Lagra allt du äger på bara en skiva

Permalänk
Medlem

Tänk att sitta där mid sista kopian på en sån, sakta läsa 200TB i några megabyte per sekund för att återställa. Lagom läskig process att sätta den i läsaren utan att repa, …

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Kan någon skicka länken till Tietoevry? Hört att dom behöver backup...

Skulle ju vara rätt bra användningsområde. Varje år kan man ju skriva hela databasen till nya offline skivor - blir den vanliga databasen krypterad kan man alltid gå tillbaka till senaste årets version som finns på några skivor.

Permalänk
Sötast

Hmm, ett datacenter med bara 200TB lagring bör nog beställa fler diskar xD

Permalänk
Medlem

Tja, när CD-skivorna kom kunde 1 sådan skiva lagra mer än hela min hårddisk, sedan följde ju DVD som också kunde lagra en hårddisk, även om det blev några fler skivor. När Blu-ray kom hade hårddiskarna sprungit iväg lite i storlek, och fullständiga backuper till skivor var rätt krångligt. Men, foto, familjefilmer, systemdisk kanske, det gick bra. Men det har inte hänt mycket på 15 år på skivfronten för hemmabruk. Känns lite drygt att ha ett Iphoto-bibliotek på 800GB och dra ut på skiva, även om det går (9-10 skivor, BDXL, kostar typ en hundring styck om man inte hittar dem på rea = dyrt).

Så, jag hoppas på en trickle-down effekt för mindre företag och prosumers, skulle nog kunna lägga ett par tusen på en brännare till om den tog skivor på en Terabyte eller så.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Storleken gör den ointressant för normalt burk för privatpersoner. Kanske för de som vill backa upp sin gigantiska NAS/Plex Server...

Hellre fungerande, och billiga, skivor i storleken 5-20Tb eller nått.

Största risken (tänker inte inkludera brand, stölder, etc) för dataförlust för dessa kommer vara att något går fel när man skriver på dem, och en 200Tb skiva kommer att skrivas till en hel del, både gällande antalet gånger och mängd data.

DVD-RAM-skivor tål att skrivas på men har tyvärr inte kapaciteten som behövs idag:
https://www.enkelteknik.se/skillnad-pa-dvd-plus-r-och-dvd-min...

DVD-RAM
DVD-RAM är en typ av DVD-skivor avsedda att användas ungefär som USB-minnen används idag. De är alltså gjorda för att spara filer och data på. Information som sparas på en DVD-RAM-skiva kan också tas bort och nya filer kan läggas till. Faktum är att du kan skriva ny data till en DVD-RAM-skiva över 100.000 gånger. Jämför detta med en vanlig DVD±RW-skiva som istället har en gräns på omkring 1.000 skrivningar. DVD-RAM-skivorna är även gjorda för att kunna spara data över en lång tid. Medan vanliga DVD±R/RW-skivor är relativt känsliga för påfrestningar utifrån och kan tappa data med tiden specificeras DVD-RAM-skivor hålla sin data intakt i minst 30 år.

Tekniken som används för DVD-RAM är relativt lik den som används hos vanliga mekaniska hårddiskar. Formatet har också fler säkerhetsfunktioner och andra egenskaper jämfört med vanliga DVD-skivor. Något som i sin tur både bidrar till den långa tiden skivorna förväntas hålla samt att de minimerar felskrivningar till skivorna vid bränning.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Sötast

Kan inte tänka mig att detta någonsin får ett genomslag på konsumentmarknaden.

Fine för företag och köpa en handfull skivor och ha dem som offlinelagring, såvida det är kostnadseffektivt.
Däremot så kommer i princip inga företag vilja vara early adopters. För då måste dem köra både den backuplagring de har och kan och på samma gång börja använda den nya okända otestade och obekräftade tekniken.

Inte så att man bara dragit över filerna där och tänt att det funkar nog, förutom ett visst företag då...

Samt på konsument, i don't know... Används ens bluray spelare? Ända stället jag sett skivor på de senaste 10 åren har varit i fyndlådan på citrygross eller något. Känns som att skivor och brännare är väldigt omodernt och kan inte se vem målgruppen skulle vara.

De som har massiva mängder data kör säkerligen autosync tjänster som laddar ner / sparar / backar data... börja med att ladda skivor manuellt igen? Mjaaaeee... Inte jag iallafall.

Den enda gång jag ens minns att jag har lagring och automatisk backup är när det är patchhelg för servern. Annars sköter det sig själv.

Själv anser jag inte att offline diskar är värt arbetet, och då lär det definitivt inte bli att man köper hårdvara för skivor för det samma. Skulle det bli aktuellt så fortsätter jag på en disk eller två..

Permalänk

En skiva som rymmer alla kattfilmer som man behöver ha om man är bortrest en helg, ja det är inte dåligt..

Nå man samlar på sig mer data för varje år, någonstans behövs denna långtidslagras. Jag är dock skeptisk till denna, då jag har hört folk pratat om liknande i så många år. Det är lite som solid state batterier.

Permalänk
Musikälskare

Detta är behövligt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Inte för att jag behöver 200TB. Men jag är definitivt intresserad av optiskt media med stort utrymme och lång hållbarhet. jag har redan 40år av foto och film dokumenterat från mitt liv, all musik jag någonsin ägt (digitaliserat ~1300 skivor). Alla projekt jag någonsin pysslat med osv. Jag gillar tanken av att kunna gå tillbaka och titta på mitt liv. Kanske även lämna något efter mig till mina brorsbarn när jag väl går bort en vacker dag... Jag vet inte, samla ett helt liv på en skiva känns ganska futuristiskt och häftigt.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

DVD-RAM-skivor tål att skrivas på men har tyvärr inte kapaciteten som behövs idag:
https://www.enkelteknik.se/skillnad-pa-dvd-plus-r-och-dvd-min...

DVD-RAM
DVD-RAM är en typ av DVD-skivor avsedda att användas ungefär som USB-minnen används idag. De är alltså gjorda för att spara filer och data på. Information som sparas på en DVD-RAM-skiva kan också tas bort och nya filer kan läggas till. Faktum är att du kan skriva ny data till en DVD-RAM-skiva över 100.000 gånger. Jämför detta med en vanlig DVD±RW-skiva som istället har en gräns på omkring 1.000 skrivningar. DVD-RAM-skivorna är även gjorda för att kunna spara data över en lång tid. Medan vanliga DVD±R/RW-skivor är relativt känsliga för påfrestningar utifrån och kan tappa data med tiden specificeras DVD-RAM-skivor hålla sin data intakt i minst 30 år.

Tekniken som används för DVD-RAM är relativt lik den som används hos vanliga mekaniska hårddiskar. Formatet har också fler säkerhetsfunktioner och andra egenskaper jämfört med vanliga DVD-skivor. Något som i sin tur både bidrar till den långa tiden skivorna förväntas hålla samt att de minimerar felskrivningar till skivorna vid bränning.

Inte bara att det är max 9Gb per skiva, den sista tillverkaren lade ner tillverkningen 2019...

Permalänk

Ja, lätt. Ge mig bara några år att sortera upp gamla mappträd som...

/mnt/0400001/WIP/0100001_WIP_2021-05-26/Kaos_2021-03-06_WIP/0050001_2020-06-20/DUMP_032001_20181003_WIP/DUMP_Here_032001_20181013_WIP/Here/WIP_Återställning_Ominstallation_20171010/DUMP_TEMP_008001_System/WIP_MrRunaway_Home/BilderHomeOsorteratBlandat/EfterbehandladeBilder/

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Inte bara att det är max 9Gb per skiva, den sista tillverkaren lade ner tillverkningen 2019...

Finns att köpa på bl.a. amazon fortfarande
https://www.amazon.se/s?k=DVD-RAM&crid=A3Z1LQ4BFPXQ&sprefix=d...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Långvarigt hållbar stabil arkivlagring skulle helt klart behövas, som rymmer tillräckligt och är hyfsat billigt.
Alltså för t ex arkiv el backuper.

200 TB är ju lite väl mycket för de flesta, både mindre företag och vanliga konsumenter.
Några TB hade räckt mer än väl. Även om det för andra kanske behövs ännu mer.

Visst är det mycket, 50TB vore helt ok om det går att göra mindre varianter
Men antar att dom tänker inte på just nu utan frammåt.. sedan kanske inte hem användare har mest nytta av detta.
Finns ju säkert en heldel kameror som kan filma i 4K och 8K, sedan digital kameror på 50MP/65MP/100MP etc..
Det är inte så svårt att skapa endel data.. antar att film studios och TV-arkiv etc skulle ha nytta av dessa.

Frågan är ju vad spelaren kostar, blir den standard och massproducerad som CD/DVD så vore det trevligt då kommer dom gå ner i pris. Sedan kan det ju säljas tv-serier med alla säsonger i 4K/8K på en skiva vore trevligt.

Permalänk
Medlem

Kan förstå att de flesta nöjer sig med selektiv backup till molnet.

Ingen saknar att få bråka och krånga med en fysisk media som är halv-duplex samt kräver hög rotation av en plastbit.

Men lite nostalgiskt blir jag efter tidigare misslyckade toasts där man ibland gett upp och fått sänka skrivhastigheten vid lite dålig kvalite ifrån 16x till 8x

Då kunde en skiva plötsligt bli till en utmärkt spröd frisbee om den inte redan blivit knvimördad först.

Men skulle de i framtiden trots allt råka få till skriv-läs hastigheten upp mot 80-150 MB/s kan jag tänka mig låtas bli skrämd av en sonic snurra igen kanske.

Även om skivan skulle behöva spinna upp i hypersonic samt ingår med skyddsglasögon så skulle jag kunna tänka mig ha ett 5-pak Petabit + en brännare/läsare så jag nog tänkt visst intresse mot en rimlig mängd tusenlappar.

Permalänk
Medlem

200TB är ju bara 10st 20TB diskar. Jag har 20st sådana diskar i varje PowerScale A3000 nod. 4st noder per 4U chassi. 10st chassi per rack. Dvs ett enda rack(19") innehåller 800 diskar, eller motsvarande 80st sådana skivor.
Det är ett enda rack. Ett normalt datacenter idag har tusentals rack(dock innehåller det förstås massvis med annan utrustning också, inte bara arkivlagring...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

200TB är ju bara 10st 20TB diskar. Jag har 20st sådana diskar i varje PowerScale A3000 nod. 4st noder per 4U chassi. 10st chassi per rack. Dvs ett enda rack(19") innehåller 800 diskar, eller motsvarande 80st sådana skivor.
Det är ett enda rack. Ett normalt datacenter idag har tusentals rack(dock innehåller det förstås massvis med annan utrustning också, inte bara arkivlagring...).

Vardör är detta relevant? Den lagring du beskriver har ju helt andra egenskaper. Är poängen att det finns andra sätt att lagra stora mängder data? Jättemånga 1.44 MB-floppys kan lagra mer än dina NAS:ar.

Datadensiteten är betydligt sämre på vad du anger jämförtbmed dessa teoretiska optiska skivor. Sulle denna skiva mot förmodan realiseras och ha bra hållbarhet är den ju totalt överlägsen ditt exempel för kall backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Vardör är detta relevant? Den lagring du beskriver har ju helt andra egenskaper. Är poängen att det finns andra sätt att lagra stora mängder data? Jättemånga 1.44 MB-floppys kan lagra mer än dina NAS:ar.

Datadensiteten är betydligt sämre på vad du anger jämförtbmed dessa teoretiska optiska skivor. Sulle denna skiva mot förmodan realiseras och ha bra hållbarhet är den ju totalt överlägsen ditt exempel för kall backup.

Hen syftade nog mer till datacenter=200TB

Permalänk
Medlem

Kan dom göra den återskrivbar?

Har bara c:a 350GB jag behöver lagra, så ett par såna skivor vore perfekta, räcker nog länge.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av taliz:

200TB är ju bara 10st 20TB diskar. Jag har 20st sådana diskar i varje PowerScale A3000 nod. 4st noder per 4U chassi. 10st chassi per rack. Dvs ett enda rack(19") innehåller 800 diskar, eller motsvarande 80st sådana skivor.
Det är ett enda rack. Ett normalt datacenter idag har tusentals rack(dock innehåller det förstås massvis med annan utrustning också, inte bara arkivlagring...).

80 st skivor i CD-storlek är ju typ 2 st "cakeboxar" för den som minns sådana.

Skulle få plats med många sådana i ett rack. Kanske inte fullt lika många om man behövde någon slags robot för att plocka fram rätt diskar men ändå, betydligt mer densitet.

Permalänk
Medlem

För mig hade det nog räckt med en USB enhet med en fast monterad skiva i. Mycket likt en extern hårddisk.
Vill man rädda datan så är det ju bara att plocka isär och flytta skivan till en "normal läsare".

Permalänk
Medlem

Privatkopieringsersättningen på denna skiva...

Copyswede:

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

80 st skivor i CD-storlek är ju typ 2 st "cakeboxar" för den som minns sådana.

Skulle få plats med många sådana i ett rack. Kanske inte fullt lika många om man behövde någon slags robot för att plocka fram rätt diskar men ändå, betydligt mer densitet.

Skulle jag ha skivor som rymmer så mycket så skulle jag nog vilja ha dem lite mer skyddade.
Om någon kunde uppfinna något liknande CD Caddy:

Skrivet av sp1k3n:

DVD-RAM-skivor tål att skrivas på men har tyvärr inte kapaciteten som behövs idag:
https://www.enkelteknik.se/skillnad-pa-dvd-plus-r-och-dvd-min...

Finns det något liknande DVD-RAM fast Blu Ray baserat istället ?
Om man tänker sig att man inte ska göra backup på ALLT utan prioriterar så hade man ju ändå kunna få plats med en del på några 25GB skivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

80 st skivor i CD-storlek är ju typ 2 st "cakeboxar" för den som minns sådana.

Skulle få plats med många sådana i ett rack. Kanske inte fullt lika många om man behövde någon slags robot för att plocka fram rätt diskar men ändå, betydligt mer densitet.

Skrivet av lhugo:

Vardör är detta relevant? Den lagring du beskriver har ju helt andra egenskaper. Är poängen att det finns andra sätt att lagra stora mängder data? Jättemånga 1.44 MB-floppys kan lagra mer än dina NAS:ar.

Datadensiteten är betydligt sämre på vad du anger jämförtbmed dessa teoretiska optiska skivor. Sulle denna skiva mot förmodan realiseras och ha bra hållbarhet är den ju totalt överlägsen ditt exempel för kall backup.

Poängen var att 200TB är ingenting när det kommer till volymerna som lagras i ett datacenter. Dvs artikelförfattaren är helt ute och cyklar.

Permalänk
Medlem

Undra vad skatten i Sverige skulle bli på en sån här skiva. Vi som minns när brännskive-skatten infördes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Skulle jag ha skivor som rymmer så mycket så skulle jag nog vilja ha dem lite mer skyddade.
Om någon kunde uppfinna något liknande CD Caddy:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f5/Cd_caddies_JPG.jpg/1024px-Cd_caddies_JPG.jpg

Finns det något liknande DVD-RAM fast Blu Ray baserat istället ?
Om man tänker sig att man inte ska göra backup på ALLT utan prioriterar så hade man ju ändå kunna få plats med en del på några 25GB skivor.

DVD-RAM skivor är på 4,7 GB och 9,4 GB vändbara (4,7 GB på vardera sida) och vissa har även ett skyddande fodral. För att kunna använda dem i en vanlig DVD-/Blu-ray brännare behöver man ta ut skivan ur fodralet, vilket man kan göra utan problem. Man trycker bara ut en listen plastpigg på fodralet så går det att öppna. Har du en stationär Panasonic DVD-inspelare går de att använda som de är utan att behöva öppna fodralet. Har själv ett gäng såna skivor som jag gjort TV-inspelningar på för ett ett antal år sen.

Bilden visar en DVD-RAM skiva på 4,7 GB men de finns (fanns ?) även i 9,4 GB kapacitet.

Sen finns det ju även återskrivningsbara Blu-ray skivor på 50 GB:

https://www.amazon.se/Verbatim-BD-R-dubbla-lager-brinnhastigh...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Kan inte tänka mig att detta någonsin får ett genomslag på konsumentmarknaden.

Så sa man när PC:n kom.

Och sedan om o om igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Så sa man när PC:n kom.

Och sedan om o om igen...

Detta resonemang luktar Gallileo-gambit. Bara för att en annan uppfinning visade sig ha potential även om männsikor var tveksamma initialt betyder inte det att alla idéer som får kritik har potential.

I detta fall finns det mycket som talar emot då man inte har något fungerande att demonstrera. Andelen idéer som på detta stadiet faktiskt mynnar ut i något som slår är försvinnande liten. Ska man lägga tillit till just denna av alla idéer krävs en god motivering från forskarna.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Ario_Nuke:

Så sa man när PC:n kom.

Och sedan om o om igen...

Ungefär som när man uppfann eld och någon två tusen år senare vattnade sitt apelsinträd

PC har ett lite större användningsområde än ett snurrande lagringsmedia imo.

Permalänk

Var ju evigheter sedan jag kollade på o funderade på blueray i de större kapaciteterna, 50GB upp tii 128GB i BDXL.

Låter som en kul forskning, hoppas både det kommer, och blir pålitligt som de hoppas, vore kanon o ha all sina data på skiva som backup, och en till skiva på backupen förstås....

stvfel
Permalänk
Medlem

Spännande! Jag kör fortfarande M-Disc i brist på bättre. Men det hade varit fint med en typ M-Disc som rymmer, säg "bara" en 1 TB, och samma pris som nuvarande.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750