Problem med gamla disketter

Permalänk
Medlem

Problem med gamla disketter

Tog hem en hög med disketter från jobbet för att hjälpa en kollega som hade bekymmer.

Det är alltså så att vi har kvar en del maskiner där man sparar inställningsparametrar på diskett och eftersom disketter inte växer på träd längre vill man gärna återanvända de till nya körningar.

Nu är det så att kollegan hade en hel hög med disketter som inte gick att formatera, vissa konstaterade jag har repor så de är ju bara att kasta, vissa går att formatera på en ms-dos maskin men med varierande grad av dåliga sektorer och konstigheter, vissa gick inte formatera alls med hänvisning till skadat spår 0. Vissa blev bättre ju fler gånger jag formaterade dem.

Det jag då funderar över är om de formaterats och skrivits i en maskin med något felkalibrerad diskdrive vilket gör att det blir lustigheter när datorn läser dem innan formatering och ev överlapp och underligheter mellan nya och gamla spår.

Jag minns inte riktigt hur det ligger till med 3,5” 2MB diskar, de är ju mjuksektorerade, kan man formatera dessa från ms-dos format om de är helt avmagnetiserade ?

Vet att det finns lite andra utilities för formatering som jag inte provat, men tänkte att om man kan börja med helt blanka disketter kanske det vore bättre att avmagnetisera helt och börja om s a s.

Tankar och idéer ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tänker, är du säker på att din disketstation är ok?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Är det viktig data så kanske ingen hit att chansa. Snabb sökning på amazon.se så verkar det ju att gå att köpa fortfarande, även ifall de inte är direkt billiga. Kanske värt det?

Permalänk
Medlem

Detta är ju disketter som krånglar i maskiner där andra fungerar perfekt, lite samma sak hemma.

Jag förstår vad du menar, men detta känns absolut medierelaterat. Min erfarenhet är att disketter faktiskt går sönder betydligt mer sällan än vad många verkar tro, vi har hundratals disketter som använts i tiotals år och som innan dess varit i annat bruk och med andra ord är säkert 30år gamla.

Det jag konstaterade var att det nog fanns grus o skit i någon eller några disketter vilket saboterade nästa disk jag satte i också.

Men jag har sällan varit med om att en diskett med 600KB skadade sektorer formateras till 100K och sen 20K och sen ändå inte känns helt stabil.

En hel del av disketterna kommer från en fabrik där vi hade flera maskiner där man hade diskettstation på vagn och kopplade in mer seriekabel och fick ”ladda ner” filerna 😅 om nu det gamla liket hade dålig alignment så tänkte ja att det kunde förklara svårigheten att formatera i annan maskin sen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Är det viktig data så kanske ingen hit att chansa. Snabb sökning på amazon.se så verkar det ju att gå att köpa fortfarande, även ifall de inte är direkt billiga. Kanske värt det?

Det är inga kritiska data på det viset, det värsta som händer är att man får knappa in parametrarna för hand igen vilket tar 10-20min från den kördata ställarna är ålagda att dokumentera 😉

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Noterade en sak i första inlägget: "3,5” 2MB"
Det fanns 2 st varianter 3,5" 1,44 MB eller IBM 3,5" 2,88 MB.

Vad har dom används i för diskdrive? IBM drivers hade oftast blå knapp 2,88. Inte så vanliga dock.

Visa signatur

Main Computer:
CPU: Intel I9 12900K MB: Asus Prime Z690-P D4 Chassi: Obsidian 750D PSU: Corsair RM850x V2
CPU FAN: Noctua NH-U12A chromax black GPU: Gigabyte 1060 GTX RAM: 64GB DDR4 HD1 OS: MSI SPATIUM M480 PCIe 4.0 NVMe M.2 1TB HD2 VM-Ware: Kingston SSDNow A400 960GB HD3 Lagring: Western Digital Black - 2TB Chassi FAN: Noctuna 4x120mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mavicxp21:

Noterade en sak i första inlägget: "3,5” 2MB"
Det fanns 2 st varianter 3,5" 1,44 MB eller IBM 3,5" 2,88 MB.

Vad har dom används i för diskdrive? IBM drivers hade oftast blå knapp 2,88. Inte så vanliga dock.

Disketterna är 2MB men när man formaterar dem i MS-DOS så får man 1,44MB rapporterad storlek.

Disketter såldes som DD eller HD, 1 eller 2MB, beroende på system fick man ut olika storlek efter formatering, på PC normalt sett 720 eller 1,44MB.
De mycket ovanliga 4MB diskarna blev 2,88.

Det är i grunden dos-formaterade diskar som använts i Engel maskiner.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mavicxp21:

Noterade en sak i första inlägget: "3,5” 2MB"
Det fanns 2 st varianter 3,5" 1,44 MB eller IBM 3,5" 2,88 MB.

Vad har dom används i för diskdrive? IBM drivers hade oftast blå knapp 2,88. Inte så vanliga dock.

1,44 anges som 2 MB oformaterade.

Tillägg: Som sagt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

1,44 anges som 2 MB oformaterade.

Tillägg: Som sagt...

Nått minne säger att det kunde stå MF2HD eller liknande på disketterna..?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Nått minne säger att det kunde stå MF2HD eller liknande på disketterna..?

I och för sig, men det står väl för MF=Micro Floppy 2=dubbelsidig HD=High Density. Det kunde dock stå 2 MB, men det var väl om de var oformaterade, vilket de särskilt senare ofta inte var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

I och för sig, men det står väl för MF=Micro Floppy 2=dubbelsidig HD=High Density. Det kunde dock stå 2 MB, men det var väl om de var oformaterade, vilket de särskilt senare ofta inte var.

Har dock inget minne av att ha köpt disketter märkta 1,44 utan det stod alltid 2..

Men det är ju några år sen nu, på den tiden man diskuterade om det skulle vara metall eller plastlucka 😉

Alla med förståndet i behåll förstod ju givetvis att plastlucka är det enda rätta.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Jag har aldrig förstått varför de kallades 1,44 MB-disketter... de var ju på 1,38 MB i DOS/Windows. Var 1,44 MB någon Unix-grej?

I Winzip kunde man t o m dela upp filer så att de blev 1,38 MB så att de faktiskt gick att lägga på disketter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Jag har aldrig förstått varför de kallades 1,44 MB-disketter... de var ju på 1,38 MB i DOS/Windows. Var 1,44 MB någon Unix-grej?

I Winzip kunde man t o m dela upp filer så att de blev 1,38 MB så att de faktiskt gick att lägga på disketter.

Nu har du nog blandat ihop det lite här, räknar man med multipel 1024 så blir det ju ungefär den storleken du säger, men sekundärminnen har rent historiskt alltid räknas med multipel 1000, då blir det lite drygt 1,44MB

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Obligatorisk:

Jag har aldrig förstått varför de kallades 1,44 MB-disketter... de var ju på 1,38 MB i DOS/Windows. Var 1,44 MB någon Unix-grej?

I Winzip kunde man t o m dela upp filer så att de blev 1,38 MB så att de faktiskt gick att lägga på disketter.

"1,44 MB" är en marknadsföringsgrej.

Disketterna är i själva verket 1440 kB stora, men eftersom marknadsföringsfolk inte fattar att 1 kB = 1024 B och inte 1 kB = 1000 B så trodde man så klart att 1440 kB är 1,44 MB. (Det är väl lite därför många idag propagerar för att använda KiB och MiB istället för kB och MB, men det hör väl inte hit. )

En "diskettmegabyte" är alltså 1 024 000 byte.

Men mer till ämnet, det finns ju flera olika sorters enheter som kan ersätta diskettstationer idag, så att man kan använda USB-stickor eller minneskort idag? Maskinen i fråga ser inte skillnad utan tror det är en diskettstation, för det är det som emuleras.

Om du inte specifikt vill ha kvar disketterna av nostalgiska skäl så är ju en sån lösning förmodligen det som är mest praktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Jag har aldrig förstått varför de kallades 1,44 MB-disketter... de var ju på 1,38 MB i DOS/Windows. Var 1,44 MB någon Unix-grej?

I Winzip kunde man t o m dela upp filer så att de blev 1,38 MB så att de faktiskt gick att lägga på disketter.

https://www.google.se/search?q=1.38+mebibytes+in+megabytes
mebibytes MiB vs megabytes MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

"1,44 MB" är en marknadsföringsgrej.

Disketterna är i själva verket 1440 kB stora, men eftersom marknadsföringsfolk inte fattar att 1 kB = 1024 B och inte 1 kB = 1000 B så trodde man så klart att 1440 kB är 1,44 MB. (Det är väl lite därför många idag propagerar för att använda KiB och MiB istället för kB och MB, men det hör väl inte hit. )

En "diskettmegabyte" är alltså 1 024 000 byte.

Men mer till ämnet, det finns ju flera olika sorters enheter som kan ersätta diskettstationer idag, så att man kan använda USB-stickor eller minneskort idag? Maskinen i fråga ser inte skillnad utan tror det är en diskettstation, för det är det som emuleras.

Om du inte specifikt vill ha kvar disketterna av nostalgiska skäl så är ju en sån lösning förmodligen det som är mest praktiskt.

Nja en diskettmegabyte är väl 1 000 000 byte medans en megabyte RAM är 1 048 576 bytes.

Personligen tycker jag att det är mer rätt att räkna med basen 2 än 10 men men..

Har väl ingen önskan att plöja ner mer pengar i maskinerna genom ombyggnad, disketterna gör sitt jobb utmärkt, dessutom blir det bekymmer om man av någon anledning måste boota om maskinens CPU (t ex backupbatteri dör när strömmen försvinner etc) så behöver man ändå kunna läsa de gamla disketterna som tillhör maskinen och som förhoppningsvis ligger i en maskinpärm nånstans.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karaff:

Nja en diskettmegabyte är väl 1 000 000 byte medans en megabyte RAM är 1 048 576 bytes.

Nej, du har nog missförstått vad jag menar.

En "diskettmegabyte" är alltså den "megabyte" som avses när man säger att en diskett har en kapacitet på 1,44 MB. Används bara i detta sammanhang.

Permalänk

inte så att maskinen de är till inte kan läsa annat än singleside diskettter??

vill minnas att nån gammal typ dosbaserad gjutmaskin jag kört hade en diskettstation som kunde läsa från dubbelsidiga disketter som var mixtrad med för att lura systemet att köra dubbelsidia som single sidiga 600-700K nånting disketter då övriga systemet inte kunde identifiera dubbgelsidiga disketter.

(vill minnas att det var nån pinne i ide kontakten på anslutningskabeln eller ett par som var bortkopplade)

men är snart 20 år sedan så minnet sviker.

minns bara att de va ett jäkla mekkande när diskettstationen slutade fungera att få tag i en gammal single side läsare för 1.44" disketter och tillverkaren (Italpresse kan ev varit en Weingarten) inte levererat reservdelar till dem på många år där av den högst oortodoxa lösningen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

inte så att maskinen de är till inte kan läsa annat än singleside diskettter??

vill minnas att nån gammal typ dosbaserad gjutmaskin jag kört hade en diskettstation som kunde läsa från dubbelsidiga disketter som var mixtrad med för att lura systemet att köra dubbelsidia som single sidiga 600-700K nånting disketter då övriga systemet inte kunde identifiera dubbgelsidiga disketter.

(vill minnas att det var nån pinne i ide kontakten på anslutningskabeln eller ett par som var bortkopplade)

men är snart 20 år sedan så minnet sviker.

minns bara att de va ett jäkla mekkande när diskettstationen slutade fungera att få tag i en gammal single side läsare för 1.44" disketter och tillverkaren (Italpresse kan ev varit en Weingarten) inte levererat reservdelar till dem på många år där av den högst oortodoxa lösningen.

Nä alla maskiner klarar 3,5” 1,44MB standard ms-dos formaterade. Det var mest att vissa disketter verkar skumma, men de är väl helt enkelt kass.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Förslitna och/eller skadade med starkt magnetfält?

Permalänk
Medlem

dessa kunde man göra bulkerase med starka magneter och sedan formatera upp dessa igen - det fins ingen magnetmönster som inte gick att återskapa i en vanlig diskettdrive med formatering.

men man skall också komma ihåg att det fanns versioner med mjukare magnetmaterial och mindre lagringsstorlek även på 3.5 MB-storlek innan det blev versionen med 1.44 MB - bl.a för Apple, Amiga mfl. och dessa i fel drive kan bli problematiska - dessa 600 - 720 Kbytes disketter är idag mer eller mindre skottpengar på då i sammanhanget är sällsynta gentemot de enorma mängderna 2MB/1.44 MB-disketter som producerades i många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

dessa kunde man göra bulkerase med starka magneter och sedan formatera upp dessa igen - det fins ingen magnetmönster som inte gick att återskapa i en vanlig diskettdrive med formatering.

men man skall också komma ihåg att det fanns versioner med mjukare magnetmaterial och mindre lagringsstorlek även på 3.5 MB-storlek innan det blev versionen med 1.44 MB - bl.a för Apple, Amiga mfl. och dessa i fel drive kan bli problematiska - dessa 600 - 720 Kbytes disketter är idag mer eller mindre skottpengar på då i sammanhanget är sällsynta gentemot de enorma mängderna 2MB/1.44 MB-disketter som producerades i många år.

Tack, precis det svaret jag sökte.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort ett par uppdrag åt kunder inom industrin där jag har ersatt diskettstationer i olika typer av svarvar, sy-maskiner, pressar m.m. Och det jag ersätter diskettstationerna med är Goteks floppy-emulatorer i kombination med open source FlashFloppy-firmware:en som gör det möjligt att få dessa att fungera i princip i vilken typ av industriell maskin som helst. Visst, jag har varit med om vissa tillämpningar där jag har gjort stora justeringar på emulerings-parametrarna för att få det att lira 100%, men oftast fungerar det bara rakt av.

Du kan köpa Gotek-enheter i lite olika konfigurationer, med klassisk status-panel eller med OLED. Man kan bestycka enheten med ratt för snabbare växling mellan olika disketter i stället för att behöva peppra på knapparna osv. Men det viktigaste är att man köper en enhet med tillräckligt med inbyggd cache-minne i kontrollerkretsen för att lagra den aktiva diskett-avbildningen.

En smidig grej med detta är att man kan använda exempelvis WinImage för att göra avbildningar av disketterna på en PC med fungerande diskettstation, därefter lägger du dessa på en USB-sticka och ansluter till Gotek-enheten och kan köra på som vanligt utan att behöva oroa dig för att en diskett ska gå sönder. Man kan ju dessutom lagra kopior på avbildningarna på valfri sekundär plats.

https://www.amazon.se/gotek/s?k=gotek
https://github.com/keirf/flashfloppy
https://www.winimage.com

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Jag har gjort ett par uppdrag åt kunder inom industrin där jag har ersatt diskettstationer i olika typer av svarvar, sy-maskiner, pressar m.m. Och det jag ersätter diskettstationerna med är Goteks floppy-emulatorer i kombination med open source FlashFloppy-firmware:en som gör det möjligt att få dessa att fungera i princip i vilken typ av industriell maskin som helst. Visst, jag har varit med om vissa tillämpningar där jag har gjort stora justeringar på emulerings-parametrarna för att få det att lira 100%, men oftast fungerar det bara rakt av.

Du kan köpa Gotek-enheter i lite olika konfigurationer, med klassisk status-panel eller med OLED. Man kan bestycka enheten med ratt för snabbare växling mellan olika disketter i stället för att behöva peppra på knapparna osv. Men det viktigaste är att man köper en enhet med tillräckligt med inbyggd cache-minne i kontrollerkretsen för att lagra den aktiva diskett-avbildningen.

En smidig grej med detta är att man kan använda exempelvis WinImage för att göra avbildningar av disketterna på en PC med fungerande diskettstation, därefter lägger du dessa på en USB-sticka och ansluter till Gotek-enheten och kan köra på som vanligt utan att behöva oroa dig för att en diskett ska gå sönder. Man kan ju dessutom lagra kopior på avbildningarna på valfri sekundär plats.

https://www.amazon.se/gotek/s?k=gotek
https://github.com/keirf/flashfloppy
https://www.winimage.com

Vi hade några ombyggda formsprutor på vår andra tillverkningsenhet, det fungerar ju helt klart, men jag lägger hellre de pengarna på andra typer av utrustning som ger högre verkningsgrad för sin investering. Det är ju ändå så att för varje tusenlapp måste man sälja för tio eller femton tusenlappar innan det är betalt. Maskinerna är ändå i slutskedet av sin tekniska livslängd och kommer högst troligen inte stå där om tio år.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att det gick att överformatera 1.44Mb diskarna på atarins floppy till 1.9Mb (TT eller Falcon hade HD floppy), men om du inte specifikt måste ha floppy så är gotek eller andra floppy-emulatorerer värt att skaffa.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

2 MB-storleken som HD-3.5" disketterna märks med är är i storleken i RAW-format - dvs. baserat på hur många tydliga fältväxlingar som får plats på ett varv och detta gånger 80 gånger 2 för diskens fulla kapacitet på 2MB

En sektor på disketten har en antal fält för sektoradressering, checksummor, synkningsbittåg och en eller flera GAP för att hantera glappet och tidsvariationerna som blir när man växlar från läsning (för att identifiera rätt sektor) till skrivning precis när man precis passerat sektohuvudet och dess fält och det kan hoppa fram och tillbaka en smula av timing-missar från CPU när själva datasektorn börja skrivas - detta med 'GAP' och GAP3 finns också på hårddiskars sektorer där man har samma problem med när läsning av metadata för sektorn skall övergå i skrivning precis efter...

Det vanligaste sättet att öka lagringsstorleken på en disketter var att helt enkelt att göra mycket längre/större sektorer så att overheaden av ovan nämnda sektorindelning och sektoradressering blev mindre relativt mängden data. i somliga format hade man bara en sektor per varv.

Nackdelen är förstås att risken för oupptäckta fel ökar då använda checksumma kan bara till 100% upptäcka ett visst antal samtidiga bitfel upp till en viss storlek (typiskt upp till 4 bitar fel samtidigt för en 512-bytes sektor) ) och ju större sektorn ju färre bitar fel kan den upptäcka på säkert sätt att det är felaktig och vid ännu större sektorer fins det möjliga felaktiga kombinationer som ger samma checksumma som en korrekt sektor och i princip har felkontrollen degraderats så lågt att den bara kan detektera udda antal bitfel medans jämna antal bitfel kan missas. På disketter har man ingen felrättade kod utan bara checksumma som anger fel och få logiken att prova att läsa om samma sektor ett flertal gången och hoppas att någon av läsningarna är korrekt (sedd till checksumman...)

Permalänk
Medlem

Nu håller jag inte direkt på mycket med disketter ens i retrosammanhang längre, Gotek/Flashfloppy finns ju, men har råkat ut för samma sak eller åtminstone något väldigt snarlikt för längesedan. Datan på tidigare fullt fungerande disketter av god kvalitet var korrupt efter åratal i en box, och det gick inte att formatera dem. Gissar att det var fall av datarot.

Då fungerade det att köra igenom disketterna med SpinRite, minns dock inte vilken level jag använde.

Sedan dess har jag inte haft något behov, men idag skulle jag definitivt försöka med en försiktigare approach om det var data jag verkligen inte ville bli av med. Att försöka läsa och refresha direkt på originalmediat som Spinrite gör är förstås förenat med stora risker om det är nåt man verkligen inte vill förlora.

Har inte testat med just disketter, men hade försökt dumpa dem till images med ddrescue. Ser ingen anledning till varför det inte skulle funka. Dessa images kan du sedan skriva till nya disketter. Läs på lite innan du kör, finns gott om guider på nätet.

När du väl har lyckats göra backuper kan du ju försöka rekonditionera originaldisketterna med SpinRite om du vill.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!