Söker nytt tangentbord liknande Logitech K800

Permalänk

Söker nytt tangentbord liknande Logitech K800

Jag har använt K800 i jag vet inte hur många år, men har alltid varit väldigt nöjd med detta tangentbordet, både när det gäller bakgrundsbelysningen, trådlöst och tryckmotståndet på knapparna. Jag är för nuvarande inne på mitt tredje tangentbord nu men tyvärr så börjar den att bli gammal, så jag behöver en ny, tyvärr så finns ej längre K800 att få tag på, den har helt utgått från Logitechs sortiment.

Jag vill ha ett tangentbord som är så likt som möjligt K800, jag har tittat på Logitech MX och liknande alternativ men jag vill absolut inte ha skålade och runda knappar, det ska vara fyrkantiga knappar med endast en liten fördjupning som möjligt.

Storlek (100%, 80%(TKL), 60%) = jag vet inte vilken storlek K800 är exakt men jag förmodar 100%

Fysisk Layout (ANSI, ISO) = K800 är ANSI så kör vidare på det förmodar jag.

Krav på att det står ÅÄÖ på tangenterna eller inte (oavsett blir det ÅÄÖ om du ställer in SE i ditt OS) = Ja

Mekaniskt/Icke-mekaniskt = icke-mekaniskt!

önskemål om dedikerade knappar ("Makro") = ingenting jag har något behov av

Trådlöst eller trådat = trådlöst, K800 är trådlös och har fungerat perfekt genom åren.

Bakgrundsbelyst eller inte = bakgrundsbelysning är ett måste, jag är synskadad så behöver belysning när mörkt.

RGB(W) eller inte = ingen dealbreaker, bryr mig inte.

Brytarpreferenser: taktila/linjära/klickiga/membran/ALPS/Hall/Topre/Matias/Gateron/Cherry/Outemu/Greetech/etc. = sånt här kan jag inget alls om, jag vill ha motstånd när jag trycker i alla fall, tycker inte om "mjuka" knappar.

programmerbart eller inte programmerbart = bryr mig inte

Krav på extern mjukvara (eller krav på att det inte krävs extern mjukvara) K800 behöver man bara plugga in den där USB grejen och sen är det färdigt, så gärna något lika simpelt.

Kulör = gärna vit men svart går an också

Ljudnivå = spelar ingen roll.

Jag hoppas jag har inkluderat all info som behövs, tack på förhand om någon har en bra rekommendation!

Permalänk
Medlem

Du hamnar i något form av ingenmansland med dina krav tyvärr. K800 hade gamla vanliga membran-brytare som idag främst återfinns i brudgetsegmentet. Dessutom är det i lågprofil, är det också krav från din sida? Trådlöst med bakgrundsbelysning innebär ofta ett steg upp från budget, och då är det nästan alltid mekaniska brytare som gäller. Som du inte vill ha. Är det pga ljudet? För det finns taktila mekaniska brytare också (vilket är när du har ett litet motstånd eller gupp som måste tryckas förbi för att få ner tangenten), till exempel Logitach G915. Sen finns det några med scissor-brytare, vilket är samma superplatta brytare som på laptops, men de är fortfarande inte samma som gamla membran, och tangenterna är ofta skålade och rundade som på Logitech MX.

I övrigt så är ditt gamla K800 ett full-size 100% med nordisk ISO layout. Nordiskt är med å, ä, ö. ISO är med stor enterknapp osv. ANSI är den amerikanska standarden och väldigt ovanligt med å, ä, ö.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Hittade en HP-bräda, som förvisso har skålning men den verkar väldigt "grund"?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5952467
Känns inte speciellt prisvärt dock...

...

Som alternativ till Logitech 915 finns väl även Logitech MX Mechanical förresten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.