Från PC till Mac på Hästens

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Ca 60 SEK per enhet per år. Vi är dock inte skola, men kostnaden är enligt vår återförsäljare densamma som om det skulle varit företag eller skola som köpt licenser. Vi hanterar ca 50 iOS-enheter och 4-5 macOS-enheter totalt så det går inte att försvara att köpa Jamf Pro.

Ptja, eller så är det när man har så få enheten man har råd ändå och borde passa på för att göra livet lättare Nä men det det där är ju en avvägning som man får göra. Vi betalar strax under 100kr/enhet/år för iOS och strax under 200kr/enhet/år för datorer.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Ptja, eller så är det när man har så få enheten man har råd ändå och borde passa på för att göra livet lättare Nä men det det där är ju en avvägning som man får göra. Vi betalar strax under 100kr/enhet/år för iOS och strax under 200kr/enhet/år för datorer.

Jag funderade på Jamf Pro, men kunde inte försvara kostnaden :/ Jamf School räcker och blir över, sålänge man kan scripta lite så funkar det mesta rätt bra.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

En missa inte sticker på den kanske??

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Musikälskare

Bra val att gå över till Mac men ryggade tillbaka när jag hörde Jamf Pro

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Vad har hänt med reklamfilmerna? Någonstans kring 90 till 00-talet var reklam för Hästens säng mycket förekommande på TV. Sedan försvann det helt.

De profilerar sig inte mot klientel som konsumerar reklam via tv eller streamingtjänster, dvs. privatkunder som har en ganska begränsad budged på hur mycket pengar de kan spendera på lyxkonsumption.

Eller det skulle i vart fall vara min teori.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Tror jag det med deras priser...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Lite väl mycket Apple-reportage på senare tid.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Märklig artikel, man nämner inget om varför man byter? Generellt byter man inte tillbaka till något bara för att man haft det tidigare, det brukar finnas en anledning.

Man nämner inte heller något av det mer uppenbara, kostnadskalkyl, hur jämför den mot att om de kört vidare med PC?

Normalt ställer man nytta mot utgift och inget av det presenteras här vad jag kan se?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Din ironi faller platt.

Han syftar såklart till att Apple historiskt tenderat att återuppfinna hjulet och påpeka att det är Apple som knäckt idén även om det inte alltid varit hela sanningen.

Det är dock korrekt att Apple varit med och tagit fram USB-C, de samt HP, Intel, Microsoft, och många andra teknikföretag. Bara för att man nyttjar en standard som en rad företag taget fram betyder det dock inte att man köper produkten av dem, möjligen kan det finnas en liten licens peng där någonstans men inget man normalt skulle hänga upp sig på.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Alltså, dom här ständiga bumpningarna.. Nu är inte jag någon UX:are, verkligen inte, men kan man inte hitta ett annat ställe att lägga dessa saker så dom ligger kvar en längre stund men samtidigt inte stör det vanliga flödet?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMillan:

Ironi min vän, Ironi.
Apple har uppfunnit allt på denna planet, t.o.m, skivat bröd...

iBread 😂

Permalänk
Skrivet av flashen:

Bra val att gå över till Mac men ryggade tillbaka när jag hörde Jamf Pro

Inget fan av Jamf Pro?

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk

Det komiska är att Apple idag har blivit ett budgetalternativ. Ska man ha en bra laptop som Lenovo P16 Gen 2, så kostar de mer. https://www.lenovo.com/se/sv/p/laptops/thinkpad/thinkpadp/thi...
Och man tror att man då får en riktigt bra laptop, men den har ändå brister som inte ens ethernetuttag, få usb portar, dålig original docka etc.

Det magiska idag är att företag ofta hyr datorer och då inte ser kostnaden på samma sätt, där det i hyrpengarna ingår supportstöd. (som ändå kostar mycket per timma)

Jag tycker det är lite tragisk att oavsett vad man än köper för laptop idag så blir man lite besviken, när man tar hänsyn till priset, jag tänker mig då att för vissa så kan macbook pro vara det bästa alternativ bland det som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det komiska är att Apple idag har blivit ett budgetalternativ. Ska man ha en bra laptop som Lenovo P16 Gen 2, så kostar de mer.

Jag väljer hellre en MacBook Pro 16 för 2/3-delar av priset med Mini-LED och 120Hz-skärm.

Lenovon såg bra ut tills skärmen visade sig vara 60Hz. Läser du betygen, så ser du även att Lenovo raderar negativa omdömen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det komiska är att Apple idag har blivit ett budgetalternativ. Ska man ha en bra laptop som Lenovo P16 Gen 2, så kostar de mer. https://www.lenovo.com/se/sv/p/laptops/thinkpad/thinkpadp/thi...
Och man tror att man då får en riktigt bra laptop, men den har ändå brister som inte ens ethernetuttag, få usb portar, dålig original docka etc.

Det magiska idag är att företag ofta hyr datorer och då inte ser kostnaden på samma sätt, där det i hyrpengarna ingår supportstöd. (som ändå kostar mycket per timma)

Jag tycker det är lite tragisk att oavsett vad man än köper för laptop idag så blir man lite besviken, när man tar hänsyn till priset, jag tänker mig då att för vissa så kan macbook pro vara det bästa alternativ bland det som finns.

Så definitionen på "budget" är "man få mer för samma peng"?

Instegsmodellen av en M3 Max kostar ungefär lika mycket, men den har rätt mycket snabbare CPU (både ST och MT), snabbare GPU, långt bättre batteritid, bättre skärm, bättre touchpad, man slipper ett undersida som ser ut som specialdesignad för att ta in damm/skit (det behövs i Lenovon om den inte ska ta eld när den jobbar, Mac:en är helt tät där).

Det tragiska är att om man behöver en prestanda-laptop med någon form av möjlighet att jobba på batteri så har Apple just nu ingen konkurrens överhuvudtaget. Tror det märks i bl.a. deras priser för uppgradering. Grundpriserna är faktiskt riktigt bra ställd mot PC-marknaden, kostanden för att öka RAM eller disk är hos Apple helt löjligt dyrt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Så definitionen på "budget" är "man få mer för samma peng"?

Instegsmodellen av en M3 Max kostar ungefär lika mycket, men den har rätt mycket snabbare CPU (både ST och MT), snabbare GPU, långt bättre batteritid, bättre skärm, bättre touchpad, man slipper ett undersida som ser ut som specialdesignad för att ta in damm/skit (det behövs i Lenovon om den inte ska ta eld när den jobbar, Mac:en är helt tät där).

Det tragiska är att om man behöver en prestanda-laptop med någon form av möjlighet att jobba på batteri så har Apple just nu ingen konkurrens överhuvudtaget. Tror det märks i bl.a. deras priser för uppgradering. Grundpriserna är faktiskt riktigt bra ställd mot PC-marknaden, kostanden för att öka RAM eller disk är hos Apple helt löjligt dyrt.

Billigare än vad vissa tekniker har för dator. Och sedan dessa alternativ är inte bra när man tar hänsyn till priset. Med en pris över 50 000kr för en snålt utrustad PC (lite ram och ssd), så förväntar man sig en hel del. Datorn bör på alla sätt kännas riktigt bra, det gör inte dessa lenovos.

Angående batterittid så lever vi lite i en "hippie värld". Med det menar jag grym batteritid behöver man för man jobbar på ställen där det inte finns strömkontakter i väggen och man vill inte bära med sig en superstora solceller etc.
Men det är inte folk syftar på, de vill jobba med laptoptens batterie när det finns ström i närheten som de skulle kunna plugga i.

Då är argumentet att nätdelen tar stor plats i väskan, visst. Men tar inte den där dockningsstationen som de tvingas släpa med sig om de vill kunna jobba emot tekniska system? För i tiden slapp man ha med sig en docka hela tiden.
*edit*
Det är bara läsa betygen på Lenovos sida och ser många ger dåliga betyg på dem.

Permalänk
Medlem

Intressant, vi kör enbart PC laptops i vår verksamhet och vill inte påstå att det är några direkta problem med dem, främst är det Lenovo och HP som körs just nu och där uppfattar jag som att Lenovo håller något högre fysisk kvalité men HP är en riktig kraft maskin.

Den laptop jag sitter på just nu är en HP ZBOOK Fury 16 G9, vad skulle en motsvarande sådan kosta från Apple?

Uppenbara fördelen med Windows sidan är att det finns ett stort urval, man kan till och med installera Windows på en Apple dator om man så önskar. På Apple sidan är man fast även om hårdvaran inte skulle passa av någon anledning.

Ang docka, det har man bara kopplat till sin arbetsstation som oftast har mus, tangentbord, trådat nätverk, flera skärmar m,m m,m. Man kopplar in 1 kabel i datorn sen är man redo. Man kan såklart koppla Laptopen till enstaka prylar så som skärm, trådat nätverk, mus, tangentbord m,m men det är klart enklare med en docka om man har en större arbetsstation. Hur menar ni att detta fungerar på Apple sidan?

Förövrigt, vi har aldrig haft någon dator som brunnet på kontoret men det har funnits klagomål på individuella Latptops där fläkten varit lite väl aggressiv.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av exroz:

Vad har hänt med reklamfilmerna? Någonstans kring 90 till 00-talet var reklam för Hästens säng mycket förekommande på TV. Sedan försvann det helt.

Känns som att de inte behöver marknadsföra sig som förr då de har fått ett tillräckligt stort klientel för att klara sig och går bra för dem.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Neon:

Intressant, vi kör enbart PC laptops i vår verksamhet och vill inte påstå att det är några direkta problem med dem, främst är det Lenovo och HP som körs just nu och där uppfattar jag som att Lenovo håller något högre fysisk kvalité men HP är en riktig kraft maskin.

Den laptop jag sitter på just nu är en HP ZBOOK Fury 16 G9, vad skulle en motsvarande sådan kosta från Apple?

Uppenbara fördelen med Windows sidan är att det finns ett stort urval, man kan till och med installera Windows på en Apple dator om man så önskar. På Apple sidan är man fast även om hårdvaran inte skulle passa av någon anledning.

Ang docka, det har man bara kopplat till sin arbetsstation som oftast har mus, tangentbord, trådat nätverk, flera skärmar m,m m,m. Man kopplar in 1 kabel i datorn sen är man redo. Man kan såklart koppla Laptopen till enstaka prylar så som skärm, trådat nätverk, mus, tangentbord m,m men det är klart enklare med en docka om man har en större arbetsstation. Hur menar ni att detta fungerar på Apple sidan?

Förövrigt, vi har aldrig haft någon dator som brunnet på kontoret men det har funnits klagomål på individuella Latptops där fläkten varit lite väl aggressiv.

Angående det sista: skulle nästan klassa det som ett arbetsmiljöproblem på vissa moderna high-end laptops. Har en Dell Precision som på det stora hela fungerar riktigt bra (gillar personligen Dell bättre än Lenovo och framförallt jämfört med HP), men ljudnivån är hemsk redan vid rätt medioker last. Möjligen blir kontrasten extra stor av att min primära jobbdator är en 16" M1Pro där fläkten i de flesta fall inte ens hörs (gissar att den inte alls kör i många lägen).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Angående det sista: skulle nästan klassa det som ett arbetsmiljöproblem på vissa moderna high-end laptops. Har en Dell Precision som på det stora hela fungerar riktigt bra (gillar personligen Dell bättre än Lenovo och framförallt jämfört med HP), men ljudnivån är hemsk redan vid rätt medioker last. Möjligen blir kontrasten extra stor av att min primära jobbdator är en 16" M1Pro där fläkten i de flesta fall inte ens hörs (gissar att den inte alls kör i många lägen).

Det är ett arbetsmiljöproblem. Speciellt när vissa har ett super irriterande ljud som låter som tinnitus.
Man ska skilja på ljud och ljud, vissa ljud i låga frekvenser kan vara väldigt störande.

Grundproblematiken är att de vill bygga ultrarunna laptops med strömtörstig cpu & gpu. De offrar då den rejält tilltagna kylningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Angående det sista: skulle nästan klassa det som ett arbetsmiljöproblem på vissa moderna high-end laptops. Har en Dell Precision som på det stora hela fungerar riktigt bra (gillar personligen Dell bättre än Lenovo och framförallt jämfört med HP), men ljudnivån är hemsk redan vid rätt medioker last. Möjligen blir kontrasten extra stor av att min primära jobbdator är en 16" M1Pro där fläkten i de flesta fall inte ens hörs (gissar att den inte alls kör i många lägen).

Absolut, i vissa fall har man köpt in noise cancelling hörlurar till de som blivit störda. Men efterhand som datorerna bytts ut så har problemet försvunnit.

HPn jag utvecklar på låter verkligen inte mycket och då är det ändå en kraftig maskin så jag skulle kalla det ett icke problem så länge som man köper rätt prylar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

På Apple sidan är man fast även om hårdvaran inte skulle passa av någon anledning.

Går väl i många lägen relativt lätt att hoppa från MacOS till Windows eller tvärtom då mycket som skapas går att öppna oberoende av operativsystem (givetvis finns det undantag).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

HPn jag utvecklar på låter verkligen inte mycket och då är det ändå en kraftig maskin så jag skulle kalla det ett icke problem så länge som man köper rätt prylar.

Kan vara att 16"-modellen är snäppet bättre. Hade en HP ZBook 14u G6 på ett tidigare uppdrag, vilken var en mardröm att använda. Throttlade oavbrutet med fläktljud som överröstade Skype-samtalen.

Lenovo är snäppet bättre överlagt, men Dell är enligt mig det enda seriösa alternativet till Apple.

Dock spelar Apple i en helt egen liga gällande kvalitetskontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Går väl i många lägen relativt lätt att hoppa från MacOS till Windows eller tvärtom då mycket som skapas går att öppna oberoende av operativsystem (givetvis finns det undantag).

För Teknik folk kanske men att flytta hela sin verksamhet fram och tillbaka kan upplevas som stressande för de anställda. Att sätta sig in i ny mjukvara kan vara tidsödande och som sagt stressande beroende på hur komplex miljö det är och vilken erfarenhet man har.

Nu anger man ingen faktiskt anledning till att man hoppar till MacOS i artikeln men man får hoppas som sagt att man har en god anledning och att det inte bara handlar om att någon i ledningen anser det passa bättre av ideologiska skäl.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kan vara att 16"-modellen är snäppet bättre. Hade en HP ZBook 14u G6 på ett tidigare uppdrag, vilken var en mardröm att använda. Throttlade oavbrutet med fläktljud som överröstade Skype-samtalen.

Lenovo är snäppet bättre överlagt, men Dell är enligt mig det enda seriösa alternativet till Apple.

Dock spelar Apple i en helt egen liga gällande kvalitetskontroll.

Okay, ja, det är ju det som är det svåra på PC marknaden, man måste ha huvudet med sig när man köper in hårdvara vilket tyvärr ofta missas, framförallt på större företag. Apple har inte så många val och de val som finns tenderar att ligga i det övre skiktet av kvalité. Men det finns absolut bra hårdvara även på PC sidan.

Förövrigt kan man som sagt alltid köra Windows på en Apple dator om nu priserna ändå är det samma.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

För Teknik folk kanske men att flytta hela sin verksamhet fram och tillbaka kan upplevas som stressande för de anställda. Att sätta sig in i ny mjukvara kan vara tidsödande och som sagt stressande beroende på hur komplex miljö det är och vilken erfarenhet man har.

Nu anger man ingen faktiskt anledning till att man hoppar till MacOS i artikeln men man får hoppas som sagt att man har en god anledning och att det inte bara handlar om att någon i ledningen anser det passa bättre av ideologiska skäl.

Tror det handlar om att det anses vara mindre meck för de IT-ansvariga kontra Windows. Finns en del belägg för detta, bland annat har vi IBM som påstår det, även om det nu är några år sedan artiklar om det släpptes.

https://www.computerworld.com/article/3452847/ibm-mac-users-a...

https://www.jamf.com/blog/total-cost-of-ownership-mac-versus-...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Förövrigt kan man som sagt alltid köra Windows på en Apple dator om nu priserna ändå är det samma.

Dock lite svårare nu när inte längre BootCamp är ett alternativ. Windows for ARM känns inte heller helt färdigt än, då många programvaror till Windows är gjorda för x86-arkitekturen.

Jag har även en Dell XPS 13 som är nära nog perfekt, där enda bristen än iGPU:n från Intel.

Men jfm min MacBook Pro 14, så bleknar den snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Tror det handlar om att det anses vara mindre meck för de IT-ansvariga kontra Windows. Finns en del belägg för detta, bland annat har vi IBM som påstår det, även om det nu är några år sedan artiklar om det släpptes.

https://www.computerworld.com/article/3452847/ibm-mac-users-a...

https://www.jamf.com/blog/total-cost-of-ownership-mac-versus-...

Jobbar på ett stort företag här I Sverige, där är man väldigt restriktiv med vilken hårdvara som får köpas in, allt måste gå via de korrekta kanalerna. Håller man sin "maskin" park till ett fåtal olika modeller så blir det såklart enklare att underhålla. Företag som inte gör detta kan säkerligen uppleva problematik i sitt interna system, inte minst när det kommer till support.

Att skriva kommentarer som följande får en att misstänka en viss vinkling :

"There are 22% more macOS users who exceeded expectations in performance reviews, compared to Windows users."

Så, vad jobbar man med exakt? Vad är det man lyckas bättre med? Vad har man för erfarenhet? Kommer man från ett ruttet sköt PC system? Det finns så många frågor som man måste redovisa om detta faktiskt ska ge något.

Även om jag är inbiten Windows och Android användare så har jag såklart testat Apple prylar och kan bara konstatera att min "performance reviews" hade helt klart varit sämre.

Förövrigt, vi ser förvånansvärt få priser slängas runt, kan det finnas en anledning? Visst var det "Apple Mac Pro Wheels Kit" som såldes för runt 5000-6000 kr, alltså för 4 st hjul till en dator!? Det finns med all säkerhet någon som kan rättfärdiga sådana priser men prisvärt kan man nog inte kalla det, bättre? Det är väl minst sagt tveksamt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Förövrigt, vi ser förvånansvärt få priser slängas runt, kan det finnas en anledning? Visst var det "Apple Mac Pro Wheels Kit" som såldes för runt 5000-6000 kr, alltså för 4 st hjul till en dator!? Det finns med all säkerhet någon som kan rättfärdiga sådana priser men prisvärt kan man nog inte kalla det, bättre? Det är väl minst sagt tveksamt.

För 6000 kr + moms får du en Mac Mini M2!

Tror inte att någon försvarar de galna priserna på udda tillbehör till Mac Pro eller Mac Studio Display.

Permalänk
Medlem

Detta bytet skulle absolut inte gå i vår organisation, och jag ser inte riktigt vinsten av det heller för den delen. Man låser in sig fullständigt i en enda tillverkare, det är dessutom många applikationer som inte finns till MacOS.

Kör man sviter från MS, Adobe, Autodesk osv finns det bra stöd för MacOS. Mycket är ju webbaserat med för den delen, då är det nog teoretiskt inga problem. Större och äldre organisationer kör tyvärr mycket gammalt, och det är nog i många fall varken görbart eller ekonomiskt försvarbart att byta till något annat bara för skiftet till ett annat OS (och hårdvara i detta fallet).

Nu har jag själv aldrig jobbat med t.ex. Jamf, men om man jämför MacOS med Windows tycker jag att MacOS är oerhört begränsat i vad själva OS:et erbjuder.
Vi som kör SCCM (MCM som det heter nu) för både OSD och app deployment har en väldig frihet i vad som är tekniskt möjligt. Nu är jag såklart bias:ed mot det eftersom jag själv sitter som ansvarig för klientplattformen (Windows), men jag kan t.ex. konfa BIOS, välja exakt version på OS, drivrutiner, applikationer, kryptera disken osv när en dator installeras. Är det något riktigt kladdigt system/installation kan jag skripta ihop något som passar verksamheten.

Är detta möjligt med t.ex. Jamf? Om en installation failar, är det lätt att felsöka osv?

Hårdvarumässigt är Mac:ar trevliga, helt klart. Fint chassi och oftast riktigt bra skärmar och touchpads, inte lika förtjust i tangentborden. Deras chip är ju med trevliga, hoppas det händer något på Windows-sidan när det gäller ARM med för det blir rätt varmt i laptops med vanliga x86_64-proppar.