Inet frågar SweClockers – behöver du verkligen ett grafikkort?

Permalänk
Melding Plague

Inet frågar SweClockers – behöver du verkligen ett grafikkort?

Inför denna veckas avsnitt av Dubbelklick ställer Inet en fråga som kan tänkas väcka känslor hos SweClockers mest inbitna gamers.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja ett dedikerat grafikkort är oftast att föredra. Förutom möjligtvis i en hemmaserver för video-transcode och dylikt. Det leder mig osökt till detta:

Citat:

Bakgrunden till diskussionen är de moderna APU:erna från AMD som ger imponerande prestanda direkt från "processorn". Visst, de kanske ersätter inte den primära gamingriggen, men som en kontorsburk, superkompakt mITX-bygge, en HTPC eller varför server i garderoben bjuder nya 8000G-serien på en hel del prestanda.

Synd då att AMD alltid tar bort stödet för ECC-minnen i sina APUer (undantaget dyra Pro-modeller) vilket gör att det är klart klokare att para deras vanliga CPUer såsom 7600 eller 7700X med ett dedikerat grafikkort för just serverbruk.

Permalänk
Geeks Gaming

Dedikerade grafikkort behövs rätt ofta bara för att kunna ansluta flera skärmar, rätt ofta de integrerade är kraftigt begränsade här. Men är ju också då ett 1030 eller liknande kan användas.

Men om man inte behöver prestandan eller anslutningen duger de integrerade rätt bra, tex som media maskin.

Permalänk
Hedersmedlem

Normalt sett ja. Men inte de senaste månaderna... Har spelat Hollow Knight, sen Celeste (render resolution 320x180, cap på 60 fps), sen Noita (snarlikt Celeste, kanske lite högre, också cap på 60 fps) sista tiden.

Noita kräver nog relativt mycket CPU då varje pixel är fysiskt simulerad, men iGPU lär räcka bra till den grafiska delen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ska det spelas spel? Ja, jag skulle inte vara nöjd med grafikprestandan ens med en 8700G i ett nytt system. Pratar vi en sju år gammal budget-burk har man ju lite andra förväntningar

Ska det inte spelas spel? (typ server, jobb, kolla film etc.) Nej, men då räcker ju till och med enklaste möjliga integrerade grafiken, så då är en APU kraftigt overkill.

Jag har lite svårt att existensberättiga en dyr 8000G-APU mer än att det är kul för oss teknikintresserade

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att en APU räcker för typ Sims 4, World of Warcraft, Planet Crafter och liknande spel. Men inte till Starfield 1440P High.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Hedersmedlem

Egentligen är det superenkelt. Ska jag göra något på datorn som kräver en GPU så installerar jag en GPU.

T.ex.:

- Spela spel
- Köra applikationer som kräver GPU-beräkningar (t.ex. AI-grejer, lösenordscracking, och liknande)
- Om CPU:n i datorn inte har en inbyggd grafikdel

Annars krävs det inget grafikkort och man kan köra på det inbyggda.

Permalänk
Medlem

Hade jag inte spelat så mycket eller bara lätta titlar hade jag sneglat rejält på en APU i ett pyttelitet ITX chassi.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Köpte nya Linux workstations till jobbet och då passade den inbyggda grafiken i Ryzen 7000 perfekt, vill bara ha cpu.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

Att göra tunga Blender-renders med en klen APU från AMD o väldigt begränsat med VRAM är verkligen inget jag vill utsätta mig själv för, därför har jag en dedikerad Nvidia-GPU.

Permalänk

Känner mig iaf inte sugen att betala 15k för en dator utan "riktigt" grafikkort.
Men hur bra är denna datorn i jämförelse med min nuvarande med i7-6850K och GTX1080 ? Min PC är nu 8 år gammal (snart) och fungerar fortfarande bra med moderna spel (om än låga inställningar).

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Datavetare

"Visst, de kanske ersätter inte den primära gamingriggen, men som en kontorsburk, superkompakt mITX-bygge, en HTPC eller varför server i garderoben bjuder nya 8000G-serien på en hel del prestanda"

Vad tillför en "stark iGPU" till fallen "kontorsburk, en HTPC eller varför server" över vilken iGPU som helst, t.ex. den som man hittar i AMD/Intels vanliga CPU-modeller?

De use-case jag kan se för en "stark iGPU" är just att den faktiskt gör det möjligt att köra många spel på "vettig nivå".

Den potentiella "killer-feature" som en stark iGPU har är vissa GPGPU laster. Nämnde det i SweC-tråden till 8700G/8600G testet och säger det här till @inet. Vore väldigt spännande om ni kunde testa GPU-rendering i Blender, använda GPU till PyTorch/Tensorflow eller om inget annat fungerar, i alla fall köra Cinebench 2024 GPU-rendering med den integrerade GPUn.

Självklart kommer en high-end dGPU vara snabbare på allt detta, men det en iGPU har som fördel mot en dGPU är dels att latensen för att flytta jobb mellan CPU och GPU är långt ifrån försumbar för en dGPU medan den är väldigt låg för en iGPU (de använder samma RAM) -> finns saker (t.ex för AI/ML) där vissa saker hanteras bäst på CPU och andra bäst på GPU men kostnaden att flytta är lite för stor så man får välja en.

Det andra är fallen där VRAM inte räcker till på en dGPU. En iGPU har inte det problemet, där kan man trycka in 128-256 GB idag vilket gör det möjligt att t.ex. hantera LLMs som annars bara fungerar på datacenter GPUer för 100-tusentals kr.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gurrrra:

Att göra tunga Blender-renders med en klen APU från AMD o väldigt begränsat med VRAM är verkligen inget jag vill utsätta mig själv för, därför har jag en dedikerad Nvidia-GPU.

Vore ändå väldigt intressant att se var den ligger på skalan. M3 Max är tekniskt sett en iGPU, den matchar 7900 XT i råprestanda fast M3 Max drar en fraktion av effekten och kan hantera mycket större modeller.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

För det jag spelar funkar grafikkretsen i Apple Silicon tillräckligt bra.

Hos Intel brukar däremot deras iGPU:er lämna en hel del att önska.

Har inte haft dedikerad grafikkrets sedan 2010 🫣

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant med kanske färdiga kitt för enklare hemma server för oss som föredrar att fixa själva framför att köpa en färdig nas för en hutlös summa!

Nu blir nog just dessa svåra med moderkorten med intel's laptop cpuer som börjar dyka upp från kina hade nog varit extremt trevliga att bygga en truenas server på

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Snusfri

Jo, svårt att rendera Iray utan gpu från Nvidia.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Problemet med dessa APU'er är att grafikdelen är enormt obalanserad mot processorstyrkan.

Hade man kunnat få grafikdelen från en 8700G till en Ryzen 3 1200, så tror jag det hade funnits en marknad som hade utmanat spelkonsoler.

Den stora fördelen jag ser med ett dedikerat grafikkort är modulariteten, man kan byta ut det utan att byta processorn också.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Om man nu ska vara sån, om man har nån linux-dist som ska göra någon extremt light-weight sak så behöver man inte ett grafikkort.

Spelar man alltid spel som kräver ett grafikkort behöver man alltid ett grafikkort.

Ska man redigera en excelfil behöver man inte ett dedikerat grafikkort.

Har svårt att se att man alltid behöver ett grafikkort i alla lägen. Har man däremot bara en dator där man spelar och utför andra produktiva uppgifter så är det rimligt att man alltid har ett grafikkort istället för att ha två datorer.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Hedersmedlem

Behöver och behöver.

Förväntar mig dock att en dator ska kunna driva minst tre skärmar i höga upplösningar. Det har varit tekniskt möjligt i 25 år så det är ett minimumkrav även idag.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte klara mig utan ett dedikerat grafikkort. Vill kunna köra spelen på höga inställningar i 1440p med hög framerate.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av halvars90:

Känner mig iaf inte sugen att betala 15k för en dator utan "riktigt" grafikkort.
Men hur bra är denna datorn i jämförelse med min nuvarande med i7-6850K och GTX1080 ? Min PC är nu 8 år gammal (snart) och fungerar fortfarande bra med moderna spel (om än låga inställningar).

Betydligt bättre än tidigare grafikkortslösa datorer. https://www.youtube.com/watch?v=8W-bohOHpEc

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

beror helt och hållet på vad man ska spela och vilket krav man har på grafiken.

Spelar man CS2 och LoL och sånt... eller minecraft och mycket indies, eller är villig att dra ner inställningarna till low/medium och kanske 720p, då räcker de väl gott med senaste APU:erna från team Röd. till och med Intels är väl ok i vissa fall där.

Dagens "dugliga" diskreta kort börjar ju så otroligt högt också. minns när ett gtx 1050 kostade typ en tusing, eller en och en halv. idag får du ju punga ut 2.3k för billigaste 3050. nästa steg upp är 3060 eller 4060 för 4k. ekonomiskt lite för stort steg för de som har tight med pengar. spara hellre dom 2.3k och kör på apu/igpu tills man har råd att slå på "stort"-

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

För simpla behov behövs inte diskreta grafikkort oftast, beror helt på behovet och hur de enklare grafiklösningarna fungerar där det är relevant.

Samtidigt är jag överlag för GPU'er, men de bör i de flesta fall matcha behovet och förväntningarna på datorn i fråga. Ska man bara köra 1080p och 60Hz på ganska gamla titlar så fungerar det mesta. Ska man köra 120Hz+ i 4K med ögongodis så är det 4090 som gäller.

Det trevliga är att det finns så många möjligheter att konfigurera sin dator utifrån budget och behov. Något man inte får med exempelvis en konsol där man är helt låst med de förutsättningar som ges. Tycker personligen att 60Hz är nya 30Hz.

Sedan har grafikkortets övriga funktionalitet betydelse i annat än bara spelande. En del är bättre för exempelvis produktion utan att man behöver köpa workstationkort eller enterprise lösningar. När mitt 4090 inte används för spel försöker jag hålla igång den med Folding@Home, något just detta kort är väldigt effektiv i. Riktigt kul att använda till AI emellanåt. Andra använder sina grafikkort till exempelvis rendering, modellering och annat GPGPU och CUDA-accelererat.

Grafikkortet är här för att stanna. Men den är inte livsnödvändig i alla datorer.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Geforce Now tycker jag har fungerat över förväntan, däremot så spelar jag mycket PUBG vilket för mig innebär att jag prioriterar latens över grafisk briljans, därmed är inte enbart Geforce Now eller motsvarande något för mig förrän det finns i bredbandsstationen eller åtminstone samma stad.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Det är väldigt många som kommer undan med att koppla en telefon till mus, skärm och tangentbord.
Det är allt dom behöver.
Jag är inte en av dom.

Däremot hade jag önskat att ITX utan dedikerat grafikkort hade varit nog för mig idag. Att utvecklingen gått så långt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag frick fria tyglar (dock ej fri budget) att bygga en kontorsdator till mig själv på förra jobbat. Valde då en 5700G mest för att jag var lite nyfiken på den.

Om jag sänkte upplösningen en aning (1440x1080 strechted vill jag minnas att jag körde) så kunde jag puttra runt i CSGO i över 144fps, vilket var mer än nog för mig. Om 8700G kan göra liknande fast i CS2 (i högre upplösning, har bytt skärm) är jag definitivt öppen för att nästa stationära blir en sådan. Då det är det "tyngsta" spelet jag spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det är väldigt många som kommer undan med att koppla en telefon till mus, skärm och tangentbord.
Det är allt dom behöver.
Jag är inte en av dom.

Däremot hade jag önskat att ITX utan dedikerat grafikkort hade varit nog för mig idag. Att utvecklingen gått så långt.

Kikade på denna nu på morgonen. Vill man komma ner än mer i storlek så är det möjligt, men lite fippligt. Men att slippa GPU-kostnaden helt i det fallet du nämner vore förstås bättre. Hoppas själv att utvecklingen tar fart i och med alla handhållna speldatorer. Verkar ändå finnas en marknad och kan man även klämma in detta i små NUC-liknande stationära datorer som får plats i en (rymlig) ficka, ännu bättre.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Varg:

Jag skulle inte klara mig utan ett dedikerat grafikkort. Vill kunna köra spelen på höga inställningar i 1440p med hög framerate.

Det är ju möjligt redan idag, exempel Resident Evil 4 remake (hyfsat krävande spel) fixar 80-90 FPS i 3456x2160 och låst 120 FPS i 2560x1440 (har en 120 Hz skärm) på en iGPU. Var tyvärr tvungen att minska storleken på 3456x2160 bilden, den var för stor för att laddas upp (så den är nerskalad)...

Klicka för mer information
Visa mer

Fördelen AMD (och Intel) har är att majoriteten av alla spel finns till Windows, så en iGPU som fixar de flesta spel borde vara allt mer relevant givet prisnivån på dGPU. Man ska nog inte alls sikta på high-end, det lär bli dyrt, utan sikta på mellanklassen / nedre mellanklassen som även den idag är löjligt dyr.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande ett GTX 970 3.5 GB, spelar aldrig längre så det får funka så länge det funkar. Om processorn hade en integrerad krets hade det säkert räckt till.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Steam deck och alla andra handhållna bevisar ju att det inte ’behövs’, men såklart ska man spela högupplöst är det nog inget alternativ att vara utan gpu