Nvidia gör rekordår med en omsättning på 628 miljarder kronor

Permalänk
Melding Plague

Nvidia gör rekordår med en omsättning på 628 miljarder kronor

När bolaget knyter ihop säcken på det ekonomiska räkenskapsåret står det klart att beräkningskretsar för AI-tillämpningar fortsätter håva in rekordstora summor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Upp som en sol...
Lär komma konkurrenter som äter marknadsandelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Upp som en sol...
Lär komma konkurrenter som äter marknadsandelar?

Nä.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Upp som en sol...
Lär komma konkurrenter som äter marknadsandelar?

Marknadsandelar procentuellt är väl inte omöjligt, men marknaden växer så att det knakar så Nvidia lär inte gå lottlösa.

Permalänk
Medlem

*väntar på första kommentarerna som klagar på höga priser på GPUer*

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Upp som en sol...
Lär komma konkurrenter som äter marknadsandelar?

Finns ingen/inget som kan konkurrera med något som liknar Nvidias prestanda/krets.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Upp som en sol...
Lär komma konkurrenter som äter marknadsandelar?

Givetvis!

Folk som tror att detta kommer fortsätta rakt upp har ju inte varit med i t.ex Eriksson / Nokia eran

Men eftersom de flesta kommenterar från en investerarsynvinkel så går det nog att argumentera för att det finns procentenheter att ta av innan ett eventuellt fall.

Och det eventuella fallet är ju omöjligt att förhandsgranska så de flesta kommer vara investerade och väldigt BIASED / skydda sitt innehav (sina pengar).

Är själv investerad i nvidia men givetvis kommer det vara en berg och dalbana men övertid kan det om allt klaffar vara en sjukt bra investering

Permalänk
Medlem

Nvidia är väl så stora att de påverkar hela börsen eller världsekonomin? Stod nån artikel i aftonbladet om det.

Permalänk
Medlem

Har inte investerat i specifika bolag på flera år men en del har man väl i dem via olika indexfonder.

Jag tycker dock det är tråkigt. Först glömmer de oss för att de säljer till miners och nu glömmer de oss för de hellre säljer till AI företag.

Förstår såklart att de går dit pengarna finns men PC gaming känns överlag tråkigt numera. Förr köpte man nytt grafikkort varje generation vilket var varje år. Nu väntar man 2 generationer eller mer och det är 2 år mellan generationerna så blir 4 år eller mer mellan samtidigt och ändå betalar man lika mycket eller mer nu mot vad man gjorde förr när man kunde köpa nytt varje år för 2000kr.

Så där fick vi med en kritik av priser också som jag såg någon såg fram emot.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Nvidia har dessutom valt att till slut uppgradera sig från sin Control Panel från 2006.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nvidia lyckades även rädda upp sin vinstmarginal med råge från de dåliga resultaten år 2023, där denna landade på 72,7 procent – en ökning med 16 procentenheter.

"Dåliga"... Många företag var nog rätt avundsjuka på de "dåliga" marginalerna Nvidia visade förr.

Allt är givetvis relativt såklart. Men Nvidia ska nog inte räkna med marginaler som nu när konkurrenter får ut sina produkter på marknaden.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Novdid:

"Dåliga"... Många företag var nog rätt avundsjuka på de "dåliga" marginalerna Nvidia visade förr.

Allt är givetvis relativt såklart. Men Nvidia ska nog inte räkna med marginaler som nu när konkurrenter får ut sina produkter på marknaden.

Hehe jo, visst är allt relativt. Men just 2023 var dock ett särskilt dåligt år gällandes vinstmarginal för Nvidia, där de många tidigare år har legat mellan 61 och 62 procent generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Nvidia är väl så stora att de påverkar hela börsen eller världsekonomin? Stod nån artikel i aftonbladet om det.

Nvidia omsätter vadå, $62 miljarder?
Globalt omsätts $84 biljoner.

Det är 1 / 1312 av världsekonomin .

Ostindiekompaniet hade en omsättning på $8 biljoner och jag vet inte om det gjorde en buckla när det väl försvann....

Det är nog lugnt tills Nvidia har en privat armé på 260.000 personer...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Nvidia har dessutom valt att till slut uppgradera sig från sin Control Panel från 2006.
https://www.youtube.com/watch?v=aiwuYbURWVI

Bara sälja hus och investera allt i nvidia nu, det där är ju bättre än deras års rapport!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nvidia omsätter vadå, $62 miljarder?
Globalt omsätts $84 biljoner.

Det är 1 / 1312 av världsekonomin .

Ostindiekompaniet hade en omsättning på $8 biljoner och jag vet inte om det gjorde en buckla när det väl försvann....

Det är nog lugnt tills Nvidia har en privat armé på 260.000 personer...

Att påverka är inte samma sak som det du pratar om.

Men här är iallafall den jag såg.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/MozJGJ/spand-vantan-p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nvidia omsätter vadå, $62 miljarder?
Globalt omsätts $84 biljoner.

Det är 1 / 1312 av världsekonomin .

Ostindiekompaniet hade en omsättning på $8 biljoner och jag vet inte om det gjorde en buckla när det väl försvann....

Det är nog lugnt tills Nvidia har en privat armé på 260.000 personer...

Du blander ihop det engelska och det nederländska ostiendekompanierna, det första hade en privatarmé på 260 000, det andra har värderats till $8 biljoner i nutida dollar.

Permalänk
Medlem

Man blir ledsen när man sålde av sitt aktieinnehav på 400 dollar.
Trodde verkligen att det skulle spricka men det verkar som att det inte finns något stopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag tycker dock det är tråkigt. Först glömmer de oss för att de säljer till miners och nu glömmer de oss för de hellre säljer till AI företag.

Nividia är ute efter att tjäna pengar, inget annat.

Men det är ledsamt när folk som valde det gröna laget och inget annat, aldrig, aldrig, aldrig, upptäcker att känslorna inte är besvarade.

Permalänk
Medlem

Absurda siffror.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Finns ingen/inget som kan konkurrera med något som liknar Nvidias prestanda/krets.

Jo, AMD. Mer prestanda o VRAM per krets per krona. Tyvärr har de helt missat AI-tåget o deras drivrutiner är hopplöst efter. (Kolla bara open source domänen. Precis ALLT är för CUDA av den enkla anledningen att Nvidia tillhandahåller enkla sätt att göra det på).

Men nåt säger mig att AMD kommer prioritera om nu när de ser alla miljarder o kanske äntligen börja pusha lite api:er o drivrutiner för AI

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Men nåt säger mig att AMD kommer prioritera om nu när de ser alla miljarder o kanske äntligen börja pusha lite api:er o drivrutiner för AI

Too late, that train has left the station

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Too late, that train has left the station

Utan tvekan. Vi minns ju alla hur AMD stog kvar på perongen när Intel hade omsättning 13 gånger så hög 2016, AMD blev likviderade några månader senare. Dock, bra priser på begagnade kontorsstolar.

Handlar inte om AMD specifikt, men det är inte omöjligt för företag att komma ikapp nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jo, AMD. Mer prestanda o VRAM per krets per krona. Tyvärr har de helt missat AI-tåget o deras drivrutiner är hopplöst efter. (Kolla bara open source domänen. Precis ALLT är för CUDA av den enkla anledningen att Nvidia tillhandahåller enkla sätt att göra det på).

Men nåt säger mig att AMD kommer prioritera om nu när de ser alla miljarder o kanske äntligen börja pusha lite api:er o drivrutiner för AI

..Av den enkla anledningen att Nvida var störst först på compute och låste in kunder i proprietära CUDA.

AMD satsar uppenbarligen allt de har på ROCM och hårdvara som Instinct för datacenter och AI.

Skrivet av MarkSix:

Too late, that train has left the station

Jag tror inte att denna begynnande jättemarknad autotillfaller ett enda företag.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Too late, that train has left the station

Skrivet av filbunke:

Utan tvekan. Vi minns ju alla hur AMD stog kvar på perongen när Intel hade omsättning 13 gånger så hög 2016, AMD blev likviderade några månader senare. Dock, bra priser på begagnade kontorsstolar.

Handlar inte om AMD specifikt, men det är inte omöjligt för företag att komma ikapp nvidia.

Skrivet av Kolsvart Katt:

..Av den enkla anledningen att Nvida var störst först på compute och låste in kunder i proprietära CUDA.

AMD satsar uppenbarligen allt de har på ROCM och hårdvara som Instinct för datacenter och AI.

Jag tror inte att denna begynnande jättemarknad autotillfaller ett enda företag.

Här har ni en kort summering av Acquired om vad som krävs för att ta sig an Nvidia. De har för övrigt 3 intressanta avsnitt om Nvidia. 🙂

https://twitter.com/AcquiredFM/status/1700930636763091119?t=S...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag tror inte att denna begynnande jättemarknad autotillfaller ett enda företag.

Det har du nog helt rätt i förstås. Kommer växa lavinartat för varje år.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Inte konstigt varenda kotte använde Ai för fullt nu, Ai har blivit lite som internet år 1994. De som har tillgång till detta Ai/internet kan spara tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du blander ihop det engelska och det nederländska ostiendekompanierna, det första hade en privatarmé på 260 000, det andra har värderats till $8 biljoner i nutida dollar.

Fasen va pinsamt.

Ibland går det fort, tack för infon

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jävlar vad pengar de tjänar.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jävlar vad pengar de tjänar.

Bara till att gratulera Nvidia till deras lyckade affärer...
.. men dom verkar ha glömt Gaming ™.. nya snabbare,
billigare GPU'er önskas.
AI , behöver inte jag tror jag,.. lokalt, i min maskin.

Permalänk
Medlem

Trodde någon något annat? Hela året har ju varit en evig nyhet om bristen på deras kretsar och fantasipriser på deras kisel med 1000-procentiga marginaler, nästan så man tror att de ligger bakom all hype över ai och deeplearning själva