Största försäljningsökningen för svensk e-handel på nästan tre år

Permalänk
Melding Plague

Största försäljningsökningen för svensk e-handel på nästan tre år

Två tredjedelar av Sveriges konsumenter handlade på nätet i januari och shoppade för mer pengar jämfört med tidigare år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det inom alla kategorier?

Permalänk

Och hur gick övrigt handel?
Förr i tiden pratade de om att lanthandel på landsbygden dog ut när folk åkte in till samhällena och handlade.
Senare åkte folk till städer och handlade. Och klädbutiker och annat fick mindre kunder i samhällena.
Senare åkte folk till köpcenter och handlade. Och det som blev kvar i städerna var dyra kläder, mat, frisör, pubbar etc.
Senare köpte folk i större skara saker på internet . Och det blev mer basvaror kvar på köpcenter.
Och nu idag är det väl mer handel från andra länder och svenska webbutiker missar vissa typ av produktförsäljning.

Något parallellt till detta består mer handel av digital handel. Och tillverkning, frakt, lagerhantering m.m försvinner från spel, musik, filmer, programvaror m.m.

Permalänk
Medlem

Dags att höja priserna mer. Folk har ju uppenbarligen pengar kvar.

Permalänk
Medlem

Räntan måste höjas mer vad det verkar.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Dags att höja priserna mer. Folk har ju uppenbarligen pengar kvar.

Räntan skulle behöva höjas 1-2% mer.

Men trevliga nyheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Räntan måste höjas mer vad det verkar.

Tyvärr så verkar det inte bättre. Blir inte förvånad om vi ser kraftigt ökande inflationssiffor inom ett halvår.

Permalänk
Medlem

Har vi köpt mer prylar, eller köpt lika mycket och enbart betalat mycket mer för samma prylar?

Eller: Om jag köper 100liter diesel till traktorn för 15kr litern ena året, och 100 liter för 25kr litern nästa år, har jag då konsumerat mer?

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Har vi köpt mer prylar, eller köpt lika mycket och enbart betalat mycket mer för samma prylar?

Eller: Om jag köper 100liter diesel till traktorn för 15kr litern ena året, och 100 liter för 25kr litern nästa år, har jag då konsumerat mer?

Förstör nu inte argumenten vissa har för att vi måste minska handeln.
Det finns många bra andra argument för saker som snatteri av muisk cd och dvd filmer i butik har minskat något otroligt de senaste 15 åren. Detta beror på att folk har blivit mer lagliga.

Permalänk
Medlem

Om inflationen ökat alla priser med 30% senaste åren så borde väl alla ökningar mindre än det vara en nedgång?

Permalänk
Medlem

Hur går detta ihop med att januari brukar vara den fattigaste månaden på året?
Lån?
Sparade pengar?
Avbetalning?
Ökade klyftor?

Låter ju spontant rätt knasigt iallafall.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SueCia:

Tyvärr så verkar det inte bättre. Blir inte förvånad om vi ser kraftigt ökande inflationssiffor inom ett halvår.

Inte bara handeln. Var och varannan person i min närhet var på fjällresa under sportlovet; Säfsen, Idre, Sälen, Åre, alperna... Är inte deras sparade pengar slut snart?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av Najk:

Inte bara handeln. Var och varannan person i min närhet var på fjällresa under sportlovet; Säfsen, Idre, Sälen, Åre, alperna... Är inte deras sparade pengar slut snart?

Ja vart kommer alla pengar ifrån har jag länge undrat. Mycket konstigheter har man sett. Och inte bara pengar utan var kommer alla dessa semesterveckor ifrån?
För min egen del, inga ekonomiska problem med en resa till Sälen. Men en hel semestervecka till det är helt omöjligt.

Permalänk

Tusan pengarna räcker knappt till medans andra badar i dom..... Sen är man dum med lån på hus och bil, barn som äter säkert 10.000 i månaden.... Aja grattis till er ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Inte bara handeln. Var och varannan person i min närhet var på fjällresa under sportlovet; Säfsen, Idre, Sälen, Åre, alperna... Är inte deras sparade pengar slut snart?

Det är ju främst de som köpt senaste 5 åren som har det pissigt, undertecknad bland annat. Resten har fått obegriplig uppgång på sina hus så det är lugnt. Och det finns ju de som bor i hyres också.

Permalänk
Medlem

Jobbat med att bygga ehandel åt större företag senaste tio åren och det har varit helt galet. Rätt skönt just nu då det bromsat in lite. Men det känns som alla bara ligger i startgroparna och väntar på att ekonomin ska ta fart igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är ju främst de som köpt senaste 5 åren som har det pissigt, undertecknad bland annat. Resten har fått obegriplig uppgång på sina hus så det är lugnt. Och det finns ju de som bor i hyres också.

Du menar att folk belånar sina hus för att kunna resa?