Permalänk

Vi lägger i snitt 1400-1500/vecka på Ica Maxi för två vuxna. Men då är i princip allt i hushållet inkluderat. Kaffebönor, snacks ibland, tandkräm, coregatabs till min snarkskena, andra hygienartiklar, kattmat till utekatten som oftast fixar käk själv, allt i regöringsväg och allt som behövs till diskmaskin.
Muggpapper och tvättmedel köps annat håll.

Skulle gissa på att i alla fall 1 tusing/mån är saker vi två inte äter/förtär.
Äter alltid hemlagat då tjejen älskar att laga mat.
Så dryck/mat/förtäring är 4,5-5k/mån för två. Ganska normalt skulle jag gissa….

Provade en sväng att handla på Willys och Lidl (jäklar vad taggade vi var där en sväng), men det blev typ samma peng. Vissa saker var billigare, andra dyrare. Ska man spara så ska man vara villig att flänga mella kedjorna och handla varorna där dom för stunden är billigast, och köpa jättemkt som man fryser in.

Minns när vi hade det jätteknapert runt 2011, då handlade vi motsvarande allt för hemmet för 700-800/vecka för två pers, men allt var ju mkt billigare då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Keys:

Vi lägger i snitt 1400-1500/vecka på Ica Maxi för två vuxna. Men då är i princip allt i hushållet inkluderat. Kaffebönor, snacks ibland, tandkräm, coregatabs till min snarkskena, andra hygienartiklar, kattmat till utekatten som oftast fixar käk själv, allt i regöringsväg och allt som behövs till diskmaskin.
Muggpapper och tvättmedel köps annat håll.

Skulle gissa på att i alla fall 1 tusing/mån är saker vi två inte äter/förtär.
Äter alltid hemlagat då tjejen älskar att laga mat.
Så dryck/mat/förtäring är 4,5-5k/mån för två. Ganska normalt skulle jag gissa….

Provade en sväng att handla på Willys och Lidl (jäklar vad taggade vi var där en sväng), men det blev typ samma peng. Vissa saker var billigare, andra dyrare. Ska man spara så ska man vara villig att flänga mella kedjorna och handla varorna där dom för stunden är billigast, och köpa jättemkt som man fryser in.

Minns när vi hade det jätteknapert runt 2011, då handlade vi motsvarande allt för hemmet för 700-800/vecka för två pers, men allt var ju mkt billigare då.

Så är det!!! Vad kostar inte allt flängande i bränsle, parkeringsavgifter och tid??
1000kr i matkostnader är för människor som ska överleva (knappt) - inte leva på något sett!!!

Permalänk
Medlem

Att till exempel äta curry är otroligt billigt, om man inte har i kött.

Lök, vitlök, ingefära och röda linser kan man köpa på Willys. Passande kryddblandning kan man hitta online eller vid passande etnisk butik. Jag betalar runt 100kr/kg i snitt och det behövs inte många gram. Det enda dyra blir om man vill ha i någon deciliter grädde eller kokosmjölk. Som tillbehör kan man steka bröd med en kostnad på 20 öre styck.

Med lite kunskap kan man utan problem äta en god middag för under 10 kr per person.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Givetvis så går det alldeles utmärkt att leva på 1000 kr som en mindre kvinna. Kan dock inte tänka mig att måltiderna blir speciellt roliga...Havregrynsgröt till frukost, potatis/baljväxter/rotfrukter till middag... Och så mycket protein som möjligt för pengarna som blir över.

Permalänk
Skrivet av thesutex:

vart bor ni? i sthlm kostar en lätt veckohandling med vettiga proteiner och grönt typ 1500 för 2 vuxna ett barn.

vad har du för butiker tillgängliga?

ska jag handla lokalt så är det lokala coop buiken som gäller annars är det typ bara ica som finns tillgängligt tror jag innom någorlunda rimligt avstånd.
(känns rätt kontraproduktivt att åka typ 10 mil enkel resa för att veckohandla i någon butik med marginellt billigare priser typ willys eller lidl...)

misstänker att du högst troligt har betydligt fler alternativ inom rimligt avstånd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vi äter alldeles för mycket i dagens samhälle. Så många skulle klara sig på mycket mindre. Är man seriös eller måste hålla tight budget kan man klara sig på väldigt lite om man vill.
Ris är bra att äta...alltså bara ris och likadant med pasta. Har man tur kan man lyxa till det med budget ketchup.
Åt mycket sådant när jag var mindre då mina föräldrar hellre spenderade pengarna på sprit och droger.
Så är man inte bekväm och inställd på överlevnad går det mesta ned.
Testa att inte äta på ett par dagar, då kommer det mesta smaka bra även överkokt spagetti.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ris är bra att äta...alltså bara ris och likadant med pasta.

Du lär få sköna näringsbrister om du bara lever på pasta eller ris. Dessutom väldigt lite protein och i princip inget fett alls.

https://www.nutritionvalue.org/Pasta%2C_cooked_56130000_nutri...

https://www.nutritionvalue.org/Rice%2C_cooked%2C_unenriched%2...

Havregrynsgröt är i så fall mycket bättre om vi snackar billig mat.

https://www.nutritionvalue.org/Oats%2C_raw_57602100_nutrition...

Permalänk
Snusfri

En fd kollega levde på mindre än så, under arbetsdagarna åt han enbart frukt (banan, äpple, apelsin) som jobbet bjöd på samt drack bara vatten. Han åt inget hemma förutom på helgerna då han lagade något enkelt av ris, potatis eller liknande.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

En fd kollega levde på mindre än så, under arbetsdagarna åt han enbart frukt (banan, äpple, apelsin) som jobbet bjöd på samt drack bara vatten. Han åt inget hemma förutom på helgerna då han lagade något enkelt av ris, potatis eller liknande.

Lever han? För den kcal går inte ihop 🤔
Frukt ca 50-100 kcal / frukt

En normal människa kräver minst 1500 per dag

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Swedishchef_90:

Lever han? För den kcal går inte ihop 🤔
Frukt ca 50-100 kcal / frukt

En normal människa kräver minst 1500 per dag

Så vitt jag vet så gör han det.
Blev väl ca 3 bananer till frukost, liknande till lunch.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har en månadsbudget på runt 1000-1500kr (1000kr ifall jag sköter mig)... Min nyckel till en låg matkostnad är följande:

- Dricker främst vatten, te och kaffe.
- Saknar kultur kring att äta snacks och godis. (minus mörk choklad) samt alkohol/läsk.
- Äter efter säsong.
- Prioriterar erbjudande och då köper då gärna på mig mycket (har lite av en prepping-strategi kring det där)
- Vegan, köper aldrig halvfabrikat. Mitt proteinintag bygger uteslutande på bönor, linser och kikärtor. Gör egen hummus att ha på macka (kostnad, ~6-10kr för 300g)
- Gör ofta grytor och soppor. Frysta supergrönsaker som broccoli, gröna bönor och spenat är billigt även på vintern, vid en tid där det blir mycket rotfrukter. Väljer enbart färska grönsaker när de är billiga, och brukar behandla det som en "primär-, lyx-ingrediens" i mat.
- Äter gröt till frukost. (overnight oats med havremjölk, chiafrön, linfrön, russin, rostade pumpakärnor, äpple, kanel och kardemumma. Smakar fantastiskt. Är riktigt nyttigt och mycket billigare än t.ex. mackor, müsli etc)
- bakar bröd och köper mjöl i bulk 5kg. Har ett recept på nattjästa baguetter där ingredienserna enbart behöver blandas ihop på kvällen (5min, jäst, mjöl vatten salt) Ingen knådning. vilar över natten Det tar 20 minuter att baka ut och grädda på morgonen. Smakar som lyxiga surdegsbaguetter. Nu jobbar jag hemifrån, men man skulle kunna göra tvärtom, blanda ingredienser på morgonen, och baka när man kommer hem från jobbet.
- Köper kryddor på en grossistbutik här i Malmö. 200g kanel kostar lika mycket som 28g på ICA.
- Äter inte ute utöver födelsedagar eller speciella evenemang.

Jag äter inte så här med primärt syfte att spara pengar, utan det är en mix av att jag är vegan, nykterist och saknar snack/läsk-kultur från min barndom. Däremot är billig omkostnad en stor bonus, jag sitter primärt och utvecklar tv-spel på egen hand och lever på sparpengar. Mindre utgifter innebär att jag kan fortsätta att pyssla med vad jag älskar under längre tid. Mina totala omkostnader per månad inkl. min konsumtion landar idag på < 5000kr (inkl. CSN-lån på 700kr/mån)

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Så vitt jag vet så gör han det.
Blev väl ca 3 bananer till frukost, liknande till lunch.

Det är 600 kcal (100/banan), fasen hur orkar han jobba!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det är 600 kcal (100/banan), fasen hur orkar han jobba!

Tror delvis det är en vanesak. Hittills idag(kl 1200) (jag gick upp 0500) har jag ätit 2 knäckebröd (varav 1 till lunch, inget smör eller ost på), druckit 2 koppar kaffe, varav 1 med mjölk) .jobbar i fabrik så rör mig mycket. Har några öveeflödskilon. Har någon arbetskamrat som röker och dricker kaffe, men aldrig äter på jobbet.

Huruvida det är bra med ett så ojämnt kaloriintag vet jag inte, men jag äter ju då relativt mycket efter arbetet . Har vid företagshälsovård testat blodsocker som var bra och jag upplever mig inte trött eller orkeslös. Ibland är dock arbetet extra tråkigt eller dumt och då måste jag unna mig en kexchoklad men det är undantaget snarare än normen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Du lär få sköna näringsbrister om du bara lever på pasta eller ris. Dessutom väldigt lite protein och i princip inget fett alls.

https://www.nutritionvalue.org/Pasta%2C_cooked_56130000_nutri...

https://www.nutritionvalue.org/Rice%2C_cooked%2C_unenriched%2...

Havregrynsgröt är i så fall mycket bättre om vi snackar billig mat.

https://www.nutritionvalue.org/Oats%2C_raw_57602100_nutrition...

Menar såklart inte alltid men ett par dagar i veckan är inga bekymmer. Hade säkert näringsbrist när jag växte upp men inget jag märkte av.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Tror delvis det är en vanesak. Hittills idag(kl 1200) (jag gick upp 0500) har jag ätit 2 knäckebröd (varav 1 till lunch, inget smör eller ost på), druckit 2 koppar kaffe, varav 1 med mjölk) .jobbar i fabrik så rör mig mycket. Har några öveeflödskilon. Har någon arbetskamrat som röker och dricker kaffe, men aldrig äter på jobbet.

Huruvida det är bra med ett så ojämnt kaloriintag vet jag inte, men jag äter ju då relativt mycket efter arbetet . Har vid företagshälsovård testat blodsocker som var bra och jag upplever mig inte trött eller orkeslös. Ibland är dock arbetet extra tråkigt eller dumt och då måste jag unna mig en kexchoklad men det är undantaget snarare än normen.

Jo fast du måste få en stor dip mot eftermiddagen?

Jag går själv upp 05.20 och äter först 10-13 (när det ges tid) och det går bra men man känner efter 13 att blodsockret blir lägre.
Jag äter ca 4k kcal per dag skall tilläggas.

Äter man för lite så kommer kroppen drag ned på produktionen av hormoner eller dylikt för att balansera upp undernäring (långvarig)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo fast du måste få en stor dip mot eftermiddagen?

Jag går själv upp 05.20 och äter först 10-13 (när det ges tid) och det går bra men man känner efter 13 att blodsockret blir lägre.
Jag äter ca 4k kcal per dag skall tilläggas.

Äter man för lite så kommer kroppen drag ned på produktionen av hormoner eller dylikt för att balansera upp under näring (långvarig)

Mycket har att göra med vad kroppen är van vid. Kör man t.ex. på en lågkolhydratskost kombinerat med periodisk fasta är kroppen van vid att använda fett som energikälla, då får man inte dippar som man får om man är van vid att stoppa i sig kolhydratrika mål var tredje timme och plötsligt börjar skippa mål.

Att äta 600 kalorier per dag under lång tid däremot är skadligt och precis som du skriver påverkas hormoner bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

- Köper kryddor på en grossistbutik här i Malmö. 200g kanel kostar lika mycket som 28g på ICA.

oj, det var bra mycket billigare. vilken grossist är det du går till om man får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av malmöit:

oj, det var bra mycket billigare. vilken grossist är det du går till om man får fråga?

kanske fel att kalla det grossistbutik. Men de har direktimport och grossistförpackningar. Lucu Food heter butiken. Du kan med enkelhet handla 10kg ris om du känner för det. Eller köpa 500g oregano. Får en känsla av att även olika typer av restauranger här i Malmö handlar där p.g.a. förpackningsstorlekarna och de billiga priserna. De har även billigt frukt och grönt, ofta andrahandssortering med lite rolig form, men kvalitén är bra. Mycket direktimport från mellanöstern och asiatiska länder.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

kanske fel att kalla det grossistbutik. Men de har direktimport och grossistförpackningar. Lucu Food heter butiken. Du kan med enkelhet handla 10kg ris om du känner för det. Eller köpa 500g oregano. Får en känsla av att även olika typer av restauranger här i Malmö handlar där p.g.a. förpackningsstorlekarna och de billiga priserna. De har även billigt frukt och grönt, ofta andrahandssortering med lite rolig form, men kvalitén är bra. Mycket direktimport från mellanöstern och asiatiska länder.

tackar! har nog varit där en gång eller två, men det var länge sen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad har du för butiker tillgängliga?

ska jag handla lokalt så är det lokala coop buiken som gäller annars är det typ bara ica som finns tillgängligt tror jag innom någorlunda rimligt avstånd.
(känns rätt kontraproduktivt att åka typ 10 mil enkel resa för att veckohandla i någon butik med marginellt billigare priser typ willys eller lidl...)

misstänker att du högst troligt har betydligt fler alternativ inom rimligt avstånd.

Har rätt många , handlar på en Ica maxi som är billigast . Coop är dyrt , Willys har er meh, Hemköp dyrt, Ica näras dyrt, Lidl nej tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unikt användarnamn:

"Många som har typ 2-diabetes behöver få insulin som läkemedel. För en del dröjer det många år innan de behöver ta insulin. Andra behöver insulin redan när de får diagnosen."

Så är det, för att deras överproduktion inte räcker till för deras låga insulinkänslighet.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Kvällsmål, haha nej.
Gå och lägg dig, du är inte hungrig när du sover.

lol när man skippar mat på jobbet, kommer hem kanske 23:00, sedan blir man hungrig kl 2 på natten och hämtar nattmacka
känns orimligt med dagens pris/inflation att komma under 1000kr/mån möjligt att det går men vill man verkligen det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

Mitt bästa tips är att vara tjej, kort och smal för att hålla nere ditt BMR så mycket som möjligt. Behöver du mindre kcal så blir det billigare.

De behöver mer pengar dock för att vara tillsynes snygga för sim omgivning..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av xfade:

Så är det, för att deras överproduktion inte räcker till för deras låga insulinkänslighet.

- A group of blind men heard that a strange animal, called an elephant, had been brought to the town, but none of them were aware of its shape and form. Out of curiosity, they said: "We must inspect and know it by touch, of which we are capable". So, they sought it out, and when they found it they groped about it. The first person, whose hand landed on the trunk, said, "This being is like a thick snake". For another one whose hand reached its ear, it seemed like a kind of fan. As for another person, whose hand was upon its leg, said, the elephant is a pillar like a tree-trunk. The blind man who placed his hand upon its side said the elephant, "is a wall". Another who felt its tail, described it as a rope. The last felt its tusk, stating the elephant is that which is hard, smooth and like a spear.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unikt användarnamn:

- A group of blind men heard that a strange animal, called an elephant, had been brought to the town, but none of them were aware of its shape and form. Out of curiosity, they said: "We must inspect and know it by touch, of which we are capable". So, they sought it out, and when they found it they groped about it. The first person, whose hand landed on the trunk, said, "This being is like a thick snake". For another one whose hand reached its ear, it seemed like a kind of fan. As for another person, whose hand was upon its leg, said, the elephant is a pillar like a tree-trunk. The blind man who placed his hand upon its side said the elephant, "is a wall". Another who felt its tail, described it as a rope. The last felt its tusk, stating the elephant is that which is hard, smooth and like a spear.

Så du kallar mig blind? = )

Okej, låt mig droppa en referens..

https://www.1177.se/Skane/sjukdomar--besvar/diabetes/diabetes...

"Vad händer i kroppen?
Insulin är ett hormon som finns i kroppen. Insulin bildas i bukspottskörteln.

Insulinet hjälper kroppen att ta hand om socker som finns i blodet. Blodsocker är viktigt för det ger kroppen energi. Men det ska finnas lagom mycket blodsocker.

Vid typ 2-diabetes blir kroppens celler mindre känsliga för insulin. Det gör att det blir för höga nivåer av blodsocker ibland. Bukspottkörteln behöver då tillverka mer insulin.

Till slut räcker inte det insulin som kroppen tillverkar. Då blir det också för höga nivåer av socker i blodet."

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av xfade:

Så du kallar mig blind? = )

Nej jag kallar dig inte blind. Du har ju liksom rätt i vad du säger, men du håller i Elefantens snabel och beskriver den, och vill inte riktigt veta av att resten av elefanten finns och är en del av en helhet.

Jag håller i elefantens svans, men jag är också medveten om att elefantens snabel finns och förnekar inte den.
Men jag är också blind i den här analogin.

Skrivet av xfade:

Okej, låt mig droppa en referens..

https://www.1177.se/Skane/sjukdomar--besvar/diabetes/diabetes...

"Vad händer i kroppen?
Insulin är ett hormon som finns i kroppen. Insulin bildas i bukspottskörteln.

Insulinet hjälper kroppen att ta hand om socker som finns i blodet. Blodsocker är viktigt för det ger kroppen energi. Men det ska finnas lagom mycket blodsocker.

Vid typ 2-diabetes blir kroppens celler mindre känsliga för insulin. Det gör att det blir för höga nivåer av blodsocker ibland. Bukspottkörteln behöver då tillverka mer insulin.

Till slut räcker inte det insulin som kroppen tillverkar. Då blir det också för höga nivåer av socker i blodet."

Ja pust.... vad ska jag säga? - Allt det är helt rätt som jag förstår det, jag säger inte emot eller invänder till detta, precis som jag inte har motsatt mig vad du sagt tidigare - vad jag säger är att det finns mer än bara det. Jag förstår inte vadför du känner att den referensen från 1177 är ett svar på vad jag skrivit, jag greppar inte vadför helt ärligt. Som att det skulle vara ett motargument till något jag hela tiden bara hållt med om. Förutom en sak då.

Några frågor:
- Kan organ i kroppen få nedsatt funktion? - tex av överbelastning på något sätt? Eller av inflammation?
- Hur går det med ett organ som år efter år nästan konstant producerar ett hormon som kroppen behöver för att undvika att skadas?

Så min poäng är att, Jo buksportskörteln som producerar insulin tar skada/kan ta skada och därav får en nedsattförmåga att producera insulin. Så det är inte bara förloppet med mycket blodsocker, som leder till hög insulin mängd, som leder till insulinresistans som leder till mer insulinproduktion för att hantera blodsockret som är förhöjt.

Att buksportskörtelns förmåga att producera insulin mindskar är också en relevant del, så om man medicinerar en typ 2 diabetiker med insulin så är det inte (alltid) bara för att personen har insulin resistans, utan också då personensförmåga att producera insulin har minskat pga skada på det organet. - här verkade det som att du bara ville veta av elefantenssnabel och inget mer, ville inte öppna ögonen för att skada på organet kan ske och därför påverkar insulin ekvationen/produktionen. Dvs det är inte bara för hög insulinressitans som insulin kan ges som medicin, det kan också ske pga (inte bara då såklart) av reducerad förmåga att producera insulin i buksportskörteln.

Från wikipedia:

" In an effort to secrete enough insulin to overcome the increasing insulin resistance, the beta cells increase their function, size and number. Increased insulin secretion leads to hyperinsulinemia, but blood glucose levels remain within their normal range due to the decreased efficacy of insulin signaling. However, the beta cells can become overworked and exhausted from being overstimulated, leading to a 50% reduction in function along with a 40% decrease in beta-cell volume. At this point, not enough insulin can be produced and secreted to keep blood glucose levels within their normal range, causing overt type 2 diabetes."

Så vad du säger stämmer, men är en förenklad förklaring som missar att även organet är skadat och nedsatt.

Så jag skrev:

Skrivet av Unikt användarnamn:

Jag antar att med besiktning så menar du blodprov, och med lågt värde att du menar blodsockret.

I så fall så är det exakt min poäng.

Om man äter mycket kolhydrater och/eller äter ofta så får man förhöjt blodsocker strax efter man ätit. Och då eftersom kroppens insulin svar är större vid kolhydrater + kvarvarande insulin från frekvent ätande så slår det snart ned blodsockret till en låg nivå. Inte en normal nivå utan lägre än vad som är normalt. Lågt blodsocker leder lätt till att man blir snabbt hungrig igen.

Det är såhär man får typ 2 diabetes, bukspottkörteln (pankreas) som producerar insulin slits ut till den nivå att den inte orkar producera tillräckligt med insulin längre. Då rusar blodsockret istället, perioden fram tills dess så visar blodprov åt det lägre blodsocker intervallet.

Om du vet med dig att du äter ofta så fundera på det här.

Var på du svarade:

Skrivet av xfade:

E det så?
Nope.. Typ 2 har massor med insulin.
Det är deras insulin känslighet som är låg...

Till skillnad från Typ 1 som inte har ngn insulin produktion alls..

"E det så?
Nope.. Typ 2 har massor med insulin." - Ja stämmer, tills det inte stämmer längre och kroppen inte bara har insulinresistans utan också svårighet att producera insulin. - Detta var min poäng. Det du säger gäller så klart, men det gäller fram till att det jag skrev sker. Så ditt "Nope" - förnekar elefantens svans, medan du fortsätter beskriva elefantens snabel.

Permalänk
Medlem

gick in på
https://undertian.com/?s=k%C3%B6tt&post_type=recept

Sökte på kött. Finns inga, INGA, förslag som innehåller kött.
Så, visst, om du är en kyckling och ska leva på djurfoder så kanske du klarar dig, men för oss andra människor så finns det inga vettiga alternativ.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Försöker inte gå ned i matkostnader då det enligt mig inte lönar sig att äta dåligt.
Som andra har sagt så fungerar inte kroppen optimalt, dålig förbränning, blir sjuk oftare(karensdag kostar?), hormonerna fungerar inte som dem skall osv.

Havregryn är bra som bas liksom ris.
Köp ost samt köttfärs(frys ned) när det är rea, baka eget bröd, röda linser och bönor är gott men ibland dyrt här i Stockholm.
Gör storkock t ex grytor, chilli corn carne med ris och frys ned och sedan använd som matlådor till jobbet.
Lite Rapsolja eller olivolja om det inte är alltför dyrt.

Jag är väldigt dålig på att sova men tänk på att allt måste anpassas till hur ens dag ser ut och hur man motionerar.

Jag vet inte vilka frukt och grönsaker man skall välja för att få ned kostnaden men för det mesta tar jag vad jag är sugen på då jag är dålig på att äta dessa.

Permalänk
Medlem

@Unikt användarnamn: Hälsoundersökning där de tar HbA1C visar långtidsblodsockret och om du är i prediabetes-stadiet, så du har bara fabulerat ihop något som inte stämmer med de tester vården gör eller hur mat fungerar. Glukos (P-Glukos) kan du bara ta prov på under fasta. De tittar också på blodfetter. Prediabetes och typ 2 kommer föregå av höga HbA1C och P-Glukosvärden vilket gör att vården kan kolla på fler värden. Diabetes får du p.g.a. genetiska faktorer där en riskfaktor är fetma, i hälsoundersökningar får du också väga dig.

Du får inte diabetes av att äta ofta och finns det inte några indikationer på fel eller förhöjd risk är det inget att oroa sig över.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Unikt användarnamn: Hälsoundersökning där de tar HbA1C visar långtidsblodsockret och om du är i prediabetes-stadiet, så du har bara fabulerat ihop något som inte stämmer med de tester vården gör eller hur mat fungerar. Glukos (P-Glukos) kan du bara ta prov på under fasta. De tittar också på blodfetter. Prediabetes och typ 2 kommer föregå av höga HbA1C och P-Glukosvärden vilket gör att vården kan kolla på fler värden.

Det hela är ett kontinuerligt förlopp fram till eventuell typ 2 diabetes eller prediabetes. Det är inte en diskret eller digital händelse.
Så vad händer innan blodsockret förhöjs till att klassas som "prediabetes" eller mer? Kroppens system håller blodsockret i kontroll med ökad insulin mängd. Mäts denna insulinmängd som har en inverkan på blodsockret och som behövs för att få en bättre bild om hur det står till i kroppen, då normalt eller lägre blodsocker kan vara just i de intervallen kanske pga rejält högre insulin mängd? Dvs det ser bra ut på bara blodsockernivåerna, med det sagt är det inte 100% säkert att det är lika bra som det ser ut.

Jag talar inte om att ha diabetes, utan att undvika vägen dit.

Skrivet av Petterk:

Diabetes får du p.g.a. genetiska faktorer där en riskfaktor är fetma, i hälsoundersökningar får du också väga dig.

Jag säger inte emot att genetiska faktorer spelar en roll, men på det du skriver verkar du avfärdande med att man själv kan ha en stor inverkan på sin hälsa och om man överhuvudtaget kan påverka genom livsstil, förutom vikten då. Ja du skriver "en riskfaktor" - så du menar nog att det finns mer gissar jag. Det är lite som att du säger att jag inte får ge råd att för att må bättre och undvika typ 2 diabetes, (där jag själv känner mig motiverad att leva bättre för att undvika det), för att det typ inte finns något bekräftat anlag när jag gav rådet att tänka på vad sina matvanor har för inverkan på kroppen och sitt mående.

Skrivet av Petterk:

Du får inte diabetes av att äta ofta och finns det inte några indikationer på fel eller förhöjd risk är det inget att oroa sig över.

Låg blodsocker är ju en indikation på fel, vad felet än har för ursprung.

Matvanor är absolut en riskfaktor.

Länk diabetes.se:

"Typ 2-diabetes är en allvarlig och ärftlig sjukdom som är starkt sammankopplad med vår livsstil.
Övervikt, bukfetma, fysisk inaktivitet, rökning, stress, alkohol och matvanor är riskfaktorer som påverkar insjuknandet. De val du gör kring din livsstil kan innebära att du helt och hållet kan förhindra eller skjuta upp insjuknandet."

Allt jag gjorde var att ge ett vänligt råd att om han nu känner sig hungrig ofta och har lågt blodsocker så skulle det kunna vara så att han har förhöjda insulin nivåer, där kroppen inte får möjlighet till vila emellan måltider/drycker så den kan gå ner till normala insulin nivåer så kan det vara så att det är höga insulinnivåer som gör att han blir hungrig ofta pga lågt blodsocker. Jag har ju inte diagnosticerat något, men jag har påpekat att ja lägre blodsockernivåer kan vara ett symptom.

Och jag hoppas han funderar på detta och testar att äta mindre kolhydrater och längre mellan måltiderna för att känna om han mår bättre av det. Mer som ett första steg för att tillslut förhoppningsvis må bättre.

Jag har själv mått liknande och gjort dessa förändringar och det hjälpte mig till stabilare mående och mindre hunger och bättre kognitiv förmåga över tid. Då har jag hela tiden haft normala blodsockervärden också.

Edit: Jag vill tillägga också att om man har lågt blodsocker så är ju inte lösningen nödvändigt vis att äta mer för att få upp det, det kan komma ifrån att man äter för ofta/mycket/mycket kolhydrater. Men det är ju något i kroppens energiproduktionssytem som inte fungerar som det ska. Kroppen bör ju i vanliga fall kunna reglera det själv, även om man inte ätit på ett tag, då via kroppens energi lagring.