Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Tidig Model S som rullar ca 15 mil om dagen. Laddar gratis på jobbet

<Uppladdad bildlänk>

Riktigt snygg i silver. Tycker de flesta jag möter är svarta eller gula (taxi).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Riktigt snygg i silver. Tycker de flesta jag möter är svarta eller gula (taxi).

Silver är hyfsat ovanlig och jag valde vid köp mellan den här och en vit likvärdig.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Elegant i silver, gjorde sig riktigt bra med fälgarna också!

Permalänk
Medlem

Silver är snyggt, men min egen erfarenhet efter att ha haft 3st silvriga bilar, är att folk ofta missar att man kommer och kör ut rakt framför en.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Silver är snyggt, men min egen erfarenhet efter att ha haft 3st silvriga bilar, är att folk ofta missar att man kommer och kör ut rakt framför en.

Är inte det mer ett storstadssyndrom att folk kör lite som om de levde inuti Matrixbubblan, än nån sorts självvald färgblindhet...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Har en "gammal" Volvo som min morfar ägde när jag var yngre. Första övningskörningen osv. Han sålde den tyvärr vidare men jag jagade den i 3 år, hämtade hem den cirka 40 mil och rasade bränslepumpen på vägen hem som resulterade i att jag inte var hemma förrän tidigt på morgonen.

Men men, den har stått hos mig ett bra tag nu och tanken är att restaurera den till att vara en riktigt fräsch original-bil. Har äntligen börjat bli klar med allt motormässigt & underrede. Ny renoverad bakaxel, nya lager & kuddar, ny fördelare med allt som hör till i el-väg etc. så nu på senaste har jag kunnat polera upp den. Ska byta innertak, återställa stötfångarna till blanksvarta & byta till fräscha regplåtar. Sen är det aluminium-fälgar som ska på med fräscha däck så är det dags för besiktning (peppar peppar).

Bifogar bild före/efter polering.

https://i.imgur.com/gmR0emW.jpeg

https://i.imgur.com/GuDlUic.jpeg

Du gör oss alla en tjänst! Varenda svensktillverkade Volvo som restaureras och fås ut på vägarna igen (helst bara sommartid) är en kulturgärning!

Har själv börjat så sakterliga med en 245:a ifrån '76. Den där kommer vara en superklassiker om 15 år och bara gå upp i värde. Ge det lite tid så kommer det nog vara rätt billigt att elkonvertera också. Inte för att soppan kommer försvinna närmaste decennierna, och inte för att jag förespråkar att lyfta ur finmotorn. Mer utifall att... till slut blir tom B-motorerna ovanliga.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Du gör oss alla en tjänst! Varenda svensktillverkade Volvo som restaureras och fås ut på vägarna igen (helst bara sommartid) är en kulturgärning!

Har själv börjat så sakterliga med en 245:a ifrån '76. Den där kommer vara en superklassiker om 15 år och bara gå upp i värde. Ge det lite tid så kommer det nog vara rätt billigt att elkonvertera också. Inte för att soppan kommer försvinna närmaste decennierna, och inte för att jag förespråkar att lyfta ur finmotorn. Mer utifall att... till slut blir tom B-motorerna ovanliga.

"Tjugofyra femman" (som en kollega säger) är ju redan en klassiker.
När såg du en i bra skick på vägarna sist?
Och en 76'a har ju inte långt kvar till 50 års gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

"Tjugofyra femman" (som en kollega säger) är ju redan en klassiker.
När såg du en i bra skick på vägarna sist?
Och en 76'a har ju inte långt kvar till 50 års gränsen.

Åker en del norrut där de inte saltas. Helt underbart va mycket 245or och gamla Merca man ser på vägarna Senaste jobbresan till Järpen (Jämtland) såg jag nog 4-5 st 245or, till o med så pass att en av dom var en tidig 80-talare.
Även nere i Stockholm tycker jag mig se några 245or varje år. Men sen har jag öga för dom så har svårt o missa dom

Bild på min 245a som gått ca 22k, året runt uppe i Gällivare(LKAB) om jag minns rätt. Saltet är ett satans otyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Nejdå, har en annan huv i nyskick som ska bytas till någon gång i slutskedet

polering kan göra UNDERVERK. Lacken kan se ut som skit men efter lite polering blir den som ny. Även jag håller på med ett par äldre bilar.
Den där är väll typ "klar". Gammal 740 GLE

Klassisk gammal turbo, givetvis lite trimmad så den går som den ska :). Denna vrider många på huvudet åt då de är extremt ovanliga, speciellt denna modell med 2 dörrar. Har gjort extremt mycket med denna hittils.
kanske kan hjälpa något: https://www.youtube.com/channel/UC6kOIDNmjAhiQQW46S4Jwjw
Lite saker som troligen fungerar på din, även lite om min 740 där också.

Före

Efter, fick svetsa om båda länkarms infästningarna fram då de var bokstavligen borta av rost.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Är inte det mer ett storstadssyndrom att folk kör lite som om de levde inuti Matrixbubblan, än nån sorts självvald färgblindhet...

Skulle man ju kunna tro, men för mig har det inte spelat någon roll om man kör i någon bondhåla eller i storstaden. Fått tvärnita emellanåt oavsett, trots bra sikt för alla.. Så för mig sitter det långt inne, innan jag skaffar silver igen, även om det är snyggt.

Gissar på att silver smälter in bra i bakgrunder eller asfalt i vissa fall.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Longshot.. men det råkar inte vara någon i tråden som provkört Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio?

Verkar vara en fantastisk bil sålänge man undviker första årsmod och ser till att service kamrem mm är bytt i vanlig ordning.

Jag sålde min 440i i höstas och står och funderar vad det blir framåt våren 🤔

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Longshot.. men det råkar inte vara någon i tråden som provkört Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio?

Verkar vara en fantastisk bil sålänge man undviker första årsmod och ser till att service kamrem mm är bytt i vanlig ordning.

Jag sålde min 440i i höstas och står och funderar vad det blir framåt våren 🤔

Nej, men det såg inte roligt ut när jag på kul kollade vad den kostade att helförsäkra för något år sedan. Och då har jag ändå (med marginal) haft körkort i över 20 år... Sedan beror det förstås även på var man bor och det hade kanske gått att få ett bättre pris om man hade letat runt. Kruxet är dock att den är motorstark och dessutom ganska special jämfört med en vanlig Giulia så det blir nog bra dyrt att lappa ihop om det händer något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, men det såg inte roligt ut när jag på kul kollade vad den kostade att helförsäkra för något år sedan. Och då har jag ändå (med marginal) haft körkort i över 20 år... Sedan beror det förstås även på var man bor och det hade kanske gått att få ett bättre pris om man hade letat runt. Kruxet är dock att den är motorstark och dessutom ganska special jämfört med en vanlig Giulia så det blir nog bra dyrt att lappa ihop om det händer något.

LF tar 517kr/mån och då tappade jag ändå körkortet för 2 år sedan. Billigare än en M2 eller 440n jag hade t ex.

Trygghansa ville ha 6500kr/mån 😁

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

LF tar 517kr/mån och då tappade jag ändå körkortet för 2 år sedan. Billigare än en M2 eller 440n jag hade t ex.

Trygghansa ville ha 6500kr/mån 😁

Det var för mig den i särklass dyraste bilen jag kollade då. Nu tittade jag förvisso inte på vad det kostade att försäkra typ en Ferrari, men du fattar... Jag betvivlar att jag kan trafikförsäkra ens en barnvagn under 4 tkr och även en flera år gammal motorsvag småbil kostar 6-7 tkr att helförsäkra på 1000 eller 1500 mil. Jag har för mig att den hamnade uppåt 40 tkr/år. Lågpris jämfört med vad du får hos TH då ändå... Men som sagt såm letade jag inte runt efter lägsta seriöst, men det gjorde jag ju inte för någon bil då.

(Inte tagit något på försäkring som vållande och inte mer än p-"böter", någonsin, så det är som det är. Flytta eller le, typ.)

Tillägg: 5900 kr/mån (dvs lite över 70 tkr år hos TH i skrivande stund). Nej, de vill nog inte försäkra en dylik. Folksam var betydligt bättre och gav runt 15 tkr/år borträknat rabatter, vilket var rätt överlevbart och klart bättre än jag har sett tidigare. Nu skiljer det säkert lite i villkor mellan dem, men knappast så att det motsvarar den skillnaden.

Permalänk
Medlem

Bytte bil till Cupra Leon tidigare i vintras. Passade på att ta några bilder i vårsolen

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

"Tjugofyra femman" (som en kollega säger) är ju redan en klassiker.
När såg du en i bra skick på vägarna sist?
Och en 76'a har ju inte långt kvar till 50 års gränsen.

Den ska gå igenom en besiktning till, sen har den överlevt bilprovningen för alltid... typ, man måste besikta efter 50 år igen har jag för mig.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

polering kan göra UNDERVERK. Lacken kan se ut som skit men efter lite polering blir den som ny. Även jag håller på med ett par äldre bilar.
Den där är väll typ "klar". Gammal 740 GLE
<Uppladdad bildlänk>

Klassisk gammal turbo, givetvis lite trimmad så den går som den ska :). Denna vrider många på huvudet åt då de är extremt ovanliga, speciellt denna modell med 2 dörrar. Har gjort extremt mycket med denna hittils.
kanske kan hjälpa något: https://www.youtube.com/channel/UC6kOIDNmjAhiQQW46S4Jwjw
Lite saker som troligen fungerar på din, även lite om min 740 där också.
<Uppladdad bildlänk>

Före
<Uppladdad bildlänk>

Efter, fick svetsa om båda länkarms infästningarna fram då de var bokstavligen borta av rost.
<Uppladdad bildlänk>

Fråga: Hur brett är det där garaget du skruvar i?

Vi har börjat leta efter hus och ett av mina krav är ett garage. Det där ser ut som absolut minimum jag skulle kunna tänka mig så bra att få en referens.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Fråga: Hur brett är det där garaget du skruvar i?

Vi har börjat leta efter hus och ett av mina krav är ett garage. Det där ser ut som absolut minimum jag skulle kunna tänka mig så bra att få en referens.

Plattan det står på är 4.4 meter bred och längden är 8.3 meter. Väggarna tar ju ett par centimeter så kanske 4.3 eller 4.2 invändigt.
Fungerar rätt bra, man kan öppna båda dörrarna helt utan att det slår i men då blir det lite tajt men det är inget jag direkt stör mig på. Längden gör att man kan ha bra med plats framför eller bakom bilen beroende hur man ser på det där man kan ha arbetsbord och jobba med delar man plockar av/ur bilen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Plattan det står på är 4.4 meter bred och längden är 8.3 meter. Väggarna tar ju ett par centimeter så kanske 4.3 eller 4.2 invändigt.
Fungerar rätt bra, man kan öppna båda dörrarna helt utan att det slår i men då blir det lite tajt men det är inget jag direkt stör mig på. Längden gör att man kan ha bra med plats framför eller bakom bilen beroende hur man ser på det där man kan ha arbetsbord och jobba med delar man plockar av/ur bilen.

Tackar!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Många hus har dock relativt litet garage så urvalet är relativt begränsat. Önskar större garage själv, nu bryter jag ryggen av mig oavsett vad jag ska göra känns det som. Att det hänger skräp på väggarna bidrar ju såklart men har inte plats någon annanstans.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Många hus har dock relativt litet garage så urvalet är relativt begränsat. Önskar större garage själv, nu bryter jag ryggen av mig oavsett vad jag ska göra känns det som. Att det hänger skräp på väggarna bidrar ju såklart men har inte plats någon annanstans.
<Uppladdad bildlänk>

Jo, det är lite bökigt. Men jag har ETT krav, hon har tre-fyra stycken...

...då måste jag väl ändå få igenom mitt va? HAHA!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Jo, det är lite bökigt. Men jag har ETT krav, hon har tre-fyra stycken...

...då måste jag väl ändå få igenom mitt va? HAHA!

Bara tre-fyra? Låter som en keeper

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Årets första cabtur avklarad i söndags. Lite osäker till om Miator bör ha Turbo... de var lite läskigt när laddtrycket kom med grus o kalla däck iaf

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna något. Trodde färgen på denna bil hade gjort sitt. Visar sig att den har lite glöd kvar.

Före

Efter

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nu börjar det likna något. Trodde färgen på denna bil hade gjort sitt. Visar sig att den har lite glöd kvar.

Före
<Uppladdad bildlänk>

Efter
<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Wow vilken skillnad! Kul att se gamla Saab få lite kärlek 😍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trent023:

Wow vilken skillnad! Kul att se gamla Saab få lite kärlek 😍

Damen var mer chockad än jag. Såpass att hon var tvungen att gå ut och titta själv i garaget då kameran måste försköna det hela trodde hon.😂

Ja det finns inte så många sådana här kvar. Man får ta hand om de som finns.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Mattgrå C300e modell -22. Helt fullutrustad förutom burmester då det var komponentbrist när den köptes och det inte gick att lägga till. Mycket trevlig bil!

Permalänk
Medlem

Pontiac Lemans 1966

Törstig rackare,men ack så gott ljud under huven.Börjar snart bli varmt nog att använda pärlan.

Visa signatur

Intel Core I7 6700 | Be Quiet Pure Rock | MSI Z170 Krait Gaming 3X | Kingston HyperX 16Gb 2133 Cl 13 | MSI Geforce GTX 1070 8Gb Gaming X | Samsung 870 Evo 1TB | Corsair RM 750I 750W | Corsair Carbide 330R Blackout | Asus DVD RW DRW-24F1St | Creative Soundblaster RX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nu börjar det likna något. Trodde färgen på denna bil hade gjort sitt. Visar sig att den har lite glöd kvar.

Före
<Uppladdad bildlänk>

Efter
<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Wow, vilket resultat!

Är det rost på höger framskärm eller nån reflektion? Hursomhelst, kul att se en gammal 900 som inte är helt uppäten av rost. Börjar bli en ovanlig syn nuförtiden.

Min första bil var för övrigt en svart 900cc -88 som jag köpte -96 för typ 15000

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Wow, vilket resultat!

Är det rost på höger framskärm eller nån reflektion? Hursomhelst, kul att se en gammal 900 som inte är helt uppäten av rost. Börjar bli en ovanlig syn nuförtiden.

Min första bil var för övrigt en svart 900cc -88 som jag köpte -96 för typ 15000

Det är rost så alla skärmar utom en kommer behöva bytas. Saknar även lite plast delar. Men man får leta lite. Den här fick jag av min bror för typ 15 år sen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.