Inet frågar SweClockers – behöver du verkligen ett grafikkort?

Permalänk
Medlem

Hade jag inte spelat så hade det räckt med en AMD CPU som har 780M som intern grafik då det är certifierat för att klara alla funktioner i Fusion 360 (CAD). Men... nu är det inte så utan jag spelar också på samma maskin på en skärm med 1440p och behöver lite mer prestanda än intern grafik mäktar med.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Kikade på denna nu på morgonen. Vill man komma ner än mer i storlek så är det möjligt, men lite fippligt. Men att slippa GPU-kostnaden helt i det fallet du nämner vore förstås bättre. Hoppas själv att utvecklingen tar fart i och med alla handhållna speldatorer. Verkar ändå finnas en marknad och kan man även klämma in detta i små NUC-liknande stationära datorer som får plats i en (rymlig) ficka, ännu bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=Ao2lNd7jCb8

Finns väl små desktop-burkar från MinisForum med färska CPUer från AMD så man får 780M. De ser ut att vara tänkta att användas utan diskret grafikkort 👍

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vore ändå väldigt intressant att se var den ligger på skalan. M3 Max är tekniskt sett en iGPU, den matchar 7900 XT i råprestanda fast M3 Max drar en fraktion av effekten och kan hantera mycket större modeller.

I Blender specifikt så tror jag inte ens att AMDs APUer kan rendera annat än i Eevee (vilket är så gott som en spelmotor), Cycles däremot (som är en raytracer) klarar den inte alls.
Apples tekniskt sett iGPUer kan det ja, o ska matcha 7900XT japp, samtidigt som den är sjukt mycket effektivare medans den gör det. Men för Blender är Nvidias RTX-kort alltid att föredra, o kollar vi på ett 4090 så piskar den det mesta, o såvitt jag har läst tidigare (men hittar ingen bra källa nu tyvärr) så ska den vara energieffektivare än åtminstone M2-chippen då den är så pass mycket snabbare att rendera en likvärdig bild.
RTX4090 vs 7900Xt vs M3 Max vs M2 Max

Permalänk
Medlem

Jag valde ett rejält cuda-grafikkort för filmredigeringens skull, blev less att vänta lääänge på ett resultat och så upptäcker man ett hoppsan, måste göra om nåt eller inställningarna blev inte bra, fixa till, vänta lika länge igen...

Nästa projekt kanske blir en ny mini-server för fillagring. Befintlig mini-itx från 2007 är inte vad den en gång var. Den behöver givetvis inget grafikkort. Att hitta sådana delar känns mig ha blivit svårare numera, t.ex nätagg med bara 150-200w, det behöver ju inte vara mer, och den ska stå igång dygnet runt, så måste vara stabilt och helst energieffektivt. Jag har inte börjat på det där än, får se hur det blir.

Permalänk
Medlem

Var är alla AM5 ITX/mATX-moderkort med Thunderbolt och WiFi 6E/7? Det finns ju på varenda liten NUC och laptop numera, men inte på vanliga moderkort som inte kostar en förmögenhet och är jättestora (ATX).

Bristen på vettiga, rimligt prissatta ITX-moderkort gör 7940HS-baserade Minisforum UM790 och Beelink GTR7 Pro mer intressanta än ett 8700G-bygge för mig. Prestandan är snarlik.

Permalänk
Medlem

För gaming så behövs det oftast ja annars inte.

Permalänk

Spelar i 4K ultra, så ja, jag behöver verkligen ett dedikerat grafikkort. Kör ett 4090 samt 7800X3D i ett Lian Li A4-H2O på 11 liter.

Permalänk
Medlem

Hej @inet , kommer ni få in 8300g också?

Permalänk
Medlem

kör med APU idag och har så gjort i flera år, det jag mest använder PC´n till är 3D-CAD, FEM och rendering ibland. Spel har jag inte ro till att starta särskilt ofta, blir det av så blir det lite mot retero (antar att jag får medge ) såsom StarCraft, WoW (mycket mycket sällan) Doom och liknande.

Enda man behöver tänka på är att stoppa i 32 GB eller mer i minne, då speciellt till FEM och rendering, för 3D-CAD så räcker ofta 8 GB om man inte har för avancerade modeller eller har en sammanställning med många modeller. Men rekommenderar verkligen inte 8 GB då man snabbt springer på begränsningar, 32 GB eller mer gäller, i nödfall 16 GB om man inte använder FEM eller rendering.

Skrivet av Novdid:

Ja ett dedikerat grafikkort är oftast att föredra. Förutom möjligtvis i en hemmaserver för video-transcode och dylikt. Det leder mig osökt till detta:

Synd då att AMD alltid tar bort stödet för ECC-minnen i sina APUer (undantaget dyra Pro-modeller) vilket gör att det är klart klokare att para deras vanliga CPUer såsom 7600 eller 7700X med ett dedikerat grafikkort för just serverbruk.

Varför skall man använda dGPU på en hemmaserver med R5 7600 eller R5 7700X?

Om det vore frågan om R5 7500F där en dGPU är en nödvändighet, så okey.

Skrivet av TheMadPanda:

Dedikerade grafikkort behövs rätt ofta bara för att kunna ansluta flera skärmar, rätt ofta de integrerade är kraftigt begränsade här. Men är ju också då ett 1030 eller liknande kan användas.

Men om man inte behöver prestandan eller anslutningen duger de integrerade rätt bra, tex som media maskin.

Kör med två skärmar på en APU, men om det menas tre skärmar eller fler, ja då gäller för det mesta dGPU.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Steam deck och alla andra handhållna bevisar ju att det inte ’behövs’, men såklart ska man spela högupplöst är det nog inget alternativ att vara utan gpu

japp, enklare spel klarar man sig på integrerad grafik nu, men det är inte direkt billigare än ett gammalt grafikkort.

Plus vem köper kontorsdator numera, har inte laptops ersatt det? Och för sådana saken behövs ju inte ens 740m utan den dåliga grafikprocessorn i ryzen 7000 serien räcker också

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gurrrra:

I Blender specifikt så tror jag inte ens att AMDs APUer kan rendera annat än i Eevee (vilket är så gott som en spelmotor), Cycles däremot (som är en raytracer) klarar den inte alls.
Apples tekniskt sett iGPUer kan det ja, o ska matcha 7900XT japp, samtidigt som den är sjukt mycket effektivare medans den gör det. Men för Blender är Nvidias RTX-kort alltid att föredra, o kollar vi på ett 4090 så piskar den det mesta, o såvitt jag har läst tidigare (men hittar ingen bra källa nu tyvärr) så ska den vara energieffektivare än åtminstone M2-chippen då den är så pass mycket snabbare att rendera en likvärdig bild.
RTX4090 vs 7900Xt vs M3 Max vs M2 Max

Sista generationen med GCN-baserade "APU" (har den termen någon relevans längre?) har stöd i Blender och hade en Phoronix-artikel i bakhuvudet om att även senaste generationen fått stöd. Var nästan rätt, det var en artikel i höstas om det men man fick inte med stödet i Blender 4.0 utan det kommer i Blender 4.1 (lansering i mars).

Det som i alla fall ger 780M potential är att den har rätt hög teoretisk beräkningskraft och finns ju en del GPGPU-fall som är klart mer begränsade av beräkningskraft än de är begränsade av bandbredd mot RAM. Ett 780M ligger strax under ett 6600XT i "teoretisk GFLOPS", mellan M3/M3 Pro och nästan dubbelt över Intels iGPU i Meteor Lake.

Intel stödjer redan Cycles för Arc (och även sista generation "Iris Graphics"). Inget superfantastisk prestanda, men då det handlar om något som görs långt bättre med GPGPU är ändå iGPUn i t.ex. 155H ~50 % snabbare än vad en 8700G mäktar med CPU-mässigt. Så 780M borde få minst det och i bästa fall ungefär det dubbla.

Arc i Meteor Lake har i likartad bandbredd mot RAM, nära nog identisk pixel/textel-rate som 780M, men 780M har nästan dubblel beräkningskapaciteten. Det förklarar antagligen varför dessa två har rätt likvärdig spelprestanda.

Går ju att få en bra idé redan nu med Blender 4.1 beta. Sen är nog iGPUer mer användbara för AI/ML, framförallt när man lär sig och experimenterar då det måste till en viss storlek på problemet innan dGPUer blir snabbare jämfört med att köra CPU/iGPU (det p.g.a. att vissa delar alltid körs på CPU och är en icke-försumbar overhead på mindre problem).

För 3D-rendering är Nvidia helt i en klass för sig själv just nu, RTX4090 har nog bättre perf/W i Blender jämfört med allt utom M3 Max (och den har rätt mycket bättre perf/W jämfört med M2 Max , men "vinner" ändå med rätt liten marginal mot 4090). Så jobbar man professionellt med Blender råder inget tvivel om vad man ska välja.

Men för många är det mer "bra att ha" grej att rendera med GPU, nästan alla GPUer är trots allt snabbare än att köra CPU + iGPU har inte problemet med "för lite VRAM" vilket en del säger fortfarande är ett problem med dGPU rendering.

För andra fall, t.ex. AI/ML, är inte Nvidias prestandafördel lika stor (och för mindre modeller finns den inte alls) + alla kanske inte vill/kan köpa ett 4090. Så intressant att veta hur långt man ändå kan komma med dagens iGPUer.

För den som vill köra LLMs lokalt finns det redan nu gott om fall där 24 GB VRAM inte räcker till. Lär vara ett annat fall där iGPU ändå är klart snabbare än alternativet: köra enbart på CPU.

Är allt ovan nischer? Ja, absolut. Men hela konceptet med "stark iGPU" är en nisch, inget genomsnittsanvändaren direkt står väntar på.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Varför skall man använda dGPU på en hemmaserver med R5 7600 eller R5 7700X?

Om det vore frågan om R5 7500F där en dGPU är en nödvändighet, så okey.

Jag är förvirrad. Jag hade Ryzen 5000-serien i bakhuvudet som inte har iGPU alls. Men principen kvarstår att brist på ECC-stöd utesluter server-bruk i mitt tycke. Sorry för den förvirringen.

Permalänk
Medlem

Jag har på min huvuddator ingen större nytta av spelprestanda, däremot tycker jag absolut att det i 4K på MacOS Monterrey blev lite rappare grafik generellt (desktop, menyer, webläsare osv) när jag bytte från ett Radeon HD7750 till rx580, det förvånade mig en smula.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Ja ett dedikerat grafikkort är oftast att föredra. Förutom möjligtvis i en hemmaserver för video-transcode och dylikt. Det leder mig osökt till detta:

Synd då att AMD alltid tar bort stödet för ECC-minnen i sina APUer (undantaget dyra Pro-modeller) vilket gör att det är klart klokare att para deras vanliga CPUer såsom 7600 eller 7700X med ett dedikerat grafikkort för just serverbruk.

Skrivet av Novdid:

Jag är förvirrad. Jag hade Ryzen 5000-serien i bakhuvudet som inte har iGPU alls. Men principen kvarstår att brist på ECC-stöd utesluter server-bruk i mitt tycke. Sorry för den förvirringen.

På AM4 plattformen så är det enbart APU modellerna som har integrerad grafik, iGPU.
Exempelvis Ryzen 5 5600G och Ryzen 7 5700G.
De vanliga CPU modellerna saknar integrerad grafik.

På AM5 plattformen har de vanliga Ryzen 7000 processorerna integrerad grafik.
Förutom 7500F och eventuellt något mer undantag ?

Generellt är AM4 plattformen fortfarande mer prisvärd.
Men skulle jag bygga en ny server så skulle jag nog föredra AM5 för att man kan använda processorer som 7600 eller 7700 med iGPU som har mer L3 cache och PCIe 5.0 och fler banor PCIe än exempelvis 5700G.
Så om man ändå inte spelar på den datorn eller gör något som drar stor fördel av GPGPU så får man bättre CPU prestanda och flexibilitet.
Men ändå möjlighet att koppla en skärm direkt till datorn och administrera lokalt om man vill/behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Finns väl små desktop-burkar från MinisForum med färska CPUer från AMD så man får 780M. De ser ut att vara tänkta att användas utan diskret grafikkort 👍

Sant.
Nu har jag själv ingen insikt i hur den presterar men låter bra.

De har intressanta prosukter, MS-01 samt den där som kommer i form av mITX moderkort med inbyggd rejäl kylfläns redo för installation av fläkt.

Inet får gärna börja ta in Minisforums produkter.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Beror på användningsområde.

Snackar man spel är dGPU:n ohotad och iGPU en snål kompromiss, bortsett från om det gäller väldigt gamla/enkla spel.

Men för allmän användning, inklusive sådant som använder grafiken för interaktivt arbete men inte nödvändigtvis beräkningar, har iGPU sina fördelar.
En förutsättning är dock att den har stöd för alla funktioner rätt.
Minns tidigare när applikationerna av någon orsak inte alltid använde dGPU:n och ibland ritade upp saker med iGPU:n, så kunde samma ritning/karta se olika ut och t ex linjerna inte gå ihop som de skulle.

Sen har steget mellan iGPU och dGPU varit rätt så rejält.
Men samtidigt kan ett system upplevas som piggare med iGPU än dGPU p g a latenser. Minns att jag provade och även körde testprogram på en dator jag hade; dGPU:n totalt överlägsen i testprogram, men iGPU:n kändes märkbart snabbare vid vanlig enklare Windows-användning.

Permalänk
Medlem

"Ja" för varierade värden på 'behov'.

Generellt sett behöver jag inte prestandan i sig, även om det snabbar upp processen vid mediaredigering av olika slag på den stationära. För det mesta har jag det dock mest för att orka driva skärmparken.
Bärbara och servrar? Nej, även om jag råkar ha dedikerat grafikkort på min primära laptop och på en laptop som agerar server. De skulle dock båda klara sig gott utan.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Minst 1400fps i CS 1.6 annars får det vara

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag kör mer och mer cloud gaming, GFN har blivit fasaaasen så mycket bättre. Även XboxCloud.

… men, alla spel finns inte där. Så det fick bli ”beror på om burken kräver det”

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Dagens apuer är bra men kan knappast ersätta ett dedikerat om man vill gejma i nått annat än 1080p och alla inställningar på low.
Men på en kontorsburk där man kan gejma någon gång vid sidan av kan det duga

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Förmodligen inte då jag mest streamar till min 1080p Ayn Odin 2.

Har ett 6800xt nu men blir förmodligen ingen ny dedikerad gpu framöver.
Kan lika bra streama, betydligt billigare än ett grafikkort/dator som används sporadiskt.

Däremot tror jag att jag vill ha en till Android handheld med 7-8" 1080p skärm framöver..

Permalänk
Medlem

Beror givetvis på omständigheter (behöver ju ingen grafikkrets överhuvudtaget i brandväggsmaskin exempelvis, och i en htpc som används för hembiobruk utan spelande så är integrerat ett bättre val), men när det gäller min vardagsmaskin som jag spelar med: självklart grafikkort. Lycka till att driva moderna 3d-spel i 4K 120+ Hz/fps med en apu.

Har inget emot att gå över helt till apu förr eller senare, men då måste prestandan upp rejält först, alternativt att jag backar på mina kvalitetskrav (vilket aldrig kommer hända).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

I spelburken absolut då det spelas en hel del i 4K.
Men i htpc´n duger det inbyggda mer än väl.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Jag fick en spontan tanke… Tänk om Apple skulle tillåta en Steam Deck M3

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Steam deck och alla andra handhållna bevisar ju att det inte ’behövs’, men såklart ska man spela högupplöst är det nog inget alternativ att vara utan gpu

En liten Steam Box under TV:n med en nyare APU hade nog klarat en hel del spel och samtidigt varit en kompetent HTPC.

Permalänk

Har aldrig byggt en dator med APU så jag har aldrig haft ett val.
För att förtydliga så har jag haft följande CPU:er P III 933 MHz, P4 640, E8500, i7-960, i7-5930K och nu slutligen 13900KF som jag valde framför K bara för att statistiskt så går dom att klocka lite högre. Så utan dedikerat grafikkort så skulle inte mina burkar haft någon bild.
Så inget av svarsalternativen stämmer för mig.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Ska man prompt spela på igpu bör nog AMD eller kanske till och med Intel lansera något mycket mer välbalanserat än laptop cpus. Antingen en 4c8t cpu + 12RDNA3 cus för att trycka ned priset till en rimligt nivå. Eller lansera en ny plattform med 4-kanals minne, fler compute units och antagligen även en hyffsad inbyggd cache som gpu-delen kan använda. Steget efter det skulle väl vara att lansera något som liknar ett ps5 moderkort med GDDR6 minne, men då pratar vi om ett helt annat typ av system.

Permalänk
Inet
Skrivet av Yoshman:

"Visst, de kanske ersätter inte den primära gamingriggen, men som en kontorsburk, superkompakt mITX-bygge, en HTPC eller varför server i garderoben bjuder nya 8000G-serien på en hel del prestanda"

Vad tillför en "stark iGPU" till fallen "kontorsburk, en HTPC eller varför server" över vilken iGPU som helst, t.ex. den som man hittar i AMD/Intels vanliga CPU-modeller?

De use-case jag kan se för en "stark iGPU" är just att den faktiskt gör det möjligt att köra många spel på "vettig nivå".

Den potentiella "killer-feature" som en stark iGPU har är vissa GPGPU laster. Nämnde det i SweC-tråden till 8700G/8600G testet och säger det här till @inet. Vore väldigt spännande om ni kunde testa GPU-rendering i Blender, använda GPU till PyTorch/Tensorflow eller om inget annat fungerar, i alla fall köra Cinebench 2024 GPU-rendering med den integrerade GPUn.

Självklart kommer en high-end dGPU vara snabbare på allt detta, men det en iGPU har som fördel mot en dGPU är dels att latensen för att flytta jobb mellan CPU och GPU är långt ifrån försumbar för en dGPU medan den är väldigt låg för en iGPU (de använder samma RAM) -> finns saker (t.ex för AI/ML) där vissa saker hanteras bäst på CPU och andra bäst på GPU men kostnaden att flytta är lite för stor så man får välja en.

Det andra är fallen där VRAM inte räcker till på en dGPU. En iGPU har inte det problemet, där kan man trycka in 128-256 GB idag vilket gör det möjligt att t.ex. hantera LLMs som annars bara fungerar på datacenter GPUer för 100-tusentals kr.

Halloj, vi missade helt detta i torsdags och körde uteslutet spel.
Ska se om vi eventuellt kan ta en kik på detta kommande livestreams istället.

Skrivet av rwkk:

Hej @inet , kommer ni få in 8300g också?

Tyvärr så kommer vi inte ta in den.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Hej @inet , kommer ni få in 8300g också?

8300G kommer inte säljas löst utan kommer endast finnas som OEM del, tyvärr. Hade kunnat vara en överlägsen instegsnivå för PC spel i 1080p annars.
Kolla längst ner i högra hörnet på länkad bild, " system builder only".

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

8300G kommer inte säljas löst utan kommer endast finnas som OEM del, tyvärr. Hade kunnat vara en överlägsen instegsnivå för PC spel i 1080p annars.
Kolla längst ner i högra hörnet på länkad bild, " system builder only".

https://www.notebookcheck.net/fileadmin/Notebooks/News/_nc4/Ryzen-8000-desktop-APU-header.png

jo förstod det sen. men vissa butiker får ju ändå in tray units alltså enbart processor för att de ska kunna bygga med som oem. Typ som 7500f, kan man få med andra delar eller använda i ett bygge iaf hos andra men kanske inte Inet.