Prisjakt är helt förstörd?!

Permalänk
Medlem

Jag har bytt till Pricerunner av ren princip. Det är inte en lika bra sida men den har å andra sidan inte blivit sämre de senaste åren vad jag vet.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag har bytt till Pricerunner av ren princip. Det är inte en lika bra sida men den har å andra sidan inte blivit sämre de senaste åren vad jag vet.

Enligt mig är Pricerunner fortfarande sämre än Prisjakts nya sida

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Enligt mig är Pricerunner fortfarande sämre än Prisjakts nya sida

Funktionsmässigt är den inte lika bra, men UIt är milsvis bättre.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Funktionsmässigt är den inte lika bra, men UIt är milsvis bättre.

Gillar nog UI:et mer även med nya Prisjakt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Gillar nog UI:et mer även med nya Prisjakt.

Ja, nån måste ju göra det med tanke på att de tvingar ut skiten till alla

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Ja, nån måste ju göra det med tanke på att de tvingar ut skiten till alla

Asså, jag är absolut inget fan och använde classic fram tills att den stängdes helt, men jag gillar inte Pricerunner alls.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda_Almighty:

Vad tror ni om detta? Kvalitetsbrist hos Prisjakt igen, eller återförsäljare som fular sig?
(Produkten hos återförsäljaren stämmer inte med listade hos Prisjakt).

Tråd+inlägg

Prisjakt har inget intresse i att lista fel produkt - de listar utifrån det data ÅF skickar och Computersalg är väl inte direkt kända för att ha 100 koll på sina produkter.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

På Prisjakt Classic kunde man ju se alla indexerade varor i en butik och sortera på lägsta, för att se de billigaste varor en butik säljer. Det var superbra när man behövde något för att komma upp i frifrakt-gränser.

Det går inte att göra med Prisjakt längre, inte sant? Finns det någon annan sajt eller verktyg där man kan göra detta?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk

Vad har hänt med Prisjakt?

Först sorteras priserna inte rätt när man t ex försöker sortera på pris t ex RTX 4060 Ti från Nvidia bara för att ta ett exempel. Många billigare kort hamnar längre ner under dyrare kort fast man väljer billigast först.

När man försöker rapportera det så finns ingen som helst kontaktformulär eller liknande. De har helt gått bananas!

Dessa konstiga fel fanns aldrig på gamla prisjakt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dinkefing:

Vad har hänt med Prisjakt?

Först sorteras priserna inte rätt när man t ex försöker sortera på pris t ex RTX 4060 Ti från Nvidia bara för att ta ett exempel. Många billigare kort hamnar längre ner under dyrare kort fast man väljer billigast först.

När man försöker rapportera det så finns ingen som helst kontaktformulär eller liknande. De har helt gått bananas!

Dessa konstiga fel fanns aldrig på gamla prisjakt.

Jag har noterat samma sak med det som jag söker, oftast skärmar och TV förstås. Prissorteringen sorterar inte på pris.

Gissar att det finns ett rankningssystem inblandad som inte är helt uppstyrt. Butiker som inte är riktigt rumsrena kan lista orealistiska priser och sakna sådant som lagerstatus, null vs. noll och allt det där. Sorteringsalgoritmen går därför på lägsta priset från en butik som är rumsren. Men den presenterar fortfarande priset från den icke-rumsrena butiken som då hamnar i fel ordning.

Brukar vara enkelt att se om klickar på de modeller som hamnar längre ned tros lägre pris. Ofta är det en butik man aldrig hört talas om, utan lagerstatus som erbjuder det (ofta lite väl fantastiska) priset. Medan det (mer rimliga) priset som ger positionen i sökningen kommer från någon etablerad aktör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad har hänt med Prisjakt?

Först sorteras priserna inte rätt när man t ex försöker sortera på pris t ex RTX 4060 Ti från Nvidia bara för att ta ett exempel. Många billigare kort hamnar längre ner under dyrare kort fast man väljer billigast först.

När man försöker rapportera det så finns ingen som helst kontaktformulär eller liknande. De har helt gått bananas!

Dessa konstiga fel fanns aldrig på gamla prisjakt.

Skrivet av Laxpudding:

Jag har noterat samma sak med det som jag söker, oftast skärmar och TV förstås. Prissorteringen sorterar inte på pris.

Gissar att det finns ett rankningssystem inblandad som inte är helt uppstyrt. Butiker som inte är riktigt rumsrena kan lista orealistiska priser och sakna sådant som lagerstatus, null vs. noll och allt det där. Sorteringsalgoritmen går därför på lägsta priset från en butik som är rumsren. Men den presenterar fortfarande priset från den icke-rumsrena butiken som då hamnar i fel ordning.

Brukar vara enkelt att se om klickar på de modeller som hamnar längre ned tros lägre pris. Ofta är det en butik man aldrig hört talas om, utan lagerstatus som erbjuder det (ofta lite väl fantastiska) priset. Medan det (mer rimliga) priset som ger positionen i sökningen kommer från någon etablerad aktör.

Tar denna som exempel https://www.prisjakt.nu/c/surfplattor trycker jag på pris så listas det från billigast och uppåt för mig iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jnsson:

Tar denna som exempel https://www.prisjakt.nu/c/surfplattor trycker jag på pris så listas det från billigast och uppåt för mig iallafall

Nope!

Här är det dessutom en etablerad butik som har det lägre priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nope!

<Uppladdad bildlänk>

Här är det dessutom en etablerad butik som har det lägre priset.

Ah, sida 2. För övrigt var det bara 1 i så fall, vad jag kunnat se på 2 sidor

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ah, sida 2. För övrigt var det bara 1 i så fall, vad jag kunnat se på 2 sidor

Hittar 2st direkt på första sidan. Prisjakt finns inte lägre.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Jag har noterat samma sak med det som jag söker, oftast skärmar och TV förstås. Prissorteringen sorterar inte på pris.

Gissar att det finns ett rankningssystem inblandad som inte är helt uppstyrt. Butiker som inte är riktigt rumsrena kan lista orealistiska priser och sakna sådant som lagerstatus, null vs. noll och allt det där. Sorteringsalgoritmen går därför på lägsta priset från en butik som är rumsren. Men den presenterar fortfarande priset från den icke-rumsrena butiken som då hamnar i fel ordning.

Brukar vara enkelt att se om klickar på de modeller som hamnar längre ned tros lägre pris. Ofta är det en butik man aldrig hört talas om, utan lagerstatus som erbjuder det (ofta lite väl fantastiska) priset. Medan det (mer rimliga) priset som ger positionen i sökningen kommer från någon etablerad aktör.

Jag tror det med och det måste nog vara förklaringen. Jag har aldrig upplevt det förut på gamla Prisjakt. Jag måste kolla upp om din tes stämmer. Det kan mycket väl vara så. Men det blir ändå väldigt rörigt.

Skrivet av Laxpudding:

Nope!

<Uppladdad bildlänk>

Här är det dessutom en etablerad butik som har det lägre priset.

Så sorterar den inte efter väletablerade butiker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Hittar 2st direkt på första sidan. Prisjakt finns inte lägre.
<Uppladdad bildlänk>

Så där såg det inte ut för mig igår. Och på en annan dator så for jag också upp lite i oordning så vetifan hur de har gjort.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dinkefing:

Så sorterar den inte efter väletablerade butiker?

I flera av fallen jag sett felsorterade priser har det varit okända/utgråade butiker som stått för det låga och felsorterade priset medan det pris som gett själva sorteringsordningen varit det från någon etablerad butik, webbis, netonnet etc.

Tittar jag däremot på random produkt som listas med lågt pris är sorteringen nästan genomgripande på priset ej betalande/utgråade/icke direktlänkade butiker. Så kommer det enstaka undantag, kanske 1 på 50, då det blir fel, vilket med just den det exemplet jag postade var från en etablerad butik.

Där drar i alla fall jag slutsatsen att den finns någon form av sorteringsalgoritm under ytan som inte är helt robust. Likt mycket annat då.

Permalänk
Medlem

Ganska tydligt att sidan numer inte alls är till för kunder att jämföra priser. När sidan inte ens klarar av att lista priserna i ordning så fallerar ju allt, bokstavligen. Det är numera en portal där butiker ska marknadsföra sina halvkassa reor och utförsäljningar på sånt som säljer dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är numera en portal där butiker ska marknadsföra sina halvkassa reor och utförsäljningar på sånt som säljer dåligt

Det är intrycket jag får också.

Och tyvärr så som många sökmotorer generellt verkar fungera numera. Man söker på något specifikt och får upp förslag på butiker som eventuellt har det sökta att sälja, eller så är det något annat någorlunda relaterat på en sida som inte finns kvar. Försöker man specificera lite mer sökningen så kommer samma svar. Det är väl kanske det som är lönsammast för Prisjakt för stunden, men för mig som inte har överdrivet mycket pengar att spendera så undviker jag dom för att hitta något prisvärt och hade jag inte brytt mig om kostnaden så hade jag ändå skippat dom.

Det behövs nog något crowdsourceat entusiastdrivet projekt för att ersätta Prisjakt och Pricerunner. Förhoppningsvis något som kan nå den bredd av produker som dessa har och som har tillgång till data från säljarna. Jag vet inte hur svårt det är.

Permalänk
Medlem

För er som följde Prisjakts resa i början av 2000-talet kan jag rekommendera denna podd: https://open.spotify.com/episode/0dZc59zQx6DP3koG8OfV4A?si=61...

Det är en intervju med Jonas Bonde som grundade Prisjakt. Den handlar om tankesätt etc. när man jobbar med en sajt som baserar sig på förädling av stora mängder data men den beskriver också hur vi tänkte när vi byggde upp och drev Prisjakt och där det kanske framgår lite vad som försvann när jag och Jonas gav oss iväg på nya äventyr.

Visa signatur

Medgrundare av https://www.prisjakt.nu Driver idag sajten https://www.car.info

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franz:

För er som följde Prisjakts resa i början av 2000-talet kan jag rekommendera denna podd: https://open.spotify.com/episode/0dZc59zQx6DP3koG8OfV4A?si=61...

Det är en intervju med Jonas Bonde som grundade Prisjakt. Den handlar om tankesätt etc. när man jobbar med en sajt som baserar sig på förädling av stora mängder data men den beskriver också hur vi tänkte när vi byggde upp och drev Prisjakt och där det kanske framgår lite vad som försvann när jag och Jonas gav oss iväg på nya äventyr.

Det märks nästan inte alls att kärnan är borta… haha

Permalänk

Har vi ingen hacker här som kan duplicera classic prisjakt?

Borde inte vara så svårt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Har vi ingen hacker här som kan duplicera classic prisjakt?

Borde inte vara så svårt.

Det finns ju hur många experter som helst på Sweclockers, så med en liten gemensam ansträngning borde detta kunna vara klart efter helgen

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Har vi ingen hacker här som kan duplicera classic prisjakt?

Borde inte vara så svårt.

Skrivet av Superfrog:

Det finns ju hur många experter som helst på Sweclockers, så med en liten gemensam ansträngning borde detta kunna vara klart efter helgen

Tråden började så om ni går tillbaka och läser

Till och med erbjudande från Edin att göra något med sweclockers

Inget har hänt ännu, kanske är dags för ett nytt försök nu när folk fattar vad de förlorat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tråden började så om ni går tillbaka och läser

Till och med erbjudande från Edin att göra något med sweclockers

Inget har hänt ännu, kanske är dags för ett nytt försök nu när folk fattar vad de förlorat?

Att inget hänt beror nog på att man insett att det inte är så lätt som alla trodde, vilket innebär att det kommer kosta pengar att utveckla.

Min gissning är att det saknas pengar och därmed kompetens. Och i motsats till vad många verkar tro, och företag hoppas på, så vill även kompetenta utvecklare tjäna pengar

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Att inget hänt beror nog på att man insett att det inte är så lätt som alla trodde, vilket innebär att det kommer kosta pengar att utveckla.

Min gissning är att det saknas pengar och därmed kompetens. Och i motsats till vad många verkar tro, och företag hoppas på, så vill även kompetenta utvecklare tjäna pengar

Grejen var att det var ett hobbyprojekt och ingen ville lägga mycket tid

En annan sak var vad man skulle börja med:
- priser
- kategorier
- egenskaper
- jämförelse
- en butik eller flera

Alla verkade ha en egen bild/vision

Kompetens fanns det gott om, men inte tid

Permalänk
Medlem

Det finns hjältar där ute i stugorna som skulle kunna ordna detta.
Det är dags att kliva fram i ljuset, trycka in några tusen gratistimmar, ge folket vad de vill ha och få vara kung för en dag i forumet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Grejen var att det var ett hobbyprojekt och ingen ville lägga mycket tid

En annan sak var vad man skulle börja med:
- priser
- kategorier
- egenskaper
- jämförelse
- en butik eller flera

Alla verkade ha en egen bild/vision

Kompetens fanns det gott om, men inte tid

Skulle det vara ett hobbyprojekt att skapa en ny Prisjakt? I så fall förstår jag att det inte blev något, för det är ju allt annat än trivialt.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Den som förväntas göra jobbet, då ingen verkar vilja göra det själv, kommer behöva betalas för jobbet. Starta en insamling med delmål som låser upp mer av insamlad investering är en lösning jag själv funderat på. Den som är först att nå delmålen och levererar en tillräckligt bra produkt får pengarna.

Lite osäker på hur bra det är men ingen kommer vilja göra detta gratis.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...