Asus lanserar ny 32-tums QD-OLED-skärm – men till ett högt pris

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar ny 32-tums QD-OLED-skärm – men till ett högt pris

Förbokningar har öppnat för Asus nya QD-OLED-skärm ROG Swift ROG Swift PG32UCDM, men priset kan vara en ordentlig tröskel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låt ens 1920x1080 kapabla dator aldrig dö så att man känner sig tvungen att punga ut norr om 60 000kr för en ny dator och tillhörande skärm

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Låt ens 1920x1080 kapabla dator aldrig dö så att man känner sig tvungen att punga ut norr om 60 000kr för en ny dator och tillhörande skärm

Du behöver kanske inte 240 hz

Jag mäklade fred med 60hz på desktopen (det är skillnad på 60hz och 120hz på desktopen, märkbar sådan, när drar i fönster osv) efter skaffade 4k-skärm för 4k 32" är verkligen den trevligaste upplevelse jag haft vid maskinen. För spel och bildbehandling och allt annat. Behöver inte spelen mer än 60fps (jag spelar inte sådana spel) så behös inte riktigt 60+ k sek : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

För stor och för-åldrad (ingen DP 2+), annars kryssas nog de flesta rutor i för min del.

Tillägg: har för mig att den är semi-glossy? Då går den fetbort direkt, matt är det enda acceptabla (och det gäller även TV) - samtliga reflektioner kan dra direkt åt helvete.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jahapp. När släpps MSI skärmarna då? 😅

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Jahapp. När släpps MSI skärmarna då? 😅

tänkte precis samma sak, gief link

Permalänk
Medlem

Vad i?! Såg nyss HWU review på denna och där vill jag minnas att den bara var 100$ dyrare än MSI modellen för 1200$. Rätt galen skillnad här i Sverige, 6000kr mer är löjligt.

Edit: Kanske snarare är MSI som gått ut väldigt aggressivt med sin prislapp än att Asus scalpar.

Detta är i vilket fall verkligen drömspecs för en monitor. Hoppas OLED kommer ner snabbt till mer mainstream priser.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Kommer billigare alternativ snart, så bara undvika överprisade produkter från Asus.

Permalänk
Medlem

Tim från Hardware Unboxed/Monitors Unboxed sade att det inte fanns nån "dirty gray" på denna.. väldigt intressant... woled är helt omöjligt för mig att använda som en dator monitor då alla mörka/grå nyanser har artefakter när man bla kör i windows dark mode, omöjligt för mig att använda en sån skärm då, ljust tema går bara ej...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Permalänk
Viking
Skrivet av Clasito:

Vad i?! Såg nyss HWU review på denna och där vill jag minnas att den bara var 100$ dyrare än MSI modellen. Rätt galen skillnad här i Sverige, 6000kr mer är löjligt.

MSI tänkte först ha ett introduktionspris på skärmarna. De ändrade dock igår så att msrp istället blir intro-priset. Därför de är så billiga.

Enligt Monitors Unboxed:

Citat:

I've gotten a second update from MSI regarding the MSRP of their QD-OLEDs. They have decided to change their mind and offer their previously lowered pricing permanently, instead of just as an introductory price. That means the official MSRPs of their products are as follows

- MSI 321URX QD-OLED 32" at US$949.99

- MSI 271QRX QD-OLED 27" at US$799.99

- MSI 491CQP QD-OLED 49" at US$1,099.99

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Vad i?! Såg nyss HWU review på denna och där vill jag minnas att den bara var 100$ dyrare än MSI modellen för 1200$. Rätt galen skillnad här i Sverige, 6000kr mer är löjligt.

Edit: Kanske snarare är MSI som gått ut väldigt aggressivt med sin prislapp än att Asus scalpar.

Asus-skatten

Tyvärr tycker jag den är alldeles för hög och blir andra märken oftast. Blev endast TUF på grafikkortet för att det var till inköpspris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

MSI tänkte först ha ett introduktionspris på skärmarna. De ändrade dock igår så att msrp istället blir intro-priset. Därför de är så billiga.

Enligt Monitors Unboxed:

De priserna är ju riktigt bra, hatten av till MSI.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Blir förmodligen någon av OLED med glossy panel. Matt suger på oled totalt. Där går samsung helt bort. Alienware har rätt mycket problem just nu som det ser ut enligt reviews.

Permalänk
Medlem

Fett dyr. Själv har jag ögonen på ASUS ROG Swift PG27AQDP som kommer aug-sep nån gång. 27” 1440p 480Hz W-OLED, RGWB. Ska tydligen vara matt skärm på denna. Alternativt ASUS PG32UCDP (31.5" 4K 240Hz W-OLED RGWB with 1080p 480Hz support through DFR*).

Men anses QD-OLED vara bättre än W-OLED?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Blir förmodligen någon av OLED med glossy panel. Matt suger på oled totalt. Där går samsung helt bort. Alienware har rätt mycket problem just nu som det ser ut enligt reviews.

Håller inte Dell på att fixa det mesta nu med firmware?
Hört att deras support är överlägsen men kanske paketeringen av skärmen inte är så bra.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jag kommer nog att invänta WOLED-skärmarna för att se hur de står sig mot QD-OLED i 4K/240 Hz-segmentet. Vi har en 27-tums Alienware QD-OLED uppställd på kontoret (AW2725DF) och jag stör mig enormt på hur dassig svärtan blir i ett upplyst rum. Ser fantastiskt ut när man släcker ned, men det återspeglar inte miljön jag sitter i hemma direkt.

EDIT: Bra artikel på ämnet hos TFT Central.

Permalänk
Medlem

Skärm är det jag har längst av kringutrustningen så 10-15k för en skärm känns rimligt. Jag räknar med 5-10år till på nuvarande skärm (49" 5120x1440@70Hz).
Skulle det komma något revolutionerande som jag uppskattar så kan jag tänka mig att byta i förtid men jag vet inte vad det skulle vara? Behöver inte mer upplösning och behöver inte högre uppdateringsfrekvens och inte heller högre bildkvalitet.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

köp knappen trycktes
Någon måste hjälpa till med att snurra på ekonomihjulet

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Har svårt för designen. Annars intressant. Men kan gärna få gå ned i pris några tusen.

Inväntar varianten från HP med samma panel, men den lär inte bli mycket billigare.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Dp2.0 är ju en trist miss, annars ++. Precis som många andra köper jag bra skärmar som jag håller i länge, och då vill man ju helst undvika en förlegad generation på anslutningen.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tror min smärtgräns går vid 10k... och då är den ändå rejält tilltagen med tanke på dagens ekonomi och lågkonjunktur samt inflation.

Nej jag sitter kvar på bänken och vinkar till de som har råd 👋 💸

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag kommer nog att invänta WOLED-skärmarna för att se hur de står sig mot QD-OLED i 4K/240 Hz-segmentet. Vi har en 27-tums Alienware QD-OLED uppställd på kontoret (AW2725DF) och jag stör mig enormt på hur dassig svärtan blir i ett upplyst rum. Ser fantastiskt ut när man släcker ned, men det återspeglar inte miljön jag sitter i hemma direkt.

EDIT: Bra artikel på ämnet hos TFT Central.

Att ta bort polariseringsfiltret på QD-OLED känns som ett dumsnålt misstag. Sen är skärmtillverkarnas aversion för blanka paneler något märklig också.

Permalänk
Medlem

Har förbokat hos Inet, skall dock testas grundligt först innan slutgiltigt beslut tas

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

MSI tänkte först ha ett introduktionspris på skärmarna. De ändrade dock igår så att msrp istället blir intro-priset. Därför de är så billiga.

Enligt Monitors Unboxed:

Klokt av MSI

Den här vågen av OLED skärmar är den största förändringen på gamingskärm marknaden de senaste åren, om MSI ligger bra till i pris och håller kvalitén samt garantier kan de ta marknadsandelar från ASUS som har blivit synonymt med bra gamingskärmar.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Den dagen ASUS gör sina egna paneler kan de börja ta över 15k från oss konsumenter, men så länge det är 3e parts som i det här fallet Samsung som gjort panelen så bör de hålla priserna lite mer rimliga.

Källa: ROG Swift PG32UCDM @ DisplaySpecifications

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Tror min smärtgräns går vid 10k... och då är den ändå rejält tilltagen med tanke på dagens ekonomi och lågkonjunktur samt inflation.

Nej jag sitter kvar på bänken och vinkar till de som har råd 👋 💸

Samma som jag då. Går väl att prioritera så man har råd men 18k för att slösurfa och spela LoL känns lite overkill.

Permalänk
Medlem

Jag trodde mitt tak var 6000kr till inet hade rea black friday 2022 .. blev 10k.
Största upgrade jag gjort kvalitetsmässigt visuellt skulle jag nog vilja påstå.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Fett dyr. Själv har jag ögonen på ASUS ROG Swift PG27AQDP som kommer aug-sep nån gång. 27” 1440p 480Hz W-OLED, RGWB. Ska tydligen vara matt skärm på denna. Alternativt ASUS PG32UCDP (31.5" 4K 240Hz W-OLED RGWB with 1080p 480Hz support through DFR*).

Men anses QD-OLED vara bättre än W-OLED?

Ja, QD-OLED är den bästa paneltekniken idag och anses bättre än LG's WOLED.
Främst när det gäller nyanser/detaljer i mörka bilder samt färgrymd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Ja, QD-OLED är den bästa paneltekniken idag och anses bättre än LG's WOLED.
Främst när det gäller nyanser/detaljer i mörka bilder samt färgrymd.

Nej, det är snarare så att de skiljer lite i fråga om styrkor och svagheter.

Både QD-OLED och WOLED uppvisar problem i mörka nyanser. QD-OLED kan även ha problem med mörka färger, där färgerna skiftar och förlorar mättnad. Rött tycks vara största problemet och kan skifta till grönt.
https://twitter.com/Vincent_Teoh/status/1711446193736135019
https://www.avsforum.com/threads/qd-oled-has-terrible-saturat...

QD-OLED har bättre färgmättnad, framförallt vid högre ljusstyrka, medan WOLED tenderar att nå något högre maximal ljusstyrka. Hur betydande den skillnaden är beror på tillverkare och bildprocessering. För SDR spelar det ingen roll och HDR är inte graderat för att ha jättehög genomsnittlig ljusstyrka, däremot ljusa högdagar. Ljusa högdagar brukar inte ha mättade färger.

QD-OLED har inget polariseringsfilter så svart blir allt mer grålila desto mer ljus som faller på skärmen. WOLED har inte detta problem.

QD-OLED har svårare att rendera text på grund av dess triangelformade subpixel-layout.