Hur ofta byter ni mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

Har haft min nuvarande (Moto G100) i snart tre år och tycker att den fortfarande fungerar riktigt bra, lär åtminstone inte bli någon ny det här året.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Mina "smartphones" genom åren. Som ni ser byte sker inte speciellt ofta.

Sony Ericsson Arc S
Sony Xperia Z5 Compact
Zenfone 8

Att köpa en ny telefon är inte heller enkelt för mig. Gillar inte stora telefoner (mindre än 150mm är ett krav) och är inte ett fan av stora utstickande kameror.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

När man var lite yngre bytte man i princip varje år, men nu är det helt meningslöst. Som mest var tredje.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Siktar på vart fjärde men oftast går det inte riktigt att sträcka så långt om inte bli lidande av dåliga batterier eller något sådant. Så oftast blir det vart 3'e år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Siktar på vart fjärde men oftast går det inte riktigt att sträcka så långt om inte bli lidande av dåliga batterier eller något sådant. Så oftast blir det vart 3'e år.

Jag har använt min iphone i fyra år nu, siktar mot sex år. Med lite vilja, så går det!

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Fick bryta mitt 3års byte till 4 år istället.

Tack du onda prishöjning av elektronik.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Blivit färre byten nu, är nog nere på 1 gång per år i genomsnitt de senaste 3 åren. Är så tråkigt när det inte händer något med ”slabphones”, funderar på att börja köra vikbara telefoner igen och då kanske det blir fler byten.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Jag skaffar mig en ny telefon när när den jag har går sönder eller blir för gammal och sliten att kunna användas. Byte sker i snitt efter tre och ett halvt år.

Permalänk
Medlem

Bytte mobil idag, 4.5 år med OnePlus 7T Pro. Tycker den håller bra än (kör YAAP Android 14) men med custom rom så lider bildkvalitén. Mitt största problem har länge varit storleken och vikten, så bytte till en begagnad S22 från marknaden som passar bättre i handen. Kommer troligen aldrig skaffa en mobil över 200g eller 6.5" skärm (möjligtvis en foldable om de blir bättre i framtiden).

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Runt vart tredje år, men med min nuvarande Samsung S23+ får det bli ett batteribyte efter ca 2 år. Planerar på att behålla den åtminstone 4 år om ingen olycka händer.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Jag bytte ganska ofta förr, men förra telefonen blev fyra år gammal. Hoppas att nuvarande håller lika länge.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Enda anledningen till att jag byter telefon är uteblivna säkerhetspatchar.
Min Nokia får de sista patcharna i juli. Telefonen i sig fungerar givetvis utan problem. 92% batterihälsa.
Synd. Men det blev en Pixel 7 pro och den kan jag ha åtminstone till oktober 2027.

Permalänk
Medlem

Köpte OnePlus3 2016 fungerar fortfarande bra men jag börjar undra om det inte har kommit en massa nya funktioner som jag är ovetande om och därför borde uppgradera?

Permalänk

Alltid bytt varannat år men hoppade bytet förra våren så haft min iphone 12 snart 3 år. Känner för första gången inget behov av att byta och det är trevligt. 😁

Permalänk
Medlem

Sedan jag upptäckte swappie så byter jag nu varje år.

Innan dess var målet 3-4 år.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Sitter på en Fairphone4 så jag räknar iskallt med att ha den i minst 5 år till Frun hade en likadan och den körde jag över med bilen hörrom veckan så hon fick en Fairphone5 istället.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

Jag använder mobilen enbart för att ringa samtal, skicka meddelanden samt att slösurfa på när jag väntar på något eller någon. Spenderar därför inte mer än 3000 kr när jag köper ny, vilket blir årligen då jag gillar när saker och ting är fräscha.

Tro det eller ej, men köpte faktiskt en ny i dag, och det blev en Moto G84 5G (Android 14, Snapdragon 695 5G, 6.5" pOLED, 2400x1080, 120 Hz, 12 GB RAM, 256 GB lagring) för 2590 kronor. Som hittat.

Permalänk
Medlem

Jag använder en tills jag inte kan använda den längre. Min nuvarande telefon är en Samsung S9+ och jag har inga planer på att byta ut den telefonen det här året så länge den fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av h.kan:

Köpte OnePlus3 2016 fungerar fortfarande bra men jag börjar undra om det inte har kommit en massa nya funktioner som jag är ovetande om och därför borde uppgradera?

Troligtvis bättre kamera, samt att ingen operatör i Sverige ger VoLTE till en OnePlus 3 vilket gör att när du ringer samtal över vanliga nätet så går telefonen ner till 3G eller 2G. 3G har börjat stängas ner i Sverige och hamnar du på 2G kan du inte ha internet och samtal samtidigt.

Skrivet av Lord Blackadder:

Jag använder mobilen enbart för att ringa samtal, skicka meddelanden samt att slösurfa på när jag väntar på något eller någon. Spenderar därför inte mer än 3000 kr när jag köper ny, vilket blir årligen då jag gillar när saker och ting är fräscha.

Tro det eller ej, men köpte faktiskt en ny i dag, och det blev en Moto G84 5G (Android 14, Snapdragon 695 5G, 6.5" pOLED, 2400x1080, 120 Hz, 12 GB RAM, 256 GB lagring) för 2590 kronor. Som hittat.

Jag köpte modellen "under" din, G54 för någon vecka sedan, då jag gillar LCD istället för AMOLED skärm.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ville inte byta ut min S9+ egentligen eftersom den fungerade riktigt bra även efter 6 år men eftersom den inte fick några säkerhetspatchar längre och med tanke på världsläget så kändes det till slut ohållbart. Fast med det sagt så körde jag i 2 år utan nya säkerhetspatchar och blev aldrig hackad så det kan eventuellt vara så att Appstores egna patchar faktiskt räcker. Det blev en S24 Ultra eftersom den får 7 års OS och säkerhetspatchar sen får vi se hur länge jag behåller den telefonen, sannolikt inte i 7 år.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag köpte modellen "under" din, G54 för någon vecka sedan, då jag gillar LCD istället för AMOLED skärm.

Tittade på den också men då den var 300 kr dyrare trots att den har sämre specifikationer så slog jag till på "storebrodern".

Permalänk
Medlem

@ jnsson Det finns en inställning i OnePlus3 för att använda VoLTE när det är tillgängligt. Menar du att den inte går att använda?

Permalänk

Säkerhet

Det många verkar glömma är att säkerhetsuppdateringar slutar komma i regel efter några år, då anser iaf jag att man bör byta ut telefonen.
Jag byter i regel vartannat år. Byter på jobbet var 3e eller 4e och på så sätt man kan alternera mellan privat/jobb för att byta oftare. Numera föredrar jag att bara ha en telefon med dubbla simkort. Kommer ej ihåg helt alla lurar man haft genom åren, men första Android var iaf en HTC Desire 2010, har hunnit med att testa HTC, Motorola, Huawei, Realme, Samsung, Sony, LG, Nokia (Windows). Får det räknat till 12-13 stycken tror jag men kan va fler som jag glömt. Nu pratar vi smartphones, dessförinnan Cymbian. Nuvarande är iaf en Samsung S24 Ultra sedan några veckor tillbaka. I och med att man numera lovar uppdatera telefoner under längre tid kan man eventuellt behålla dem lite längre.

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiieempu:

Med tanke intåget av nya Iphone 14 är det många som verkar sugna på att öppna plånboken.
Flaggskeppsmobilerna har enligt mig skenat i pris nåt fruktansvärt, men såklart finns det en efterfrågan så är det väl inte konstigt.

Hur som helst blev jag nyfiken på hur ofta folket uppgraderar sin mobil. Personligen brukar det gå ca 2 år mellan varven för då börjar batteriet bli så pass dåligt att jag vill ha nåt nytt och fräscht. Nu pröjsar jobbet mobil så då behöver jag hålla mobilen vid liv i 3 år för att bli sponsrad med ny.

på 2 år hinner batteriet absolut inte bli dåligt som jag använder en mobil, även om använder mycket. Används den inte medans det laddas så är det ok. Skaffa billigare modell med 4000-5000mah.

Jag har bytt mobil lite oftare senaste åren endast eftersom jag gett de andra till familjemedlemmar, men de fungerar fortfarande utmärkt. Jag uppgraderar gärna ifall jag har någon att ge min mobil, men annars kan jag behålla samma i 4-5 år, och detta är då mobiler i 2000-4000 prisklassen (nytt), numera (två sista gångerna) har jag köpt de för 1000-1500kr begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord Blackadder:

Tittade på den också men då den var 300 kr dyrare trots att den har sämre specifikationer så slog jag till på "storebrodern".

Jo jag vet. För mig är det dock viktigare med LCD skärm och annars har jag inte jätte mycket krav

Skrivet av h.kan:

@ jnsson Det finns en inställning i OnePlus3 för att använda VoLTE när det är tillgängligt. Menar du att den inte går att använda?

Jag har inte sett VoLTE inställningen i stock OS (OxygenOS) med svenskt SIM-kort. I t.ex. LineageOS har jag sett inställningen men för mig har den aldrig använt VoLTE/4G under samtal. Testa att göra ett samtal och var inte ansluten till ett Wi-Fi nät. Står det 4G/4G+ under samtalet fungerar VoLTE, står det 3G/H/H+ eller E (eller inget alls) så fungerar inte VoLTE.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Det längsta var nu med hoppet från Note 9 2019 till S23+ 2024, mycket pga av batteritiden. Skulle väl gissa att hoppet kommer bli minst lika stor till nästa gång.

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem

Helst så sällan som möjligt, mina senaste tre har alla varit modeller som har/hade LineageOS portar.

Har nu en Oneplus 8T som jag köpte för ett år sen. Min första 120 Hz telefon, jag tycker det är trevligt men det är väl inte nödvändigt. Man tänker mest på det i början.
Jag betalade tydligen 2799 kr för den hos phonehero, den är begagnad men nära på fri från skråmor.

En Redmi Note 7 har jag liggande som jag köpte 2019, den mest prisvärda telefon jag ägt tror jag, inte minst för att jag kunde installera LineageOS på den.
Jag hittade kvittot från Inet nu, 2290 kr ville de ha för den!

Innan det hade jag en Moto Z som var bra, men batteriet dog på ett år pga ett fabriksfel tydligen. Batteriet tålde inte snabbladdning, vilket telefonen ironiskt nog hade mycket PR kring att den hade snabb laddning.
Moton kostade tydligen 2990 hos cdon.

Jag har haft en galaxy ace 4 tror jag, och innan det en Samsung galaxy S som jag har kvar och som fungerar, men den blir alltså nästan obrukbar nu med 3Gs utfasning.

Surfplattan är begagnad, en Galaxy Tab S5e.
En klen platta, men har hellre den än nåt med bloatskit på, för den kör LineageOS den också.

Jag avskyr verkligen förinstallerad mjukvara, men jag borde nog prova en Pixel, det verkar nära på vad jag vill ha.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Nuvarande iPhone 11 blir 5 år nu senare i år, ser ingen anledning att byta med en batterihälsa på 96% och ett batteri som fortfarande klarar mig genom dagen med ca 5-6h sOc.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Köpte min Galaxy S9 2018 och ser inga anledningar att köpa nytt idag, funkar utmärkt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Mina barn har varsin A40, de kommer nog att ha dem minst 2 år till, om de inte går sönder såklart. Trevliga telefoner med bra skärm. 2019 års modell, men köpta 2020 och 2021.

Spontant känns det som att jag har telefoner i typ 3 år i snitt. Räknar jag på det stämmer det inte riktigt. Beror på hur länge jag har nuvarande antar jag (S21, köpt 2021).
<klipp>

Citerar mig själv uppenbarligen. Barnens Galaxy A40 gick mycket riktigt sönder strax efter att jag skrev att de nog skulle ha telefonerna ett par år till. Dvs, den äldsta av våra 2 A40 gick sönder efter ca 2.5 år eller nåt sådant, glapp i simfacket eller nåt. Rätt ok ändå, för en barntelefon. Så köpte nya Pixel 6a åt den, en till varje barn alltså, för typ 2500kr styck.
Jag sitter kvar på min Galaxy S21, förmodligen till minst 2025 då jag vid Black Friday 2023 band mig själv till Comviq i 2 år till för att få loss en Galaxy S22 för ett rimligt pris (337 x 24 inklusive 100GB data/mån) till frun.

Min S21 känns ok, nu med Android 14. Har satt maxladdning till 85% och får man tro telefonen själv är batteriet som nytt fortfarande. Även om det inte stämmer känns det som att batteriet säkert klarar sig ett par år till.

Det som kan få mig att byta 2025, när bindningen går ut, är om det dyker upp ett bra erbjudande på en mobil med (klart) bättre kamera, bättre GPS och, helst, samtalsinspelning (men det lär jag väl inte få se tyvärr).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7