Krönika: Hur hinner Svensson med alla 100-timmarsspel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Jag gör skillnad på stora spel, och på långa spel.
Jag kan klara Elden Ring på ett par timmar. Men det är väldigt stort.

Känns helt poänglöst att mäta spelens "längd" efter hur snabbt man potentiellt kan speedrunna det istället för hur flesta kommer att spela igenom det. Om folk väljer att aktivt undvika eller skippa massor av spelets content så är det deras val, känns inte så rättvist att kalla ett spel kort på grund av det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk

Som flerbarnsfar håller jag mig längdmässigt till spel som jag kan spela igenom på ett påsk / jul-lov.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid tyckt att det är de som recenserar spel som ofta klankar ner på långa spel och har uppfattningen att kortare är bättre. Vilket känns givet eftersom de i sitt yrke måste plöja igenom många spel och om de är korta går det givetvis fortare...

"Svensson" i det här fallet vill nog många gånger däremot ha sitt långa "go-to-spel" som denne kan fortsätta spela så fort tid finnes och då har detta att se fram emot och vad som det kan förväntas mer av - snarare än spela många korta spel och därmed leva med pressen av att hitta nästa värdiga när det senaste tagit slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Jag har alltid tyckt att det är de som recenserar spel som ofta klankar ner på långa spel och har uppfattningen att kortare är bättre. Vilket känns givet eftersom de i sitt yrke måste plöja igenom många spel och om de är korta går det givetvis fortare...

"Svensson" i det här fallet vill nog många gånger däremot ha sitt långa "go-to-spel" som denne kan fortsätta spela så fort tid finnes och då har detta att se fram emot och vad som det kan förväntas mer av - snarare än spela många korta spel och därmed leva med pressen av att hitta nästa värdiga när det senaste tagit slut.

Håller med i denna observation. Har retroläst tidiga Super Play nummer på senare tid och ofta har de använt två eller ibland tre recensioner för att ge en bredare bild av spelet som testats. De hade även en lista som visade vad de olika recensenterna föredrog vilket också hjälpte till att ge ett hum.

Nu läser jag knappt spelrecensioner längre utan hör dessa mer i poddform, mest Giant Bomb, Speljuntan, Press X samt Game Scoop som alla ger mig lite av den bredden.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Jag har alltid tyckt att det är de som recenserar spel som ofta klankar ner på långa spel och har uppfattningen att kortare är bättre. Vilket känns givet eftersom de i sitt yrke måste plöja igenom många spel och om de är korta går det givetvis fortare...

"Svensson" i det här fallet vill nog många gånger däremot ha sitt långa "go-to-spel" som denne kan fortsätta spela så fort tid finnes och då har detta att se fram emot och vad som det kan förväntas mer av - snarare än spela många korta spel och därmed leva med pressen av att hitta nästa värdiga när det senaste tagit slut.

Nåja. Jag råkar hålla med om att vissa spel är på tok för långa. Men man tycker olika. Det handlar också om typ av spel också. Skräckspel, tighta actionspel eller story-spel generellt, måste kanske vara lite kortare? AC Valhalla var exempelvis mkt för långt och hade en hemsk "pace". Gud vad jag tröttnade på det spelet.

Permalänk
Medlem

Jag är över 40, har heltidsjobb, fru, radhus, husdjur, och mer än ett fritidsintresse. Det är många spel jag skulle vilja köra, jag har en rätt stor backlog på Steam. Tycker det är svårt att hitta både tid och ork att spela nuförtiden, och då har vi ändå inga barn. Det jag kör mest är ett co-op spel med brorsan nån halvtimme - timme några gånger i veckan. Har inte fokus längre att sitta mer än nån timme i streck heller, inte som när jag var yngre och kunde ha marathonsittningar vid datorn och lira. Ofta vill jag också slappna av ett tag innan sängdags, även fast spel är kul så är det nått som snarare får upp mig i varv.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag är över 40, har heltidsjobb, fru, radhus, husdjur, och mer än ett fritidsintresse. Det är många spel jag skulle vilja köra, jag har en rätt stor backlog på Steam. Tycker det är svårt att hitta både tid och ork att spela nuförtiden, och då har vi ändå inga barn. Det jag kör mest är ett co-op spel med brorsan nån halvtimme - timme några gånger i veckan. Har inte fokus längre att sitta mer än nån timme i streck heller, inte som när jag var yngre och kunde ha marathonsittningar vid datorn och lira. Ofta vill jag också slappna av ett tag innan sängdags, även fast spel är kul så är det nått som snarare får upp mig i varv.

Jag tror att ”vi” som tycker ungefär sådär är i majoritet. Åtminstone vi som är +40. Spel ska vara kul! Det ska ju inte vara något som man bara gör av gammal vana.

För oss äldre är det idag enklare att kombinera familjeliv med gaming. Jag tror att många veteraner verkligen uppskattar Steam Deck eller Switch av det skälet.

Permalänk

Tänker att 5 timmar när man har roligt och får ut något är bättre än 50 när man är uttråkad och går större delen av tiden och allt är utdraget med 8000 collectibles.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

obegripligt artikel. Vill man spela så får man väl inse att det kan bli tajt om man skaffar ungar?! Du har ju gjort ett livsval....

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

obegripligt artikel. Vill man spela så får man väl inse att det kan bli tajt om man skaffar ungar?! Du har ju gjort ett livsval....

Livsval, jo jag tackar jag. Han har inget val. Det är så historien talat om för oss att vi ska leva våra liv, skaffar vi inte fru, villa, vovve, volvo, kottar, en bil till, skidresa på sportlovet, Thailand en gång om året, parmiddagar du får ångest över, visst fan, pannjäveln gick sönder, en ny sån, ska finansieras med inga utsvävningar vilket betyder inga nya spel eller den senaste PS5`n som släppts (det ska samtidigt räcka till fruns spinning klasser och cellulit behandlingar) så är du samhällsfientlig. Men vänta bara det finns ljus i horisonten, efter skilsmässan så har du varannan vecka till alla spel du hinner för visst blir det varannan vecka kottarna kommer, det har samhället oxå sagt är bra som fan. Så allt ordnar sig, till slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

obegripligt artikel. Vill man spela så får man väl inse att det kan bli tajt om man skaffar ungar?! Du har ju gjort ett livsval....

Jag tycker både artikeln och din kommentar är smått obegriplig. Ni tycks ju båda utgå ifrån att gaming inte kan vara delat intresse inom familjen. Ni båda pratar som om handhållna spelmaskiner inte existerar.

Många pappor lirar med sina söner. Såväl BG3 som Diablo 4 går att spela på delad skärm på PS5. För att inte tala om många av Nintendos titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jag tycker både artikeln och din kommentar är smått obegriplig. Ni tycks ju båda utgå ifrån att gaming inte kan vara delat intresse inom familjen. Ni båda pratar som om handhållna spelmaskiner inte existerar.

Många pappor lirar med sina söner. Såväl BG3 som Diablo 4 går att spela på delad skärm på PS5. För att inte tala om många av Nintendos titlar.

Utgår ifrån att gaming inte kan vara ett delat intresse? Snacket var väl om huruvida långa spel sabbar om man har annat för sig, såsom småbarn....

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Utgår ifrån att gaming inte kan vara ett delat intresse? Snacket var väl om huruvida långa spel sabbar om man har annat för sig, såsom småbarn....

Du tycks ju antyda att man inte kan göra någonting annat om man lirar långa/stora spel. Det är ju uppenbart ett tokigt påstående.

Många "långa spel" är episodiska i sin struktur, det är sällan en enhetlig fokuserad struktur från A till B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Du tycks ju antyda att man inte kan göra någonting annat om man lirar långa/stora spel. Det är ju uppenbart ett tokigt påstående.

Många "långa spel" är episodiska i sin struktur, det är sällan en enhetlig fokuserad struktur från A till B.

Jag? Snacka med artikelförfattaren!!? Jag reagerade bara på att han beklagar sig över ett totalt icke problem. Skaffar man barn så kanske man får räkna med att man kanske inte kan ägna sig åt exakt samma aktiviteter som barnlös.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Man kanske inte hittar lika mycket tid under perioden när barnen växer upp och behöver en. När de blir äldre och flyttar till sina egna lyor, uppstår tomrum. Man tar då ett av tomrummen och inreder till sitt eget gamingrum, där man kan spendera tiden man har över när man inte är lika behövd längre. Allt går i cykler här i livet.

Visa signatur

/Marcus