Prisjakt är helt förstörd?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Skulle det vara ett hobbyprojekt att skapa en ny Prisjakt? I så fall förstår jag att det inte blev något, för det är ju allt annat än trivialt.

Annars måste man ju skapa en affärsmodell och börja tjäna pengar

Permalänk

jag hade varit villig att abonnera för classic prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Det finns hjältar där ute i stugorna som skulle kunna ordna detta.
Det är dags att kliva fram i ljuset, trycka in några tusen gratistimmar, ge folket vad de vill ha och få vara kung för en dag i forumet!

Jag har läst om säkert 1, kanske flera, såna projekt, och alla skulle ta max ett par månader att bli klara så det är nog bara du som är dålig på att leta.

Det bör alltså rimligtvis redan finnas.

Permalänk
Medlem

Det är lätt att störa sig på att funktionaliteten inte är som man vill och det var säkert en viktig framgångsfaktor att vi som utvecklade Prisjakt för 10-20 år sedan var väldigt hängivna, och nördiga, användare själva. D.v.s. sajten gjordes för hur vi själva använde den och inte för någon tänkt målgrupp som riskerades att skrämmas bort av för mycket data/för många val. Det som var ytterst avgörande för Prisjakts framgång var nog ändå att det var ett mer hängivet jobb att se till att få in så många butiker och produkter som möjligt. Det ökar ju på sannolikheten att när en användare jämförde samma produkt hos Prisjakt och Pricerunner kunde Prisjakt visa en bättre deal än Pricerunner kunde. Upplever du att du sparar mer pengar / hittar varor som finns i lager etc. på den ena sidan kommer den andra ha väldigt svårt att hävda sig även med i övrigt fantastisk funktionalitet.

Så min poäng är att det är ganska svårt för ett gäng duktiga entusiaster att skapa en konkurrent. De stora prisjämförelsetjänsterna har många 1000-tal butiker som de flera gånger om dagen hämtar in prisuppgifter från. Det blir snabbt miljontalet olika produkter och 10-miljontalet aktiva prisuppgifter att hålla reda på. Har du 10 000 butiker och dessa gör om på sin sida eller i sina feeder i snitt en gång vartannat år behöver du folk att se över kanske 20 olika inläsare varje dag. Det behövs snabbt flera personer som bara jobbar med inläsning av data (nytt + underhåll). När det gäller att matcha prisuppgifter till produkter kan mycket göras mer eller mindre automatiskt men hur duktig man än är blir det ändå ett 10-tal % som kräver manuella matchningar eller att man finner sig i ett undermåligt matchningsförfarande. Det blir snabbt mycket folk även där och då har vi egentligen inte talat om folk som jobbar med övrigt innehåll till alla produkter och kategorier man vill ha med. När jag började 2003 på Prisjakt var marknaden inte alls lika mogen så det var mycket enklare för en liten spelare att bli tillräckligt bra inom sin nisch och sedan växa. Idag måste man börja lite större så att säga eftersom marknaden trots allt är så pass mogen.

Visa signatur

Medgrundare av https://www.prisjakt.nu Driver idag sajten https://www.car.info

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ganska tydligt att sidan numer inte alls är till för kunder att jämföra priser. När sidan inte ens klarar av att lista priserna i ordning så fallerar ju allt, bokstavligen. Det är numera en portal där butiker ska marknadsföra sina halvkassa reor och utförsäljningar på sånt som säljer dåligt

Det klarar den alldeles utmärkt, men de har ju gjort så att (i princip) bara butiker som betalar Prisjakt för direktlänk påverkar sorteringen... Väldigt tydligt att det är orsaken omtag tittar på den tidigare surfplattelänken. Dessa ej betalande butiker listas numera inte ens ordentligt utan att man klicka för att göra det varje gång.

Permalänk
Medlem

Någon kanske fixar en AI-lösning så ingen behöver göra ett pip!
Annars är det väl som du säger.

Skulle någon få för sig att göra något nytt så skulle man kanske få inrikta sig på vissa typer av produkter och ett fåtal butiker.
Säg datorkomponenter, hemelektronik och alla stora aktörer. Säkert ett massivt jobb ändå.

Permalänk
Bildexpert 📺

Tror också det är tricket. Fokusera på en specifik nisch och sörj den nischens behov riktig bra. För mig låter det som att det krävs betydligt ändå mer än bara entusiaster. Det krävs en affärsmodell med drivande person(er) bakom och ett startkapital som kan förverkliga detta.

Permalänk
Medlem

Jag har gått över till Pricerunner för allmänna jämförelser. Sen kan jag tycka att en nischad jämförelsesajt som exempelvis Komponentkoll gör det väldigt bra inom sin nisch.

Permalänk
Medlem

Säkert någon som delvis frågat/påstått detta redan men varför fortsätter denna tråd att få flera inlägg. Det var uppenbart för länge sedan att:

  • Ägarna för prisjakt fullkomligt skiter i in-pot från användare som kan saker om hårdvara.

  • Ägarna för prisjakt fullkomligt skiter det som grundaren ville uppnå med Prisjakt.

  • All form av konstruktiv kritik till Prisjakt negligeras.

  • Pricerunner är mindre dåligt men inget bra alternativ.

  • Inget bättre alternativ kommer att komma up, för att hinder som copyright och brist på engagemang står i vägen.

  • Att vi aldrig befunnit så långt ifrån drömmen om en digitalt allomfattande informations källa som förbättrar mänskligheten.

  • Att vi aldrig så nära en dystopisk microtransaction framtid som Repo Men (2010) där inlåsning och begränsning av kunskap bakom betalväggar härskar.

  • Upptäckter inom AI begränsa för att skydda intressen so just förlorar på allt som på något sätt skulle leda till ett post information-scarcity samhälle.

Tycker tråden borde låsas, så länge ingen faktiskt kommer med något som kan göra världen mindre dystopisk. och istället leda till den känsla man hade en gång i tiden att internet skulle leda till. Just en värld där vetenskap, information, och massa annat skulle leda till den singularitet av post-scarcity. Hoppas att det senare inte är helt förlorat men jag tror att jag slutar raljera nu, då det vist blev lite mer än jag tänkt att skriva från början.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Sötast

Har gått från att använda Prisjakt som primärverktyg till nödlösningsverktyg.
De har en genial affärsidé...

Permalänk
Medlem

När man väl fått det basala på plats (ladda hem t.ex SSD-kategorin från någon leverantör) så kommer vi till att fylla i övriga karakteristiker om varje produkt, för utan dessa så går det ju inte att göra några selekteringar och sorteringar. Ska några personer sitta på ett kontor och göra detta (lönearbete) eller skall man släppa in den breda allmänheten? I det senare fallen lär vi fastna där prisjakt är nu - många rena felaktigheter kombinerat med få som vill sitta och rätta. Jag har själv fastnat i att leverera fel data då stöd-kommentarer saknades och titeln visade sig dubbeltydig för äldre nätverksprodukter (vill jag minnas att det handlade om).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det klarar den alldeles utmärkt, men de har ju gjort så att (i princip) bara butiker som betalar Prisjakt för direktlänk påverkar sorteringen... Väldigt tydligt att det är orsaken omtag tittar på den tidigare surfplattelänken. Dessa ej betalande butiker listas numera inte ens ordentligt utan att man klicka för att göra det varje gång.

Denna bild länkade jag i en annan tråd (dagens fynd diskussionstråd)

Detta var en deal på power, en betalande partner på prisjakt, flera timmar efter priset äntrats, och rätt pris står ju på sidan

Det verkar som att sorteringen räknas ut på priserna vid midnatt eller något liknande (fick en sådan förklaring i den tråden). Sedan cachas den ordningen för resten av dagen

Det handlar inte alls om betalande eller inte endast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franz:

Det är lätt att störa sig på att funktionaliteten inte är som man vill och det var säkert en viktig framgångsfaktor att vi som utvecklade Prisjakt för 10-20 år sedan var väldigt hängivna, och nördiga, användare själva. D.v.s. sajten gjordes för hur vi själva använde den och inte för någon tänkt målgrupp som riskerades att skrämmas bort av för mycket data/för många val. Det som var ytterst avgörande för Prisjakts framgång var nog ändå att det var ett mer hängivet jobb att se till att få in så många butiker och produkter som möjligt. Det ökar ju på sannolikheten att när en användare jämförde samma produkt hos Prisjakt och Pricerunner kunde Prisjakt visa en bättre deal än Pricerunner kunde. Upplever du att du sparar mer pengar / hittar varor som finns i lager etc. på den ena sidan kommer den andra ha väldigt svårt att hävda sig även med i övrigt fantastisk funktionalitet.

Så min poäng är att det är ganska svårt för ett gäng duktiga entusiaster att skapa en konkurrent. De stora prisjämförelsetjänsterna har många 1000-tal butiker som de flera gånger om dagen hämtar in prisuppgifter från. Det blir snabbt miljontalet olika produkter och 10-miljontalet aktiva prisuppgifter att hålla reda på. Har du 10 000 butiker och dessa gör om på sin sida eller i sina feeder i snitt en gång vartannat år behöver du folk att se över kanske 20 olika inläsare varje dag. Det behövs snabbt flera personer som bara jobbar med inläsning av data (nytt + underhåll). När det gäller att matcha prisuppgifter till produkter kan mycket göras mer eller mindre automatiskt men hur duktig man än är blir det ändå ett 10-tal % som kräver manuella matchningar eller att man finner sig i ett undermåligt matchningsförfarande. Det blir snabbt mycket folk även där och då har vi egentligen inte talat om folk som jobbar med övrigt innehåll till alla produkter och kategorier man vill ha med. När jag började 2003 på Prisjakt var marknaden inte alls lika mogen så det var mycket enklare för en liten spelare att bli tillräckligt bra inom sin nisch och sedan växa. Idag måste man börja lite större så att säga eftersom marknaden trots allt är så pass mogen.

Jag tror en stor del av affärsmodellen är själva problemet. Om man gjorde en perfekt allmän jämförelsesida, då skulle ju alla köpa billigaste och allas marginaler skulle gå i botten på precis allt, butikerna skulle betala för att sänka sin marginal

Tror det är ett svårsålt mål att satsa allt på merförsäljning för att gå runt, framförallt när entusiaster som prismatchar antagligen inte är de som köper en extra hdmi-kabel för 999kr

Jag skulle gärna se att det blev något, men det behövs ju kapital, affärsmodell, ersättning för tid och leverans, …

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror en stor del av affärsmodellen är själva problemet. Om man gjorde en perfekt allmän jämförelsesida, då skulle ju alla köpa billigaste och allas marginaler skulle gå i botten på precis allt, butikerna skulle betala för att sänka sin marginal

Tror det är ett svårsålt mål att satsa allt på merförsäljning för att gå runt, framförallt när entusiaster som prismatchar antagligen inte är de som köper en extra hdmi-kabel för 999kr

Jag skulle gärna se att det blev något, men det behövs ju kapital, affärsmodell, ersättning för tid och leverans, …

Vi mätte ganska mycket och snitt-klicket låg på ungefär plats 4 om man sorterade i prisordning. Väldigt få föraöker spara några % genom att handla i skumma butiker med dåliga betyg och oklar lagerstatus. Definitivt är det så att priset är viktigt men lagerstatus och din uppfattning om butiken är också väldigt viktiga faktorer. Butiker med bra koll på sin logistik kommer långt utan att vara billigast.

Visa signatur

Medgrundare av https://www.prisjakt.nu Driver idag sajten https://www.car.info

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franz:

Vi mätte ganska mycket och snitt-klicket låg på ungefär plats 4 om man sorterade i prisordning. Väldigt få föraöker spara några % genom att handla i skumma butiker med dåliga betyg och oklar lagerstatus. Definitivt är det så att priset är viktigt men lagerstatus och din uppfattning om butiken är också väldigt viktiga faktorer. Butiker med bra koll på sin logistik kommer långt utan att vara billigast.

Butikskvalitet är också en sån faktor man skulle kunna göra bättre än ’betalande’ och manuella kundröster, men absolut är inte absolut pris alltid kritiskt

Kan jag hämta det samma dag i en butik är det lätt värt några procent

Permalänk
Skrivet av ckghagen:

Säkert någon som delvis frågat/påstått detta redan men varför fortsätter denna tråd att få flera inlägg. Det var uppenbart för länge sedan att:

  • Ägarna för prisjakt fullkomligt skiter i in-pot från användare som kan saker om hårdvara.

  • Ägarna för prisjakt fullkomligt skiter det som grundaren ville uppnå med Prisjakt.

  • All form av konstruktiv kritik till Prisjakt negligeras.

  • Pricerunner är mindre dåligt men inget bra alternativ.

  • Inget bättre alternativ kommer att komma up, för att hinder som copyright och brist på engagemang står i vägen.

  • Att vi aldrig befunnit så långt ifrån drömmen om en digitalt allomfattande informations källa som förbättrar mänskligheten.

  • Att vi aldrig så nära en dystopisk microtransaction framtid som Repo Men (2010) där inlåsning och begränsning av kunskap bakom betalväggar härskar.

  • Upptäckter inom AI begränsa för att skydda intressen so just förlorar på allt som på något sätt skulle leda till ett post information-scarcity samhälle.

Tycker tråden borde låsas, så länge ingen faktiskt kommer med något som kan göra världen mindre dystopisk. och istället leda till den känsla man hade en gång i tiden att internet skulle leda till. Just en värld där vetenskap, information, och massa annat skulle leda till den singularitet av post-scarcity. Hoppas att det senare inte är helt förlorat men jag tror att jag slutar raljera nu, då det vist blev lite mer än jag tänkt att skriva från början.

Kan du inte bara sluta följa den?
Personligen är jag intresserad av en mängd anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

När man väl fått det basala på plats (ladda hem t.ex SSD-kategorin från någon leverantör) så kommer vi till att fylla i övriga karakteristiker om varje produkt, för utan dessa så går det ju inte att göra några selekteringar och sorteringar. Ska några personer sitta på ett kontor och göra detta (lönearbete) eller skall man släppa in den breda allmänheten? I det senare fallen lär vi fastna där prisjakt är nu - många rena felaktigheter kombinerat med få som vill sitta och rätta. Jag har själv fastnat i att leverera fel data då stöd-kommentarer saknades och titeln visade sig dubbeltydig för äldre nätverksprodukter (vill jag minnas att det handlade om).

Om man bara kan få in all data, så skulle man kunna föreställa sig någon lösning där ett gäng nördar (typ vi) får mod-status och kan ta bort felaktigheter, rätta etc. Sedan kunde stora massan engagerade användare rapportera felaktigheter som modteamet då kan korrigera.

Kollektiv sajt, ett problem med prisjakt var ju att även om man rapporterade felaktigheter så hände inget, eller tog väldigt lång tid.

Skulle det funka, eller för stort arbete att moderera på fritid? Ingen aning.

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowtip:

Om man bara kan få in all data, så skulle man kunna föreställa sig någon lösning där ett gäng nördar (typ vi) får mod-status och kan ta bort felaktigheter, rätta etc. Sedan kunde stora massan engagerade användare rapportera felaktigheter som modteamet då kan korrigera.

Kollektiv sajt, ett problem med prisjakt var ju att även om man rapporterade felaktigheter så hände inget, eller tog väldigt lång tid.

Skulle det funka, eller för stort arbete att moderera på fritid? Ingen aning.

Jag har rättat och fyllt i data på säkert hundra produkter på Prisjakt genom åren. Fick t.o.m. en T-shirt som tack För några år sedan gick det så segt att det inte längre kändes som någon ide och jag gav upp.

Jag skulle gärna engagera mig i att underhålla metadata i en communitydriven Prisjakt-klon. Den behöver för min del inte ens ha med priser eller butikslänkar. Det viktigaste är en riktigt bra specifikations-screener för att hitta de produkter jag vill ha, sen kan jag googla mig till någon säljare när jag vet exakt vad jag vill ha.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag tror en stor del av affärsmodellen är själva problemet. Om man gjorde en perfekt allmän jämförelsesida, då skulle ju alla köpa billigaste och allas marginaler skulle gå i botten på precis allt, butikerna skulle betala för att sänka sin marginal

Tror det är ett svårsålt mål att satsa allt på merförsäljning för att gå runt, framförallt när entusiaster som prismatchar antagligen inte är de som köper en extra hdmi-kabel för 999kr

Jag skulle gärna se att det blev något, men det behövs ju kapital, affärsmodell, ersättning för tid och leverans, …

Prisjakt skiter fullständigt om vad folk tycker om här. Deras affärsmodell är inte längre att få datorentusiaster vara nöjda utan att få svenson att använda Prisjakt för att köpa allt från nappflaskor till nyaste parfymen och där både Prisjakt och affären som listas får kickback. Det går inte ens längre att sortera på pris längre.

All feedback jag gett dem genom åren har inte lett till något men ändå försöker folk här beklaga sig över dem. Det var möjligt att kunna påverka vissa saker för tio år sen men idag är det bara att glömma. De svarar en men slänger sedan ens fråga i papperskorgen istället för att vidarebefodra till ledningen.

Sidan går knappt att använda en då och dyker det upp en värdig konkurrent då kommer jag vara en av dem som hurrar!

Permalänk

Inte kollat på ett tag men såg att någon admin på MinHembio skrev att poängtoppen tagits bort, tråkigt då man en gång var på top 10. Prisjakt är riktigt uselt att använda idag, väldigt synd då det var en fantastisk sida när det begav sig.

Permalänk

absurt att filter "Senast tillagda produkter" är begränsad till 6 mån.

finns det ett knep till att filtrera 1 år, 2 år osv?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av internet946:

absurt att filter "Senast tillagda produkter" är begränsad till 6 mån.

finns det ett knep till att filtrera 1 år, 2 år osv?

De flesta kategorierna har ju "lanseringsår" som väl ofta fungerar istället?
Det är väl ofta intressantare när något släpptes än när prisjakt la till det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

De flesta kategorierna har ju "lanseringsår" som väl ofta fungerar istället?
Det är väl ofta intressantare när något släpptes än när prisjakt la till det.

nej därför att lanseringsår har en tendens att visa felaktiga uppgifter.

filtret jag pratar om är alltid korrekt.

Permalänk
Medlem

Har de helt tagit bort funktionen att optimera / hitta billigaste butik för en sparad lista? Hittar inte funktionen längre.

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem

Vad är det här för stil, prisjakt?

Att behöva skapa ett jävla konto överallt gör mig förbannad.
Och längre ner i mailet så vill dom dessutom pusha på en deras app, som är ännu värre. -Fy fan!

*Morr och fräs*

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Vad har detta med konsumenträtt att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vad har detta med konsumenträtt att göra?

Ja, denna passar nog bättre i gubbgnäll-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vad har detta med konsumenträtt att göra?

Skrivet av Wip3:

Ja, denna passar nog bättre i gubbgnäll-tråden

Ja, det har ni nog rätt i, sorry!
Det började som en tanke om en fråga/diskussion men blev kort för jag var på mobilen. Men ja, mer gnäll antar jag.
Blir bara så trött på sånt här, vad ska det vara bra för? Företag som försöker pracka på en inlogg och/eller app verkar tro att alla människor älskar att fylla på med mer skräp i sina telefoner och lösenordslistor.

Edit: Och jag la den i konsumenträtts-tråden för att jag inte riktigt visste var den passar in.. Det handlar ju inte om hårdvara direkt.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Skrivet av dan@work:

Att behöva skapa ett jävla konto överallt gör mig förbannad.

Fick precis likadant mejl. Håller med fullt. Mycket där ute som fungerade utmärkt utan konto en gång i tiden. Prisbevakningar på Prisjakt är en sådan sak. Något konto kommer jag inte skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowtip:

Har de helt tagit bort funktionen att optimera / hitta billigaste butik för en sparad lista? Hittar inte funktionen längre.

Letade just efter samma då jag tänkte uppgradera datorn lite, va tusan den va ju GULD

Visa signatur

Desktop
AMD Ryzen 7 5800x @ 4.8 GHz --- ASUS B450-F Gaming --- Kingston Hyperx Fury Black 32 GB DDR4 3000MHz --- ASUS RTX 3080 Rog Strix --- AOC Agon AG352UCG6 35" + ASUS PA238Q 24" --- Thermaltake Core X5 TG --- EVGA SuperNova G2 750W --- Noctua NH-D15

Server
Intel i5 4670K med Be-Quiet Pure Rock --- MSI B85M-E45 --- Crucial BallistiX Sport 16 GB --- Bitfenix Phenom Micro-ATX --- Cooler Master G500 500W