant på någon form av spelstreaming, men det är ju bara spekulationer från alla håll egentligen.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Toppennyhet tycker jag jag är supernöjd med min PSVR2, men det finns användningsområden utanför konsol som man kan gå miste på.

YES!

Bästa headset jag haft, det är liksom bara PC-stöd som saknas. Skönt att ha på huvudet, bra bild, asbra ljud. Give us PC! DO IT! Do it now!