Telefonförsäljning och fulsälj

Permalänk
Medlem

Telefonförsäljning och fulsälj

En bekant, som vi kan kalla Tina, blev i början av februari kontaktad av en telefonförsäljare som sa sig ringa från Tele2 där hon har internet- och telefonabonnemang.

Den här säljaren har bland annat påstått att det ingår Netflix och Disney+ abonnemang i TV abonnemanget som hon kommer kunna komma åt från en och samma dosa (Google TV hub), och att Tina kan säga upp sitt Netflix konto.

Nu när Netflix vid flera tillfällen inte har fungerat då barnen velat starta appen och kolla på barnprogram så ringer Tina till kundtjänsten på Tele2 som säger att hon inte har något sånt i sitt avtal, och att Tele2 inte heller har något sådant abonnemang där dessa tjänster ingår. Samt att ångerrätten på 14 dagar har löpt ut.

Jag vet inte riktigt vad hon ska göra i det här läget, någon som har några tips eller råd?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Först och främst så borde Tina ha något skritligt avtal att hänvisa till då det infördes som krav vid utgående telemarketing för några år sedan.

För det andra så bör vedebörande kunna ringa upp det telenr hon blev uppringd ifrån och på så sätt få reda på vilket callcenter det är som hon blev kontaktad av.

Stavfel
Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr kan jag nog inte bistå med något annat än ett generellt råd att *aldrig* köpa något av en telefonförsäljare, någonsin.

Ingen i världshistorien har någonsin tecknat ett bra tjänsteavtal eller sparat pengar på att köpa något av en telefonförsäljare, jämfört med att själv vara aktiv och leta upp vad som går att köpa.

Nästa gång en telefonförsäljare ringer dig, be om att få erbjudandet skriftligt. Det går telefonförsäljare aldrig med på, och det hade de gjort om de hade rent mjöl i påsen. Men det har de inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

En bekant, som vi kan kalla Tina, blev i början av februari kontaktad av en telefonförsäljare som sa sig ringa från Tele2 där hon har internet- och telefonabonnemang.

Den här säljaren har bland annat påstått att det ingår Netflix och Disney+ abonnemang i TV abonnemanget som hon kommer kunna komma åt från en och samma dosa (Google TV hub), och att Tina kan säga upp sitt Netflix konto.

Nu när Netflix vid flera tillfällen inte har fungerat då barnen velat starta appen och kolla på barnprogram så ringer Tina till kundtjänsten på Tele2 som säger att hon inte har något sånt i sitt avtal, och att Tele2 inte heller har något sådant abonnemang där dessa tjänster ingår. Samt att ångerrätten på 14 dagar har löpt ut.

Jag vet inte riktigt vad hon ska göra i det här läget, någon som har några tips eller råd?

Kan det ha varit något med att man får en prova-på period (en månad) vid nyteckning (?)
Oavsett är det helt bedrägligt av säljaren att göra som säljaren gjorde och jag hade bytt operatör, dvs sagt upp abonnemanget enbart på grund av detta och bytt till någon annan. Dvs att man aktivt väljer att INTE påtala att detta endast är provperioder.

Det är tyvärr omöjligt att bevisa vad en säljare sagt eller inte sagt i ett telefonsamtal om det inte är inspelat eller att man har begärt (och fått) erbjudandet i skriftlig form. Dvs, vill man dra det vidare är det "ord-mot-ord".

Dock något jag definitivt hade påtalat för Tele2 vid uppsägande av SAMTLIGA avtal med dem, att deras försäljare (eller säljarna de "hyr") beter sig på detta sätt och lurar kunderna medvetet. (Netflix slutar fungera efter provperiod efter en månad, ånger gäller 14 dagar...)

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Ja måste det inte finnas ett skriftligt avtal? Och det som sägs i telefonen spelar ingen roll, det är det man skriver på (innehållet i avtalet) som spelar roll.

Permalänk
Medlem

Tror jag fick liknande samtal förra veckan, sa nej till erbjudandet 3 ggr innan jag la på för att personen fortsatte prata, de skickade det här smset

Citat:

Hej!

Tack för din tid! Nedan följer ditt erbjudande.
För att beställa, svarar du JA på detta sms.

TV Standard för 249 kr i 24 mån, därefter ordinarie listpris. Viaplay Film & Serier samt Streaming från Tele2 Play ingår. Total bindningstid är 24 mån.
0 kr för Tele2 Tv Hub Mini (låneutrustning) samt 149 kr i fraktavgift. Låneutrustning returneras vid uppsägning.
Priser visas exklusive eventuella gruppavtal och samlingsrabatter.Genom att svara ja på detta sms godkänner du att vi gör en kreditupplysning på dig vid registrering.Enligt distansavtalslagen har du 14 dagar ångerrätt från och med att du svarat JA på detta sms. För allmänna villkor, se tele2.se/support/abonnemang/villkor-blanketter samt information om Tele2's integritetspolicy hittar du på tele2.se/support/integritet.

Väljer du att inte svara JA på detta sms, kommer du inte att ingå avtal med Tele2 och är då inte heller betalningsskyldig för de produkter eller tjänster som hänvisas till i ovanstående erbjudande.

Med vänlig hälsning
Tele2

Köper aldrig något över telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Först och främst så borde Tina ha något skritligt avtal att hänvisa till då det infördes som krav vid utgående telemarketing för några år sedan.

För det andra så bör vedebörande kunna ringa upp det telenr hon blev uppringd ifrån och på så sätt få reda på vilket callcenter det är som hon blev kontaktad av.

Skrivet av jocke92:

Ja måste det inte finnas ett skriftligt avtal? Och det som sägs i telefonen spelar ingen roll, det är det man skriver på (innehållet i avtalet) som spelar roll.

Jag fick en kopia av avtalet tidigare ikväll som hon fick på mailen och där framgår callcentrets namn. Googlar man på det så finns det några recensioner som handlar om bedrägeri. Men ser ut som att avtalet upprättades den 12/1-2024.

Vilka regler gäller numera för telefonförsäljning för att det ska vara ett giltigt avtal? Förut räckte det med ett inspelat samtal, måste hon ha bekräftat köpet med BankID eller signerat och skickat tillbaka en fysisk kopia av avtalet till Tele2 för att det ska vara giltigt?

Vid köp av tjänster där ett krav för att använda tjänsten är att använda operatörens utrustning, gäller ångerrätten från den tidpunkt då avtalet ingicks eller från den tidpunkt man hämtade ut utrustningen från posten? Hon berättade att det var något problem med att tv-hubben skickades till henne men att det var under fel namn och att den inte gick att hämta ut förrän dem gjort en omleverans och att hon hämtade ut hubben först den 8 februari.

Skrivet av Necrophor:

Kan det ha varit något med att man får en prova-på period (en månad) vid nyteckning (?)
Oavsett är det helt bedrägligt av säljaren att göra som säljaren gjorde och jag hade bytt operatör, dvs sagt upp abonnemanget enbart på grund av detta och bytt till någon annan. Dvs att man aktivt väljer att INTE påtala att detta endast är provperioder.

Det är tyvärr omöjligt att bevisa vad en säljare sagt eller inte sagt i ett telefonsamtal om det inte är inspelat eller att man har begärt (och fått) erbjudandet i skriftlig form. Dvs, vill man dra det vidare är det "ord-mot-ord".

Dock något jag definitivt hade påtalat för Tele2 vid uppsägande av SAMTLIGA avtal med dem, att deras försäljare (eller säljarna de "hyr") beter sig på detta sätt och lurar kunderna medvetet. (Netflix slutar fungera efter provperiod efter en månad, ånger gäller 14 dagar...)

Enligt det jag fått höra handlade inte om någon prova på period, säljaren var tydlig med att Netflix och Disney+ ingick i abonnemanget under hela bindningstiden (24 månader). Enda anledningen att hon nappade på det var för att det skulle billigare för dem att samla allt hos Tele2.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Jag fick en kopia av avtalet tidigare ikväll som hon fick på mailen och där framgår callcentrets namn. Googlar man på det så finns det några recensioner som handlar om bedrägeri. Men ser ut som att avtalet upprättades den 12/1-2024.

Vilka regler gäller numera för telefonförsäljning för att det ska vara ett giltigt avtal? Förut räckte det med ett inspelat samtal, måste hon ha bekräftat köpet med BankID eller signerat och skickat tillbaka en fysisk kopia av avtalet till Tele2 för att det ska vara giltigt?

<Uppladdad bildlänk>

Vid köp av tjänster där ett krav för att använda tjänsten är att använda operatörens utrustning, gäller ångerrätten från den tidpunkt då avtalet ingicks eller från den tidpunkt man hämtade ut utrustningen från posten? Hon berättade att det var något problem med att tv-hubben skickades till henne men att det var under fel namn och att den inte gick att hämta ut förrän dem gjort en omleverans och att hon hämtade ut hubben först den 8 februari.

Enligt det jag fått höra handlade inte om någon prova på period, säljaren var tydlig med att Netflix och Disney+ ingick i abonnemanget under hela bindningstiden (24 månader). Enda anledningen att hon nappade på det var för att det skulle billigare för dem att samla allt hos Tele2.

Det måste finnas ett skriftligt avtal och vara undertecknat/signerat av kund för att vara giltigt om det var ett utgående telemarketing samtal. Ringer man själv upp företaget är det än så länge undantaget från skriftlighetskravet.

Begär ut ljudfilen från Tele2/Callcentret om hon inte fått det som utlovades i samtalet. Det kan ju dock röra sig om missförstånd, t.ex. att säljaren sagt att man kan kolla på Netflix m.m. genom Tele2s tv-hubb (allså att det finns som appar), inte att abonnemang för dessa tjänster ingår? Men det kan ju också vara att callcentret har fått fel info om erbjudandet från Tele2 och således sålt in mer än vad som egentligen ska ingå i erbjudandet.

Stavfel
Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Jag fick en kopia av avtalet tidigare ikväll som hon fick på mailen och där framgår callcentrets namn. Googlar man på det så finns det några recensioner som handlar om bedrägeri. Men ser ut som att avtalet upprättades den 12/1-2024.

Vilka regler gäller numera för telefonförsäljning för att det ska vara ett giltigt avtal? Förut räckte det med ett inspelat samtal, måste hon ha bekräftat köpet med BankID eller signerat och skickat tillbaka en fysisk kopia av avtalet till Tele2 för att det ska vara giltigt?

<Uppladdad bildlänk>

Vid köp av tjänster där ett krav för att använda tjänsten är att använda operatörens utrustning, gäller ångerrätten från den tidpunkt då avtalet ingicks eller från den tidpunkt man hämtade ut utrustningen från posten? Hon berättade att det var något problem med att tv-hubben skickades till henne men att det var under fel namn och att den inte gick att hämta ut förrän dem gjort en omleverans och att hon hämtade ut hubben först den 8 februari.

Enligt det jag fått höra handlade inte om någon prova på period, säljaren var tydlig med att Netflix och Disney+ ingick i abonnemanget under hela bindningstiden (24 månader). Enda anledningen att hon nappade på det var för att det skulle billigare för dem att samla allt hos Tele2.

BankID fungerar bra. Men tror inte att man får skriva på när man pratar med säljaren. Du ska få avtalet och kunna läsa i lugn och ro innan underskrift.

Vet inte hur det säljaren säger förhåller sig till det skriftliga avtalet. I avtalet står det bara "tv standard" och inget om några streamingtjänster. Så då tänker jag att man får kolla hemsidan?