Benq lanserar 540 Hz‑skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är inte frågan om att vara en leet gamer för att märka skillnaden. Rörlig bild blir snabbt en kladdig smet med LCD;er. Ta valfritt spel och titta runt snabbt samtidigt som du håller ett öga på texturerna. Krävs inte mycket för att det ska bli bajs. Frågan är om 540Hz LCD ens tar oss ikapp gamla CRT-skärmar.

Jag har inget emot att byta åsikt när jag testat det själv men fram tills dess är jag skeptisk

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag har inget emot att byta åsikt när jag testat det själv men fram tills dess är jag skeptisk

Det är väl bara testa något fps-lir med högupplösta texturer, och se vad som händer med detaljerna vid lite snabbare rörelser. Borde vara tydligt att detaljer försvinner och smetas ut.

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Kände att 480Hz inte var riktigt värt det men 540Hz hade ju varit något att prova, frågan är om rörelse skärpan märks av jämfört med en 390Hz jag har idag?

they see me trolling xD

Nja, IPS är väldigt vanligt att dom spelar på, dom flesta snabba 360Hz IPS paneler brukar vara standard på event.

Nja det stämmer inte riktigt. Inom CS är det nästan alltid Zowie (BenQ) som står för skärmarna, dvs TN paneler. Du kan också kolla vad CS proffsen använder hemma och då använder majoriteten Zowie. https://prosettings.net/lists/cs2/

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Asus Z370-A | i7 8700K@4.8ghz | Noctua NH-D15 | Corsair DDR4 3000 16GB | Corsair RM750X 750W v2 | Red Devil 5700 XT | OCZ 240GB SSD | BENQ ZOWIE XL2546 | Corsair K70 Rapidfire RGB | Zowie FK2 | Zowie G-SR-SE | AKG K712 Pro | AKG K371 | Sennheiser HD6xx | Schiit Audio Asgard 2 | THX AAA 789 | Topping E30 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LillaGrynet:

Nja det stämmer inte riktigt. Inom CS är det nästan alltid Zowie (BenQ) som står för skärmarna, dvs TN paneler. Du kan också kolla vad CS proffsen använder hemma och då använder majoriteten Zowie. https://prosettings.net/lists/cs2/

Eh, varför är det så många som inte ens spelar i native upplösning på den där liten o lågupplösta 1080p-skärmen? Vissa som spelar i 1024x768 4:3 streched till en 16:9-skärm. Hittar iofs nån som kör det i 1024 med black bars, så effektivt sett så sitter alltså vissa med en 15"-skärm o spelar. Vad håller folk på med egentligen? CS är ju så lättdrivet att dom borde kunna köra i åtminstone 1440p i samma framerate för att kunna se detaljer bättre o därmed prestera bättre.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Eh, varför är det så många som inte ens spelar i native upplösning på den där liten o lågupplösta 1080p-skärmen? Vissa som spelar i 1024x768 4:3 streched till en 16:9-skärm. Hittar iofs nån som kör det i 1024 med black bars, så effektivt sett så sitter alltså vissa med en 15"-skärm o spelar. Vad håller folk på med egentligen? CS är ju så lättdrivet att dom borde kunna köra i åtminstone 1440p i samma framerate för att kunna se detaljer bättre o därmed prestera bättre.

Jag förstår att du inte spelat cs så mycket. Inget i CS handlar om bra grafik etc. Folk spelar med inställningar som gör att de presterar så bra som möjligt. Sen handlar det också mycket om vad man började spela med. Många har spelat sedan 1.6 och då var det vanligt med t.ex. 4:3 upplösningar som 1024*768 sen har man fortsatt med det. Jag har t.ex spelat cs sedan ca 2001. Körde för det mesta 800*600 numer kör jag 1280*960 med black bars för jag spelar bäst med den upplösningen

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Asus Z370-A | i7 8700K@4.8ghz | Noctua NH-D15 | Corsair DDR4 3000 16GB | Corsair RM750X 750W v2 | Red Devil 5700 XT | OCZ 240GB SSD | BENQ ZOWIE XL2546 | Corsair K70 Rapidfire RGB | Zowie FK2 | Zowie G-SR-SE | AKG K712 Pro | AKG K371 | Sennheiser HD6xx | Schiit Audio Asgard 2 | THX AAA 789 | Topping E30 |

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Eh, varför är det så många som inte ens spelar i native upplösning på den där liten o lågupplösta 1080p-skärmen? Vissa som spelar i 1024x768 4:3 streched till en 16:9-skärm. Hittar iofs nån som kör det i 1024 med black bars, så effektivt sett så sitter alltså vissa med en 15"-skärm o spelar. Vad håller folk på med egentligen? CS är ju så lättdrivet att dom borde kunna köra i åtminstone 1440p i samma framerate för att kunna se detaljer bättre o därmed prestera bättre.

Flera gillar att köra 4:3 stretched också för att spelarmodellerna ter sig större. Sen handlar upplösning också hur musen/sensen känns när du spelar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Asus Z370-A | i7 8700K@4.8ghz | Noctua NH-D15 | Corsair DDR4 3000 16GB | Corsair RM750X 750W v2 | Red Devil 5700 XT | OCZ 240GB SSD | BENQ ZOWIE XL2546 | Corsair K70 Rapidfire RGB | Zowie FK2 | Zowie G-SR-SE | AKG K712 Pro | AKG K371 | Sennheiser HD6xx | Schiit Audio Asgard 2 | THX AAA 789 | Topping E30 |

Permalänk

Så helt enkelt när vi pratar cs så skiter folk i korrekta färger/svärta grafik etc. Det som betyder något är prestanda som ger dig ”competitive advantages” som tex hög uppdateringsfrekvens, dyac, möjligheten att se i mörka områden utan att ljusstyrkan blir för hög inom andra områden (black equalizer). Finns ett företag som fokuserat på dessa funktioner och det är benq (Zowie) därav används dessa skärmar av majoriteten av cs spelare

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Asus Z370-A | i7 8700K@4.8ghz | Noctua NH-D15 | Corsair DDR4 3000 16GB | Corsair RM750X 750W v2 | Red Devil 5700 XT | OCZ 240GB SSD | BENQ ZOWIE XL2546 | Corsair K70 Rapidfire RGB | Zowie FK2 | Zowie G-SR-SE | AKG K712 Pro | AKG K371 | Sennheiser HD6xx | Schiit Audio Asgard 2 | THX AAA 789 | Topping E30 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LillaGrynet:

Jag förstår att du inte spelat cs så mycket. Inget i CS handlar om bra grafik etc. Folk spelar med inställningar som gör att de presterar så bra som möjligt. Sen handlar det också mycket om vad man började spela med. Många har spelat sedan 1.6 och då var det vanligt med t.ex. 4:3 upplösningar som 1024*768 sen har man fortsatt med det. Jag har t.ex spelat cs sedan ca 2001. Körde för det mesta 800*600 numer kör jag 1280*960 med black bars för jag spelar bäst med den upplösningen

Skrivet av LillaGrynet:

Flera gillar att köra 4:3 stretched också för att spelarmodellerna ter sig större. Sen handlar upplösning också hur musen/sensen känns när du spelar.

Skrivet av LillaGrynet:

Så helt enkelt när vi pratar cs så skiter folk i korrekta färger/svärta grafik etc. Det som betyder något är prestanda som ger dig ”competitive advantages” som tex hög uppdateringsfrekvens, dyac, möjligheten att se i mörka områden utan att ljusstyrkan blir för hög inom andra områden (black equalizer). Finns ett företag som fokuserat på dessa funktioner och det är benq (Zowie) därav används dessa skärmar av majoriteten av cs spelare

Jag har inte sagt nånting om bra grafik, utan att högre upplösning ger bättre skärpa o mindre aliasing som gör att man ser motståndarna bättre o tydligare. Vill man dessutom ha spelarmodellerna större så kan man skaffa sig en större skärm. Att spela 4:3 strechad till 16:9 gör ju också att musen har olika sense i sidled o höjdled vilket gör det svårare att spela, o det utöver att hela spelupplevelsen kommer bli helt skev av en utdragen bild.
I övrigt så spelar inte upplösningen någon roll alls för hur musen "känns" när du spelar såvida spelet har några konstiga quirks, men jag tvivlar på att åtminstone CS2 inte pysslar med sånt, kanske att gamla CS har det men då låter föga troligt det också.
O jag började väl också spela Quake en gång i tiden i 320x240, men inte spelar jag i 320x240 nuförtiden för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

OLED har visserligen snabb responstid men är väl problem att få övertyga marknaden för denna typ av skärm i 24" 1080p och kosta sen $1200 eller något sånt, inte många kunder utöver stora e-sport organisatörer.

Nu är det säkert några år sedan då en 4K OLED i 120Hz eller om det var 144Hz kostade ca 40-50.000kr....
undrar om OLED 120Hz+ finns för mer rimliga pengar idag.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Jag har inte sagt nånting om bra grafik, utan att högre upplösning ger bättre skärpa o mindre aliasing som gör att man ser motståndarna bättre o tydligare. Vill man dessutom ha spelarmodellerna större så kan man skaffa sig en större skärm. Att spela 4:3 strechad till 16:9 gör ju också att musen har olika sense i sidled o höjdled vilket gör det svårare att spela, o det utöver att hela spelupplevelsen kommer bli helt skev av en utdragen bild.
I övrigt så spelar inte upplösningen någon roll alls för hur musen "känns" när du spelar såvida spelet har några konstiga quirks, men jag tvivlar på att åtminstone CS2 inte pysslar med sånt, kanske att gamla CS har det men då låter föga troligt det också.
O jag började väl också spela Quake en gång i tiden i 320x240, men inte spelar jag i 320x240 nuförtiden för det?

Av just den anledningen spelar inte jag stretched då jag inte uppskattar att sensen blir annorlunda i sidled. Men nu är det så att väldigt många cs proffs gör det. Jag försöker bara förmedla hur det ser ut inom cs gällande skärmar och upplösning etc. Gällande 16:9 med hög upplösning, många tycker att informationen i periferin är onödig och kan distrahera. Mer detaljer betyder inte att man presterar bättre. Jag har testat flera upplösningar och tycker att 1280*960 är en bra balans för mig mellan bra prestanda och god sikt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Asus Z370-A | i7 8700K@4.8ghz | Noctua NH-D15 | Corsair DDR4 3000 16GB | Corsair RM750X 750W v2 | Red Devil 5700 XT | OCZ 240GB SSD | BENQ ZOWIE XL2546 | Corsair K70 Rapidfire RGB | Zowie FK2 | Zowie G-SR-SE | AKG K712 Pro | AKG K371 | Sennheiser HD6xx | Schiit Audio Asgard 2 | THX AAA 789 | Topping E30 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LillaGrynet:

Av just den anledningen spelar inte jag stretched då jag inte uppskattar att sensen blir annorlunda i sidled. Men nu är det så att väldigt många cs proffs gör det. Jag försöker bara förmedla hur det ser ut inom cs gällande skärmar och upplösning etc. Gällande 16:9 med hög upplösning, många tycker att informationen i periferin är onödig och kan distrahera. Mer detaljer betyder inte att man presterar bättre. Jag har testat flera upplösningar och tycker att 1280*960 är en bra balans för mig mellan bra prestanda och god sikt.

Jamen varför spelar dom med så hög framerate om man inte gillar detaljer?
..jag vet inte vad CS-proffsen röker, men det kan aldrig vara dåligt med mer både mer tid och spacialdetaljer för att se ens motståndare, så högre framerate OCH upplösning är rätt väg att gå. Visst lägre detaljer i texturerna underlätta för att se motståndarna bättre, men där hjälper det inte med att sänka upplösningen på skärmen utan då ska du dra ner texturekvaliten eller leka med r_picmip á la Quake 3.
Lägre upplösning o om man har för lite AA påslaget (skulle inte förvåna mig eftersom gamers irnoiskt nog HATAR allt som suddig bild) ger dessutom risk för MER detaljer som kryper som ett mähä över skärmen så fort man rör på musen o garanterat kommer distrahera o göra det svårare att se ens motståndare. Kombinera det med skala upp en låg upplösning till en högre som inte har en jämn multiple lär göra att uppskalningen i sig distraherar också.

Men visst, saker i periferin kan säkert distrahera så den kan jag kanske förstå, samtidigt som jag inte gör det då det alltid finns risk att ens motståndare råkar hamna där, så varför vill man inte se mer i sidled?
Att du tycker att en upplösning på 1280*960 är en bra balans beror nog mer på vana än något annat. Testa dra upp till native på din skärm o lämna den där några veckor o pröva sen att gå tillbaka, lär bli svårt O om du inte får tillräckligt med prestanda i ett så gammalt spel när du går upp i native så har du en ruskigt gammal burk. Inget fel med det så klart då, så om det är fallet så DÅ kan jag förstå att du kör en så väldigt låg upplösning.
Att proffsgamers gör det däremot förstår jag inte alls, låter som nån slags masspsykos.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Jamen varför spelar dom med så hög framerate om man inte gillar detaljer?
..jag vet inte vad CS-proffsen röker, men det kan aldrig vara dåligt med mer både mer tid och spacialdetaljer för att se ens motståndare, så högre framerate OCH upplösning är rätt väg att gå. Visst lägre detaljer i texturerna underlätta för att se motståndarna bättre, men där hjälper det inte med att sänka upplösningen på skärmen utan då ska du dra ner texturekvaliten eller leka med r_picmip á la Quake 3.
Lägre upplösning o om man har för lite AA påslaget (skulle inte förvåna mig eftersom gamers irnoiskt nog HATAR allt som suddig bild) ger dessutom risk för MER detaljer som kryper som ett mähä över skärmen så fort man rör på musen o garanterat kommer distrahera o göra det svårare att se ens motståndare. Kombinera det med skala upp en låg upplösning till en högre som inte har en jämn multiple lär göra att uppskalningen i sig distraherar också.

Men visst, saker i periferin kan säkert distrahera så den kan jag kanske förstå, samtidigt som jag inte gör det då det alltid finns risk att ens motståndare råkar hamna där, så varför vill man inte se mer i sidled?
Att du tycker att en upplösning på 1280*960 är en bra balans beror nog mer på vana än något annat. Testa dra upp till native på din skärm o lämna den där några veckor o pröva sen att gå tillbaka, lär bli svårt O om du inte får tillräckligt med prestanda i ett så gammalt spel när du går upp i native så har du en ruskigt gammal burk. Inget fel med det så klart då, så om det är fallet så DÅ kan jag förstå att du kör en så väldigt låg upplösning.
Att proffsgamers gör det däremot förstår jag inte alls, låter som nån slags masspsykos.

Ibland händer det att du missar en spelare som du hade sett med 16:9. Har man bra spelsinne och crosshairplacement är det dock sällan. Klart att det är en vana att jag gillar att köra med 1280*960. Jag har givetvis testar flera olika upplösningar bland annat native men jag har gått tillbaka 1280 efter någon vecka/månad då jag inte spelar lika bra. Ungefär som att jag inte spelar bäst med den snabbaste musmatta eller lättaste musen. Det finns ingen objektiv sanning vilken upplösning som är ”bäst”. Iallafall inte när det gäller hur du presterar i ett spel som cs. Gällande hz har det mer med vilket flyt du får spelet. CS = hög framerate och hög fps (högre än din framerate) och sen upplösning och videoinställningar som du spelar bäst med

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Asus Z370-A | i7 8700K@4.8ghz | Noctua NH-D15 | Corsair DDR4 3000 16GB | Corsair RM750X 750W v2 | Red Devil 5700 XT | OCZ 240GB SSD | BENQ ZOWIE XL2546 | Corsair K70 Rapidfire RGB | Zowie FK2 | Zowie G-SR-SE | AKG K712 Pro | AKG K371 | Sennheiser HD6xx | Schiit Audio Asgard 2 | THX AAA 789 | Topping E30 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LillaGrynet:

Ibland händer det att du missar en spelare som du hade sett med 16:9. Har man bra spelsinne och crosshairplacement är det dock sällan. Klart att det är en vana att jag gillar att köra med 1280*960. Jag har givetvis testar flera olika upplösningar bland annat native men jag har gått tillbaka 1280 efter någon vecka/månad då jag inte spelar lika bra. Ungefär som att jag inte spelar bäst med den snabbaste musmatta eller lättaste musen. Det finns ingen objektiv sanning vilken upplösning som är ”bäst”. Iallafall inte när det gäller hur du presterar i ett spel som cs. Gällande hz har det mer med vilket flyt du får spelet. CS = hög framerate och hög fps (högre än din framerate) och sen upplösning och videoinställningar som du spelar bäst med

Jamen då kanske du ska testa låsa din framerate till 60hz, du kanske spelar bättre då?

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Jamen då kanske du ska testa låsa din framerate till 60hz, du kanske spelar bättre då?

Nu gör jag inte det men hade jag spelat bättre med 60hz så hade jag gjort det

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Asus Z370-A | i7 8700K@4.8ghz | Noctua NH-D15 | Corsair DDR4 3000 16GB | Corsair RM750X 750W v2 | Red Devil 5700 XT | OCZ 240GB SSD | BENQ ZOWIE XL2546 | Corsair K70 Rapidfire RGB | Zowie FK2 | Zowie G-SR-SE | AKG K712 Pro | AKG K371 | Sennheiser HD6xx | Schiit Audio Asgard 2 | THX AAA 789 | Topping E30 |

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Visst lägre detaljer i texturerna underlätta för att se motståndarna bättre, men där hjälper det inte med att sänka upplösningen på skärmen utan då ska du dra ner texturekvaliten eller leka med r_picmip á la Quake 3.

Att dra ner texturkvaliten på det sättet är låst i CS så det går inte dessvärre, åtminstone inte om man lirar på officiella servrar.

Skrivet av Gurrrra:

Att du tycker att en upplösning på 1280*960 är en bra balans beror nog mer på vana än något annat. Testa dra upp till native på din skärm o lämna den där några veckor o pröva sen att gå tillbaka, lär bli svårt

Din uppmaning är riktad till en annan person men låt mig skicka in mina 2 cent i diskussionen.

Jag började lira CS på native men bytte sedemera till stretched för att lättare träffa headshots. När CS2 kom tyckte jag dock att streched blev så fult och svårt att se på så jag bytte till att köra blackbars i stället. Har provat att gå till native några gånger men det slutar alltid med att jag föredrar black bars ändå.

Ps: för mig är det inte en prestandafråga, jag får exakt samma fps ( ~480 ) i 1920x1080 som i 1440x1080. Det är helt enkelt mycket skönare att slippa det ointressanta i periferin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FriendOfPi:

Att dra ner texturkvaliten på det sättet är låst i CS så det går inte dessvärre, åtminstone inte om man lirar på officiella servrar.

Din uppmaning är riktad till en annan person men låt mig skicka in mina 2 cent i diskussionen.

Jag började lira CS på native men bytte sedemera till stretched för att lättare träffa headshots. När CS2 kom tyckte jag dock att streched blev så fult och svårt att se på så jag bytte till att köra blackbars i stället. Har provat att gå till native några gånger men det slutar alltid med att jag föredrar black bars ändå.

Ps: för mig är det inte en prestandafråga, jag får exakt samma fps ( ~480 ) i 1920x1080 som i 1440x1080. Det är helt enkelt mycket skönare att slippa det ointressanta i periferin.

Att man inte vill bli distraherad av det på sidorna kan jag har lite förståelse för även om jag själv aldrig skulle spela så, men att inte köra med så hög upplösning skärmen klarar i den ration man nu av nån anledning vill ha förstår jag inte öht på nåt sätt, finns nada logik i det.