Tesla och Telia gästar årets "svarta lista"

Permalänk
Medlem

Tesla ligger i framkant med allt som kommer till elbilar att göra. Finns ingen annan rent tekniskt eller ingenjörsskap som klår dom

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Tesla ligger i framkant med allt som kommer till elbilar att göra. Finns ingen annan rent tekniskt eller ingenjörsskap som klår dom

Som en inte så stolt ägare av en 2023 model X performance och dessutom ingenjör själv så undrar jag vad du gaggar om.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

Som en inte så stolt ägare av en 2023 model X performance och dessutom ingenjör själv så undrar jag vad du gaggar om.

Det är alltså inte en 2023 Model X Plaid du har?

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Medlem

Amerikanska bilar har väll alltid haft problemet att de alltid väljer de billigaste komponenterna som antingen rostar sönder pga dålig kvalitet på metallen eller går sönder väldigt snabbt.
Samt att lyx för amerikaner är stort mer än interiör och komfort.
Tesla är den kanske den bästa elbilen för räckvidd, men komfort och kvalitet? nej.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ni som är Teslaägare vad är det som är så dåligt med Tesla? Och ni som har Telia vad är det som så dåligt med dem?

Har en Tesla Model S och utan tvekan är det den bästa bil jag haft. Aldrig servat den och bytte bromsbelägg fram vid 27000 mil som första grej. Har haft lite grejer sedan dess, som kostat, men om jag slår ut kostnaden på antalet mil så blir det inte mycket.
Superskön att köra och smidigt med Teslas laddnätverk. Tycker den är bättre vinterbil än den Volvo XC70 jag hade tidigare.

Vad som är dåligt med Tesla är nog deras service-verkstäder. Inte det att de inte kan sin sak eller är dåliga på sitt jobb. Men i och med att de jobbar på ackord, som många andra verkstäder, blir det hafsjobb. Ibland slutför de inte arbetet och felsökning kan man glömma. Hafsjobb är nog det vanligaste och inte ovanligt att man får åka tillbaka, så de får göra om det.

Därför är det ganska skönt att det inte är ofta man behövt någon reparation/service.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Tesla gör sig bra på listan, Telia har säkert gjort sig förtjänta av det med men så är de ju rätt stora när man räknar mängden kunder.

Många antifack-folk ser jag, säkert som bygger sina sneda åsikter på påhitt som att de är maffia och att folk skulle fått högre lön om det inte fanns något fack eller att företag ger samma rättigheter och förmåner till sina anställda även utan fack. Det är ju så odemokratiskt det kan vara att vilja att den som är stark nog eller kan tala bäst för sig själv får bra förutsättningar medan de andra som gör samma jobb får det sämre. Man undrar ju vad dessa har mer för uppfattning och åsikter, som tycker att allt som gjort Sverige till ett bra land ska raseras och ett mini-USA ska bli till.

Varför ska latmasken som jobbar långsamt och ofta är sjuk ha samma lön som han som jobbar snabbt och sällan är sjuk? Där snackar vi orättvist.
Det du pratar om handlar inte ens om demokrati.

Hur skulle det smaka om alla grafikkorten ska kosta som highend, men vilket du får kan du inte styra mer än att du får gissa dig fram efter en snabb titt på förpackningen som inte säger något om det. Har du tur får du ett highend, har du otur då får du ett instegskort utan möjlighet till byte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ni som är Teslaägare vad är det som är så dåligt med Tesla? Och ni som har Telia vad är det som så dåligt med dem?

Har inte Tesla utan annan elbil.
Men jag har Telia, har haft dem för mobiltelefoni sedan tidigt 2000-tal, kunde inte vara nöjdare med dem.
Har det varit problem så har de alltid löst så fort de kan.

Företagsabonnemanget däremot har pendlat mellan allt från Tre till Telenor, ingen av dem kommer nära Telia ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

Som en inte så stolt ägare av en 2023 model X performance och dessutom ingenjör själv så undrar jag vad du gaggar om.

Ja exakt - Vad gaggar jag om Mr Performance…

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

IF Metal borde ha en permanent plats i toppen av den listan.

Det funkar inte så, sen är det synd att ni ungdomar tror att facket är fienden men om tio år kommer ni nog ha ändrat er...

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Det funkar inte så, sen är det synd att ni ungdomar tror att facket är fienden men om tio år kommer ni nog ha ändrat er...

För att ni nyvuxna tio år senare inser att facket inte är så bra när Lata Lennart på bygget får samma löneökning som du, fastän du sliter häcken av dig år ut och år in, utan en sjukdag och alltid är i tid. Då kommer du också att ändra dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Helt meningslös förutom att åtskilliga av deras beslut satt praxis som dagligdags används av både konsumenter och företag, att de klargör rättsläget så att konsumenter bättre kan förhålla sig till avtal innan de ingås, att de reducerar tröskeln för resurssvaga att få rätt gentemot företag som inte följer vår lagstiftning, att de avlastar och ofta förbilligar ärenden som annars skulle hamnat i en mer kostsam domstol, att de genom sina beslut riktar uppmärksamhet mot företag som inte sköter sina lagstadgade åtaganden och därmed hjälper konsumenter undvika dessa företag, och inte minst att de producerar ammunition för våra konsumenträttsliga diskussioner här på swec.

Men förutom det så håller jag med dig, helt meningslös verksamhet.

Jag håller delvis men inte helt med dig. Eftersom allt de åstadkommer är rekommendationer som inget företag behöver följa hjälper de alldeles för få konsumenter till någon typ av rättvisa. Att få "rätt" på papper hjälper oftast inte. De bra företagen sköter sig allt som oftast ändå medans de som inte sköter sig struntar i ARNs rekommendationer.

Vi kan inte behöva en myndighet för att skapa en lista. Däremot tycker jag absolut att ARN bör finnas under förutsättningen att de har befogenheter att utöva påtryckning mot företagen.

Permalänk
Skrivet av Radovic:

Jag skulle aldrig köpa en Tesla. Den är som en förvuxen el sparkcykel på fyra hjul. 🤸‍♂️

Kallar du en smartphone för en klösbräda också?

Permalänk
Medlem

Vet man ens vad konflikten handlar om?

Tesla använder 70-sidiga anställningsavtal skrivna på juridisk engelska där arbetstagaren bl.a förbinder till

  • Evig tystnadsplikt och sekretess gentemot Tesla, även efter du avslutat anställningen

  • Tesla har livstids upphovsrätt till uppfinningar som arbetstagaren tagit fram - även på fritiden och helt orelaterat till Tesla

  • 6 månaders karenstid om du byter jobb (alltså du måste ligga på soffan utan lön!). Böter om man bryter mot karenstiden.

Tesla svarar DN med , "”Vi erbjuder redan likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar och finner ingen anledning att teckna något annat avtal". Haha.

Tesla har redan använt den eviga sekretessklausulen för att försöka trycka ner anställdas familjer som yppat sig om strejken

Utan facket hade alla företag försökt dra samma rövare! Vill Elon-simpsen ha det så på sina (förmodat framtida) arbetsplatser?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

För att ni nyvuxna tio år senare inser att facket inte är så bra när Lata Lennart på bygget får samma löneökning som du, fastän du sliter häcken av dig år ut och år in, utan en sjukdag och alltid är i tid. Då kommer du också att ändra dig...

Du missar att troligen varken du eller lata Lennart skulle få en löneökning utan kollektivavtalet och facket. Det är lagligt att inte höja löner och betala 0 kronor i lön i Sverige. Har du ett jobb där du besitter spetskompetens och det är brist på folk kanske du kan få högre betalt, men yrken som verkstad, bygg, lager, industri osv skulle inte få årliga löneökningar oavsett hur hårt de jobbade. Vinsten ska till aktieägarna, inte de anställda i ett hyperkapitalistiskt samhälle. Obs, detta är en subjektiv tolkning och inte fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

För att ni nyvuxna tio år senare inser att facket inte är så bra när Lata Lennart på bygget får samma löneökning som du, fastän du sliter häcken av dig år ut och år in, utan en sjukdag och alltid är i tid. Då kommer du också att ändra dig...

På Tesla får man ingen löneökning alls, om man inte uppnår ett visst betyg på sin utvärdering.

Mitt företag har kollektivavtal och individuell lönesättning, precis som väldigt många andra. Det fungerar också.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

På Tesla får man ingen löneökning alls, om man inte uppnår ett visst betyg på sin utvärdering.

Mitt företag har kollektivavtal och individuell lönesättning, precis som väldigt många andra. Det fungerar också.

Fast det är ju precis det som Tesla skulle mista kontrollen över om de tecknade kollektivavtal. Det är inte bara så att de skulle tvingas ge löneökning till de som inte producerat bra då det vad jag vet finns ett minimum i avtalet, utan de kan tvingas ge större löneökningar till de som producerat dåligt under längre tid för att det görs satsningar på de som ”halkat efter”.

I min bransch är det helt okej att ge 0% löneökning även med kollektivavtal men det kan man inte göra hur länge som helst utan att facket börjar undra vad man håller på med (givet att personen är medlem såklart). Så att en Lata Lennart kan sitta och pilla sig i naveln och ”sno åt sig” löneökning från de som faktiskt producerar något stämmer faktiskt även här.

Sedan kan man såklart tycka vad man vill om det, att de som visar bra resultat ska hjälpa de som inte gör det eller att det rättvisa är att lönen sätts efter vad man gjort själv osv. Det går såklart att argumentera för båda sidorna och vad man själv tycker är rätt är individuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ni som är Teslaägare vad är det som är så dåligt med Tesla? Och ni som har Telia vad är det som så dåligt med dem?

Min upplevelse av Telia är att de har bra tjänster när de väl funkar, men om du någon gång behöver ha hjälp av deras "tekniska support" så var min upplevelse iaf så dålig att jag nu rått alla jag känner att byta från dem. De var inte bara djupt okunniga, utan gav vilt olika besked, vissa ljög en rakt upp i ansiktet så ett enkelt felsökningsärende vi hade på deras TV-tjänst blev till en flera månader lång mardröm med flera timmar varje gång i telefonkö, som jag aldrig vill uppleva igen. Misstänker att de sitter med en mängd utdaterade KB-artiklar i sin support så olika personer följer olika felsökningssteg och drar olika slutsatser.

Det är iaf min upplevelse, men du kan nog läsa en del gott på Trustpilot och liknande sidor också om nyfiken. Av interaktion med runt 15+ olika supportpersoner under denna tid, var där till slut 1 som var bra på sitt jobb, och faktiskt satte sig in i ärendet och kunde faktiskt hjälpa oss med den basala felsökningen om deras egna system som löste problemet. Aldrig igen.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast det är ju precis det som Tesla skulle mista kontrollen över om de tecknade kollektivavtal. Det är inte bara så att de skulle tvingas ge löneökning till de som inte producerat bra då det vad jag vet finns ett minimum i avtalet, utan de kan tvingas ge större löneökningar till de som producerat dåligt under längre tid för att det görs satsningar på de som ”halkat efter”.

I min bransch är det helt okej att ge 0% löneökning även med kollektivavtal men det kan man inte göra hur länge som helst utan att facket börjar undra vad man håller på med (givet att personen är medlem såklart). Så att en Lata Lennart kan sitta och pilla sig i naveln och ”sno åt sig” löneökning från de som faktiskt producerar något stämmer faktiskt även här.

Sedan kan man såklart tycka vad man vill om det, att de som visar bra resultat ska hjälpa de som inte gör det eller att det rättvisa är att lönen sätts efter vad man gjort själv osv. Det går såklart att argumentera för båda sidorna och vad man själv tycker är rätt är individuellt.

Det är inga problem för ett företag att få göra åtgärder om någon inte sköter sitt jobb, så det hänger mest på företaget om de gör något åt Lata Lennart eller ej. Det låter ju snarare befängt att de skulle ha kvar någon som inte sköter sitt jobb under flera år bara för att de inte behöver öka hans lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ni som är Teslaägare vad är det som är så dåligt med Tesla? Och ni som har Telia vad är det som så dåligt med dem?

Inget hittills och inget hittills.
Har inte behövt lämna in bilen, TM3, för något, kört tesla i +4 år. Och jag har inte haft ett enda supportärende hos telia på 6 år med deras Fiber. Telia är överlägset i infrastrukturen överlag. Har inte behövt ringa deras support så jag vet inte hur den är.
Priset är ju något högre än många andra men vi har BRF avtal så det är under halvapriset på tv,telefoni,internet.

Som någon skrev tidigare så har de ju rätt många kunder till antalet/tjänster så risken för mer negativ kritik är väl stor.

Edit: Teslas bilar, sett till vad man får, för pengarna är betydligt mer än de flesta andra elbilar. Det enda negativa är att de inte har verkstäder på fler ställen. Men å andra sidan så erbjuder de service-på-plats, som inte kräver lyft/maskiner, vilket inte är många andra bilmärken som gör. Så det kompenserar väl lite. Nu har de ju byggt ett SC i Örebro så det halverade restiden/sträckan jämfört med innan.

Visa signatur

.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av SvingitGolf:

IF Metal borde ha en permanent plats i toppen av den listan.

eller snarare alla medlemmar som backade ur att strejka när dom gick ut med att det skulle strejkas. Ryggradslösa kräk. Tesla är ett riktigt skitföretag som lever på statliga subventioner. Teslor är inte bra designade bilar, dom har en snygg interiör, ett schysst system och sen elektroniken men det är ingen raketforskning där. Resterande delar är rent ut sagt skräp Q/C för vad som är tillåtet är skrattretande.

Telia verkar ju ha hamnat där pga ett ärende om indragning av fiber inte deras huvudtjänst vilket är "positivt", hoppas dom tar till sig kritiken och löser det.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av KASC:

ARN är ju så jäkla onödig. Vi skattebetalare bekostar en myndighet med cirka 45 anställda jurister som sedan inte har NÅGRA befogenheter alls. Helt meningslös verksamhet bedriver dom

ARN borde ha en insatsstyrka som "hjälper" företag att följa rekommendationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Många inlägg från mammas källare som tror att det är ballt att vara anti facket.

Vet man ens vad konflikten handlar om?

Tesla använder 70-sidiga anställningsavtal skrivna på juridisk engelska där arbetstagaren bl.a förbinder till

  • Evig tystnadsplikt och sekretess gentemot Tesla, även efter du avslutat anställningen

  • Tesla har livstids upphovsrätt till uppfinningar som arbetstagaren tagit fram - även på fritiden och helt orelaterat till Tesla

  • 6 månaders karenstid om du byter jobb (alltså du måste ligga på soffan utan lön!). Böter om man bryter mot karenstiden.

Tesla svarar DN med , "”Vi erbjuder redan likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar och finner ingen anledning att teckna något annat avtal". Haha.

Tesla har redan använt den eviga sekretessklausulen för att försöka trycka ner anställdas familjer som yppat sig om strejken

Utan facket hade alla företag försökt dra samma rövare! Vill Elon-simpsen ha det så på sina (förmodat framtida) arbetsplatser?

Vad är problemet egentligen? Jag har tidigare skrivit under anställningsavtal på 1-2 sidor osv. Men så fort jag klivit innanför företagets fyra väggar så får jag skriva på en massa Policy dokument som reglerar exakt det Tesla eventuellt gör med sina anställningsavtal. Dom verkar helt enkelt göra det många företag i förväg, inom ramen för anställningsavtalet.

Har arbetat som både konsult och anställd i diverse globala företag och det förekommer skrivelser kopplat till Immateriella rättigheter osv. Har ett sådant avtal nu åt ett stort svenskt företag där jag skrivit på åtskilliga dokument i förväg och i efterhand samt då jag arbetat globalt åt företagets utländska enheter behöva skriva på ytterligare dokumentation.

Sedan tror jag inte att vi ska lita på vad herr Darko säger. Han är inte ens en jurist, han är definitionen av en bedragare.

Citat:

– Det handlar om affärstext och juridisk text både på svenska och på engelska. Jag som jurist har svårt att förstå och får läsa flera gånger. Det är inte rimligt, vanligt folk ska inte behöva göra en rättslig analys av sitt anställningskontrakt, säger Darko Davidovic om Teslas kontrakt

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chrisj:

Vet inte vilka som är så mycket bättre i samma prisklass dock?

Det beror väl mycket på vilken Tesla du jämför och vad dina krav är.

Jag kan t.ex. inte acceptera någon bil där man lägger i backen genom att knappa på en touchscreen, och som inte har en normal blinkersspak eller ens en normal ratt, och jag värdesätter Teslas "självkörande-funktioner" till 0 kronor. Det gör att Tesla går fetbort för mig.

Det finns ju moderna elbilar där inget av detta är ett problem, allt från en Nissan Leaf eller en Renault Zoë. till en Hyundai EV6, eller Polestar 2 beroende på behov och vad man gillar. Någon perfekt elbil finns inte, men Tesla har ingen perfekt elbil heller. (Alla bilarna i mitt exempel har ju sina egna styrkor och svagheter, det beror på vad man kan acceptera.)

Det jag ville säga är att Tesla är långt från det självklara valet om man vill ha en elbil, och beroende på vad man vill ha finns det mycket att välja på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KASC:

ARN är ju så jäkla onödig. Vi skattebetalare bekostar en myndighet med cirka 45 anställda jurister som sedan inte har NÅGRA befogenheter alls. Helt meningslös verksamhet bedriver dom

Nä jag håller inte med.

Att ARN inte har några befogenheter stämmer iofs rent formellt, men åtminstone mot mindre aktörer så har ARN en del att säga till om, ofta för att de marknadsplatser eller branschorganisationer de är med i har som krav avtalsmässigt att medlemmarna ska följa ARN:s beslut.

Jag hade t.ex. en tvist om en begagnad bildel jag köpt från Bildelsbasen, där jag involverade ARN då bilskroten hade levererat en annan del än jag bestämt, vilket ledde till dubbla verkstadskostnader för mig, vilket bilskroten först vägrade, men jag sedan fick ersättning för efter ett beslut hos ARN. Att de hade gjort affären via Bildelsbasen som har som villkor att säljare ska följa ARN:s beslut gjorde att ARN i det fallet i princip hade befogenhet att avgöra tvisten.

Ingen fick betala något för tvistelösningen, så det var ju skitbra för alla inblandade, jämfört med om vi istället hade behövt ta detta som ett småmål eller liknande (något jag var tvungen att göra en gång då det tvistiga beloppet var under ARN:s beloppsgräns. Jag vann, det blev betydligt dyrare för företaget så de fick betala kostnader för domstol och liknande.)

Sedan har ju vissa bolag dessutom inskrivet i sina avtalsvillkor att de följer ARN:s beslut. T.ex. detta från Inets allmänna villkor:

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Däremot är att ARN är rätt verkningslösa mot stora bolag som t.ex. Telia eller Tesla som inte bryr sig om dålig publicitet, flygbolag eller liknande, eller små skojarföretag som bara försvinner och dyker upp under nytt namn ändå. Där är det nog bättre att gå på tingsrätten direkt om man känner att man har något att hämta.

Permalänk
Skrivet av KASC:

ARN är ju så jäkla onödig. Vi skattebetalare bekostar en myndighet med cirka 45 anställda jurister som sedan inte har NÅGRA befogenheter alls. Helt meningslös verksamhet bedriver dom

Kanske känns onödigt tills man behöver hjälp av dom.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Vad är problemet egentligen? Jag har tidigare skrivit under anställningsavtal på 1-2 sidor osv. Men så fort jag klivit innanför företagets fyra väggar så får jag skriva på en massa Policy dokument som reglerar exakt det Tesla eventuellt gör med sina anställningsavtal. Dom verkar helt enkelt göra det många företag i förväg, inom ramen för anställningsavtalet.

Det kollektivavtal jag går under är på över 150 sidor som jag såklart behövde ha koll på innan jag skrev på anställningsavtalet som specifikt nämnde att det som avtalas i kollektivavtalet gäller min anställning. Ser inte det konstiga med långa anställningsavtal då de flesta som omfattas av kollektivavtal har massvis med sidor att läsa.

Permalänk
Skrivet av Curik:

Trist med Tesla tycker jag. Trevligaste bilen jag ägt men deras service är verkligen skitdålig. Bestred en faktura de skickade (på ett garantiärende) och då sa de att min bestridan var ogiltig då jag inte pratat med deras "legal department" först. Förklarade hur konsumentverket ser på det och då sa tjejen att hon skiter i vad konsumentverket säger.

Känns som det där klassiska ingenjörsföretaget som korrumperats av ekonomer, byråkrati och jakt på marginaler.

Kulturen på Tesla verkar vara att man så långt det är möjligt på olika sätt försöker runda lagar och regler. Jag hade inte köpt en bil av ett sådant företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Innan skojade man med faran "om Microsoft gjorde bilar".

Tesla har i vissa fall besannat farhågorna med råge.

Min systers Tesla hade över 10 serviceärenden på under ett år. Baggagelucka som öppnades slumpmässigt, värme som inte fungerade etc...

Ett under att inga olyckor har hänt?

Min bagagelucka på min bmw öppnas slumpmässigt med, känt fel också? de finns allt fler med fel som du säger.
Måndagsex finns hos alla biltillverkare, antar att du aldrig hört om VAG och elfel heller eller?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant om det inte var "flest anmälningar" utan störst andel anmälningar per köp eller antal anmälningar per spenderad miljon, kategoriserat efter bransch.

Att stora aktörer toppar den nuvarande listan är väntat, problemet är att det inte synliggör mindre aktörer som i snitt beter sig ännu sämre.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Många inlägg från mammas källare som tror att det är ballt att vara anti facket.

Vet man ens vad konflikten handlar om?

Tesla använder 70-sidiga anställningsavtal skrivna på juridisk engelska där arbetstagaren bl.a förbinder till

  • Evig tystnadsplikt och sekretess gentemot Tesla, även efter du avslutat anställningen

  • Tesla har livstids upphovsrätt till uppfinningar som arbetstagaren tagit fram - även på fritiden och helt orelaterat till Tesla

  • 6 månaders karenstid om du byter jobb (alltså du måste ligga på soffan utan lön!). Böter om man bryter mot karenstiden.

Tesla svarar DN med , "”Vi erbjuder redan likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar och finner ingen anledning att teckna något annat avtal". Haha.

Tesla har redan använt den eviga sekretessklausulen för att försöka trycka ner anställdas familjer som yppat sig om strejken

Utan facket hade alla företag försökt dra samma rövare! Vill Elon-simpsen ha det så på sina (förmodat framtida) arbetsplatser?

Verkar vara lite så från andra hållet också...

Varför skulle inte Tesla få använda 70-sidiga anställningsavtal? Är de korrekt utförda och tar upp det som de ska, så är det väl inga problem? Som någon sa tidigare i tråden, så får man i många internationella företag skriva på ytterligare avtal efterhand.
Tystnadsplikt är ganska vanligt på företag som utvecklar produkter och hur länge den ska gälla är upp till företagen. Alltså helt enligt svensk lagstiftning.
6 månaders karenstid för att byta jobb till något i samma bransch, alltså börja jobba hos en konkurrent är också vanligt i Sverige. Jag har haft 3-6 månader på flera tidigare jobb. Så varför skulle det vara konstigt att ha det för Tesla?

Jag ser då inga konstigheter med det av avtalet eller klausulerna jag sett. Helt rimliga enligt ett företags synsätt.

Vad som inte är rimligt är att IF Metalls förbundsjurist inte är juridiskt utbildad och uttalar sig om saker han inte förstår sig på.

Den här strejken handlar inte om de Tesla-anställdas löner eller om de har det bra eller inte. Det har man förstått sen länge sedan. Den stora majoriteten av de anställda säger ju att de inte vill ha något kollektivavtal, för att det kommer försämra för dem. Till och med en av de anställda som strejkade hade väl uttalat sig att de hade det bra och att han strejkade pga. idiologiska skäl. Det här handlar om något helt annat. Kanske detta?
https://bulletin.nu/gustavsson-teslastrejken-ar-var-tids-lont...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD