Asus lanserar ny 32-tums QD-OLED-skärm – men till ett högt pris

Permalänk

Finns det någon av alla kommande 32” woled/qd-oled skärmar som kmr ha DP 2.1 och matt panel? Eller ska jag behöva vänta ett år till?

Permalänk
Medlem

Riktigt sugen på denna!
Har en ASUS 42" OLED idag, lite stor för skrivbordet, men fin som få!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Rallemulle87:

Finns det någon av alla kommande 32” woled/qd-oled skärmar som kmr ha DP 2.1 och matt panel? Eller ska jag behöva vänta ett år till?

Gigabyte Aorus FO32U2P är mig veterligen den enda med DP 2.1 (UHBR20) hittills, men vet inte huruvida den är matt eller blank.

Permalänk
Medlem

Får man bättre bild med DP2.1 eller vad är grejen? Det tjatas om detta överallt, kan inte swec blindtesta Laxpudding DSC vs native? 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemor:

Får man bättre bild med DP2.1 eller vad är grejen? Det tjatas om detta överallt, kan inte swec blindtesta Laxpudding DSC vs native? 😄

I teorin så kan man köra 240hz 4K med DP1.4 med lossless DSC (komprimering) om grafikkort och skärm stödjer det så för denna generationen av paneler som maxar på 240hz så behöver man inte 2.1. Men om man inte tror att komprimeringen är lossless eller att den på något sätt påverkar prestandan så antar jag att 2.1 känns bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Att ta bort polariseringsfiltret på QD-OLED känns som ett dumsnålt misstag. Sen är skärmtillverkarnas aversion för blanka paneler något märklig också.

Polariseringsfiltret minskar väl ljusstyrkan en betydande del så det är väl mest pga av den anledningen, annars hade de nog legat efter LG. Håller med att det är riktigt fult när panelen blir tydligt gråare. Förhoppningsvis kan de implementera ett polariseringsfilter när de har muskler att lysa ikapp förlusten i ljusstyrka.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Gigabyte Aorus FO32U2P är mig veterligen den enda med DP 2.1 (UHBR20) hittills, men vet inte huruvida den är matt eller blank.

HP OMEN Transcend 32 ryktas ha DP 2.1 också.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur dessa skärmar funkar ihop med vr-headset? Försökte köpa en Alienware aw3423dw för ett tag sedan, men lämnade tillbaka den då mitt vive pro 2 ansåg att jag hade för många skärmar. Visade sig bero på att headsetet fungerar dåligt med DSC. Köpte ett varjo Aero för att testa, men det hade samma problem. Lämnade därför tillbaka skärmen och återgick till min trotjänare PG27UQ som också har bra bild. Men man blir sugen på QD-OLED. Synd att de moderna skärmarna verkar vara inkompatibla med vr-headset.

Permalänk
Medlem

Bara jag som har 0 intresse av 4k på allt under 40"?

Permalänk
Medlem

Kanske jag är lite tisdagstrött men jag läste detta som ett sarkastiskt svar från sweclockers att den garanterat kommer få inbränningar

4K-upplösning, en uppdateringsfrekvens på 240 Hz och en garanti för panelinbränning är bara några av egenskaperna Asus erbjuder

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem

Nån annan som reagerar på designen vad gäller joystick placeringen som sticker ut som en liten tunga där framme? Gör det lite mindre stilrent. Iofs smidigt speciellt om det finns knapp för att växla monitor ifall man kopplat två olika datorer (antar denna kanske stöder KVM switch möjlighet då den har stöd för 90W PD USB-C). Har konstaterat att det är trevligt att koppla upp jobb laptopen de ggr man jobbar på distans till nuvarande Gigabyte skärm som även har inbyggt KVM switch funktionalitet och mus&tangentbord är kopplat via en USB plutt i skärmen så funkar sen till båda.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

I slutet på 90 eller början på 20 köpte jag en Dell 20" skärm och den kostade 18 tusen då. Att få en 4k 32" känns inte våldsamt dyrt med det perspektivet.

/ B

PS Kan man köra en sådan här skärm med 1600 upplösning på höjden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Bara jag som har 0 intresse av 4k på allt under 40"?

Jag skulle gärna ta dessa nya paneler i 4k och 34, 38 eller 40/42 men där är vi inte förrän 1-2 år och folk orkar inte vänta Personligen är 21:9 38 eller 40/42 QD-oled drömmen. Får hoppas samsung inte gör matt yta på kommande datorskärmar på samma sätt som det ser ut att bli på tvs.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av jeppe109:

HP OMEN Transcend 32 ryktas ha DP 2.1 också.

Har de sagt något kring huruvida det rör sig om full bandbredd till DP 2.1-porten, eller om det är en nedskalad variant?

Permalänk
Medlem

Finns någon av 32" 4K OLED skärmarna som har dykt upp hittills med matt ytbeläggning eller är de alla glossy?

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Har de sagt något kring huruvida det rör sig om full bandbredd till DP 2.1-porten, eller om det är en nedskalad variant?

Av det jag sett är det väldigt sparsmakat kring detaljerna för HPs monitor när det kommer till DP 2.1.

De första nyheterna/ryktena jag kan minnas började spridas i december förra året. Det var den första 4k oled-monitorn jag hört talas om med DP 2.1.
Tidigare i år hörde jag om modellen från Gigabyte som du nämnde i ditt tidigare inlägg.

Jag har inte sett några detaljer om vilken variant av DP 2.1 HP implementerar.
Om monitorn släpps med DP 2.1 hoppas jag att det är med full bandbredd enligt specifikation. 80GB/s om jag inte läst fel.

För egen del blir det till att vänta och se om någon av dessa monitorer kommer med DP 2.1 då jag skulle vilja kunna plugga in ett framtida grafikkort med stöd utan att behöva tänka på DSC även om det funkar utan större problem.

När priserna närmar sig 10k och vettigt stöd för DP 2.1 är tillgängligt, först då får min Alienware AW3423DW gå i pension.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av RPGWiZaRD:

Finns någon av 32" 4K OLED skärmarna som har dykt upp hittills med matt ytbeläggning eller är de alla glossy?

Av de som dykt upp hittills är alla glossy, och den enda QD-OLED-skärmen som mig veterligen har en matt yta är Samsungs egna Odyssey G8 (G80SD). Senare under året kommer motsvarigheterna med LG:s WOLED-panel, och där är merparten matta.

Permalänk

Ok så samtliga QD-oled går bort med glossy skärm.. Va tråkigt. Då får jag hålla tummarna att det bli ”full” DP 2.1 i ngn av Woledsen :/
Heatsink är banne mig ett krav också, äsch Dethär kan bli svårt

Permalänk
Medlem

Oh yeah, precis vad jag väntat på! Äntligen platta 32" 4K OLED 240 Hz+ datorskärmar. Avvaktar lite med köp för att se vilken tillverkare som får bäst recensioner, garantier, har de funktioner som jag föredrar osv.

Frågan jag ställer mig dock är om just QD-OLED är det man vill ha.. Vilka nackdelar de har mot "vanlig" OLED då jag använder skärmen till mycket utöver spel, där en stor del är att läsa text och använda Adobe CC suiten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Oh yeah, precis vad jag väntat på! Äntligen platta 32" 4K OLED 240 Hz+ datorskärmar. Avvaktar lite med köp för att se vilken tillverkare som får bäst recensioner, garantier, har de funktioner som jag föredrar osv.

Frågan jag ställer mig dock är om just QD-OLED är det man vill ha.. Vilka nackdelar de har mot "vanlig" OLED då jag använder skärmen till mycket utöver spel, där en stor del är att läsa text och använda Adobe CC suiten.

Efter att ha haft både WOLED och QD-OLED (har numera QD-OLED) så vill jag påstå att WOLED är att föredra, det ger en för mig behagligare bild, även om jag inte riktigt kan sätta fingret på varför.

Permalänk
Medlem

Hittade ett fel i artikeln:

"Konkurrenten MSI:s QD-skärm är också ett billigare alternativ till Asus egna, då den kostar 11 490 kronor. MSI-skärmen är däremot inte en OLED-skärm och har en lägre uppdateringsfrekvens än Asus."

Den de syftar på här är MSI's MPG 321UR som har funnits ett tag och inte har något med OLED att göra. Den kommande MSI MPG 321URX är visst QD-OLED och finns att förboka i Finland för €1419.- där vi i Europa dock hoppas på att se en anpassning på priset, i alla fall efter release då i USA den säljs för $950 före skatt.

Permalänk
Medlem

Hardware unboxed har testat både asus och nya msi nu och kortfattat var rekommendationen att skiljer priset sig avsevärt som i usa ta den billigare msi. Om det är samma pris, ta asus.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Wesslan1:

Hardware unboxed har testat både asus och nya msi nu och kortfattat var rekommendationen att skiljer priset sig avsevärt som i usa ta den billigare msi. Om det är samma pris, ta asus.

Såg att Komplett hade lagt upp MSI-skärmen nu. Sett till priset på 16995 kronor verkar Sverige gå miste om den aggressiva amerikanska prissättningen dessvärre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Såg att Komplett hade lagt upp MSI-skärmen nu. Sett till priset på 16995 kronor verkar Sverige gå miste om den aggressiva amerikanska prissättningen dessvärre.

Då är min fråga varför inte ta Dell varianten som är biligare?

Har funderat på en LG C3 42tum också som verkar vara på någon kampanj

Ganska lost på vad som är bra och prisvärt i just OLED världen som PC-skärm.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Taxas:

Då är min fråga varför inte ta Dell varianten som är biligare?

Har funderat på en LG C3 42tum också som verkar vara på någon kampanj

Ganska lost på vad som är bra och prisvärt i just OLED världen som PC-skärm.

Problemet med Dell (Alienware)-skärmen är att den är välvd, vilket i mitt personliga tycke känns rätt meningslöst på bildförhållandet 16:9. Men om man tycker det är ok är den utan tvekan ett av de hetaste valen just nu sett till att priset är så pass lågt.

Permalänk
Medlem

Tftcentral - MSI MPG321URX Review

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Problemet med Dell (Alienware)-skärmen är att den är välvd, vilket i mitt personliga tycke känns rätt meningslöst på bildförhållandet 16:9. Men om man tycker det är ok är den utan tvekan ett av de hetaste valen just nu sett till att priset är så pass lågt.

Har en beställning på Alienware skärmen, så får väl se nästa vecka vad jag tycker. Tror inte jag kommer märka av att den är välvd alls. Egentligen hade jag velat ha skärmen i 27", så curven hjälper till och med kanske lite med att få den att kännas mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det är snarare så att de skiljer lite i fråga om styrkor och svagheter.

Både QD-OLED och WOLED uppvisar problem i mörka nyanser. QD-OLED kan även ha problem med mörka färger, där färgerna skiftar och förlorar mättnad. Rött tycks vara största problemet och kan skifta till grönt.
https://twitter.com/Vincent_Teoh/status/1711446193736135019
https://www.avsforum.com/threads/qd-oled-has-terrible-saturat...

QD-OLED har bättre färgmättnad, framförallt vid högre ljusstyrka, medan WOLED tenderar att nå något högre maximal ljusstyrka. Hur betydande den skillnaden är beror på tillverkare och bildprocessering. För SDR spelar det ingen roll och HDR är inte graderat för att ha jättehög genomsnittlig ljusstyrka, däremot ljusa högdagar. Ljusa högdagar brukar inte ha mättade färger.

QD-OLED har inget polariseringsfilter så svart blir allt mer grålila desto mer ljus som faller på skärmen. WOLED har inte detta problem.

QD-OLED har svårare att rendera text på grund av dess triangelformade subpixel-layout.

Nu refererar jag till Alienware AW3423DW och inte TV-apparaterna med QD-OLED. Huruvida TV-apparaterna hanterar paneltekniken låter jag vara osagt samt att det kan avgöra hur tillverkaren kalibrerar panelen. Subpixel-layouten är inte av det stora problemet man kan tro även om det finns där. Likaså polariseringsfiltret är inget problem såvida du inte sitter i ett väldigt ljust rum i dagsljus utan persienner eller dylikt.
Mörka färger är inget problem för QD-OLED enligt min egen preferens.

Jag tror det handlar mycket om vad du skall använda produkten till.
Sitter du i ett rum hemma och skall använda din skärm att spela på som exempel ser jag inget annat alternativ än QD-OLED som bästa panelteknik i dagsläget.

Skall du använda din produkt som TV i ett ljust rum mitt på dagen utan möjlighet till persienner / mörkläggning så är kanske WOLED mer att gå på.