Etikett gällande negativa Tradera omdömen?

Permalänk
Medlem

Etikett gällande negativa Tradera omdömen?

Hej gott folk! Kanske en väldigt subjektiv fråga, men hur ser ni på när man ska lämna negativa omdömen på Tradera?

Har handlat en hel del retro-lego på Tradera på sistone och det har gått riktigt bra. Men idag var det en byggsats som inte alls levde upp till förväntningar.

Satsen beskrivdes som komplett och i bra skick, med låda och instruktioner i bra skick, dock är verkligheten en annan. Till att börja med så saknas 7 av 162 bitar, alla byggklossar och inte småbitar, och ytterligare två bitar har trasiga clips. I överlag så är legot slitet med en massa repor och hack, och även smutsiga. Det enda some verkar vara i riktigt bra skick i minifiguren. Manualen är väl okej, men det sista bladet är väldigt slitet.

Det är definitivt inte i närheten av komplett och personligen tycker jag att resten är i OK skick enligt min egen standard, men just det är ju subjektivt.

Är det ens lönt att kontakta säljaren vid det här laget? Eller bör jag bara ta smällen på hakan, lämna ett negativt omdöme och gå vidare?

Tack på förhand!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

"Är det ens lönt att kontakta säljaren vid det här laget?"

Vad kostar det?

Permalänk
Medlem

Finns många gånger jag inte vill ge ett bra omdöme men ett dåligt är lite fel det också, skulle vilja ge ett "meh" omdömme.

Permalänk

Det finns flera frågeställningar.
Du känner dig lurad, du vill få något tillbaka för detta? Rimligt är såklart att köparen antagligen tar tillbaka varan, ger dig rabatt eller något. Detta kan du försöka dig på.

Det andra är varna andra/hämnd. Egentligen tjänar du inte ett skit på detta, det kan slå tillbaka. Det uppenbara är att du själv får ett negativt omdöme, men det kan bli mer.
Den sista är en moralisk fråga. Jag tycker du först ska försöka med det första innan du ger dig på detta. Sedan får du fundera. Jag gissar väldigt många på tradera vill ha 100% goda omdömen och inte lämnar negativt när de egentligen borde göra detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexraptor:

Hej gott folk! Kanske en väldigt subjektiv fråga, men hur ser ni på när man ska lämna negativa omdömen på Tradera?

Har handlat en hel del retro-lego på Tradera på sistone och det har gått riktigt bra. Men idag var det en byggsats som inte alls levde upp till förväntningar.

Satsen beskrivdes som komplett och i bra skick, med låda och instruktioner i bra skick, dock är verkligheten en annan. Till att börja med så saknas 7 av 162 bitar, alla byggklossar och inte småbitar, och ytterligare två bitar har trasiga clips. I överlag så är legot slitet med en massa repor och hack, och även smutsiga. Det enda some verkar vara i riktigt bra skick i minifiguren. Manualen är väl okej, men det sista bladet är väldigt slitet.

Det är definitivt inte i närheten av komplett och personligen tycker jag att resten är i OK skick enligt min egen standard, men just det är ju subjektivt.

Är det ens lönt att kontakta säljaren vid det här laget? Eller bör jag bara ta smällen på hakan, lämna ett negativt omdöme och gå vidare?

Tack på förhand!

Tycker man bör kontakta säljaren och förklara läget. Får du ett "talk to the hand"-svar skulle jag posta ett negativt omdöme samt kontakta Tradera. Löser han/hon problemet kan man lämna ett neutralt eller positivt omdöme.
Givetvis ska beskrivningen stämma överens med skicket annars kan du hänvisa till Köplagen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Fick en gång helt fel vara, skrev det och lämnade sämre än perfekt betyg.

Säljaren hämnades genom att ge mig sämst betyg som kund. Tyvärr enorma egon på många säljare där.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Fick en gång helt fel vara, skrev det och lämnade sämre än perfekt betyg.

Säljaren hämnades genom att ge mig sämst betyg som kund. Tyvärr enorma egon på många säljare där.

Exakt. Nu handlar jag ej längre på tradera och vet inte om man kan ändra ens omdömen i efterhand. Annars är detta lite naturligt beteende.

Arbetsgivare har historisk löst detta med dolda budskap i folks betyg som de anställda ej fattar. https://computersweden.se/article/1281776/lar-dig-arbetsgivar...

Permalänk
Medlem

Tack för synpunkterna. Får väl ta kontakt och se vad karln har att säga för sig själv.

Vanligen brukar jag ta kontakt och få det utrett, men då har det oftast rört sig om någon enstaka bit eller två som saknats, vilket oftast blir utrett.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Tack för synpunkterna. Får väl ta kontakt och se vad karln har att säga för sig själv.

Vanligen brukar jag ta kontakt och få det utrett, men då har det oftast rört sig om någon enstaka bit eller två som saknats, vilket oftast blir utrett.

Sålde själv min LEGO-samling på Tradera för en sådär snart 20 år sedan.

Då visade det sig att trots mina genomgångar av alla set så hade jag tydligen missat någon eller några bitar i vissa av dem. De köpare som kontaktade mig fick uppge vilken eller vilka delar som saknades... och sedan så skickade jag ut de saknade delarna.

Minns att någon gav negativt omdöme utan kontakt först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Tack för synpunkterna. Får väl ta kontakt och se vad karln har att säga för sig själv.

Vanligen brukar jag ta kontakt och få det utrett, men då har det oftast rört sig om någon enstaka bit eller två som saknats, vilket oftast blir utrett.

Jag förstår inte varför du inte skulle ta kontakt nu, när skicket är ändå sämre än väntat? Man borde ju vara mer benägen att kontakta säljaren ju större avvikelse det är, tänker jag.

Vad gäller att lämna omdöme anser jag det som självklart att man kontaktar säljaren först, innan ett omdöme lämnas. Det kan ju vara så att säljaren åtar sig att betala åter hela eller delar av köpesumman t ex, som gottgörelse, om han eller hon vill kännas vid sitt fel så att säga.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Min åsikt: Var uppmärsam på diverse löst folk. Blockera personer som ger ett skumt intryck på medellandet direkt, det är inte värt risken att spendera tid på en idiot.

Jag köpte ett "helt nytt" LEGO-set. Lådan var igentejpad, och innehållet var lagt i fryspåsar. Påpekar för säljaren att det av annonsen tydligt kunde tolkas som att det var oöppnad, lämnade negativt omdöme. Blir senare mordhotad på SMS.

Använd sunt förnuft - handla inte om det finns minsta tvivel (sämre än 4.8 av 5 i betyg är i min värld ett varningstecken, framför allt om det är en privatperson). Eftersom 5.0 i betyg är default som sätts om man inte ändrar manuellt, är det en stor varningsflagga om folk medvetet sätter lägre betyg på en säljare - även om de inte lämnar negativt för att slippa "hämnd-omdöme".

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så tycker jag att god sed är att först kontakta säljaren och lösa problemet. Får man inget svar eller om de börjar gnälla ger man ett negativt omdöme.

Skrivet av Nouveau:

Min åsikt: Var uppmärsam på diverse löst folk. Blockera personer som ger ett skumt intryck på medellandet direkt, det är inte värt risken att spendera tid på en idiot.

Jag köpte ett "helt nytt" LEGO-set. Lådan var igentejpad, och innehållet var lagt i fryspåsar. Påpekar för säljaren att det av annonsen tydligt kunde tolkas som att det var oöppnad, lämnade negativt omdöme. Blir senare mordhotad på SMS.

Använd sunt förnuft - handla inte om det finns minsta tvivel (sämre än 4.8 av 5 i betyg är i min värld ett varningstecken, framför allt om det är en privatperson). Eftersom 5.0 i betyg är default som sätts om man inte ändrar manuellt, är det en stor varningsflagga om folk medvetet sätter lägre betyg på en säljare - även om de inte lämnar negativt för att slippa "hämnd-omdöme".

Hoppas du polisanmälde händelsen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.