SweClockers backupexperter tipsar om säkerhetskopiering

Permalänk
Melding Plague

SweClockers backupexperter tipsar om säkerhetskopiering

Vill du säkerhetskopiera dina viktigaste filer? Här har du några av de bästa tipsen för det.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att säkerhetskopiering uppmärksammas. Jag vill även slå ett slag för optiska skivor. Tydligen har folk inte så mycket bilder etc som man kan tro och ett fåtal skivor kan räcka. Bör göras lite då och då såklart. Mycket bra mot Ransomware och handhavandefel, typ missförstå molntjänst.

En annan aktuell fråga är ju hur man återställer om huset brinner ner eller den som har hand om backuper förolyckas.

Vem har kunskap, inloggningsuppgifter, 2FA?

Skivor är bra.

Sedan kan man ju särskilja bekvämlighetsbackup också, av systemet, skönt att bara kunna återställa en time machine eller macrium-backup om en ssd rasar exempelvis. Men inte lika nödvändigt som backup av foton, dokument, etc, kanske.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Sprid ut data på fler ställen. Fundera på om det är mer allvarligt om viss information kommer ut än den går förlorad. Ja, jag pratar om de som tar intima bilder på sig själv. Där de flesta nog anser att det är bättre att de skulle bli av med datan p.g.a. t.ex. glömt lösenord än att den kommer ut.

Det jag tycker är tråkigt med NAS är att jag känner utvecklingen har stagnerat. Dessa billiga svenssonnasar är inte lika vanliga. Detta för att svenssons inte lagrar data på detta sätt.

Permalänk
Hedersmedlem

Nämnvärt ang molntjänsterna och att de har tillgång till datan är att det ju finns många backupprogram som krypterar all data innan den laddas upp.

Jag kör (bland annat) Duplicati för offsite-backups. Det klarar av galet många olika molntjänster (samt lokala diskar, SSH och annat) och kan kryptera all data som laddas upp, inkl metadata.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Thomas:

Nämnvärt ang molntjänsterna och att de har tillgång till datan är att det ju finns många backupprogram som krypterar all data innan den laddas upp.

Jepp. Det kom inte med i artikeln (jag plågar nog redaktionen med för långa svar). Här är hela svaret jag gav på frågan om dataskyddet.

En nackdel med säkerhetskopiering till traditionella molnlagringstjänster är att företagen som driver molnlagringstjänsterna har åtkomst till filerna. Om du säkerhetskopierar filerna till Onedrive kan Microsoft läsa dem. Om du säkerhetskopierar filerna till Google Drive kan Google läsa dem. Några av de renodlade säkerhetskopieringstjänsterna försöker åtminstone erbjuda säker och integritetsvärnande säkerhetskopiering. Backblaze låter dig exempelvis kryptera filerna med en egenvald lösenfras innan de laddas upp till Backblazes servrar. Tyvärr kan du inte återställa filerna därifrån utan att skicka lösenfrasen till Backblaze. Det är olyckligt men bättre än inget. Även om risken för missbruk kvarstår så minskar det risken för att angripare kommer över filerna ifall Backblaze skulle utsättas för ett intrång.

När jag testade Acronis lösning för två, tre år sedan hade den samma brist. Jag har inte undersökt om så är fallet fortfarande för Acronis PR-avdelning svarade med ”goddag yxskaft-svar” så jag tappade intresset. Backblaze har fortfarande samma brist.

Permalänk
Medlem

Hur skyddade är NASer om min PC blir utsatt av en utpressningstrojan?

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av AGI:

Hur skyddade är NASer om min PC blir utsatt av en utpressningstrojan?

Även NAS-lagringen kan tyvärr attackeras av utpressningstrojaner som infekterar datorer i det lokala nätverket med skrivrättigheter till NAS:ens resurser. Det är därför som även NAS-lagringen måste säkerhetskopieras och då med en metod som inte tillåter överskrivning av befintliga filer.

Synology har visserligen också en lösning som kallas Synology WriteOnce för att förhindra att utpressningstrojaner skriver över befintliga filer på den uppmappade NAS:en i det lokala nätverket. Jag har inte testat den än och vet därför inte om den är lämplig för säkerhetskopieringsändamål. https://kb.synology.com/en-us/WP/WriteOnce_White_Paper

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nikka:

Jepp. Det kom inte med i artikeln (jag plågar nog redaktionen med för långa svar). Här är hela svaret jag gav på frågan om dataskyddet.

[...]
Även om risken för missbruk kvarstår så minskar det risken för att angripare kommer över filerna ifall Backblaze skulle utsättas för ett intrång.[/i]

När jag testade Acronis lösning för två, tre år sedan hade den samma brist. Jag har inte undersökt om så är fallet fortfarande för Acronis PR-avdelning svarade med ”goddag yxskaft-svar” så jag tappade intresset. Backblaze har fortfarande samma brist.

Hm, det är ju ingen höjdare direkt. Men nog finns det väl fler program än de för "power users" (Duplicati, Borg osv) som sköter all kryptering lokalt?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av AGI:

Hur skyddade är NASer om min PC blir utsatt av en utpressningstrojan?

Om trojanen endast krypterar din dator så är nasen kvar. Om man vågar använda data från nasen är en annan fråga.
Men att ha en NAS direkt kopplad till datorn med full skrivrättigheter från den användaren som brukar vara inne är inget bra säkerhetstänk. Det finns olika löslingar. En budgetlösning är att med jämna mellanrum spara datan på hdd som man förvarar på en helt annan plats.

Det var någon känd "säkerhetsexpert" eller vad han nu var som pratade om hans tabbe på youtube för många år sedan. Han hade en riktigt bra lösning, allt stående i ett rum i hans bostad. Inget larm eller så till bostaden och tjuvarna tog rubbet.
Huruvida han körde Raid 6 eller annat på diskarna i hans rum var lite irrelevant.

Förutom tjuvar, så kan brand och mycket annat förstöra data om man har allt i samma lokal.
Nackdel med ju mer man sprider datan, ju större chans är det att den kommer ut.
Som jag skrev i mitt första inlägg, ska man fundera på om det är mer allvarligt om datan kommer ut än om den blir förlorad. T.ex. om man har intima bilder på sig själv, behöver man då ha säkerhetskopia på den i molnet, hos sina svärföräldrar osv?

Permalänk
Medlem

Har man ett alldeles för lågt staket ,
.. finns det alltid någon som kan hoppa över..

( gammalt talesätt )

Permalänk
Medlem

Min Synology började förstöra hårddiskar vet inte om den sände för hög volt igenom diskarna eller vad som hände. De diskar som satt i och 3 till jag försökte med innan jag insåg vad som hände.
Hade en äldre raid disk jag kunde få ut det mesta infon ifrån med hjälp av Linux.
Funderar nu på en qnap istället. Undertiden har jag kört usb diskar och routern funkar hjälpligt som nas med en usb disk inkopplad.

Så gör inte som jag och lita på en nas ha alltid backups.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Körde egen nas förut men nu endast icloud.

I längden nog det bästa alternativet och billigaste.
NAS tappar support och säkerhetsuppdateringar. Så man måste köpa ny efter ett antal år om man inte bygger egen. Hårddiskar som fallerar mm..

Lyckas nån hacka icloud/apple.. då kan vi konstatera att ingen går säkert

Permalänk
Skrivet av MrS1monsson:

Körde egen nas förut men nu endast icloud.

I längden nog det bästa alternativet och billigaste.
NAS tappar support och säkerhetsuppdateringar. Så man måste köpa ny efter ett antal år om man inte bygger egen. Hårddiskar som fallerar mm..

Lyckas nån hacka icloud/apple.. då kan vi konstatera att ingen går säkert

Den stora skaran med "medelstor datamängd för datanörd" gör något liknande, vilket resulterar i att nasutvecklingen har stagnerat. Den stora fördelen med lokalt är bättre prestanda, men det är dyrt med 10Gbit ethernet till NAS. Sedan bör nasen minst ha en ssd för cache, helst ska all lagring vara ssd. Det blir med andra ord väldigt dyrt, mer för en nischad grupp hemanvändare. Man skulle tänka sig att detta snart ändras, men marknaden för 10Gbit ethernet i hemmet går trögt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

helst ska all lagring vara ssd.

Varför?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Japp, säkerhetskopierar till andra maskiner. Har inte mycket bilder/video(5GB). Allt annat är mest text dokument, config, kod osv. Sånt som inte tar någon plats alls. Ingen backup på VM:ar då jag bara sparar konfigurationsfiler/guider.
Inget i molnet såklart.

Jag har backup på all e-post. Det genom att jag råkar köra thunderbird som sparar det lokalt och sedan veeam endpoint backup på det till en NAS bara för att jag har massor med utrymme över.

Jag kör Syncthing med versionhantering.

Kom ihåg: SSD:er brukar tvärdö utan att ge någon varning innan. Backup NOW!

Permalänk
Skrivet av scienta:

Jag syftar på den med snabb åtkomst, kalllagring går hdd bra. Frågan är om hdd inte är mer pålitligt.

Min poäng är för hemanvändare att lagra data lokalt på en nas innebär en helt annan prestanda, men det blir idag "svindyrt" att få denna grymma prestanda. Varvid de flesta ändå kör med datan lokalt på deras egen dator, kanske kombinerat med molnet.

*edit*
Man kan ha en semantisk diskution om ordet svindyrt. Säg en bra nas med snabbt nätverk går på över 20 000kr, det är på tok för mycket för de flestas budget. De kör med datan lokalt på en ssd i deras dator och sedan molnet. Detta 20 000kr extra för att istället jobba emot nasen är mer en intressant tanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag syftar på den med snabb åtkomst, kalllagring går hdd bra. Frågan är om hdd inte är mer pålitligt.

Min poäng är för hemanvändare att lagra data lokalt på en nas innebär en helt annan prestanda, men det blir idag "svindyrt" att få denna grymma prestanda. Varvid de flesta ändå kör med datan lokalt på deras egen dator, kanske kombinerat med molnet.

*edit*
Man kan ha en semantisk diskution om ordet svindyrt. Säg en bra nas med snabbt nätverk går på över 20 000kr, det är på tok för mycket för de flestas budget. De kör med datan lokalt på en ssd i deras dator och sedan molnet. Detta 20 000kr extra för att istället jobba emot nasen är mer en intressant tanke.

Nja, det är nog högst individuellt. Är man bara några få användare som inte sparar mer än lite mobilbilder så räcker 1gbit fortfarande gott och väl. Då är det viktigare med pris/GB, och där regerar ju fortfarande HDD.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Kör regelbundet backup på en extern HD, har alltid de två senaste kvar. Tycker det känns ganska okej. Spelbibliotek kan jag leva med ladda ner igen om det behövs så länge systempartition och egna dokument finns sparade.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har en gamla 4:e gen i7 som jag kör debian på, där kör ett script som backupa det jag vill ha. Fundera även på att bygga in en lämplig enkorts dator i en lampa, som skall köra min privata wiki.

Debian burken kan även dela ut mappa med samba, så windows kan lagra sitt där, har även en vbox maskin som körs på den maskinen , där jag har alla mina maillådor.

Permalänk
Medlem

När jag läste denna artikeln kom jag att tänka på när min far hade en NAS för backup och drabbades av skadlig mjukvara som krypterade både hans dator samt NAS med all backup.

Permalänk

Problemet jag ser med NAS är att de bara stöds ett antal år med säkerhetsfixar sen blir de övergivna. Och de är dyra speciellt om man behöver mycket utrymme alltså flera diskar och själva NAS-enheten är också väldigt dyr. Billiga NAS-enheter blir snabbare övergivna av sina tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Problemet jag ser med NAS är att de bara stöds ett antal år med säkerhetsfixar sen blir de övergivna. Och de är dyra speciellt om man behöver mycket utrymme alltså flera diskar och själva NAS-enheten är också väldigt dyr. Billiga NAS-enheter blir snabbare övergivna av sina tillverkare.

Därför jag förespråkar att bygga en egen och lägga på Truenas själv, självklart är det mycket att sätta sig in i början men det är väldigt enkelt sen när man väl fått igång den, mycket dokumentation och stora expansions möjligheter.

Permalänk
Snusfri

Har två TrueNAS Core burkar med totalt 74TB för mina filer.
Det är inget livsviktigt som sparas på dom och att ha en offsite/cloud-backup skulle kosta för mycket dineros.

Ska dock se till att mina egna bilder lagras mer säkert, men det glöms bort.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Problemet jag ser med NAS är att de bara stöds ett antal år med säkerhetsfixar sen blir de övergivna. Och de är dyra speciellt om man behöver mycket utrymme alltså flera diskar och själva NAS-enheten är också väldigt dyr. Billiga NAS-enheter blir snabbare övergivna av sina tillverkare.

Skrivet av mihon:

Därför jag förespråkar att bygga en egen och lägga på Truenas själv, självklart är det mycket att sätta sig in i början men det är väldigt enkelt sen när man väl fått igång den, mycket dokumentation och stora expansions möjligheter.

Fast för att inte samma sak ska hända med din egenbyggda NAS (supporten för den hårdvaran försvinner såklart också) så måste du uppgradera/köpa ny, det kan du ju likaväl göra med en mer traditionell nyckelfärdig NAS också.

Sen har ju åtminstone Synology fortfarande stöd/uppdateringar för åtminstone 10-12år gamla enheter.

Hur fungerar din 12år gamla TrueNAS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Fast för att inte samma sak ska hända med din egenbyggda NAS (supporten för den hårdvaran försvinner såklart också) så måste du uppgradera/köpa ny, det kan du ju likaväl göra med en mer traditionell nyckelfärdig NAS också.

Torvalds mainline-variant av Linux har i princip alltid kvar stöd för hårdvara tills drivrutinerna slutar underhållas aktivt (och ofta mycket längre än så), vilket sker när det inte finns några användare kvar av hårdvaran som klarar av att underhålla drivrutinerna. Eftersom vem som helst med tillräcklig teknisk kompetens kan bidra till mainline Linux brukar stöd finnas kvar så länge det över huvud taget finns hårdvara i drift.

Att få distributionerna att behålla stödet för gammal hårdvara kan vara knepigare, men eftersom det finns så många distributioner att välja bland så går det alltid att hitta en som fyller dina behov.

På det hela taget är icke-proprietära lösningar mycket mer långlivade än proprietära, även om man bara jämför längden på den del av livscykeln där det är krångelfritt att köra modern mjukvara. Om man jämför längden av livscykeln där det är möjligt så är det knappt något att diskutera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Den stora skaran med "medelstor datamängd för datanörd" gör något liknande, vilket resulterar i att nasutvecklingen har stagnerat. Den stora fördelen med lokalt är bättre prestanda, men det är dyrt med 10Gbit ethernet till NAS. Sedan bör nasen minst ha en ssd för cache, helst ska all lagring vara ssd. Det blir med andra ord väldigt dyrt, mer för en nischad grupp hemanvändare. Man skulle tänka sig att detta snart ändras, men marknaden för 10Gbit ethernet i hemmet går trögt.

Ja det skulle ju vara en mediaserver. Känner inget behov för det, men om man skulle skaffa det känner jag inte att säkerheten behöver vara superhög? Typ köra en vettig raid och sen nöja sig där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Även NAS-lagringen kan tyvärr attackeras av utpressningstrojaner som infekterar datorer i det lokala nätverket med skrivrättigheter till NAS:ens resurser. Det är därför som även NAS-lagringen måste säkerhetskopieras och då med en metod som inte tillåter överskrivning av befintliga filer.

Synology har visserligen också en lösning som kallas Synology WriteOnce för att förhindra att utpressningstrojaner skriver över befintliga filer på den uppmappade NAS:en i det lokala nätverket. Jag har inte testat den än och vet därför inte om den är lämplig för säkerhetskopieringsändamål. https://kb.synology.com/en-us/WP/WriteOnce_White_Paper

Ja precis som du säger är ju all data som går att skriva över (om den är ansluten) lite riskabel för dessa attacker, och målet med en NAS är ju att den ska vara tillgänglig för precis alla enheter hela tiden

Skrivskyddad/engångsskrivning/offline-oftast/…
Det är där man behöver vara för att vara ’säker’

Kanske sätta upp så vissa användare bara kan skriva nya filer (inte ändra), eller till mappar som versionshanteras eller töms regelbundet av andra processer, blir såklart bökigt att göra sånt själv/manuellt

Ett enkelt tips är annars att ha två usb-diskar, pch köra backup på dem vid olika tillfällen, det sprider risken ännu mer

En annan sak som inte nämndes här med just moln-lösningar är att det automatiskt kan agera skydd mot tappad mobil, alltså att alla bilder och sånt automatiskt skyddas inom minuter till molnet så att inget går förlorat

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Den stora skaran med "medelstor datamängd för datanörd" gör något liknande, vilket resulterar i att nasutvecklingen har stagnerat. Den stora fördelen med lokalt är bättre prestanda, men det är dyrt med 10Gbit ethernet till NAS. Sedan bör nasen minst ha en ssd för cache, helst ska all lagring vara ssd. Det blir med andra ord väldigt dyrt, mer för en nischad grupp hemanvändare. Man skulle tänka sig att detta snart ändras, men marknaden för 10Gbit ethernet i hemmet går trögt.

Skrivet av Dinkefing:

Problemet jag ser med NAS är att de bara stöds ett antal år med säkerhetsfixar sen blir de övergivna. Och de är dyra speciellt om man behöver mycket utrymme alltså flera diskar och själva NAS-enheten är också väldigt dyr. Billiga NAS-enheter blir snabbare övergivna av sina tillverkare.

Ja precis, budget och supportfrågan är väldigt svår med NAS, därför jag själv aldrig gått den vägen. Dels kan de ha säkerhetshål, buggar, gå sönder, bränna diskar, … men är också markant dyrare än så mycket annat

De drar såklart mindre ström, men tar en stund att tjäna in det jämfört med att bara låta sin gamla stationära stå och tugga (kanske undervoltad eller liknanade såklart)

Men största bristen är ju att de alltid är tillgängliga, det försvagar skyddet på informationen avsevärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Fast för att inte samma sak ska hända med din egenbyggda NAS (supporten för den hårdvaran försvinner såklart också) så måste du uppgradera/köpa ny, det kan du ju likaväl göra med en mer traditionell nyckelfärdig NAS också.

Sen har ju åtminstone Synology fortfarande stöd/uppdateringar för åtminstone 10-12år gamla enheter.

Hur fungerar din 12år gamla TrueNAS?

tror faktiskt inte att det är några problem alls att köra på en 3770k om det bara är NAS den ska vara

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

tror faktiskt inte att det är några problem alls att köra på en 3770k faktiskt om det bara är NAS den ska vara

I ena sekunden pratar ni om säkerhet, och sen ska ni köra det på 12 år gammal hårdvara som har blivit över. Jag får inte riktigt ihop det.

Skrivet av KAD:

På det hela taget är icke-proprietära lösningar mycket mer långlivade än proprietära.

Det där hävdar jag med bestämdhet är fel.

Ta Office och Photoshop som 2 exempel. Synology är 24 år, kan du peka på någon icke-proprietär NAS lösning som är äldre?

Exemplen kan göras oändliga, och förklaringen är enkel, ett kommersiellt intresse slår alla dagar i veckan lösningar som utvecklas som någons hobby på dens fritid.