Veckans fråga: Vilka ljudprodukter använder du vid datorn?

Permalänk
Medlem

Hemma har jag:

Topping EX5
Sennheiser HD-650

Riktigt habilt.

På jobbet kör jag, förutom något Jabra-headset för samtal:

Philips X2HR
MONOLITH THX AAA-788

Lurarna har jag köpt nya, hörlursförstärkarna begagnade. Det är väldigt mycket smäll per peng, jag är mycket nöjd!

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

@Epic varför är soundbar ett eget alternativ är ju högtalare. Då hade högtalare stereo och högtalare surround varit bättre

Själv har jag sen ca. 2008 Teufel Concept E 300 5.1 högtalarset dessa är kopplade till ett Creative Sound BlasterX AE-5

Permalänk
Medlem

Primärt billiga in-ear Sony för vardagsbruk. Har referenshögtalare för final mixing, men som musikproducent har jag större anvädning av att lyssa på "vanligt" ljud så som det låter direkt på en mobil, laptop, airpods etc. Det är en lätt fälla att mixa musik som bara audiofiler kan uppskatta, och missa det grundläggande; att faktiskt göra en bra låt.

Brukade köra over-ear headphones men tycker det blir för varmt, gött att bara "ploppa ut" in-ear. Har ett litet lager med Sony MDR-EX650AP att spara inför framtiden då jag tycker det är bra price-performance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

@André varför är soundbar ett eget alternativ är ju högtalare. Då hade högtalare stereo och högtalare surround varit bättre

En soundbar är en soundbar o ska inte förvirras med ett par riktiga högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nouveau:

Primärt billiga in-ear Sony för vardagsbruk. Har referenshögtalare för final mixing, men som musikproducent har jag större anvädning av att lyssa på "vanligt" ljud så som det låter direkt på en mobil, laptop, airpods etc. Det är en lätt fälla att mixa musik som bara audiofiler kan uppskatta, och missa det grundläggande; att faktiskt göra en bra låt.

Hur är det grundläggande att göra en låt som låter "bra" på en högtalare utan bas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Hur är det grundläggande att göra en låt som låter "bra" på en högtalare utan bas?

Snarare lättare att höra hur basen "låter egentligen" med referenshögtalare, i synnerlighet med en referensmix (annan låt). När det gäller att "känna" basen tycker jag airpods är bra.

Mixar dock primärt med Sony in-ear & kollar på grafer, man lär se se hur en bra mix ser ut visuellt, sen är referenshögtalarna the final touches. Men ja, dom är ju helt värdelösa till att "lyssna" på musik med som konsument när det handlar om känsla/upplevelse. Kan tyvärr sällan uppskatta musik längre då jag bryter ned det tekniskt i mitt huvud när jag hör ljud.

Permalänk
Medlem

Digital optisk kabel från moderkort till förstärkare Yamaha A-S501.
Förstärkaren har inbyggd DAC och agerar som hörlursförstärkare samt att ett par mindre högtalare är på ingående.
Bordsmikrofon via usb

Permalänk
Medlem

Högtalare: Audio Pro Addon T14, funkar alldeles utmärkt för spel, Spotify och Youtube. Har dom ganska nära då dom sitter på samma vägg som skärmen.

Visa signatur

[Ryzen R7 5800X3D] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [2x16GB Kingston Fury @3733MHz CL16] [Red Devil AMD Radeon™ RX 6750 XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strelok:

Högtalare: Audio Pro Addon T14, funkar alldeles utmärkt för spel, Spotify och Youtube. Har dom ganska nära då dom sitter på samma vägg som skärmen.

Parkopplar du dessa för stereo?

Permalänk
Medlem

Corsair Virtuoso XT Wireless för spel och Dynaudio Xeo 4 för resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strelok:

Högtalare: Audio Pro Addon T14, funkar alldeles utmärkt för spel, Spotify och Youtube. Har dom ganska nära då dom sitter på samma vägg som skärmen.

Skrivet av Javis:

Parkopplar du dessa för stereo?

Använder själv dessa plus den tillhörande subben för lite extra tryck.
För att svara Javis, ja de kopplas samman med högtalarkabel då förstärkaren sitter i en av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ldarax:

Använder själv dessa plus den tillhörande subben för lite extra tryck.
För att svara Javis, ja de kopplas samman med högtalarkabel då förstärkaren sitter i en av dem.

Ja exakt 😊👍. Händigt med aktiva högtalare till datorn då förstärkaren är gömd och byggd för att spela bra med högtalarna 👌

Rättstavning
Visa signatur

[Ryzen R7 5800X3D] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [2x16GB Kingston Fury @3733MHz CL16] [Red Devil AMD Radeon™ RX 6750 XT]

Permalänk

Trådlösa lurar. Spelar nästan uteslutande cs2. Har haft högtalare förr men aldrig använt.

Permalänk

Asus Essence STX med Sennheiser PC360.

Permalänk
Medlem

Högtalare, 2+1 från Logitech för 700kr år 2010.

Hörlurarna är ett par gamla billiga Sennheiser från 2012 med kabel. 350kr typ.
Kommer ihåg att jag köpte två par, då det var halva priset.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Skrivet av ItsMadeByMeZ:

Använder hemmabyggda studio högtalare med fosi v3 amp & hifiberry dac.
Eller sony wh-1000 hörlurar som bluethooth altid krånglar på. (windows)
Skulle vilja införskaffa ett par hifi lurar med dedikerad amp, spanar på Sennheiser HD 660S2 & Topping DX3 Pro+

Ja gör det. Jag införskaffade likadan modell för några veckor sedan, är väldigt nöjd. Det krävs ju en "inkörningsperiod" innan dom når sin maximala potential. Jag använde Wh-1000 serien innan och har inte gått tillbaka till dom sedan dess.

Permalänk
Medlem

Har ett Asus Essence STX II 7.1 (2.0) som försteg (och förstärkare numera), en specialbyggd Little Dot-hörlursförstärkare (står för stunden) samt ett par Denon AH-D2000, AH-D5000 och ett par Beyer Dynamic 770DT Pro Nånting specialutgåva/custombyggda (3200kr, specialnamn som jag glömt).
Köptes in för särskild lyssning, och var för rena i sitt ljud, föredrar man HiFi är de utmärkta, men om man likt mig föredrar en viss varm färgning är de rätt trista, tyvärr..

Fick 50% rabatt på lurarna (ej BD lurarna som köptes separat för särskild lyssning) hos HiFiKlubben och hade en rejäl budget, så plockade de 2 (och inte ångrat för en sekund, guld värda och bägge för 5k blott).

Kör primärt med D2000 från Denon som allroundlur (slår D5000 i allt utom metal, basrespons (kvickhet, kraft etc. totalt överlägsen) och lånade ut dem till farsan istället och endast CD-källa (köper all min musik) i form av avbildning (CD-spår med metadata, ingen modifikation av själva ljudspåret eller DSP).

Audiofili (+ videofili..), en dyr sjukdom...

Permalänk
Medlem

Creative Labs Sound Blaster ZXR Sennheiser hd 600 och Sennheiser hd 599 samt min stereo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nouveau:

Snarare lättare att höra hur basen "låter egentligen" med referenshögtalare, i synnerlighet med en referensmix (annan låt). När det gäller att "känna" basen tycker jag airpods är bra.

Mixar dock primärt med Sony in-ear & kollar på grafer, man lär se se hur en bra mix ser ut visuellt, sen är referenshögtalarna the final touches. Men ja, dom är ju helt värdelösa till att "lyssna" på musik med som konsument när det handlar om känsla/upplevelse. Kan tyvärr sällan uppskatta musik längre då jag bryter ned det tekniskt i mitt huvud när jag hör ljud.

Det är väl inte så mycket till referenshögtalare (och/eller lyssningsrum) om det låter trist. Jag menar, om du har en rak frekvensgång (psykoakustiskt) från djupbas till diskant, med låg distorsion och andra önskvärda egenskaper, då ska det också låta bra om inte inspelningen/mixen är kass.

Permalänk
Medlem

Signatur + 3st kassettdeck, 2st vintage förstärkare, 2st uppsättningar ”hifi-högtalare”, 5st olika förstärkare för gitarr. 2st 4*12” högtalarlådor står lyckligtvis utanför rummet… 😂
(Ja, datorhörnan agerar även studio för musik.)

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Har ett Logitech Z623 2.1 system vid datorn, som jag fyndade nere i soprummet där nån hade slängt dom.
Lite finputsning senare så var de som nya. Riktigt mysigt muller med dom måste jag erkänna.

Ett rejält kliv uppåt från mitt gamla Logitech X-230. 😁

Permalänk
Medlem

Beyerdynamics dt-1990 pro & JDS labs elements II

Permalänk
Medlem

Kör trådlösa lurar till datorn, SteelSeries Arctis Nova 7.
Men lyssnar jag bara på musik så streamar jag det med Spotify Connect till Denon AVR-X2100W med 2x Elac Debut B6.2, men de står vid tv'n, inte skrivbordet.
En av surroundhögtalarna, från något gammalt Samsung hemmabiosystem, står dock på skrivbordet, och spelar musik om jag inte når fjärren för att byta till stereo igen efter att ha kollat film med surround.

Visa signatur

AsRock Z790 PG Riptide | i7 13700k | Noctua NH-D15 | 32 GB DDR5 @ 6000 Mhz | Gigabyte AORUS RTX 2070 Super 8GB | OS@1TB Samsung 970 EVO Plus | 1+4 TB SSD/HDD | Corsair RM750X V2 750W | Fractal Design Define C | 1x Alienware AW3423DW 34" 21:9 | 1x LG 27UL850 27" 16:9 | Razer DeathAdder Elite | Gigabyte Osmium Aivia MX Red & Ducky Shine6 MX Brown | Steelseries Arctis Nova 7

Permalänk
Medlem

RME fireface fx & adam studiomonitors så mycket bättre ljud än det inbyggda så kan aldrig gå tillbaka men det e ju 30k oxå så för musikproduktion (Hobby) när jag inte spelar spel. förut kopplade jag till en stereo & riktiga högtalare var bra innan, för massa år sen creative 7.1 & soundblaster.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Vad jag faktiskt gör:
Steam Deck eller Dator ->
TV via HDMI ->
TV Speaker + Headphones ->
3.5mm till RCA ->
Yamaha Receiver ->
Uppmix till 4-kanal + bas ->
Egenbyggd baslåda med stärkare

Strömmen på receiver styr strömmen till baslådan
Fjärren på TV styr tvns högtalare
Receiver startas och styr sin nivå separat vid behov

Då kan man starta lite mer tryck vid behov men utan att behöva pilla så mycket

Permalänk
Medlem

En Magnat MA-900 som matar ett par Dynavoice Challenger 105.
En hederlig tvåkanals stereosetup.

Permalänk
Medlem

DAC / Interface: Antelope Audio Orion Studio Synergy Core
Högtalare: Monitor Audio Silver 10, aktivt delade, jag har skapat egna filter med Dephonica,
Slutsteg: 1 st Nord Acoustic NC500DM MK2 till mellanregistren
2 st Nord Acoustic NC500 Mono steg MK2 till bas elementen
2 st Hypex NC400 till diskanterna
Kablage: DB25 > 8st XLR 110ocm Mogami 3162
XLR > Slutsteg Siltech G5
Högtalarkablar Supra Ply 3.4
Neotech NEUB1020 Usb kabel
IFI USB Purifier3
Hörlurar: Denon AH-D9200 med originalkablar än så länge, spelas direkt ut från Interface'ets hörlursutgång, kanske köper en hörlurs förstärkare i framtiden.

Låter rätt bra med Antelope OSSC till både hörlurarna och högtalarna.
Jag är nöjd än så läge.

Och håller på med akustikfix i rummet också.

Och en bonus är ju också att jag kan koppla in elgitarren och lira med i låtar med studiointerfacet också.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Medlem

Kört sennheisers gaming-lurar i ungefär 20(?) år. bytt var fjärde-femte till det nya heta. Nu senast la jag pengar på ett audeze lcd-gx och är sjukt nöjd. Mycket bättre ljud(imo) allround. Sennheisers lurar tyckte jag alltid va bekväma och bra jämfört med polares gaminglurar. men detta är på en helt annan nivå.
Passade på å byta till ett sennheiser gsx1000 ljudkort för 5? år sen gick från ett xonar essence stx, som fick problem med drivrutiner till och från. kändes oseriöst att behöva använda community-drivers för att få det att funka bra på nyare os.
gsx1000 ska väl ha en klenare förstärkare men funkar ypperligt till lättdrivna lurar. Fin å titta på å "driverless".

Varje gång jag ska se på nåt å måste gå till tvn å lyssna på soundbar+sub(dag) eller sennheiser bt350(natt) Så ser jag fram mot dagen då jag har råd med oled-skärm å slipper gå till tvn för bra bild. Få grymt ljud å bild samtidigt. #framtiden
Kanske borde dra en lång 3.5 förlängning

Permalänk
Medlem

Har alltid varit något av en ljudnörd, men till datorn just nu så kör jag bara på skärmens inbyggda högtalare (LG 42C2). Duger för det jag gör på datorn.

Dock så har jag i samma rum (vardagsrummet) en rätt hyfsad stereo. Hade optisk kabel från datorn till stereon tidigare men tog bort den då jag lika gärna kan streama Spotify direkt till ljudprocessorn.

Ljudprocessorn är en MiniDSP SHD och därifrån går signalen till två stycken Emotiva UPA-1 monoblocks. Dessa driver ett par egenbyggda högtalare med två Morel CAW638 och en Morel CAT408 i en MTM-konstruktion. Spelar på riktigt bra, klår enligt mig de flesta högtalare i 50kkr-klassen.

Har dock lite nytt på gång. Har ett par CSS SDX12 och ett Behringer NX6000D liggandes i källaren. Har även fått tag på ett par Faital Pro HF108r och ett par Faital Pro STH100 horn. Lutar åt att det blir Faital Pro 10PR410 som mellanregister i en 3-vägs med dessa element. Tänkte dela aktivt med en MiniDSP Flex Eight och sedan driva mellanregister och diskant med varsin Topping PA5 II och basarna drivs av Behringer-steget. En ganska dyr setup, men det lär räcka resten av livet och klara dynamiken så pass bra att man känner sig nöjd.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

KEF LSX högtalare.