Råd ang nekad ånger, läropengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothia_se:

Måste bara fråga av alla ställen i svearike varför där. Jag inser att köpa inet, komplet osv högre pris.

Varför där. Inte lätt att vara insatt, men varför.

Tänker skall jag blåsa jag 20 000 så, jag skulle välja mellan 5 företag. Inte det. Men det är jag har inga synpunkter undrar bara hur du tänker. Alla tar ansvar för sitt liv.

Inte ont om dig...bara undrar.

Mvh

En helt rimlig fråga, och du har också helt rätt.
Korten var slut i lager på alla butiker. Tänkte (dumt nog) att så länge jag får kortet med garanti papper så lär det ordna sig. Och att köparskydd försäkring från Klarna/tradera skulle täcka ånger eller missad leverans.
Dumt beslut som jag ångrade direkt efter köp. Och den biten kan jag inte skylla på någon annan än mig själv.
Nu tror jag det kommer ordna sig förhoppningsvis. Nys saker har uppdagats (chockerande enligt mig) och håller på att hanteras av klarna/tradera.

Kommer uppdatera här när beslut görs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothia_se:

Handla en 2 retail licens på win 10 med honom. Fick inte koden var tvungen att ge negativt på tradera. Han kontra med negativt mot mig..samt att han skicka inte koden. Vilket jag inte fick.

Däremot han var riktigt tänd på att jag skulle släppa mitt omdöme ifall han tog bort sitt också. Ergo han är livrädd för negativt som står kvar. Och sen fick jag en kod som först är inte pro men senare under installerar så ge pro koden , dvs 2 koder. Seriöst...

Jag skulle aldrig köpt något av större värde från honom eller hans företag..han är ett skämt.

Håller med om en sak varför låter tredera han hållas...

Då skall vi inte prata om. Hans silver annonser osv. Där kan du väl seriöst tappa pengar eller...

Intressant. Ja det med bortag av omdöme för att enligt mig manipulera bilden av företaget var frustrerade. Men nu kan det hända saker förhoppningsvis. Kommer uppdaterar tråden med hur min resa slutar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joerå57:

Intressant. Ja det med bortag av omdöme för att enligt mig manipulera bilden av företaget var frustrerade. Men nu kan det hända saker förhoppningsvis. Kommer uppdaterar tråden med hur min resa slutar.

Tack för att du uppdaterar. Alltför många som inte gör det.
Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Efter undersökning så har tradera meddelat att återbetalning kommer göras. Och ser också ut som att säljaren är avstängd på tradera nu. (Fick bekräftelse av tradera att dem stängt kontot efter en utredning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joerå57:

Uppdatering:
Efter undersökning så har tradera meddelat att återbetalning kommer göras. Och ser också ut som att säljaren är avstängd på tradera nu.

Skönt att det löste sig såtillvida att du får pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joerå57:

Uppdatering:
Efter undersökning så har tradera meddelat att återbetalning kommer göras. Och ser också ut som att säljaren är avstängd på tradera nu.

Va bra att du får återbetalning tyvärr så ser det inte ut som att säljaren är avstängd när jag går in.

Senaste omdömet för 23 min sedan. Har de informerat att de kommer stänga av honom?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mrE1:

Va bra att du får återbetalning tyvärr så ser det inte ut som att säljaren är avstängd när jag går in.

Senaste omdömet för 23 min sedan. Har de informerat att de kommer stänga av honom?

Under fliken "Omdömen" så finns det en liten text:
Kontot har avaktiverats av Tradera. Vad innebär detta?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Under fliken "Omdömen" så finns det en liten text:
Kontot har avaktiverats av Tradera. Vad innebär detta?

<Uppladdad bildlänk>

Okej ser det. Alltid skönt när scammers åker ditt

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mrE1:

Okej ser det. Alltid skönt när scammers åker ditt

Finns ju inget som garanterar att kontot förblir inaktiverat...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Var i samma sits, köpte grafikkort den 12 februari, hittade eran tråd https://www.sweclockers.com/forum/trad/1592226-min-resa-med-t... fick panik och krävde genast ångerrätt ifrån skojaren. Ser ut som klarnas utrednings lag kommer ta tag i ärendet idag och vad dem har preliminärt sagt är säljaren har ju varit knäpptyst och över två veckor inte svarat dem med någon som helst bevis för sin sak. Så köpet lär hävas och klarna får väl jaga ''företaget'' efter sina pengar.

Pressade tradera också varför mitt omdöme blev borttaget och styrkande med min konversation med konsumentverket angående köp annonsen vilket dem också säger att dem ser inte hur ett grafikkort faller under ångerfrist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffe95:

Var i samma sits, köpte grafikkort den 12 februari, hittade eran tråd https://www.sweclockers.com/forum/trad/1592226-min-resa-med-t... fick panik och krävde genast ångerrätt ifrån skojaren. Ser ut som klarnas utrednings lag kommer ta tag i ärendet idag och vad dem har preliminärt sagt är säljaren har ju varit knäpptyst och över två veckor inte svarat dem med någon som helst bevis för sin sak. Så köpet lär hävas och klarna får väl jaga ''företaget'' efter sina pengar.

Pressade tradera också varför mitt omdöme blev borttaget och styrkande med min konversation med konsumentverket angående köp annonsen vilket dem också säger att dem ser inte hur ett grafikkort faller under ångerfrist.

Blev ditt omdöme också borttaget! Skrev du i kommentarrn att dem hade nekat ångern eller något annat? Nyfiken ifall säljaren fick din kommentar borttagen med samma knep.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joerå57:

Blev ditt omdöme också borttaget! Skrev du i kommentarrn att dem hade nekat ångern eller något annat? Nyfiken ifall säljaren fick din kommentar borttagen med samma knep.

Mitt omdöme blev också borttaget och tradera sa att han hade gett underlag ifrån konsumentverket att hans produkt var fri från ångerrätt. Så jag kontaktade konsumentverket och visade Chat historiken samt köp annons och frågade vad som gällde och dem kunde inte se hur varan var fri från ångerrätt. Sen bifogade jag vidare konsumentverkets svar till tradera och dem sa de skulle undersöka vidare. Hoppas ju att det är vad som lett vidare till avstängningen.

Permalänk
Medlem

Ja det går ju säkert att förfalska sån kommunikation/dokument från Konsumentverket med, att de skulle undantas från ångerrätten.

Detta är ju säkert nån skojare som kör drop-shipping direkt från leverantör/grossist.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffe95:

Mitt omdöme blev också borttaget och tradera sa att han hade gett underlag ifrån konsumentverket att hans produkt var fri från ångerrätt. Så jag kontaktade konsumentverket och visade Chat historiken samt köp annons och frågade vad som gällde och dem kunde inte se hur varan var fri från ångerrätt. Sen bifogade jag vidare konsumentverkets svar till tradera och dem sa de skulle undersöka vidare. Hoppas ju att det är vad som lett vidare till avstängningen.

Ja exakt samma för mig. Otroligt att han använt samma Konsumentverket trick på oss båda, och säkert andra.
Och det slutar med att Konsumentverket och tradera gör utredning. Inte så smart att förfalska kommunikation från en myndighet (blir urkundsförfalskning gissar jag).
Varför inte bara avbryta ordern och sälja till någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joerå57:

Hej.

Jag köpte ett nytt grafikkort via Tradera från ett företag
https://www.tradera.com/item/341372/622709779/helt-ny-gigabyt...-

Kan sluta med läropengar. Då jag missade texten: ånger gäller ej. Oavsätt hur det slutar i det här så kan min historia avråda andra att göra samma misstag att köpa från detta företag.

Det började med att jag kontaktade säljaren med lite vanliga frågor, och fick då ett väldigt oprofessionellt svar. Jag meddalade då att jag önskade ångra beställningen. I detta läge var varan ej skickat från säljaren. Företaget svarade att dem nekar till ånger och hänvisar till:

"vänligen noter att köpt aktion "622709779" är skriftligt undantaget från ångerrätt, detta finner ni skrivet på svenska rakt ut i köpt aktion. Detta enligt lag och undantag som ges via 2 Kap, 11 § under Lag (2005:59)."

Googlade lagen som den hänvisar:
Undantag från ångerrätten

2. avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen.

Tyckte att detta kändes absurt. Om inte ångerrätt gäller här, när gäller den. Kan ett företag bara skriva att ånger inte gäller och sedan är dem undantagna. Det är inte guld eller bitcoins jag har köpt.

Jag lämnar då ett dåligt omdöme på tradera där jag skriver: säljaren nekar ånger på betald men ej skickad vara, måste driva tvist via klarna/tradera

Säljaren ringer via telefon och hotar att jag kommer förlora i tingsrätten och att dem kan få mig svartlistad från tradera pga omdömet. Men säger sedan att dem skall acceptera min ånger. Jag ber om skriftlig bekräftelse men får aldrig det. Och blir sedan nekad igen via Tradera chatt några dagar senare.

Detta är fortfarande en ånger på en vara som inte ens är skickat från säljaren.

Tradera tar bort mitt omdöme 2 gånger utan kommentar. och när jag ringer till tradera och klagar att mitt omdöme är borttaget så hänvisar dem till ett mail som säljaren skickat till ifrån Konsumentverket där det bedöms att jag inte har ångerrätt pga den lagpunkten. Så jag får inte lämna dåligt omdöme om säljaren.

Roliga är att jag själv ringde konsumtverket tidigare för jag var nyfiken, och dem då meddelade mig att jag hade ångerrätt oavsätt vad säljaren skrev på tradera.

Traderas egna info om ångerrätt vid köp från företag:

https://info.tradera.com/sakerhetscenter/regler-pa-tradera/an...

Aja, får se vad som händer. Men störigt är det.

Ja auktioner kan vara undantaget. Men inte i detta fall. (dvs om det är möjligt att delta i auktionen på plats) så gäller inte ångerrätten. Vid en nätauktion gäller den. Bolla det tillbaks till Tradera och företaget att de bör läsa lagen ordentligt.

Lag (2005:59) om distansavtal

Kap 2:

Under: Undantag från ångerrätten

11 §

10. ingås vid en auktion, om det är möjligt att delta i auktionen även på ett annat sätt än genom att använda ett medel för distanskommunikation.

För jag antar att det bara varit möjligt att buda via nätet och inte befinna sig på plats.

Du kan även hänvis till hallå konsument:

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/kop-pa-auktion-oc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

För jag antar att det bara varit möjligt att buda via nätet och inte befinna sig på plats.

I det här fallet så var det nog inte möjligt att buda ö.h.t., för likt företag brukar göra på Tradera så ser det ut som att de kört med fast pris och "köp nu" istället för auktion. Det syns inte på annonssidan som länkades, men kollar man på företagets avslutade annonser så har de bara såna annonser.

Tillägg: Och TS skrev visst tidigare i tråden att det var fast pris ser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

I det här fallet så var det nog inte möjligt att buda ö.h.t., för likt företag brukar göra på Tradera så ser det ut som att de kört med fast pris och "köp nu" istället för auktion. Det syns inte på annonssidan som länkades, men kollar man på företagets avslutade annonser så har de bara såna annonser.

Tillägg: Och TS skrev visst tidigare i tråden att det var fast pris ser jag.

Japp. men jag kan inte se att någon av de andra undantagen som räknas upp under §11
ens är i närheten av att ha bäring här heller så....