Nintendo kan visa upp Switch 2 i juni

Permalänk
Melding Plague

Nintendo kan visa upp Switch 2 i juni

Även om det inte blir någon säljstart förrän nästa år kan uppföljaren till Switch avtäckas i sommar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helsikes taggad. Switchen är den bästa konsolen jag ägt och att få en värdig uppföljare hoppas jag innerligt på.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Saligt:

Helsikes taggad. Switchen är den bästa konsolen jag ägt och att få en värdig uppföljare hoppas jag innerligt på.

Skulle suttit riktigt fint med Metroid Prime 4 som release titel! Rekommenderar att hoppa in i denna tråd: https://www.fz.se/forum/trad/453256-stora-ryktestraden-for-sw... om du är taggad inför Switch 2 releasen 🎮

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saligt:

Helsikes taggad. Switchen är den bästa konsolen jag ägt och att få en värdig uppföljare hoppas jag innerligt på.

Är nog iallafall delvis beredd att hålla med. Med tanke på hur gammal SoC som användes redan vid lanseringen 2017 men hur väl den ändå åldras och vad bra utvecklare gör med den. Och på det att den är handhållen.

Switchen dog lite för mig när Steam Deck presenterades och speciellt när jag fick hem min. Switch 2.0 på många vis och med ett Steam bibliotek på 1500 titlar hade jag mycket som fungerade bra nog redan från start. Blev väldigt lite användning av mina Switchar förens nu på senare tid igen. Tetris 99 är underbart att spela. I övrigt har en kraftfullare uppföljare behövts länge men bra att det börjar närma sig även om jag är osäker på om jag kommer köpa en. Beror mycket på spelen denna gång.

Skrivet av tyvar1:

Skulle suttit riktigt fint med Metroid Prime 4 som release titel! Rekommenderar att hoppa in i denna tråd: https://www.fz.se/forum/trad/453256-stora-ryktestraden-for-sw... om du är taggad inför Switch 2 releasen 🎮

Vi skulle behöva en Switch 2 tråd för Swecklockers med, eller finns det redan?

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anders190:

Vi skulle behöva en Switch 2 tråd för Swecklockers med, eller finns det redan?

Jag brukar fixa konsol-trådar så fort det finns en officiell annonsering, tror inte det finns någon ryktes-tråd uppe här på Swec ännu dock.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Är nog iallafall delvis beredd att hålla med. Med tanke på hur gammal SoC som användes redan vid lanseringen 2017 men hur väl den ändå åldras och vad bra utvecklare gör med den. Och på det att den är handhållen.

Switchen dog lite för mig när Steam Deck presenterades och speciellt när jag fick hem min. Switch 2.0 på många vis och med ett Steam bibliotek på 1500 titlar hade jag mycket som fungerade bra nog redan från start. Blev väldigt lite användning av mina Switchar förens nu på senare tid igen. Tetris 99 är underbart att spela. I övrigt har en kraftfullare uppföljare behövts länge men bra att det börjar närma sig även om jag är osäker på om jag kommer köpa en. Beror mycket på spelen denna gång.

Vi skulle behöva en Switch 2 tråd för Swecklockers med, eller finns det redan?

Enbart emulering på SD gör den ju till en betydligt mer användbar enhet än överhuvudtaget.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av anders190:

Är nog iallafall delvis beredd att hålla med. Med tanke på hur gammal SoC som användes redan vid lanseringen 2017 men hur väl den ändå åldras och vad bra utvecklare gör med den. Och på det att den är handhållen.

Det är rätt stört egentligen att den nuvarande Switchen baseras på en grafikarkitektur från 2014 (med endast 256 CUDA-kärnor) och ändå står sig så pass ”bra” år 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Jag brukar fixa konsol-trådar så fort det finns en officiell annonsering, tror inte det finns någon ryktes-tråd uppe här på Swec ännu dock.

Låter vettigt.
Hoppades lite på en presentation 3 mars men dels söndag och ryktena pekar inte ditåt. Men hade varit kul att visa upp 7 år efter Switch lanseringen, även om lanseringen händer när den väl händer.

Skrivet av Baxtex:

Enbart emulering på SD gör den ju till en betydligt mer användbar enhet än överhuvudtaget.

Sant, har använt min som nöd-PC någon gång med. Väldigt mångsidig.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är rätt stört egentligen att den nuvarande Switchen baseras på en grafikarkitektur från 2014 (med endast 256 CUDA-kärnor) och ändå står sig så pass ”bra” år 2024.

Den stog inge bra ens när den släpptes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är rätt stört egentligen att den nuvarande Switchen baseras på en grafikarkitektur från 2014 (med endast 256 CUDA-kärnor) och ändå står sig så pass ”bra” år 2024.

Ja verkligen! Nog märks det att prestandan saknas även i en del av Nintendos egna titlar men just Zelda: Tears of the Kingdom rullandes så väl som det gör på hårdvara som vid lanseringen var runt 9 år gammal med allt vad det innebär och då extra begränsad i handhållet läge är rätt jäkla sjukt.

Lägg sedan på fysiken spelet använder, bara på fysikområdet lyckades man med saker som många inte lyckats med innan, ett pussel där man skulle göra en "robot" som skulle dra en bro över lava. Hur bro segmenten rör sig var vad som var den största bedriften i det fallet. Fysik är inte gratis, speciellt på 9 år gammal hårdvara begränsad till några watt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Hoppas Nvidia släpper en ny vassare Shield snart med, eftersom de brukar baseras på Switch-CPU/GPUerna

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Hoppas Nvidia släpper en ny vassare Shield snart med, eftersom de brukar baseras på Switch-CPU/GPUerna

Kanske men skulle tippa att det är troligare att en ev. ny Shield är baserade på den befintliga (mindre) Orin SOC:en med 1024 Ampere kärnor.

Vilket ändå är en rejäl uppgradering ijmf med dagens Shield.

Vore iofs kul om Nvidia gjorde en Shield Tablet igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Hoppas Nvidia släpper en ny vassare Shield snart med, eftersom de brukar baseras på Switch-CPU/GPUerna

"Brukar"
Lite märkligt att dra ut linjen baserat på en datapunkt. ^^

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Den stog inge bra ens när den släpptes?

Många valde att jämföra den med 3ds eftersom man kunde spela handhållet och då är det klart den var imponerande, om man blundar för att den inte är jämförbar i formatet. Den är gigantisk och hade en fläkt som väsnades rätt mycket (2017 modellen)
I dockat läge tror jag ingen någonsin varit imponerad.

Men med 2an hoppas jag Nintendo skärper sig och har en bra skärm. Bra handkontroll. Bra ljud. Ser gärna att den inte är superseg i ex Nintendo butiken. Och låter oss använda den som en surfplatta webbläsare bör de ha.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Hoppas att de håller på presentationen till det är strax innan lansering. Trist att behöva gå och vänta ett år.

Permalänk
Medlem

vet nu vad som hade varit skitkul? om nästa konsol inte alls är en "switch", så inte Switch 2. utan en helt annan konsol x'D

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

vet nu vad som hade varit skitkul? om nästa konsol inte alls är en "switch", så inte Switch 2. utan en helt annan konsol x'D

Så vad (förutom namnet) är skillnaden mellan en Switch 2 och en inte-Switch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

vet nu vad som hade varit skitkul? om nästa konsol inte alls är en "switch", så inte Switch 2. utan en helt annan konsol x'D

Virtual Boy 2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

"Brukar"
Lite märkligt att dra ut linjen baserat på en datapunkt. ^^

Haha nu tycker jag inte du ska vara så petig!

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Skulle suttit riktigt fint med Metroid Prime 4 som release titel! Rekommenderar att hoppa in i denna tråd: https://www.fz.se/forum/trad/453256-stora-ryktestraden-for-sw... om du är taggad inför Switch 2 releasen 🎮

Metroid Dread 2 skulle jag gärna se, nog bland det bästa jag spelat!

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk

Sedan när är rykten nyheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är rätt stört egentligen att den nuvarande Switchen baseras på en grafikarkitektur från 2014 (med endast 256 CUDA-kärnor) och ändå står sig så pass ”bra” år 2024.

Kollade lite på Nvidia kort att jämföra med.

200 serien
GTX 295 hade fler Cuda kärnor, men kanske lite "fusk" eftersom det var en "dubbelmacka".
GeForce GTX 260 = 192 Cuda kärnor
GeForce GTX 260 Core 216 = 216 Cuda kärnor
GeForce GTX 275 = 240 Cuda kärnor
GeForce GTX 280 = 240 Cuda kärnor
GeForce GTX 285 = 240 Cuda kärnor

400 serien
GeForce GTS 450 = 192 Cuda kärnor
GeForce GTX 460 = 336 Cuda kärnor

600 serien
GeForce GT 630 = 96 Cuda kärnor
GeForce GT 640 = 384 Cuda kärnor
(Vilket enormt steg mellan GT 630 och 640).

Pascal
GeForce GT 1030 = 384 Cuda kärnor

.
Förutom 200 serien så verkar Nvidia inte varit så förtjust i GPUer med mellan 200-299 Cuda kärnor.
Utan det har mestadels varit under 200 eller över 300.

GeForce GT 640
384 Cuda kärnor
Release 2012

Så en Ivy bridge dator med ett GeForce GT 640 borde klå en Switch i prestanda ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Så vad (förutom namnet) är skillnaden mellan en Switch 2 och en inte-Switch?

Ja alltså om det återgår till stationär exempelvis är det ju inte en switch. vad är skillnaden på switch och 3ds?
exempelvis är switch lite egentligen inte en switch egentligen, den kan ju inte "switcha".

Skrivet av outbox:

Virtual Boy 2!

lowkey vore coolt. konkurera med quest 3 haha!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Ja alltså om det återgår till stationär exempelvis är det ju inte en switch. vad är skillnaden på switch och 3ds?
exempelvis är switch lite egentligen inte en switch egentligen, den kan ju inte "switcha".

Hehe, precis. Switch Lite är, precis som 3DS, en inte-Switch.

Ärligt talat. Det bärbara formatet kommer de 101% garanterat inte gå ifrån. Och man får hoppas att det dockade alternativet kvarstår (vilket är ytterst troligt, vore tjänstefel att frångå Switch vinnande koncept) så de slipper ha ännu en Switch produkt som är en inte-Switch.

Skulle vara om den gick att switcha till ett AR/VR headset (oxå), switch 2 virtual boy som sagt, men jag har lite svårt att se hur de skulle få till nått som är tillräckligt bra...(dvs rejält mkt bättre än en cardboard-lösning).